Buku Seni Untuk
Rakyat : Esei-Esei Kurator adalah penulisan-penulisan seni yang ingin
mendekati rakyat terbanyak tentang seni. Tanggapan sesetengah masyarakat yang
mengatakan seni hanyalah untuk orang yang berada, mewah, eksklusif dan elit
sebenarnya adalah kurang tepat. Seni lahir daripada pengalaman, ilmu dan
imaginasi seseorang seniman sudah tentu tidak lari daripada pengaruh daripada
rakyat terbanyak yang berada disekelilingnya. Seni adalah cerminan terhadap latar suatu
masyarakat, rakyat yang berseni melambangkan ketinggian ketamadunan suatu
bangsa. Rakyat juga berhak untuk
berseni, masakan ada istilah seni rakyat dan juga ungkapan seni untuk
masyarakat.
Tujuan penulis menyusun buku ini
adalah untuk mengajak rakyat terbanyak untuk mendalami seni melalui kacamata
penulis sebagai kurator. Di dalam buku ini mengandungi 18 himpunan penulisan
seni visual yang telah disiarkan dalam majalah Dewan Budaya terbitan Dewan
Bahasa dan Pustaka daripada tahun 2002 hingga 2020. Boleh dikatakan penulis
mengumpulkan semua genre dan kategori dalam seni lukis seperti catan, arca,
cetakan, lukisan, instalasi dan fotografi dibincangkan di sini.
Buku ini juga membincangkan
tokoh-tokoh awal dan penting dalam seni lukis Malaysia, ulasan pameran seni
oleh pelukis terpilih disamping menyoroti seni pergerakan seni lukis awal di
Asia Tenggara seperti di Malaysia, Singapura, Indonesia dan Filipina. Selain
seni lukis serantau penulis juga memperkayakan buku ini dengan perkembangan
pameran berskala mega seperti Biennale seni samada di dalam negara dan di peringkat
antarabangsa.
Penulisan awal buku ini dimulakan
dengan tajuk ‘Kuratis lawan Kurator’, kuratis atau cantuman suku kata kurator
dan artis (pelukis) adalah merupakan penulisan yang berdasarkan dapatan kajian
penulis sendiri sebagai artis yang mengkuratorkan pameran. Di dalam
perbincangan ini penulis menggariskan tiga ciri-ciri kuratis antaranya mencabar
keterbatasan insitusi kebudayaan, penerokaan cara baru dalam melihat dan
penemuan dalam pembinaan pameran.
Penulisan awal lain seperti
‘Wajah Kuala Lumpur Dalam Lensa’, ‘Karya Instalasi Lee Kian Seng’ ‘Makna Tersirat Karya Suhaimi Fadzir’ dan ‘Membaca
Seni dan Teks’ lebih memokuskan mengenai
genre seni seperti fotografi, arca, catan dan instalasi. Manakala ‘Sulaiman
Esa: Pertemuan Timur-Barat Dalam Karya’, ‘Karya Pintu Masuk Redza Piyadasa’, ‘Syed
Ahmad Jamal: Bapa Seni Lukis Melayu Moden Malaysia’ dan ‘Hoessein Enas di Balai
Seni Viisual Negara’ memperkatakan mengenai sumbangan tokoh-tokoh seni tanahair
seperti Dato Hoessein Enas, Datuk Syed Ahmad Jamal, Redza Piyadasa, Suleiman
Esa dan Raja Shahriman Raja Aziddin.
Penulis juga telah memuatkan tiga
tajuk penulisan yang bersifat tinjauan misalnya ‘40 Tahun Anugerah Bakat Muda Sezaman’ yang
meninjau perkembangan pertandingan anugerah seni lukis yang berprestij negara
menerusi kronologi penganjuran sejak tahun 1974. Tajuk ‘Masa Depan Seni Lukis
Malaysia’ memperbincangkan cabaran dan saranan terhadap kemantapan lanskap seni
itu sendiri yang dimainkan oleh pelukis, galeri, pengumpul dan khalayak.
Manakala itu ‘60 Tahun Penulisan dan Penerbitan Seni di Malaysia’ adalah rakaman terhadap perjalanan industri
penerbitan penulisan seni semenjak kemerdekaan melalui penghasilan katalog,
majalah, buku dan media digital.
Penulis juga mengajak pembaca
untuk melihat pengaruh seni lukis Eropah terhadap lanskap awal pergerakan seni
moden di gugusan kepulauan Melayu semasa zaman kolonial seperti di Malaya,
Singapura, Indonesia dan Filipina dalam dua esei iaitu ‘School of Paris dalam
Karya Awal Seni Asia Tenggara‘ dan ‘Pengaruh Seni Lukis Barat di Filipina’.
Pengalaman mengkurator pameran berskala besar biennale dan kesempatan melawat pameran antarabangsa biennale yang diadakan secara
dwi-tahunan di luar dikongskin menerusi ‘KL Biennale Mendekati Alam dan
Manusia’ dan ‘Istanbul Biennial 2019’.
Akhirnya himpunan esei-esei kurator ini diharapkan dapat menimbulkan kesedaran dan menarik minat masyarakat dalam merakyatkan seni bahawa seni sememangnya dihasilkan untuk rakyat. Penulisan ini adalah dari rakyat untuk rakyat kerana mereka adalah denyutan nadi dan dengupan jantung penghasilan seni. Semoga seni boleh dijadikan sebagai tonik atau ubat yang mujarab dalam merawat permasalahan-permasalahan jiwa dalam mengisi rohaniah kita.
KANDUNGAN
Senarai rajah vii
Senarai foto viii
Penghargaan xi
Prakata xii
Pendahuluan xiii
1. Wajah Kuala Lumpur Dalam Lensa 15
2. Kuratis Lawan Kurator 19
3. Sulaiman Esa: Pertemuan Timur-Barat Dalam Karya 28
4. Karya Instalasi Lee Kian Seng 38
5. Makna Tersirat Karya Suhaimi Fadzir 45
6. Karya Pintu Masuk Redza Piyadasa 54
7. Syed Ahmad Jamal: Bapa Seni Lukis Melayu Moden Malaysia 63
8. School of Paris dalam Karya Awal Seni Asia Tenggara 72
9. Pengaruh Seni Lukis Barat di Filipina dan Singapura Malaya 84
10. Mohd Shaimy Hashim: Surealis 1981-2014 91
11. 40 Tahun Anugerah Bakat Muda Sezaman 103
12. Hoessein Enas di Balai Seni Negara 111
13. Membaca Seni dan Teks 120
14. Masa Depan Seni Lukis Malaysia 125
15. KL Biennale Mendekati Alam dan Manusia 136
16. 60 Tahun Penulisan dan Penerbitan Seni di Malaysia 146
17. Istanbul Biennial ke-16: Cerminan Manusia dan Alam Sekitar 156
18. Siri Lok Raja Shahriman Raja Aziddin 162
Glosari 170
Bibliografi 180
*PENERBITAN BUKU & KATALOG PENERBIT 'PUSTAKA TAMAN SENI'*
UNTUK PESANAN WHATAPP: 011 1097 5781
Tiada ulasan:
Catat Ulasan