Oleh: Faizal Sidik
Pengenalan
Pengkaryaan
bahan campuran dalam seni lukis moden dan kontemporari Malaysia bermula
daripada pengaruh pengkaryaan daripada artis yang pernah belajar di luar negara
terutamanya disekitar tahun enam puluhan dan tujuhan puluhan dimana pada masa
itu disana pergerakan aliran seni moden di barat berkembang dengan cepat dengan aliran-aliran pemikiran
yang dibawa dalam seni yang daripada penggunaan bahan konvensional cat minyak
yang bertujuan sedaya upaya untuk mendekatkan karya artis dengan audien, maka
lahirlah pergerakan seperti Seni Pop, Dada, Konsep dan lain-lain.
Bagi
menyelusuri penggunaan bahan campuran terhadap seni konseptual dalam tahun
tujuh puluhan di sini, terlebih dahulu perlulah sekiranya kita melihat
pergerakan seni konseptual di Barat itu sendiri. Pergerakan seni konseptual ini
muncul pada tahun 1960 an. Kemunculannya
adalah sebahagian daripada reaksi penentangan terhadap formalisme iaitu
yang menitiberatkan elemen-elemen
komposisi perletakkan seperti warna, garis, bentuk dan tekstur daripada kewujudan objek, konteks, dan isi yang disebut
oleh pengkritik seni di New York yang berpengaruh iaitu Clement Greenberg.
Illustrasi 1: Marcel Duchamp (1887-1968)
“Fountain”,
Objek perkilangan
mangkuk tandas poselin bertandatangan ‘R. Mutt 1917’
36 cm x 48 cm x 61 cm,
1917
Menurut
Greenberg seni moden melalui proses pengurangan yang progresif dan penghalusan
kearah yang bertujuan untuk mentakrif dengan sebenar-benarnya sifat bahantara.
Eleman-elemen ini yang akan bertindakbalas terhadap sifat pengurangan ini.
Peranan catan, misalnya adalah untuk menjelaskan apakah objek catan itu: apa
yang membuatkan ia sebuah catan dan tiada yang lain. Sifat semulajadi catan
iaitu objek yang rata pada permukaan kanvas yang diwarnakan dengan pigmen,
seperti catan figura, perspektif ilusi tiga dimensi dan rujukan terhadap subjek
luaran yang kesemuanya intipati yang mengatakan ia sebuah catan dibuang.
Di
Malaysia ia dimainkan oleh generasi kedua seniman tempatan yang berkelulusan
barat dimana situasi yang sama juga berlaku namun agak lewat sedikit iaitu pada
tahun awal 70 an. Kebanyakan mereka ini pernah mengikuti pengajian di Maktab
Seni Lukis yang terdedah kepada suasana baru atau “New Scene” iaitu adalah sebuah gerakan seni baru yang muncul
kesan sukatan pelajaran yang diatur
berdasarkan aliran “Bauhaus” iaitu
sebuah sekolah seni rekaan yang terkenal di Jerman yang mengabungkan
pembelajaran antara kraf dan seni halus.
Bauhaus
membawa idea penciptaan secara total
dalam karya seni dimana semua cabang seni termasuklah seni bina di ajar. Stail
Bauhaus ini telah membawa pengaruh yang besar terhadap perkembangan dalam seni,
seni bina, seni grafik, seni reka dalaman,
seni reka industri dan tipografi yang membina satu pandangan yang lebih
analisis dan konstruktif. Ciri-ciri bagaimana melihat atau pengamatan lebih
ditekankan. Pendekatan Bauhaus ini telah memberi impak serta dipraktikkan oleh
maktab-maktab seni yang terkenal di England serta dikembangkan dan diajar
sehingga ke hari ini apabila mereka
mengugurkan diploma lama dengan mengantikan Diploma
in Art and Design sebagaimana kursus-kursus yang terdapat di sekolah seni
di Malaysia pada hari ini.
Rombakan
besar yang berlaku dalam sistem pendidikan disana terutamanya seni telah
membawa angin perubahan baru kepada artis tempatan yang menerima didikan
diluar. Piyadasa mengatakan “Mata pelajaran seperti sejarah sosial, falsafah,
kesusasteraan dan sejarah pemikiran mulai diajar buat pertama kalinya di
maktab-maktab ini. Kesemua perubahan-perubahan ini meninggalkan kesan yang
mendalam ke atas pelukis-pelukis kita yang menerima pendidikan disana.”.
Stail
Ekspressionisme Abstrak yang mementingkan aspek dari segi emosi, perasaan dan
sifat individu artis mula ditentang oleh artis-artis muda ini. Stail seni
antarabangsa atau International Stail
mula muncul menolak aliran sebelumnya. Peralihan inilah yang membawa
kecenderungan yang baru kepada artis untuk mendekatkan diri mereka dengan
pengolahan seni yanag lebih idealis seperti yang dibawa oleh seni Konseptual
dan Minimalis.
Artis-artis
yang menggelarkan diri mereka sebagai “New
Scene” ini tadi membawa aliran Seni Konstruktif seperti Redza Piyadasa, Tang
Tuck Kan, Sulaiman Esa, Chong Kam Kow dan Tan Teong Eng dimana mereka juga
bereaksi terhadap Ekspressionisme dan Ekspressionisme Abstrak yang bawa pada
awal dan pertengahan tahun 60 an oleh Syed Ahmad Jamal, Latiff Mohidin, Yeoh
Jin Leng, Ibrahim Hussein, Lee Joo For dan Cheong Laitong di samping gerakan
Formalisme pengaruh daripada Lyrical
Colourist oleh Ismail Zain dan Jolly Koh pada akhir 60 an. Pada tahun 1974
koloborasi Redza Piyadasa dan Sulaiman Esa sekali lagi dalam sebuah pameran
penting dalam pergerakan seni moden Malaysia iaitu “Toward A Mystical Reality” yang membangunkan Seni Konseptual
Mistik membuka lorongan baru dalam pengkaryaannya itu disini.
Seni Konseptual
Seni Konseptual adalah
seni dimana konsep atau idea yang dibawa
dalam pengkaryaan itu diberi keutamaan daripada
tradisi estetik dan material. Kebanyakan karya kadangkala disebut
sebagai pemasangan, sebagai contoh karya pemasangan artis Sol Lewitt mungkin
boleh dipasang oleh sesiapa sahaja dengan melihat pada lakaran panduan.
Pendekatan ini adalah asas bagi Lewitt dalam mendefinasikan seni Konseptual,
seperti yang diperkatakan terdahulu oleh beliau dalam sebuah penerbitan:
“
Dalam seni konseptual idea atau konsep adalah merupakan aspek yang paling
penting dalam karya. Apabila artis
menggunakan seni berbentuk konseptual,
ini bermakna kesemua perencanaan dan ketetapan adalah dibuat terlebih
dahulu dan pelaksanaannya agak bersahaja. Idea merupakan alat dalam pengkaryaan
seni.”
Menurut beliau walau apa
pun rupa bahan idea tetap diberikan keutamaan dalam pengkaryaan seperti ini.
Baginya idea mendahului bahan. Tony Godfrey, pengarang buku “Conceptual Art” (1998), menyatakan
bahawa seni konseptual adalah persoalan tentang sifat dasar seni itu
sendiri, buah fikiran Joseph Kosuth pula
membuat penilaian baru definasi seni itu sendiri dalam eseinya yang bertajuk, “Art After Philosophy” (1969) yang juga
merupakan manifesto awal seni konseptual. Pengkritik berpengaruh Clement
Greenberg menyebut bahawa seni
seharusnya melihat semula kekuatan sifatnya terhadap seni Moden sepanjang tahun
1950 an. Munculnya seni yang berasaskan kata-kata pada tahun 1960 an, oleh artis
seperti Joseph Kosuth, Lawrence Weiner dan kumpulan Art & Language dilihat lebih radikal dan kritikal terhadap
permaknaan seni itu sendiri dari yang sebelumnya. Salah satu perkara yang
terpenting yang diutarkan oleh mereka persoalan peranan artis dalam perihal
membuat objek unik.
Illustrasi 2: Joseph
Kosuth (L.1945)
“One and Three
Chairs”
Kerusi kayu, gambar
fotografi kerusi, pembesaran gambar fotografi daripada kamus definisi
‘kerusi’
82 cm x
37.8 cm x 53 cm- kerusi, 91.5 cm x 61.1 cm- panel fotografi, 61 cm x 61.3 cm
teks panel 1965
Koleksi: Museum of
Modern Art (MOMA), New York
Dalam
membicarakan perbincangan tentang radar seni sebegini dengan lebih spesifik
sekitar tahun tujuh puluhan Anne Rorimer berpendapat“ Seni konseptual bukan
sahaja sebuah seni yang lain dari yang lain, ia lebih spesifik tentang
kewujudannya seni, tetapi cuba memberi definasi semula apa itu seni, satu
transformasi terhadap seni itu sendiri; transformasi yang berkaitan dengan
sensual sesuatu konsep ontologi pada karya yang mana mencabar definisinya
sebagai objek dengan lebih spesifik yang dikatakan ‘estetik’ (iaitu
‘bukan-konseptual’) atau intisari
pengalaman ‘visual’. Seni konseptual menentang objek seni sebagai satu objek
yang untuk dipandang sahaja”
Sungguhpun begitu saya
suka merujuk karya Joseph Kosuth (Illustrasi 2) “One and Three Chairs” ,1965 untuk menjawab semula apa yang
diperkatakan oleh Rorimer tadi dengan merujuk penulisan saya sebelum ini yang
membincangkan tentang antara audien dan objek seni dari sudut estetik dan
falsafah seni itu sendiri. Saya mengatakan “Aktiviti peniruan semula bentuk
fizikal atau mimesis menurut Plato juga membuatkan audien mudah mengenali akan
imej yang digambarkan. Plato mengatakan tukang kayu membuat kerusi kerana
diberikan ilham oleh Tuhan, manakala pelukis melukis kerusi kerana ia telah
direka oleh tukang kayu. Hal ini bermakna audien hanya akan dapat menangkap
jika imej yang dihasilkan itu kelihatan fizikalnya atau nampak ciri-ciri
bentuk. Jika kita mengatakan pelukis hanya melukis didalam imaginasinya sahaja
tanpa diterjemahkan kedalam bentuk fizikal maka audien tidak akan mengetahui
jenis apakah bentuk yang dilukis oleh pelukis. Audien akan menyedari adanya
bentuk sebuah kerusi sekiranya pelukis mensambung-sambungkan setiap setiap
satah diatas permukaan terhadap bentuk kerusi yang sebenar, sekiranya audien
tidak mengenali sama ada kerusi yang dilukis oleh pelukis itu adalah sebuah
kerusi maka ia bukanlah satu kejayaan kepada audien kerana masih samar-samar
untuk menganggapnya sebagai sebuah kerusi”
Penutup
Penggunaan
bahantara di dalam seni kontemporari terutamanya bahan campuran bukanlah aspek
yang diberikan penekanan yang berlebihan oleh artis konseptual dalam tahun
tujuh puluhan. Bahan bagi mereka
hanyalah bentukan fizikal yang di gunakan untuk menyampaikan idea. Dua
penganjuran pameran yang dilaksanakan pada tahun 1970 an iaitu “Lanskap
Malaysia” dan “Manusia dan Alamnya” dianggap sebagai pemangkin kepada pengkaryaan
yang bukan lagi berlandaskan kepada membuat gambar atau picture making tetapi berasaskan konsep idea.
Illustrasi 4: Redza Piyadasa (1939-2007)
“The Great Malaysia Landscape”
Akrilik, kayu,tali dan kertas atas kanvas
230 cm x 179 cm, 1972
Koleksi: Balai Seni Lukis Negara (BSLN 1973-002)
Kedua-duanya
memberi sumbangan penting terhadap perkembangan seni lukis di Malaysia tidak
hairanlah jika kebanyakan karya konseptual sekitar tahun 1970 an dalam koleksi
Balai Seni Visual Negara adalah datangnya daripada pameran ini. Kebanyakan
karya mereka yang menggunakan bahan campuran merasakan ia merupakan bahasa
visual yang paling tepat dan lebih dekat dengan idea pemikiran mereka disamping
membangkitkan tindak balas sosial audien sebagai pemerhati malah ia mendekatkan
audien dengan realiti seperti yang dinyatakan oleh Lewit;
“Bahantara
baru merupakan masalah utama di dalam seni kontemporari. Sesetengah artis
terkeliru antara bahan baru dan idea yang baru. Tiada ada yang lebih teruk
daripada melihat seni yang ditengelami
dengan pelbagai bahan. Kebanyakan artis yang tertarik dengan penggunaan
bahan ini juga adalah mereka yang tidak mempunyai
pendirian yang teguh dalam membolehkan mereka menggunakan bahan itu dengan
baik. Artis yang bagus akan menggunakan
bahan-bahan baru dan membina sebuah karya seni. Bahayanya adalah, saya rasa,
apa yang lebih dipentingkan disini adalah sifat fizikaliti bahan itu sahaja
daripada idea yang ada pada karya itu (satu lagi ekspressionisme)”
Pengkaryaan seni konseptual
pada tahun tujuh puluhan bukan untuk mementingkan bentukan yang terhasil
daripada bahan campuran yang mereka gunakan. Karya-karya yang mereka hasilkan
pada tahun-tahun ini bukanlah untuk perasaan-perasaan emosi yang merewang.
Penggunaan bahan campuran di dalam karya artis-artis pada tahun tujuh puluhan
ini dilihat telah memberi inspirasi baru kepada artis selepasnya. Tidak
dinafikan di dalam tahun lapan puluhan penggunaanya begitu meluas sekali
sehingga boleh dikatakan penggunaan bahantara ini begitu kuat sekali di dalam
koleksi Balai Seni Visual Negara selain catan dan akrilik. Ini menandakan
bahawa pengkaryaan tahun tujuh puluhan membuka laluan yang luas terhadap
eksplorasi bahantara yang tiada batasnya di dalam penghasilan karya mereka.
Rujukan
Sol Lewitt, “Paragraphs on Conceptual Art”, dalam
Artforum, 1967.
Redza
Piyadasa, Pengolahan Lanskap Tempatan
dalam Seni Moden 1930-1981, Balai Seni Lukis Negara, 1981.
Peter
Osborne, “Conceptual Art as Philosophy”,
dalam Rewriting Conceptual Art,
Anne Rorimer, New Art in Sixties and Seventies, Thames
& Hudson, 2001, ms 71
Faizal Sidik, “Permasalahan dalam Melihat Karya Seni:
Kebenaran dan Pengetahuannya” telah disiarkan di dalam Risalah Seni Tampak
(SET) Jil 1. Bil 2, Ogos, 2006, Balai Seni Lukis Negara, Kuala Lumpur.
siapakah pelukis seni konseptual barat?
BalasPadamsiapakah peluis seni konseptual barat??
BalasPadam