Ahad, 14 Mei 2017

Catan Songket : Ekspresi Kesusasteraan Dalam Kraf

Oleh: Rafeaton Fauzi, Hasliza Abdullah & Seow Siew Ling
 BacalahMalaysia TV, 10 Mei 2017




Transkrip penuh:

Narator: Siapa yang tidak pernah dengar kisah lagenda Puteri Gunung Ledang, boleh dikatakan hampir setiap rakyat Malaysia mengetahui kisah sang  puteri yang amat rupawan dan boleh berubah wajah demi menjaga dan melindungi Gunung Ledang. Sejarah dam mitos menunjukkan Gunung Ledang kawasan yang kaya dengan emas yang turut menarik kehadiran pedagang asing sejak dahulukala. Apa yang menarik kisah dongeng peminangan Puteri Gunung Ledang dan penemuan sebuah taman kayangan yang diceritakan di dalam Sulalaltus Salatin atau Sejarah Melayu diterjemahkan dalam bentuk catan songket. Cetusan idea dan kreativiti catan songket atas kanvas ini diilhamkan kurator Balai Seni Visual Negara dan pelukis tempatan Faizal Sidik. Faizal berjaya menghidupkan  imaginasi taman misteri Gunung Ledang dengan menggabungkan kraf dan kesusasteraan tradisi tentang perjalanan Tun Mamat dan Laksamana yang melalui sebuah taman kayangan ketika misi meminang Puteri Gunung Ledang.  Taman misteri ini berjaya dijelmakan melalui pameran solo Faizal selama hampir sebulan yang berlangsung di Muzium Seni Asia, Universiti Malaya Kuala Lumpur baru-baru ini. Pameran ‘Faizal Sidik: Catan Songket’ menghimpunkan lebih 50 karya seni terbaharu yang dihasilkan dari tahun 2010 hingga 2016.

Faizal Sidik: Ada satu babak dimana orang suruhan Sultan iaitu Tun Mamat dan Laksamana telah naik ke Gunung Ledang untuk meminang, jadi dalam pada untuk menaiki Gunung Ledang dia terjumpa sebuah taman yang indah. Jadi taman yang indah itu inilah yang saya cuba gambarkan yang diinspirasikan daripada motif songket.

Narator: Pameran solo beliau ini juga adalah adaptasi prihatin Faizal terhadap manuskrip Sejarah Melayu yang mempunyai pelbagai versi dan salinannya yang tersimpan di beberapa perpustakaan utama seperti di kota London, Belanda, Jakarta dan Rusia. Catan songket atas kanvas oleh Faizal pula adalah satu kesinambungan tradisi dalam bentuk lukisan kontemporari yang menggunakan motif bunga-bungaan songket seperti bunga bintang, bunga tanjung, bunga matahari, awan larat dan lain-lain. Faizal adalah seorang yang tekun dan fokus dalam setiap kajian dan kepekaannya dalam memahami ilmu seni halus khususnya berkaitan alam dan raja. Karya-karya Faizal mengangkat martabat kesusasteraan Melayu tradisional sebagai wadah komunikasi yang ditampung dengan teknik visual songket, lambang nilai estetika tanpa sempadan. Merenung ke jendela masa, Faizal anak kelahiran Petaling Jaya ini gigih menyusuri setiap sempadan negara hingga ke peringkat dunia dalam mencari idea-idea baru termasuk ke Berlin, Rom dan Venice untuk memartabatkan khazanah seni negara.

Faizal Sidik: Saya nampak kita ini sebenarnya perlu bertanya semula dimanakah asalnya kita. Maksudnya disini adalah kita tidak harus menghasilkan karya sseni sama seperti mereka (Barat) kerana ia hanya sesuai dengan iklim dan suasana disana. Inspirasi saya datangnya dari rantau Asia Tenggara ini, saya nampak songket ini adalah satu kraf tradisi yang banyak lagi yang boleh diperkongsikan.


Narator: Selain mengadakan pameran solo dan berkumpulan, Faizal juga giat mengkuratorkan pemeran seni, penulisan seni untuk katalog, akhbar harian, majalah dan juga blog. Apa yang pasti himpunan catan songket di atas songket Faizal ini adalah kesinambungan tradisi dalam bentuk catan kontemporari. Catan songket sebegini bukan sahaja mampu memberi dimensi baru dalam dunia catan tanahair, namun ia sekaligus mempamerkan keunikan karya pelukis tempatan. 

Tiada ulasan:

Catat Ulasan