Rabu, 25 September 2024

Section 4 : Songket Paintings



 




Pameran solo ke-3 oleh Faizal Sidik ini merupakan himpunan lebih 50 karya seni terbaru yang dihasilkan tahun 2010 hingga 2018. Songket merupakan seni kraf tekstil tradisi Melayu yang terkenal dunia yang menggunakan elemen geometrik dalam menghasilkan corak. Catan songket di atas kanvas oleh artis ini adalah satu kesinambungan tradisi dalam bentuk catan kontemporari yang menggunakan motif songket.

Songket adalah kraf tekstil Melayu yang menggunakan bentukan geometrik untuk menghasilkan pola atau corak. Catan songket oleh pelukis memperlihatkan motif songket dalam memperkayakan kraf tradisional ini ke dalam bentuk seni kontemporari.




This third solo exhibition by Faizal Sidik is a collection of over 50 recent works produced from 2010 to 2018. Well-known throughout the world, songket is the traditional Malay textile craft which uses geometric shapes in forming patterns. Songket paintings on canvas by the artist featuring the songket motifs celebrate this traditional craft in contemporary form.


Songket is the traditional Malay textile craft that uses geometric shapes to form patterns. Songket paintings on canvas by the artist, featuring the songket motives celebrate this traditional craft in contemporary form.




Tiada ulasan:

Catat Ulasan