Oleh : Faizal Sidik
Untuk menjadi sesebuah negara yang maju dari semua
aspek penglibatan semua tenaga kerja amat penting dalam pembinaan negara
seimbang. Sebuah negara yang seimbang dari aspek fizikal dan rohani sudah tentu
pula melihat penglibatan golongan budayawan dan seniman seiring dalam pembinaan
negara. Pujangga ada mengatakan karya seni boleh mengendurkan sedikit
ketegangan pergolakan politik yang berlaku dalam sesebuah negara.
Seniman yang saya masksudkan di sini bukanlah hanya
pelukis yang terlibat dalam penghasilan karya seni halus tetapi juga mereka
yang terlibat dalam dunia rekacipta secara keseluruhannya atau lebih tepat lagi
industri kreatif. Di negara-negara maju mereka
yang terlibat dalam industri kreatif telah diberi tempat yang sewajarnya
dari segi dana dan infrastruktur untuk terus berkembang, dan tidak hairanlah
industri kreatif ini telah menyumbang kepada pendapatan kedua teratas dalam
carta pendapatan negara.
Memperkembang Budaya visual
Berbalik pula pada negara kita disini. Balai Seni
Visual Negara sebagai sebuah agensi tunggal yang diberi peranan sebagai agensi
yang bertanggungjawab dalam memperkembangkan budaya visual, sudah tentu menjadi
harapan kepada pelanggan-pelanggannya yang bukan sahaja kepada pelukis tetapi
juga mereka yang terlibat dalam bidang visual seperti pereka, arkitek,
animator, pengusaha produk kreatif dan lain-lain. Peralihan daripada memberi fokus
daripada seni lukis kepada seni visual yang lain ini bukanlah mudah tanpa ada
bantuan yang sewajarnya dalam merealisasikan harapan warga seni agar seni
produk seni visual negara yang dihasilkan oleh anak tempatan dapat bersaingan
dan setanding dengan rakan mereka di peringkat antarabangsa dalam
memperkembangkan budaya visual.
Karya Ikon
Setiap negara yang menuju kepada kemajuan maju tidak
mahu tidak boleh mengkesampingkan produk budaya yang ada di negara mereka. Jika
karya Monalisa oleh Pablo Picasso
menjadi ikon utama pelancong-pelancong melimpah datang ke Lourve Museum di
Paris, di New York pula pelancong mahu melihat koleksi karya Impressionis di Cezanne,
Pissaro atau Van Gogh yang dipamerkan di Muzium of Modern Art (MOMA) atau di
Metropolitan Museum (Met). Karya-karya atau pelukis ikon ini menjadi tumpuan
dunia walaupun pelukisnya telah lama tiada. Jesteru pelaburan yang sewajarnya
perlu dilakukan bagaimana fenomena yang berlaku di sini. Untuk mencontohi negara-negara berkenaan untuk
menerima kunjungan pelawat seni dan budaya tidak salah kiranya untuk kita
berbelanja untuk membeli karya-karya besar oleh pelukis besar untuk dijadikan
koleksi Balai Seni Visual Negara umpamanya sebagai salah satu tarikan baru
pelancong datang ke negara ini.
Acara Seni Visual bertaraf antarabangsa.
Menganjurkan acara seni visual yang bertaraf
antarabangsa sudah tentu memerlukan perbelanjaan yang besar dalam merelisasikan
hasratnya. Acara seni visual besar yang diadakan secara dwi tahunan di rantau
Asia Tengggara seperti Singapore Biennale, Jakarta Biennale, Jogja Biennale
telah meningkatkan ekonomi negara penganjur. Contohnya National Heritage Board
melalui agensi pelaksana Singapura Art Museum telah melabur lebih 6 juta SD
dalam penganjuran Singapore Biennale edisi ke- 4 nya pada tahun ini telah
menarik ratusan ribu pelancong terutamnya dari Asia Timur dan Eropah untuk
datang dan merayakannnya. Acara seni visual yang bertaraf antarabangsa ini
bukan sahaja sebagai acara biasa malah ia merancakkan sektor industri lain
seperti perhotelan, pengangkutan dan makanan seterusnya meningkatkan pendapatan
negara melalui perkhidmatan yang ditawarkan.
Sesungguhnya banyak perkara yang perlu lagi
dilakukan dalam memperbaiki lagi infrastruktur dan prasarana dalam memantapkan
lagi seni visual di sini. Usaha yang dilakukan secara berterusan sejak
penubuhaan Balai Seni Visual Negara sejak 55 tahun yang lalu memerlukan
sokongan dan galakan agar institusi ini setanding dengan negara jiran yang lain
setidak-tidaknya di rantau Asia Tenggara sendiri agar terus bersaing dalam
menyediakan perkhidamtan seni dan budaya dalam pembinaan negara.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan