Oleh MUHD FAIZAL
SIDIK
Faizal SIdik (2002), “Karyawan Mapan Jauhi Sudut Terbuka”, Berita Mingguan, NSTP, Kuala Lumpur.
Sudut Terbuka yang diadakan sempena
Pameran Terbuka 2001 memberi peluang kepada orang ramai terutamanya pelukis
tersohor berkongsi pengalaman dan menjana minda dalam membicarakan seni dan
kaitannya dengan khalayak umum.
Malang dan sayangnya di manakah
karya mereka yang dikatakan seniman mapan negara? Di manakah tanggungjawab
mereka yang dikatakan budayawan dalam membicarakan isu semasa seni negara? Di
manakah kelibat mereka yang galak mengkritik seni lukis, sedangkan bayang
mereka pun tidak nampak dalam dialog sebegini? Persoalan inilah yang perlu
dijawab oleh mereka.
Sudut Terbuka bukanlah sembang seni
kosong, sebenarnya sudut seni ini bertujuan memperlihatkan aktiviti yang
positif dalam mempertemukan pelbagai generasi pelukis dan masyarakat seni.
Untuk mempertingkatkan percambahan minda yang lebih dinamik menerusi
perbincangan serta bertukar pendapat yang diharap dapat memupuk semangat perpaduan
di kalangan pelukis ke arah memartabatkan karya seni tanah air.
Dalam sesi pertama dialog pada 9 Mac
yang dipengerusikan curator pameran, Zanita Anuar, pelbagai idea dilontarkan
kepada badan itu oleh peserta yang hadir dari pelbagai latar belakang. Razak
Abdullah yang juga pengumpul karya pelukis tempatan mempersoalkan ruang di
Balai Seni Lukis Negara yang kosong sedangkan ia boleh diisi dengan karya yang
bersifat tiga dimensi seperti arca dan instalasi.
Beliau member contoh di Muzium Seni
seperti di London dan Eropah setiap ruang dipenuhi dengan pelbagai karya.
Beliau juga menyeru agar pelukis muda yang berbakat dibiayai bagi menghasilkan
karya di sekitar ruang Balai Seni Lukis Negara, di samping Bazar Seni atau
Pasar Seni perlu dilakukan secara konsisten setiap bulan.
Dengan menjemput pelukis mapan
mengadakan bengkel dan demontrasi di ruang terbuka dengan promosi yang luas,
ini secara tidak langsung dapat mendekatkan masyarakat dan pelancong dengan
karya seni.
Bekas tenaga akademik di UiTM, Tan Tuck
Kan, menyatakan negara kita lebih mementingkan kegiatan fizikal dan
mengetepikan aspek kerohanian. Menurutnya sesebuah negara tidak akan menjadi
maju jika hanya mementingkan aspek ekonomi dan menyepikan unsur seni dan
budaya. Ini kerana pembangunan insan yang seimbang memerlukan kedua-dua unsur
itu. Jika tidak, tambahnya, jenayah atau salah laku kemungkinan berlaku.
Kesenian, tidak mengira medium seperti seni lukis, filem, seni muzik, teater
dan lain-lain adalah satu terapi yang boleh menginsafkan individu.
Susylawati Sulaiman, yang seolah
mewakili suara pelukis berpendapat pelukis muda memerlukan sokongan daripada
pelbagai pihak. Menurutnya lagi, pelukis muda hendaklah ke hadapan dengan
komitmen yang tinggi dalam melakukan aktiviti atau projek kesenian dan ini
disusuli dengan bantuan sewajarnya.
Walaupun Balai Seni Lukis Negara
adalah penaung atau paying pelukis, tetapi ia belum memadai dalam mengembangkan
bakat pelukis muda kita. Bantuan badan korporat dari sudut pembiayaan sesuatu
projek atau kegiatan seni adalah penting dan amat bermanfaat.
Beliau memberi contoh di Filipina
dan Singapura, pelukis mapan di negara itu tidak lokek dengan ilmu dan bantuan
dalam mengembangkan bakat pelukis muda di negara mereka dengan member mereka
tempat tinggal dan ruang berkarya yang secara tidak langsung member mereka
keyakinan.
Sudut terbuka pada hari tersebut
diakhiri dengan pelukis menerangkan karya mereka kepada khalayak untuk
berkongsi idea dan isu yang diketengahkan.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan