Khamis, 26 September 2024

Section 1 : Early Works






Pameran solo pertama 'Faizal Sidik: Lukisan 1996-2006' ini merupakan satu pameran retrospektif atau mengimbau semula hasil-hasil lukisan yang pernah saya hasilkan dalam tempoh sepuluh tahun kebelakangan ini. Walaupun pengkhususan saya semasa mengikuti pengajian di Fakulti Seni Lukis dan Seni Reka di UiTM atau dengan lebih tepat lagi di Jabatan Seni Halus adalah dalam bidang Seni Arca, lukisan merupakan aspek yang paling asas dan sangat penting diberi tumpuan dalam semua institut pengajian tinggi yang menawarkan jurusan seni kreatif  seperti seni lukis, seni reka, senibina,  multimedia, animasi dan lain-lain.

 

Sebanyak 50 hasil lakaran dan lukisan telah dihimpunkan namun banyak lagi hasil lukisan saya sepanjang sepuluh tahun itu tidak berada di dalam pameran solo ini, jika anda melihat folio  yang telah saya letakkan di hadapan ini, sebilangannya telah menjadi koleksi simpanan oleh institut pengajian tinggi, galeri atau rumah seni dan orang perorangan, ada juga hasil lukisan yang telah saya hadiahkan kepada galeri-galeri  pameran untuk  mencari sumbangan kepada badan-badan kebajikan dan NGO yang memerlukan sumber dana mereka.

 

 

 

'Faizal Sidik: Drawing 1996-2006' art exhibiton was a solo retrospektive show  to  review works on papers that I  made in ten years of career. Eventhough my specialisation when I studied in the Faculty of Art and Design in UiTM or in Fine Art Department was majoring in sculpture, drawings was a basic aspect and the most important things to focus to all the higher art institution which offered creative arts programme such as visual arts, designs, architectures, multimedia, animations and so on.

 

50 selected artworks of sketches and drawings were collected but so many of my drawings during 10-year period of times not included in my first solo show. If you look at my folio which I put in front, part of it has become a collections of  higher education art institutions, art galleries and private collectors, some of the drawings also I donated to galleries which organized charity shows to look for fund forthe orphans, welfares and elderly house or NGO’s that need money.

 

 

 

 




Tiada ulasan:

Catat Ulasan