Susunan oleh:
Faizal Sidik
Esei
ini adalah syarahan yang telah disampaikan oleh Hishamuddin Rais dalam kuliah Falsafah dan Pemikiran Kritikal yang
telah diadakan di Universiti Bangsar Utama (UBU) pada 2014.
Selamat datang kepada kawan-kawan yang berada di
studio dan kita mengingati balik minggu lepas, minggu lepas saya ada bincangkan
kenapa kita belajar falsafah, apa guna kita belajar falsafah, saya kata
falsafah ini bertujuan supaya kita dapat persenamkan fikrah kita, kalau kita
hendak kuruskan badan kita bersenam pergi ke gymnastik kalau ingin mempelajari keilmuan
untuk mempersenamkan otak kita fikrah kita tidak lain tidak bukan kita pelajari
falsafah. Seperti saya katakan minggu lepas saya katakan ilmu falsafah ini benda
yang kecil-kecil dibincangkan seolah-oleh benda itu menjadi besar tapi itulah
untuk mencanai fikrah masing masing, minggu lepas saya ulang kembali manusia
pada hari kalau saudara-saudara boleh menyiasat diri saudara sendiri. Jika
masih ingat lagi kita ini manusia ini bercakap atas tiga perkara. Pertama
dibercakap tentang orang, kedua dia bercakap tentang tempat atau yang telah
berlaku atau event, ketiga perbincangan macam
kita malam ini yang membincangkan tentang konsep dan falsafah. Jadi tiga
perkara ini dalam malam ini kita akan bersambung kembali perkara ini.
Kita juga minggu lepas saya telah mengusik sedikit
bagaimana perkembangan pensejarah 4000 tahun dahulu tentang perkembangan
permulaan sejarah Yunaini tua, dalam Yunaini Kuno saya telah mengambil watak
yang begitu penting dalam pensejarahan ilmu falsafah ini pemikiran kritikal iaitu lelaki yang bernama Socrates, walaupun
lelaki yang bernama Socrates ini tidak menulis apa-apa buku tetapi anak-anak
muridnya seperti Plato dan Aristotle telah merakamkan, telah merakamkan
perbincangan-perbincangan seperti perbincangan itu dan akhirnya pandangan-pandangan
Socrates ini telah timbul. Saya juga minggu lepas telah mengajukan minggu lepas
sebelum itu telah timbul apa yang dipanggil pra-Socrates, errinya sebelum
Socrates itu telah ada. Saudara-saudara juga ya mesti tahu ya sekitar itu saya
ingin membawa imiginasi saudara-saudara, kawan-kawan dan pendengar radio ini kepada
Laut Mediternaen di mana pada ketika itu Athens
dan Greece sekarang ini menjadi tempat pusat iaitu pusat kota Yunaini itu
berkembang. Jadi ketika itu saudara-saudara mesti melihat juga bagaimana
dipersekitaran itu Mesir kuno telah wujud dimana juga seperti Iraq dan
Mesopotamia telah wujud Levine apa yang dipanggil pembudayaan Leban itu telah
wujud ketika ini adalah persekitaran ketika itu, latar belakang itu lahirnya
falsafah ini mencakupi keadaan di seliling itu dimana manusia telah berkembang
dan tamadun telah berkembang. Saudara mesti ingat sebelum itu tamadun-tamadun
seperti Firaun lebih awal daripada tamadun Yunaini ini telah wujud lebih awal
lagi tetapi perkembangan falsafah ini telah wujud di Yunaini, kenapa wujud di
Yunaini? Kerana keadaan ketika itu melahirkan pemikiran—pemikiran falsafah itu.
Okey, kita melihat orarang kedua manusia yang
bernama Plato. Plato ini seperti saudara-saudara tahu kalau kita petani ye
orang kampung potong getah, ke sawah, ke laut nelayan kita bekerja saban hari,
kita tidak ada masa untuk duduk dan berfikir seperti yang kita lakukan malam
ini. We do not have a time the leisure time, tetapi kerana apabila tamadun
Yunaini telah berkembang, apabila telah munculnya kelas feudal, bila kelas
munculnya kelas aristokrat ertinya ia telah membebaskan sekumpulan manusia di
Athens itu daripada membuat kerja-kerja ke sawah ke, menanam gandum ke, petik
apel ke, tanam anggur ke, so have free themselves from forces of production.
Mereka telah membebaskan kerana itu
mereka dapat berkumpul berbincang seperti kita malam ini, seperti kita nak ke
sawah ke tau jadi pak guard ke tak dapat lah kita malam ni kan? Jadi ketika itu
kita telah sampai ke satu tahap yang mempunyai keupayaan we have a right of
level sophiscatation , kita nya ini seharusnya telah sampai tahap dimana kita
memiliki masa, kita memiliki peluang untuk memikirkan benda-benda , kalau
saudara ini kaum tani, kalau saudara ini
memotong getah, kalau saudara ke laut tidak ada masa, kerana nak cari makan nak
cari makan tidak ada masa untuk berfikir untuk falsafah.
Jadi Plato 428-398 BC , BC ini Before Christ dia
meninggal dunia umurnya lebih kurang 80 tahun, tarikh lahirnya tidak berapa
jelas 4000 tahun dahulu ya, tidak berapa tahun berapa jelas tetapi diorang kata
428-398 BC. Okey di ni anak seorang aristokrat, jadi you just imagine dia hanya
seorang anak aristokrat the son of aristokrat, aristokratic the athenian
ertinya dia tidak perlu membuat kerja-kerja lain dan ketika itu di Greece ini ada
tradisi , ada lagi tradisi apabila dilahir sahaja kerana apabila di Athens itu dilahir
sahaja di hantar ke dalam belukar satu malam kalu budak tu survive dia gagah
perkasa, tetapi anak-anak orang aristokrat ini dia di didik dengan gimnastik,
sukan kalau saudara lihat cerita-cerita Roman lama itu dan juga didik tentang
falsafah. Jadi daripada awal lagi dengan moral dan ethic, jadi perbincangan dia
itu tidak membincangkan perkara-perkara remeh, ia tidak membincangkan gosip, ia
tidak membincangkan rekod Awie ke, rekod Siti Nurhaliza ke, itu dia tidak
bincangkan tau, ia streght away membincangkan ethic, falsafah, konsep , jadi ia
lahir seterusnya sampai ke. Kita ini bincangla , siapa la “Eh nanti tu apa
pakai?”..”Eh..kita . Tahap itu adalah tahap yang paling rendah perbincangan
kita.
Dia ini kalau saudara tahu apabila umurnya empat
puluh tahun ada orang kaaya di Athens bagi dia tanah kawasan, orang itu namanya
Academes jadi dari perkataan Academes mamat yang bernama Academes ini lahirlah
apa yang kita kata Academy. Kalau orang katakan Akademi Seni itu akademi itu
sebenarnya adalah nama mamat ini di situlah Plato ini mengumpulkan anak-anak
muda berkumpul dengan Socrates sebelum Socrates dihukum bunuh di situlah mereka
berbincang dan mereka berbincang dan saudara lihat perbincangan-perbincangan
ini dirakamkan. Dia dihormati kerana dia aristokrat jadi dia boleh menjemput
kawan-kawan dia, dia ada servant pembantu minah Indonesia ke, Vietnam ke tapi
sayang sekali kan di Malaysia ini aristokrat-aristokrat ini tidak menjadi ahli
falsafah, nampak tak, dia tidak menjadi ahli falsafah paling maksimum pun dia
pergi Hard Rock Cafe...tak ada...tak ada. Saya selalu membincangkan aristokrat
ini, kerja tak payah, apa tak payah, apa makan free, buatlah falsafah, sorang
pun tak ada. 700 tahun aristokrat kita sorang pun tak ada paling-paling pun nak
kawin dengan Siti Nurhaliza, maksimum lah tu. Itulah perbezaan di sana ia
membincangkan tentang itu.
Plato ini menulis bukunya ‘Apology, Symposium....buku
ini tapi the most important buku, salah satu buku dia yang terus dirujukan,
dirujukan...dirujukan dan dikaji ialah ‘Republic’ ini ‘Republic’ buku ini di
kenali ‘Republic’ yang saya rasa kalau saudara-saidara sekalian tertarik hati
Alhamdulillah silalah baca buku ‘Republic’ ini dia mengajukan
pandangan-pandangan, saudara apabila saudara buku ‘Republic’ daripada mendengar
apa yang saya cakapkan ini kerana perbincangan ketika itu membincangkan apa itu
keadilan. Ala gila nya orang Athens apa itu keadilan PKR la kan...haha(audien
gelak) kalau sekarang la kan, keadilan pun tak tahu, apa itu kesaksamaan? Apa
itu baik? Apa itu buruk? Tapi saudara mesti menjangkau jauh 4000 tahun dahulu
bukan sekarang kan...Oh keadilan...keadilan...keadilan, pada ketika itu 4000 ago
there are thinking tau. This is beginning the human civilization. Permulaan
fikrah manusia memikirkan apa itu keadilan? Apa itu baik? Bagaimana takrifan
baik? Bagaimana takrifan keadilan ? di sini mereka membincangkan. This is very
beginning permulaan perbincangan falsafah . Jadi kita hari ini kita hanya
menerima saha Oh keadilan, saksama dan inilah konsep-konsep yang saya katakan
oh saya membaca tapi saya cuba membawa saudara-saudara semua balik 4000 tahun
dahuku ketika itu telah lahir zaman itu bagaimana orang cuba memikirkan
keadilan. Jadi ia memikirkan apa itu, bagaimana adil dan baik itu , jadi di
sini dia melihatkan dan dia memikirkan. Ketika itu juga Plato kerana keaadaan
ketika itu mereka juga memikirkan hidup dan mati, bahawa manusia ini masih
ingin mengetahui dari mana kita datang? Kenapa kita di sini? Sesudah mati ini
apa kita akan jadi tiga perkara ini act one act two act three tiga perkara ini.
Kalau saudara orang teater act one, act two , act three orang filem pun tahu
act one, act two , act three tidak dapat selesaikan tidak dapat diketemui dan
inilah yang menarik, dari bagiman kita
datang? Apa kit abuat? Dan kemana kita pergi selepas ini.
Mereka ini membincangkan, seperti yang saya katakan
minggu lepas mereka membincangkan kewujudan konsep roh apabila dia memasak air,
air itu menggelegak menjadi wap dan wap itu hilang, ini konsep roh. Socrates
dan Plato sesudah melintas zaman itu apabila melihat zaman itu ia pun melihat
bahawa dia mengakui bahawa adanya roh dan roh ini juga mempunyai tiga konsep
roh. Ada roh yang rasional, ada roh yang kehebatan dan ada roh yang mempunyai
keberahian. Kita lihat kembali dan kita rujuk kembali yang ada ini. Kita
merujuk ini daripada buku ‘Republic’ Plato . Dalam buku ini dalam konsep ini
yang paling penting dallam buku Plato ialah pada masa ini yang diperkatakan
Philosopher King. Pemimpin itu raja itu adalah ahli falsafah, ketika itu
saudara mesti ingat tau di Athens ketika itu ada kelas ya saudara mesti ingat
seperti juga di Malaysia ada kelas, kelas pemerintah, kelas yang diperintah dan
tentera yang menjaga pemerintahan. Jadi konsep yang diajukan oleh Plato yang
diajukan dalam buku Republik ialah konsep tiga kelas ini. Mereka yang bekerja
di bawah there are the makers petukang, petani, pekebun, penanam sayur, kedua
mereka ialah tentera auxillary dan ketiga the ruler the ruling class . Ini tiga
perkara ini mengikut Plato di dalam buku nya Republic tiga konsep ini kaum
tani, pekerja, tentera dan pemerintah. Jadi tiga ini kit alihat sekarang
muncul, kita lihat sekarang di Malaysia dalam konteks kontemporari benda ini
wujud , tetapi bagaimana di situ mereka membincangkan sambil minum-minum,
sambil makan sambil dinner itu mereka akan membincangkan bagaimana akan wujud
kerana tiga kena ingat kerana tiga kelas ini nanti kita akan urut
pandangan-pandangan Plato ini sehingga sampailah seratus tahun kemudian,
seratus tahun pada hari in dimana Marx
juga menurut balik tentang kelas yang akan timbul yang saya katakan itu bahawa
falsafah ini percambahan percambahan percambahan pemikiran daripada satu tahun
ke satu tahun daripada satu generasi ke satu generasi dan kita lihat dan kita
lihat kembali.
Ini awal sekali falsafah ini awal jadi ia
menunjukkan tiga kelas jadi ia menyatakan bahawa jikalau setiap kelas itu
memainkan peranan yang seharusnya dimainkan, “ Kau ke sawah Jang ke sawah je
lah, jangan pulak kawin ngan anak rajo plak” jadi dia macam tu, kalau kau
tentera, tentera je lah jagalah, jadi falsafah. Jadi three class ini working
class, the militiry and the king philosopher ultimately akhir sekali, this is
very important quatation tau daripada Plato dia kata apa “there will be no end
trouble of state or humanity itself if philosopher become king of the world or
Theodore now become king truly become power or become philosopher does to to
the same end” ok saya terjemahkan dalam bahasa Urdhu “Akan sampai tidak ada
keamanan dalam dunia ini di dalam kemanusiaan di dalam sehingga raja pemerintah itu menjadi ahli falsafah dan raja
yang ada sekarang ini juga menerima falsafah sehinggakan kuasa politik dan
kuasa falsafah dan falsafah itu kahwin dalam satu tampuk” Inilah konsep-konsep
yang diajukan oleh Plato mengenai keindahan yang paling cantik sekali apabila
kerajaan itu diperintah oleh philosopher king .
Saudara jangan silap tau nanti apabila kuliah-kuliah
lain kita lihat pandangan-pandangan Plato ini diambil oleh New Con sehingga New
Con iti mengelilingi George Bush yang mengajukan pandangan yang mereka ini
dipanggil New Platonis. Kalau saudara tahu New Platonis ini seperti watak-watak
dan kawan-kawan Anwar Ibrahim dan Paul ...itu mereka ini new Platonis dia
memikirkan bahawa mereka memikirkan mengatakan, Plato mengatakan the ultimate
keindahan kepimpinan itu hanya dapat
dilakukan oleh pemerintah yang berasaskan falsafah so that was ultimate
jadi dimana kelas itu tadi, jadi dikatakan jika kaum tani itu mengatakan jika
askar itu dan akhirnya the philosopher king. Jadi inilah idealisma yang
diajukan oleh Plato hari ini jika saudara lihat konsep kerajaan atau konsep of
state city kalau kita tengok Singapura itu very Platonic, kalau tengok banyak
negara itu very platonic kalau kita kaji betul-betul there are memikirkan
bahawa Lee Kuan Yew itu philisopher king the rest just follow kalau dia
philosopher king ok Mahathir itu lain ikutlah, I’m the knowing jadi yang lain
itu jalanlah peranan yang harus dijalankan, so that is the concept.
Ok, kita tengok bagaimna Plato itu melakukan kerana
itu raja memerintah dan petani menjalankan, kerana itu ia menjalankan tiga
perkara ini dalam konsep roh tadi bahawa roh itu rasional roh itu
hormat-menghormati ..askarlah dan mempunyai keinginan. Mereka mempunyai keinginan-keinginan
apa, keinginan iaitu kaum tani itu ingin duit, rumah. Jadi kita ingat yang
rasional itu, roh yang rasional itu roh yang dimiliki oleh roh yang dimiliki
oleh falsafah. Apa kata Socrates, Socrates ini gemuk, pendek, tak mandi, di
gagalislah. Dia gagalis pertama dalam dunia, this is very important dalam
thanks god, if your married not working than become the philosper kalau ia
gagal dan dah bercerai semua itu jadilah ahli falsafah jadi dia berbeza dengan
pandangan tok guru dia tu. That is differnt pandangan Socrates dengan pandangan
.
Bagaimana mereka membincangkan semua ini menggunakan
Socratic, bukankah saya sudah tunjukkan minggu lepas bagaimana cara teknik itu
bertanya, menanya , bertanya sehinggakan tidak ada lagi perkara yang ingin di
tanya , this what we call the Socratic method . Jadi Plato ini anak murid
Socrates telah menimbulkan keadilan bagaimana keadilan? Bagamana rupanya? Dan
dia membawakan konsep-konsep, konsep-konsep dia mengatakan dia menggambarkan
dunia ini macam dalam gua bukannya gua batu cave lah ada gua Murugan di
situkan, dia gelap ada cahaya matahari masuk dan nampak tau dan mengikut Plato
dunia ini ada dua, satu yang kamu nampak, satu yang kamu tak nampak so there
are two world dunia-dunia. Jadi yang kamu nampak ini adalah yang kamu nampak
ini kerusi, meja what you see
Tiada ulasan:
Catat Ulasan