Oleh: Faizal Sidik
Pengenalan
Seni arca adalah salah satu manifestasi seni visual
yang bermain dengan ruang sebenar, seni arca juga dikenali seni gaya tiga
dimensi dimana penghayat boleh memerhatinya dari sudut 360 darjah. Inilah
istilah biasa diberikan berkaitan dengannya.
Namun begitu dalam konteks hari ini seni arca bukan
sahaja hanya statik hanya dipamerkan di dalam galeri sahaja malah ia mempunyai
pengaruh yang besar jika dipamerkan di ruang-ruang awam.
Balai Seni Lukis Visual Negara sendiri telah
menganjurkan pameran arca terawal seperti ‘5 Singapore Sculptor’ (1968), ‘Henry
Moore’ (1968), ‘Rodin and His Contemporary’ (1969), ‘Tradisional Malay Carving
in Wood’ (1971), ’45 Arcawan dari Amerika’(1974), ‘Seni Arca Moden di Malaysia’
(1976), ‘Seni Ukir Orang-Orang Jah Hut dan Mah Meri’ (1979) dan banyak lagi.
Seni
Arca
Adalah menjadi hasrat dalam merancakkan perkembangan
seni lukis memerlukan penglibatan sistem seni iaitu artis, kurator, galeri dan
kolektor. Galeri seni iaitu galeri swasta yang berada di negara ini memainkan
peranan penting sebagai ‘dinding’ dalam mempamerkan karya-karya pelukis.
Trend pasaran terkini menyaksikan banyak galeri
‘powerhouse’ ini yang datangnya dari art
centre seperti dari New York, London, Paris dan Eropah yang lain kini telah
berani melebarkan sayapnya ke Hong Kong sebagai sebuah pasaran baru mereka
akibat daripada peningkatan golongan kelas menengah di China.
Rantau Asia Tenggara tidak terkecuali terkena
tempiasnya ‘art boom’ ini kerana seni kontemporari kini telah bersifat antarabangsa
yang bukan hanya berlaku di dunia barat sahaja. Perkembangan semasa ini ada
baiknya kepada pengarca khususnya kerana mendedahkan pengkaryaan mereka kepada
iklim seni sejagat.
Dalam menghadapi globalisasi seni ini adalah perlu sekiranya perkongsian pintar
dengan galeri swasta dilakukan bagaimana kita boleh ‘catch up to the market’
atau menepati citarasa pasaran tanpa menghilangkan identiti kita di rantau ini.
BSVN sebagai sebuah badan seni lukis negara akan
terus membuka dan memberi ruangnya kepada pengayaan karya sebegini dipamerkan
di dalam dan luar negeri, semenjak penubuhannya 1958 lagi seperti yang saya
nyatakan tadi kita akan terus menggalakan arcawan kita berkarya dan dikenali.
Tidak banyak galeri yang berminat mempamerkan karya
seni arca untuk dipasarkan atas sebab kolektor tidak ruang yang cukup untuk
mempamerkan dan menyimpan koleksi mereka. Oleh itu dalam usaha perancangan BSVN
melebarkan sayapnya dengan membuka cawangann disetiap zon seperti di zon utara
di Pulau Langkawai, zon Selatan di Nusajaya, Johor, zon Timur di Pekan, Pahang
adalah dimestikan apabila bangunan ini disiapkan mempunyai ruangan atau galeri
khas dalam mempamerkan karya seni arca.
Selain daripada itu, kita ingin memperbanyakan program art communities atau program-program
komuniti seni di luar jangkauan atau diluar daerah yang melibatkan seniman arca
ini ke
seluruh negara.
Kita bercadang untuk dapatkan khidmat pengarca muda untuk ditempatkan disatu-satu lokasi dan
memberi bimbingan pada komuniti setempat yang berbakat, dimana bahan-bahan
buangan (kitar semula) yang terdapat dipersekitaran tempat berkenaan boleh
digunakan untuk dijadikan sebagai satu bahan yang diterapkan pada sentuhan seni
disitu. Dengan cara sebegini masyarakat akan mula mengenali apa itu seni arca
dan menghargainya.
Penutup
Ruang-ruang kreativiti penciptaan seni arca di
Malaysia secara umumnya masih banyak lagi yang perlu dieksplorasi, diterokai
dan diperhalusi. Pengkaryaan seprti installation
sculpture, earth work, land art,
memerlukan kerjasama antara artis dan badan-badan tertentu untuk membangunkannya.
Sesunguhnya BSVN amat prihatin mengenai seni jenis ini agar ia terus berkembang
selari dengan arus pembangunan negara.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan