Selasa, 23 Julai 2013

Selamat Pasar Payang!

Ahmad Nashidi Ismail,  ‘Pulang’ 2013

Oleh: Faizal Sidik


Ada  orang mengatakan sesebuah lukisan itu boleh memberikan seribu makna, persoalannya adakah ini benar? Betul, benar, sah atau tidak itu bukanlah ada apa-apa, namun bagaimana sesebuah karya lukisan itu boleh membentuk persepsi tindakan seterusnya apabila khalayak itu menghayatinya itulah yang lebih penting. Jika ditanya persolan yang lain, adakah lukisan boleh merubah kuasa politik, saya katakan jawapanya ya! kerana sejarah telah membuktikannya.

Buktinya Revolusi Bolshevik di Rusia yang timbul membawa bersama aliran Sosial Realisme. Pengkaryaan seniman seperti pelukis, penyajak, pemuzik, pengiat teater, arkitek turun kebawah yang pro kepada rakyat. Sosial Realisme ini timbul adalah untuk menjadi pengimbang kepada gerakan Ekspressionisme Abstrak sewaktu Perang Dingin diantara negara-negara Blok Timur iaitu Rusia, China, Korea Utara dengan Blok Barat yang dipimpin oleh Amerika sendiri dan negara-negara sekutunya seperti British, Jerman dan lain-lain. 

Daripada apa yang diberikan saya bukanlah menyokong parti komunis atau pro Amerika, tetapi bagaimana gerakan ini dapat menjadi model dalam penghasilan karya komentar sosial-politik disini. Berkarya dengan berpandukan kepada gerakan ini bukanlah salah, tetapi mereka yang tidak memahami itulah yang menjadi kesalahan. Ini kerana belumpun kedengaran pelukis-pelukis yang mengamalkan aliran ini ataupun yang berkarya berdasarkan pergolakan politik semasa yang berlaku  di Malaysia telah di gari serta di tangkap serta dimasukkan ke dalam lokap polis.  

Sebuah karya yang bersifat tempatan yang menarik untuk diperbincangkan disini adalah karya Ahmad Nashidi Ismail bertajuk ‘Pulang’ 2013. Karya ini telah menjadi perhatian juri untuk memenangi hadiah lukisan di Citra Terengganu yang diadakan baru-baru ini. Pada padangan mata kasar memperlihatkan keindahan negeri yang di kenali dengan Bandaraya Warisan Pesisir Air itu dengan tersegamnya ikon Masjid Kristal dan ketenagan air laut yang membawa balik nelayan pulang dengan bot nelayan terdapat rupanya gejolak jiwa yang dipertontonkan secara halus namun merupakan satu isu yang hangat diperkatakan kini.

Baju tshirt berwarna putih yang di pakai oleh seorang budak lelaki tertulis “Selamatkan Pasar Payang Warisan Kita” adalah satu teks ringkas yang cukup dalam maknanya bukan sahaja kepada peniaga dan pembeli di situ malah kepada rakyat negeri Terengganu amnya kerana ia merupakan jiwa kepada ‘Ganu Kite’. Bak kata orang tiada Pasar Payang tiadalah Terengganu. Pasar yang diambil sempena nama perahu payang adalah merujuk kepada pasar besar yang merupakan tempat perniagaan tradisional yang popular di kalangan pelancong di Terengganu.

Mesej “Selamatkan Pasar Payang Warisan Kita” yang di sampaikan melalui baju t merupakan satu mesej yang jelas tanpa disorok-sorok lagi maknanya dan perasaan yang membuak-buak pemakainya. Ia bukan sahaja mudah, ringkas dan jelas tetapi bagi pemimpin negeri mempunyai agenda tersembunyi disebalik isu hangat Pasar Payang ia pasti membuat menggoyangkan kaki mereka untuk  tidak senang duduk untuk melihat  keputusan pilihanraya nanti.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan