Oleh:
Faizal Sidik
Faizal Sidik (2014),'Korea dan Hegemoni Amerika Syarikat', Senikini #23, Balai Seni Visual Negara, Kuala Lumpur.
Penulis Faizal Sidik (kiri) bersama-sama wakil negara ASEAN semasa perasmian pameran 'The Origin of Beauty: Dramatic Nostalgia yang dirasmikan oleh Datuk Bandar Busan di Busan Museum of Art.
Faizal Sidik (2014),'Korea dan Hegemoni Amerika Syarikat', Senikini #23, Balai Seni Visual Negara, Kuala Lumpur.
Satu tanggapan di sini dalam melihat cara pandang dunia mengenai negara Korea akan mengaitkan semenanjung Korea kepada
Korea Utara dan Korea Selatan. Selepas Perang Dunia Kedua satu blok yang
mengamalkan sistem komunis (sosialis) Korea Utara disokong oleh Rusia dan China
manakala Korea Selatan atau Republik Korea pula disokong blok demokrasi
(kapitalis) oleh Amerika Syarikat dan Eropah Barat. Era persaingan meluaskan
pengaruh atau Perang Dingin antara kedua-dua kuasa besar itu membahagikan
kedua-dua negara kepada dua
blok selepas Perang China dimana negara China terpaksa melepaskan negara itu kepada sebuah kerjaan sendiri. Perang Korea yang berlaku pada tahun 1950 hingga 1953 telah mengorbankan 2.5 juta nyawa. Sehingga ke hari ini tiada perjanjian rasmi yang menamatkan perang Korea bermakna kedua-kedua negara masih berperang dalam ertikata perang secara senyap. Sempadan antara kedua-dua negara adalah sempadan yang paling ketat dan merbahaya didunia, tidak hairanlah jika belanjawan kedua-dua negara banyak menumpukan kepada aspek keselamatan dan ketenteraan. Korea Selatan mendapat sumber persenjataan daripada sekutunya Amerika Syarikat manakala Korea Utara daripada Rusia dan juga China.
blok selepas Perang China dimana negara China terpaksa melepaskan negara itu kepada sebuah kerjaan sendiri. Perang Korea yang berlaku pada tahun 1950 hingga 1953 telah mengorbankan 2.5 juta nyawa. Sehingga ke hari ini tiada perjanjian rasmi yang menamatkan perang Korea bermakna kedua-kedua negara masih berperang dalam ertikata perang secara senyap. Sempadan antara kedua-dua negara adalah sempadan yang paling ketat dan merbahaya didunia, tidak hairanlah jika belanjawan kedua-dua negara banyak menumpukan kepada aspek keselamatan dan ketenteraan. Korea Selatan mendapat sumber persenjataan daripada sekutunya Amerika Syarikat manakala Korea Utara daripada Rusia dan juga China.
Persaingan meluaskan pengaruh Perang
Dingin ini bukan sahaja berlaku di Semenanjung Korea sahaja malah melimpah
fahaman juga dirantau Asia Tenggara kita sendiri, Eropah, Afrika dan negara
Timur Tengah. Misalnya negara Vietnam
mengalami perang saudara yang dikenali Perang Vietnam 1959 hingga 1975
diantara Vietnam Utara dikuasai Vietcong yang beraliran sosialis yang disokong
oleh Kesatuan Soviet menentang Vietnam Selatan yang ditaja Amerika Syarikat.
Seluruh dunia telah tahu Amerika Syarikat malu besar kerana kalah dalam peperangan
itu yang dimenangi puak utara yang membentuk Republik Sosialis Vietnam pada
1976. Begitu juga dengan pengabungan Republik Persekutuan Jerman pada tahun
1990. Selepas Perang Dunia Kedua 1945 Jerman
telah dipecah-pecahkan kepada sektor demokrasi yang dikawal (Euro-Amerika) oleh
Perancis, United Kingdom dan Amerika Syarikat membentuk Republik Persekutuan
Jerman iaitu Jerman Barat yang berpusat di Bonn. Pembahagian kawasan tadbiran blok
komunis Kesatuan Soviet pula membentuk Republik Demokratik Jerman yang di
kenali dengan Jerman Timur yang berpusat Berlin Timur.
Bagi menjamin keselamatan Korea daripada
serangan dan ancaman Amerika menempatkan pengkalan tenteranya di seluruh
Semenanjung Korea Sehingga ke hari ini ada sekitar 28 000 tentera Amerika di
seluruh Korea Selatan. Dalam sejarah tradisi Korea iaitu sebelum persempadanan
antara utara dan selatan Korea pernah berperang dengan China dan Jepun. China
menganggap Korea adalah sebahagian daripada wilayahnya dan tidak hairanlah pada
hari ini Korea masih berkongsi budaya dari negara China dari segi senibina,
tulisan dan makanan. Sikap anti-Jepun masih berlaku lagi di Korea walaupun
selepas Perang Korea- Jepun tamat. Demonstrasi dan piket daripada berita
dunia sering memaparkan wanita-wanita
warga emas Korea yang dahulunya dijadikan hamba seks oleh tentera Jepun memohon
kerajaan itu meminta maaf dan membayar ganti rugi semasa pendudukan Jepun di Korea 1910.
Bekas-bekas tinggalan sejarah inilah yang memaksa Korea menempatkan
pengkalan-pengkalan tentera Amerika Syarikat jika berlaku krisis Asia Timur.
Untuk mengendurkan ketegangan Selepas
Perang Dunia Kedua Jepun tidak dibenarkan memiliki bala tenteranya sendiri oleh
Amerika melalui PBB. Amerika yang juga menempatkan pengkalan tenteranya Jepun sehingga
kini terdapat 50 000 soldadu Amerika sana dan pada tahun 2025 Amerika merancang
untuk menempatkan tiga perempat daripada jumlah bala tentera laut, darat dan
udaranya di Asia. Amerika tidak menanggap Eropah Timur yang dahulunya menyokong
blok komunis sebagai ancaman tetapi memuncungkan persenjataannya ke Asia apa
yang dinamakan Pasak Asia (Pivot Asia). Penstrategian ini memaksudkan bahawa
mendefinasikan China sebagai musuh. Perihal ini tidak menghairankanlah apabila
Perdana Menteri Jepun Shinzo Abe yang terkenal dengan gelaran pemaharuan
ekonomi Jepun sebagai Abenomic meningkatkankan perbelanjaan pertahanan dari
tahun 2014 hingga 2019 bagi memulihkan tentera Jepun dalam menghadapi
pertikaian wilayah kecilnya dengan China. Apa yang ditulis oleh media adalah
hanya peningkatan bajet ketenteraan oleh Jepun tetapi hakikatnya adalah
perkakasan itu sudah tentunya dibekalkan oleh Amerika.
Apabila kita membaca konteks politik semasa
kita juga boleh melihatnya dalam konteks seni kontemporari yang hadir pada hari
ini. Kita mungkin tertanya-tanya mengapa begitu mudah ahli-ahli lembaga muzium
di Amerika dan negara-negara Eropah atau dibaca negara North Atlantic Trade
Organisation (NATO) memprojek artis-artis dari tanah besar China yang radikal dan
tidak sehaluan dengan kerajaan misalnya
Ai Wei Wei dimuzium mereka. Selain daripada penahannya yang oleh tentera
Revolusi, publisiti meluas yang diterima beliau oleh media barat terhadap
kebebasan artistik telah mengolah persetujuan dunia bahawa kerajaan China
menekan seniman dibaca permusuhan secara lembut melalui seni untuk membawa
kepada permusuhan yang lebih besar iaitu penyisihan masyarakat dunia terhadap
dasar-dasar China. Melihat dari satu sudut ini jika artis-artis atau seniman
dari Dunia Ketiga yang sungguh-sungguh diprojekkan oleh dana, geran atau yayasan-yayasan
seni dan budaya untuk menaja pencapaian dan pembaharuan dilakukan oleh anda,
anda wajib diberitahu bahawa telah diperdaya oleh kaum pemodal antarabangsa Yahudi
misalnya Rockeffeller Foundation yang mempunyai perancangan yang lebih besar
untuk negara anda.
Filem Hollywood adalah salah satu
buktinya, Amerika menggunakan saluran gambar bergerak ini sebagai salah satu
cara perluasan hagemoninya. Lihat bagaimana filem-filem adiwira atau superhero ditayang untuk mengatakan
mereka adalah penyelamat dunia daripada penjahat sedaya upaya untuk mengolah
persetujuan mereka adalah yang paling berkuasa. Produk Hollywood itu berpropaganda
Iran dan Korea Utara adalah satu ancaman dalam mengajak dunia melawan
keganasan. Mereka sekali lagi ingin bermain api dengan Korea Utara baru-baru dengan penerbitan filem 'The Interview'. Ini bukan cerita angan-angan Mat Jenin lihatlah realiti apa yang
berlaku di Mesir, Libya, Syria dan Ukraine misalnya
bagaimana budak suruhan Amerika iaitu Agensi Perisikan Pusat (CIA) dikerah
untuk membuat kacau dinegara berkenaan. Kapal-kapal terbang Malaysia turut
terheret sama dalam pergeseran yang maha dasyat percaturan negara Dunia Pertama
dalam menjadi kuasa ekonomi dunia dalam merebut punca-punca kekayaan yang
berasaskan minyak pada hari ini. Adakah ini adalah ancaman kepada Malaysia terhadap perundingan
Perjanjian Perkongsian Tran-Pasifik (TPPA)?
Korea Selatan mula membina negaranya
pada tahun 1960 an walaupun dikatakan disabotaj dari negara Utara. Negara
ini mula membina hubungan luar dalam menjana ekonomi menerusi hubungan politik.
Korea menjalin hubungan dengan negara luar dalam usahanya memacu ekonomi
domestik dan antarabangsa. Dalam hubungan luar Korea Selatan menganggotai
Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu sejak 1991. Korea Selatan menjalin hubungan
diplomasi dengan lebih 188 negara. Ia juga mengembangkan hubungan dengan
Persatuan Negara-negara Asia Tenggara sebagai anggota badan pemerhati ASEAN
tambah 3 dan Sidang Kemuncak Asia Timur.
Atas cadangan mantan Perdana Menteri
Malaysia Dr. Mahatdir Mohamed dalam meredakan hubungan pasang surut hubungan yang tegang antara Korea Selatan dikalangan negara
jiran-jiran disekitarnya. Malaysia pada
1997 mencadangkan pembentukan ASEAN +3 dahulunya dikenali sebagai EAEG atau East Asia Economic Group. ASEAN + 3
merupakan satu pakatan kerjasama antara negara-negara anggota ASEAN dan tiga
negara di Asia Timur Laut. sebagai alternatif kepada EAEC (East Asia Economic
Caucus) kerana ia dilihat lebih memberikan kesan yang mendalam dalam proses
pembentukan Komuniti Asia Timur. Pakatan ini dibentuk bagi meningkatkan kerjasama antara negara Asia Timur dalam
ekonomi, kewangan, pembangunan sosial dan sumber manusia, pembangunan saintifik
dan teknikal, budaya dan informasi dan pembangunan infrastruktur. ASEAN + 3
dilihat cabaran kepada APEC dan kehadiran Amerika Syarikat di Asia Pasifik.
Sebelum itu dialog-dialog antara negara-negara antara Korea Selatan
dengan negara ASEAN telah pun terjalin sejak 25 tahun dahulu melalui ASEAN – ROK Dialogue Relations sejak
tahun 1989 lagi. Dalam meraikan Jubli Intan 25 tahun hubungan dialog antara
negara-negara ASEAN dan Korea Selatan. ASEAN
– Republic Korea Commerative Summit2014 atau Sidang Kemuncak Negara-negara
ASEAN- Korea 2014 telah diadakan di Bandaraya
Metropolitan Busan pada 11 hingga 12
Disember. Sejak terbinanya hubungan dialog ini pada tahun 1989 banyak
pembangunan yang dapat dilihat daripada hubungan ini. Pada hari ini negara
ASEAN bukan sahaja rakan dagang dan destinasi pelaburan kedua terbesar Korea,
malah rantau ini juga adalah muncul sebagai rakan yang cukup signifikant dalam
sosio-budaya dimana lebih 4 juta rakyat Korea melawat negara Asia Tenggara
setiap tahun.
The Interview (2014) filem produksi Sony Picture mencetuskan serangan komputer selama 9 jam di Amerika oleh pengodam Korea Utara |
Apabila melihat Korea dalam aspek
kesenian kontemporari peminat seni mungkin tidak boleh menidakkan atas pengaruh
Korea yang mempunyai Pavillion atau astakanya sendiri di Granidi semasa Venice
Biennale. Astaka Korea adalah astaka yang terakhir dibina di sana pada tahun
1995 dan selepas itu tiada lagi pavillion yang dibenar oleh Datuk Bandar Venice
yang mana negara yang lain perlu menyewanya dimerata lokasi sekitar bandar air
itu. Apabila hanya tiga sahaja wakil Asia dibenarkan memiliki pavillion sendiri
selain Jepun dan Mesir mungkin kita tertanya-tanya mengapa tiada pavillion
kekal kuasa besar China di sana, ini adalah satu persoalan yang lain. Pavillion
China perlu menyewa dua tahun sekali di Arsenale sejak 2000, Adakah ini juga satu penyisihan bentuk Amerika-NATO?
Busan adalah bandaraya kedua terbesar Korea Selatan selepas Seoul. Berpopulasi penduduk berjumlah 3.6 juta orang, Busan terletak di pesisir tenggara Korea Selatan yang juga merupakan bandaraya pelabuhan yang dikatakan ketiga terbesar di dunia. Salah satu tarikan seni dan budaya bandaraya Busan adalah penganjuran Busan International Film Festival dan Busan Biennale yang diadakan di Busan Museum of Art dan beberapa lokasi disekitar bandaraya ini. Sempena ASEAN-Republic of Korea Commemorative Summit atau Sidang Kemuncak Negara-negara ASEAN dan Korea satu pameran seni telah dianjurkan oleh Busan Museum of Art yang bertajuk The Origin of Beauty : Dramatic Nostalgia daripada 10 Disember 2014 sehingga 1 Februari 2015. Sebuah pameran seni Asia Tenggara yang dikuratorkan oleh kurator BMA iaitu Lee Jinchul membawa 100 artis dan 120 karya dari rantau ini dalam menginterpritasikan atau cerminan seni tradisi dan seni kontemporari dalam pengalamannya terhadap budaya global. Persoalnya bolehkah sebuah pameran seni itu membina kepercayaan dan membawa kedamaian? Walauapaun cabaran Korea terhadap sekutu dan tetangganya pameran ini adalah sepucuk surat keamanan kepada dunia mengenai sumbangan gambaran dan cita-cita daripada negara-negara rantau ini melalui ASEAN yang mempromosikan keharmonian dalam melihat hubungan luarnya dengan Asia Timur terutamanya Korea terus kukuh dan kental.
Faizal Sidik di Busan Museum of Art, Korea |
MARI KITA BERDOA SEMOGA PENDUDUK YANG TERJEJAS AKIBAT BENCANA BANJIR BESAR DI PANTAI TIMUR DAN SELURUH NEGARA SELAMAT!
Faizal Sidik,’Korea dan Hegemoni Amerika Syarikat’, Senikini #23, Balai Seni Visual Negara, Kuala Lumpur. |
Tiada ulasan:
Catat Ulasan