Lee Kian Seng (L.1948)
“Playing Poker”
Cat, panel kayu, stainless still, fiberglass, tali
dawai
Dimensi pelbagai, 1975
Koleksi: Balai Seni Lukis Negara (BSLN 2000-003)
Oleh: Faizal Sidik
Karya
“Playing Poker” 1975 boleh dikatakan sebuah karya instalasi campuran daripada
subjek daun terup menggunakan bahan seperti papan panel, keluli tahan karat,
gentian kaca dan tali. Apakah reaksi
anda apabila dua keping daun dalam permainan terup di perbesarkan saiz beberapa
kali ganda? Ia sudah tentu membangkitkan satu psikolologi emosi yang cukup
berbeza seperti melihat arca soft
sculpture Claes Oldenburg yang menggunakan subjek harian seperti ubat gigi,
burger, penyepit baju, batang mancis yang berskala gergasi yang diletakkan di
ruang awam seperti di perkarangan bangunan, kaki lima laluan dan di taman pasti
menarik perhatian mata audien ke arahnya. Karya Kian Seng ini mempunyai
pendekatan yang sama kearah itu iaitu untuk menimbulkan perasaan kagum, tanda
tanya dan kadang-kadang agak melucukan.
Sabapathy
mengatakan “Playing Poker”
menampakkan tanda-tanda persembahan penggunaan ruang tiga dimensi yang digunakan secara aktif, mekanisma
menggunakan kad permainan yang diperbesarkan, alatan elektronik, objek kraf,
gambaran bahantara ini dinaikkan mengikut ketinggian penglihatan, seolah-olah
mengapungan daya sedar kita. Karya ini bersifat seni konseptual dari segi
penggunaan material yang tidak lagi selama yang difahami menggunakan satu
bahantara sahaja, idea yang homogen; terdapat kecenderungan untuk membuka
perdebatan dan persolan.”
Dari
segi struktur “Playing Poker”
mempunyai sepasang daun terup yang berwarna merah dan hitam. Dalam permainan ‘Black Jack’ simbol A pada daun bermaksud ia mewakili bilangan 1, 10 atau 11 yang
merupakan daun pilihan dan keramat kepada pemain yang memilikinya. Di sebelah
kanan merupakan daun warna merah berbentuk simbol ♥ bermaksud
hati,
cinta atau jantung dimana yang menariknya simbol berkenaan dipertontonkan
secara digantung dengan menggunakan bahan gentian kaca begitu juga dengan
petakan daun berwarna hitam berbentuk ♠
seperti penyodok disebelah namun apabila imejnya keluar daripada permukaan
dengan meletakkan di atas padestal ia
dilihat seperti sebuah pohonan pokok renek, Kian Seng menggunakan stainless
stell yang berkilat menarik semua imej sekitarnya ke dalam.
Perletakan arca daun di atas padestal
dan hati yang tergantung
Di
dalam atas permukaan daun A hitam tertulis
THE NATIONAL CARD CO. iaitu syarikat pengeluar daun kad yang berjenama
‘ALADDIN’ dengan gambar lampu ajaib yang mungkin boleh memakbulkan permintaan
pemain jika digosok, manakala dibawahnya terdapat tanda pengilang iaitu THE THE
U.S. PLAYING CARD CO. , CINCINATTI & NEW YORK, MANUFACTURES &
DISTRIBUTORS. Kean Seng ingin menjawab persoalan permainan antara ruang positif
dan ruang negatif dalam seni. Begitu juga dalam permainan terup ini yang penuh
dengan rahsia, tipu daya dan percaturan strategi atau taktik untuk meraih
kemenangan yang dirancang. Ia menuntut kita berhati-hati unsur yang datang
daripada luar terutamanya jika melihat label ‘pengilang’ dan ‘pengedarnya’
datangnya dari barat sebagai agen dalam memasuki budaya tempatan.
Penggunaan
bahantara dan persembahan karya yang tidak mempunyai perbezaan yang jauh
mungkin disebabkan pergaulan yang rapat di antara artis-artis ini menyebabkan
cara berfikir dan pengalaman bermain dengan bahan yang ada dikongsi bersama.
Tidak hairanlah jika sebelum ini karya Redza Piyadasa “Art Situation No.8” yang 1978 dihasilkan daripada inspirasi
persembahan karya “Playing Poker”
dari segi gabungan catan dan arca serta dari sudut pencahayaan yang lebih
dramatik seperti karya catan Rembrandt seakan-akan kita berada di sebuah pentas
teater. Namun persembahan secara pengaktifan penggunaan ruang dimana audien
boleh bersama-sama turut serta
mengelilingi karya ini seumpama Kian Seng yang menjadikan audien salah
satu pelakon dalam persembahan set teater ciptaan beliau.
Penerokaan
yang dilakukan oleh artis muda pada tahun 1970 an ini diteruskan lagi oleh Lee
Kian Seng dalam karya seterusya iaitu “Of
Image Object, Illusion Off Series Mechanism” pada 1977. Karya ini pernah
memenangi anugerah ‘Open Art and Graphic
Print Exhibition’ pada tahun itu menggunakan objek bendera sebagai subjek
penceritaan idea. Ia boleh dianggap
sebagai kesinambungan daripada penerokaan bahan yang menggunakan bendera
Amerika oleh Jasper John dalam siri bendera pada sekitar pertengahan tahun 1950
an terutamanya melalui karya Flag, 1954-55.
Berlainan pula dengan karya “Of Image
Object, Illusion Off Series Mechanism pula melangkaui daripada representasi
gambaran objek lantaran ia mempunyai nada regional tempatan dalam konteks
sejarah Malaysia yang dipertontonkan dengan lebih berani pada waktu ini.
Lee Kian Seng (L.1948)
“Of Image Object, Illusion Off Series
Mechanism”
Akrilik atas kanvas, bendera, podium, papan lapis,
lampu
Instalasi pelbagai dimensi, 1977
Koleksi: Balai Seni Lukis Negara (BSLN 1980-035)
Selain
daripada menggunakan bendera ia juga masih dominan dengan format
catan empat segi dengan medium cat minyak di atas kanvas, papan lapis dan juga
podium. Karya yang boleh dikategorikan sebagai sebuah karya instalasi pada
sekitar tahun 1970 an masih belum mengenal apakah yang dikatakan sebagai karya
instalasi. P.G. Lim mengatakan “Di Malaysia ia lebih popular dengan nama media
campuran atau multimedia dalam kata mudah ‘campuran’. Pada peringkat
antarabangsa, penggunan nama seni instalasi tidak digunakan sehinggalah tahu
1980 an.”
Keratan rentas perletakan kanvas,
podium, bendera, pencahayaan dan postur audien
Kian
Seng melukis bendera di atas kanvas dan mengambil bendera sebenar, catan di
atas kanvas yang mempunyai figura memegang kanvas secara terbalik, imej lipas
di atas sebelah kanan dan terdapat penanda ukuran dari angka 1 hingga 10,
selain kain bendera yang masih dipersembahkan secara gantungan yang memerlukan
sudut pencahayaan yang tepat bagi memastikan pembalikan cahaya mengikut apa
yang telah dirupakan oleh Kian Seng di atas kanvas. Perletakan tangga mini
dibawahnya bertujuan untuk menuntut
audien naik ke atas podium dan memegang bendera seperti dalam figura karya ini
yang menyarankan cara memegang bendera tersebut. Apabila kita melihat dari bahagian
hadapan kanvas seperti petunjuk cara untuk memegang bendera dengan cara yang
betul. Karya kanvas ini ianya seperti sebuah kamera besar yang merakan aktiviti
audien.
Imej
audien yang memegang bendera akan terpancar pada permukaan kanvas. Audien yang
memegang bendera dilihat seperti ahli sukan yang memenangi pingat sukan sesuatu
kejohanan. Ia seolah-olah kedudukan bendera untuk dinaikkan apabila lagu
‘Negaraku’ dimainkan seperti manyarankan semangat patriotisme. Di dalam
campuran bahan yang dipersembahkan oleh Kian Seng ini telah mengajak audien
mengalami pelbagai aktiviti yang mampu mengaktifkan pergerakan mekanikal mereka
melihat imej (kanvas) dengan mata, memegang dan memijak objek (bendera dan
podium) menggunakan tangan dan kaki dan ilusi bahan diantara permukaan dan
ruang. (catan dan instalasi)
Menurut
P.G. Lim yang mengatakan kaitan kehadiran lipas dengan tarikh penting di
sebelah kiri bawah berhampiran dengan figura yang memegang bendera pada tahun
1957 iaitu tarikh tahun kemerdekaan negara dan dua puluh tahun kemudian karya
ini dihasilkan pada tahun 1977. Saya melihat pendekatan seperti ini juga pernah
ada dan dipinjamkan ideanya oleh Redza Piyadasa dalam karya “Entry Point” 1978 apabila Piyadasa
melukis semula catan landskap Chia Yu Chian yang dihasilkan pada tahun 1958
kepada 1978 yang saya rasakan bertujuan bukan sahaja untuk memindahkan idea
yang ideal (“Riverside View”) ke
konteks baru (“Entry Point”) namun
kemungkinan untuk membina satu fenomena kritikan baru tempatan terhadap
pengkaryaan seni yang mengikut trend semasa dalam bentukan seperti ini.
Rujukan
T.K.
Sabapathy, “Pathways to An-Other Reality” dalam Piyadasa: An Overview 1962-2000, Ibid, m.s. 67
P.G.
Lim, “Of Image Object, Illusion OFF
Series Mechanism” dalam pameran ‘45@45’, Kuala Lumpur, Balai Seni Lukis
Negara, 2004, m.s. 92
Tiada ulasan:
Catat Ulasan