Oleh: Faizal Sidik
Penulisan ini merupakan teks kurator di dalam buku pameran "Penglipurlara: Alkesah Yang Empunya Cherita" yang berlangsung pada 24 Jun-1 Sept 2013 di Balai Seni Visual Negara.
Imej pameran boleh dilihat melalui sisip pautan Facebook disini:
http://www.facebook.com/media/set/?set=a.205143712976857.1073741829.192984330859462&type=1
Mukadimah
Muzium adalah rumah bagi pemuliharaan memori. Karya seni,
artifak atau bahan yang dipamerkan di dalam muzium adalah memori pemilik bangsa
berkenaan yang harus terus diperlihara untuk didedahkan sejauhmana dayacipta
yang dimiliki. Idea disebalik penciptaan pameran ini adalah untuk mengali
rahsia keistimewaan penglipur lara yang bertemakan alam Melayu. Siapakah itu
penglipur lara? Bagi kurator, muzium adalah tempat yang sesuai untuk membuat
penerokaan dan menyoalnya kembali dalam konteks kita pada hari ini.
Kita mungkin pernah atau seringkali bertemu dengan istilah
ini, bunyinya jika dikalangan kita jarang mendengarnya mungkin akan menganggap
ia merupakan satu kata lama. Dari sudut istilah pernglipur lara ialah orang
yang menghiburkan hati yang duka dengan menyampaikan cerita rakyat yang
berunsur jenaka, kisah penglipur lara ini diselitkan dengan syair, pantun,
seloka dan sebagainya. Sebelum kehadiran bahan penulisan teks penglipur lara
merupakan sastera lisan orang Melayu. Pada zamannya, penglipur lara dianggap
seperti seorang bintang yang mempunyai peranan sebagai lahirnya sumber berita,
hiburan dan pendidikan.
Dalam konteks kehidupan kontemporari hari ini, kurator
melihat dengan kehadiran media cetak dan elektronik seperti suratkhabar, televisyen,
radio ditambah pula media sosial seperti Facebook, Twitter, You Tube dan
blog-blog sesiapa sahaja boleh menjadi penglipur lara iaitu ‘tukang cerita’.
Andy Warhol pernah mengatakan “seumur hidup seseorang itu akan menjadi terkenal
dalam 15 minit”. Kemajuan yang dibawa oleh cara komunikasi antara manusia telah
mengubah juga cara mereka bersosial. Daripada tradisi verbal, dari mulut ke
mulut yang diperturunkan oleh penglipur lara kepada penulisan kata-kata.
Daripada penulisan teks kepada gambar bergerak seperti video dan filem, kehidupan kita dikelilingi oleh penglipur
lara dalam istilah sebenar. Kini sesiapa sahaja berhak untuk mengistiharkan diri
mereka si tukang cerita tanpa bantuan medium yang disebut tadi. Mereka
berperanan dalam membina dan mewujudkan mesej yang berkaitan dengan kerohanian,
keadilan, hak dan sejarah.
Persembahan mengkurator pameran ‘Penglipurlara: Alkesah Yang
Empunya Cherita’ ingin dikongsi kurator dari perspektif sudut pensejarahan atau
historical perspective. Anda mungkin pernah membaca karya-karya
sastera klasik yang dimulakan dengan menggunakan sistem ejaan lama seperti
‘Alkesah’, ‘Syahdan...’, ‘Hatta...’ atau ‘Sebermula diceterakan...’ ini adalah
konotasi yang menjadi pembuka kisah sesuatu cerita. Jadi kurator memilih tajuk
pameran untuk membuka pengisahan perihal penglipur lara seolah-olah anda sedang
melihat pameran ini umpama ‘membaca’ karya kesusasteraan Melayu tradisional
dengan ‘Alkesah Yang Empunya Cherita’.
Strategi
Kuratorial
Pendekatan kuratorial yang digunakan dalam pameran ini
adalah bagaimana karya-karya dalam koleksi BSVN boleh berdialog mengikut tema.
Jarang-jarang sekali dapat kita lihat
dalam pameran yang diadakan karya-karya yang mempunyai tajuk atau naratif yang
sama di pamerkan dalam satu ruang. Selain itu kurator juga ingin melihat
bagaimana karya-karya koleksi BSVN juga boleh ‘berwacana’ dengan karya terkini
dan pinjaman dari luar seperti koleksi filem dari Finas dan Aswara dalam memberi
nafas baru kepada karya dan tema yang digunakan.
Mengkurator adalah aktiviti
menghubungkan objek, imej, proses, orang, lokasi, sejarah dan wacana dalam
ruang sebenar. Idea asal pameran ini tercerna daripada wacana diantara
Khairuddin Hori iaitu semasa penulisan ini ditulis merupakan Kurator Kanan di
Singapore Art Museum (SAM) dan kurator sendiri yang dijemput sebagai kurator
bersama atau co-curator semasa
menghadiri Singapore Biennale 2013 Kuratorial Workshop. Topik ‘tukang
cerita’ alam Melayu di menjadi minat
kepada kami terutamanya daripada aspek tradisi penceritaan dalam bentuk lisan
kepada teks dan visual melalui pengkaryaan dalam bentuk kontemporari yang dihasilkan
oleh artis dan penghibur melalui saluran media sepert muzik, filem dan
internet. Jadi dalam membentuk pengalaman kepada pemelihat kurator telah
membina pameran ini dalam cara fikir kuratorial.
Hikayat
Sang Kancil
Bahagian awal pameran dimulakan
dengan hasil yang mempunyai cerita-cerita rakyat, mitos dan lagenda. Hikayat
Pelanduk Jenaka yang mengisahkan kebijaksanaan pelanduk untuk melepaskan diri
dari bahaya, merupakan salah satu sastera lama bahasa Melayu yang tercipta pada
abad ke-15 lagi atau lepat sekitar tahun 1650 lagi. Salinan manuskrip ini
disimpan di Jabatan Manuskrip, Perpustakaan Negara Perancis yang terletak di
Paris. Hikayat ini juga dikenali dengan nama lain yang popular dengan Cerita Sang Kancil. Judul hikayat ini mempunyai 82 muka surat dan 6702
patah perkataan seperti yang tercatat di dalam daftar Wemdly yang ditulis pada
tahun 1746.
Diantara kisah yang terdapat di
dalam manuskrip yang menggunakan ejaan Melayu abad ke-17 ini ialah bahagian pengenalan
bagaimana Sang Kancil yang mengambil gelaran
‘Syeikh Rimba’ menguasai haiwan di hutan belantara. Perihal seterusnya
bagaimana Sang Kancil berpura-pura dikatakan mempunyai kuasa ajaib dimana kancil
dapat mententeramkan kambing dan harimau yang kemudiannya berdamai dibawah
kekuasaannya. Cerita seterusnya bagaimana haiwan di rimba diancam oleh makhluk
ganas yang kemudiannya dibawah perlindungannya. Muka surat 31 hingga 55
menceritakan monyet yang degil mencari sokongan singa namun kancil dapat
mengalahkan singa dengan sarang tebuan. Bahagian akhir daripada mengisahkan
monyet meminta pertolongan gajah namun sang kancil dapat mengalahkan gajah
dalam pertandingan sepak keting.
Projek untuk mengangkat teks
manuskrip cerita asal Hikayat Pelanduk
Jenaka kepada animasi ini bermula pada
tahun 1961 oleh Filem Negara Malaysia yang dahulunya dikenali dengan nama The Malayan Film Unit yang ditubuhkan
semasa penjajahan British pada 1946 yang bertujuan untuk menghasilkan filem
dokumentari dan hebahan umum untuk kerajaan. Anandam Xavier yang bertugas sebagai
pereka set hanya memulakan Hikayat Pelanduk Jenaka dengan judul ‘Hikayat Sang
Kancil’ iaitu animasi yang pertama di negara ini pada tahun 1978 dan filem
animasi pendek ini keluarkan untuk tontonan
umum pada awal 1980 an.
Kurator sengaja meletakkan siri
animasi pendek cerita hikayat yang popular pada tahun 1980 an ini terbitan
Filem Negara. Si tukang cerita atau penglipur dapat dikesan oleh kurator
berdasarkan suara latar yang menceritakan latar belakang penceritaan.
Cerita-cerita rakyat ini dipinjamkan daripada Koleksi Filem Negara antaranya ‘Hikayat Sang Kancil’ yang ditayangkan
pada 1983, manakala cerita-cerita Hikayat Pelanduk Jenaka yang lain menyusul
yang ditulis dan diarahkan oleh Hassan Muthalib ialah seperti ‘Sang Kancil dan
Monyet’, ‘Sang Kancil dan Buaya’ muncul sekitar tahun 1984 dan 1987. Cerita
terbitan Filem Negara yang dipertontonkan juga adalah seperti ‘Gagak Yang Bijak’,
‘Arnab Yang Sombong’, ‘Budi Baik di Balas Baik’, ‘Singa Yang Haloba’ dan ‘Telur
Sebiji Riuh Sekampung’ dimana dipersembahakan secara loop atau berulang yang mengambil masa hampir 30 minit.
Hikayat
Seri Rama
Wayang kulit boleh dikatakan
sebagai animasi yang terawal di Asia Tenggara yang dimainkan dengan
mengerak-gerakkan watak pada cahaya yang menghasilkan bayang. Cerita penglipur lara yang
masih kekal dan dimainkan pada hari ini iaitu Wayang Kulit Kelantan mengambil
daripada penceritaan Hikayat Seri Rama. Menurut Ali Haji Ahmad penyelenggara Hikayat
Inderapura, pengaruh Hindu dalam kesusateraan Melayu dapat dikesan asal usulnya
terutamnya seperti yang terdapat di dalam epik Ramayana dan Mahabhrata. Daripada
kajian yang dijalankan versi penglipur lara Hikayat
Seri Rama menunjukkan tradisi lisan yang dibawa bersama oleh
pendatang-pendatang dan penakluk-penakluk yang menakluk kawasan Hindu di Malaya
pada suatu masa dahulu. Satu saluran yang memperkenalkan sastera Hindu selain
daripada bentuk puisi adalah seni wayang. Ia amat popular di Pantai Timur yang
dimainkan sehingga ke hari ini. Dalam pameran ini dalang yang memainkan
permainan wayang kulit boleh dianggap sebagai penghibur yang mengabungkan seni
lisan dan muzik.
Cerita Dewek dilipur larakan dalam
pameran ini yang mengesahkan Dewek yang dititahkan oleh Raja Seri Rama untuk
menuntut ilmu yang dibekalkan dengan sebatang tongkat sakti. Karya Nik Zainal
Abidin ‘Wayang Kulit Kelantan’ 1959 dipamerkan bersebelahan dalam sebagai
dokumentasi tayangan ini memperlihatkan watak-watak yang terdapat di dalam
permainan itu. Kehadiran teknologi moden pada hari ini membuatkan sesuatu
persembahan lipur seperti persembahan cerita wayang itu bukan sahaja hanya
dimainkan pada 2 atau 3 malam. Bantuan alat pandang dengar seperti audio video
membolehkann dirakam dan dimainkankan kembali. Malah revolusi komunikasi pada
hari ini membolehkan permainan wayang kulit dimuat naik dan dimuat turun oleh
sesiapa sahaja melalui saluran You Tube di internet.
Rakaman video yang ditayangkan
adalah dokumentasi daripada Akademi Seni Warisan Kebangsaan atau ASWARA. Wayang
kulit cerita Dewek seperti yang terdapat di dalam Hikayat Seri Rama. Tok dalang
sebagai peneraju iaitu Che Mohd Nasir Yusof yang dibantu oleh dua orang
pembantu bersama-sama pemuzik akademi berkenaan. Kita biasa melihat atau
menonton wayang kulit yang dimainkan secara berhadapan tanpa mengetahui perkara
yang berlaku disebalik tabir bagaimana ia dimainkan oleh dalang. Dalam video
ini audien berpeluang melihat bagaimana kedua-duanya melalui pembahagian skrin
atas dan bawah.
Dalang menglipurkan cerita
Dewek ini selama tiga malam berturut-turut berdasarkan video ini yang memuatkan
3 cakera padat. Seharusnya kita harus berbangga dengan dalang yang masih adan
sebagai warisan orang hidup atau penglipur lara.
Hikayat Gunung
Daik
Dalam karya Tengku Sabri Ibrahim iaitu ‘Pandir Daik’ dan ‘Pawang Gunung
Daik’ kurator berminat memperagakannya secara bersebelah dan bersemuka untuk
melihat bagaimana kedua-dua karya ini boleh ‘berdialog’. Menggunakan bahan
tradisional iaitu kayu, karya ini mengambil daripada pantun yang cukup popular
dikalangan masyarakat Melayu ‘Gunung Daik’. Antara yang biasa dipantukan
adalah:
Pulau Pandan jauh ketengah
Gunung Daik bercabang tiga
Hancur badan dikandung tanah
Budi yang baik dikenang jua
Gunung Daik bukanlah suatu ciptaan imaginasi orang terdahulu, ia memang wujud
dan terletak di pulau Lingga iaitu dalam daerah Kepulauan Riau, Indonesia.
Keunikan gunung ini adalah kerana ia mempunyai 3 cabang selain misteri-misteri
yang diceritakan dalam cerita-cerita rakyat. Dalam pameran ini kurator memetik
kenyataan ceritera Gung Daik seperti yang terdapat di dalam buku yang ditulis
oleh Tengku Sabri sendiri ‘Tanpa Tajuk-Cerita-Cerita Seni Rupa’ yang
diterbitkan pada tahun 2009.
'Gunung Daik'
Gunung Daik bercabang tiga
Pulau Pandan jauh
ke tengah
Budi yang baik dikenang jua
Budi yang baik dikenang jua
Hancur badan di
kandung tanah.
...Gunung Daik tersergam kukuh di Pulau
Pandan yang jauh itu. Suatu ketika, petaka yang entah dari mana telah datang
menimpa. Seluruh warga, dari Raja kepada rakyat jelata hinggalah kepada segala hamba menjadi kelam kabut, tubuh
mereka dihinggapi berbagai penyakit. Segala pekerjaan dan segala urusan
terpaksa ditinggalkan. Warga-warga, seolah-olah tiada. Di mana pertolongan? Di
mana bantuan? Di mana perlindungan?
Kesemua warga dalam kesakitan. Jeritan
dan tangisan berbaur. Mereka mengharapkan supaya keadaan kembali pulih seperti
sedia kala. Mereka mengharapkan supaya keadaan iti tidak berlaku.
Petaka semakin menjadi. Rambut mereka
mula tertanggak. Biji-biji mata mereka mula jatuh. Daging mereka mula luruh...
Tanpa Tajuk – Cerita
Cerita Seni Rupa
Tengku Sabri Ibrahim, 2009
‘Gunung Daik’ ms 158
Dalam penceritaan mengenai Gunung Daik kurator melihat Tengku Sabri
melihat dari sisi gelap mengenai masyarakat yang pernah tinggal disekitar
gunung itu, dimana mereka dilanda suatu malapetaka yang besar yang menimpa
seluruh warga Daik. Musibah misteri ini diterjemahkan beliau dalam kedua-dua
arca ini yang seolah-olah kesan daripada peristiwa itu dengan bentuk figura
yang begitu asing, yang kelihatan hanya seperti rangka-rangka tengkorak,
tulang-tulang yang agak pelik rupanya.
Hikayat
Inderaputera
Satu lagi penerokaan yang ingin dikongsikan kurator dalam pameran ini adalah bagaimana 3 karya
yang mempunyai kisah penceritaan yang semasa dipamerakan bersama-sama. Karya
utama Anuar Rashid ‘Kelahiran Inderaputera’ 1978 yang merujuk teks daripada
Hikayat Inderaputera dipasangkan dengan ‘Flight No.2 Rajawali’ oleh Mad Anuar
dan ‘Riang-Riang Rimba’ 1995 oleh Ismail Latiff. Formula ‘3 in 1’ cuba diletakkan
dalam menghidupkan ruang 2 dimensi dan 3 dimensi. Burung garuda, rajawali atau
merak gergasi menjadi subjek utama dalam penceritaan karya ini.
Dalam Hikayat Inderaputera menceritakan bagaimana Inderaputra yang masih
kecil dilarikan oleh merak emas dan kemudiannya beliau dijatuhkan kedalam
halaman rumah nenek kebayan seperti yang terdapat di dalam teks ini:
‘Peristiwa
Merak Emas’
Al-kisah
peri mengatakan tatakala Inderaputera diterbangkan oleh Merak Emas dan peri
mengatakan tatakala Inderaputera diangkat
cucu oleh nenek kebayan dan peri mengatakan tatakala Inderaputera
diangkat anak oleh Perdana Menteri dan peri mengatakan tatakala Inderapura
direstui oleh Menteri Raja Syahian.
Hatta kalakian pada suatu
hari Raja Bikrama Buspa semayam dihadap segala raja-raja dan menteri hulubalang
rakyat jelata dan orang kaya-kaya dan sekalian hina dina. Maka Inderaputera pun
diribai oleh baginda itu. Maka tatakala itu datanglah orang menghantar akan
ufti daripada sebuah negeri serta membawa dua orang utusan dan seorang utusan pandai emas dan seorang utusan pandai
kayu.
Maka
pandai kedua itu menyembah dan diperbuatkannya oleh pandai kayu itu seekor ikan
terlalu amat (elok) rupanya seperti ikan yang sedia. Maka dipersembahkan kepada
baginda ditaruhkan (oleh) maharaja ikan itu pada pasu, dibubuhkan air. Maka ia
pun tertawa dan berpantun (dan) berseloka. Maka baginda pun hairanlah melihat
ikan tertawa berpantun dan berseloka itu.
Maka
titah baginda kepada pandai emas pula. “Hai pandai emas perbuatkan olehmu
barang kepandaianmu itu supaya kulihat.”
Makan
pandai emas pun menyembah kepada yang Dipertuan lalu diperbuat suatu gambar
merak daripada emas. Maka terlalu elok rupanya. Maka dipersembahkan kepada
baginda itu. Maka dilihat oleh baginda merak emas itu terlalu elok rupanya
indah sekali. Maka ditaruh oleh baginda pada talam emas dan perak. Maka merak
itu pun mengigil terlalu amat indah-indah lagunya seraya ia berpantun dan
berseloka.
Maka
Maharaja Bikrama Buspa pun memberi titah kepada utusan yang membawa pandai emas
dan pandai kayu dan berkata baginda, “Hai kamu berdua, pada hari inilah aku
tiada mengambil ufti pada kedua negerimu itu.”
Maka
kedua utusan itu pun sujud akan Maharaja itu dengan sukacitanya. Hatta dalam
berkata-kata maka Inderaputera pun turun daripada ribaan ayahanda baginda pergi
melihat merak emas mengigal di atas talam itu. Maka tiba-tiba merak itu
menyambar Inderaputera seraya diterbangkannya. Maka Inderaputera pun ghaiblah
daripada mata baginda dan orang sekalian dan Maharaja Bikrama Buspa pun melihat
anakanda baginda hilang. Maka baginda pun murca
seketika. Setelah sedarlah akan dirinya dan baginda pun menangis dan segala
isi istana pun gemparlah bertangis-tangisan dan isi negeri pun dukacita
mendengar Inderaputera hilang itu dan Maharaja Bikrama Buspa pun terlalu
dukacita sentiasa.
Hatta
maka Inderaputera pun diterbangkan merak emas. Maka jatuhlah ia kepada suatu
kebun nenek kebayan. Maka Inderaputera pun berjalanlah perlahan-lahan lalu
berhenti di bawah pohon delima. Maka Inderaputera pun makanlah buah-buahan.
Setelah
sudah makan maka nenek kebayan pun pulanglah daripada berjual bunga. Maka
bakulnya pun ditaruhkannya. Maka datanglah ia ke dalam kebunnya itu. Maka
Inderaputera pun setelah melihat orang tua perempuan datang itu maka ia pun
ingat akan dirinya, dan bercintalah ia akan ayahanda dan bondanya. Maka ia
fikir dalam (hatinya). “Sudahlah dengan nasibku.”
Maka
setelah itu nenek kebayan pun sampailah kepada pintu kebunnya. Maka dilihatnya
ada terikat, dan dilihatnya di dalam kebunnya itu ada seorang kanak-kanak duduk
di bawah pohon delimanya itu. Maka rupanya terlalu amat indah penuh dengan
pakaiannya.
Maka
ujar nenek kebayan. “Anak siapa gerangan ini dan daripada mana gerangan
datangnya. Lagi pun pintu pagar ini ada
terikat dan kampungku pun terlalu jauh daripada kampungnya orang banyak.”
Maka
bertanya nenek kebayan. “Hai cucuku kanak-kanak siapa cucuku ini dan dari mana
cucuku datang ini.”
Maka
ujar Inderaputera. “ Akulah anak raja Bikrama Buspa dan namaku disebut orang
Inderaputera. Adapun sebabnya aku sampai ke mari ini diterbangkan oleh merak
emas.” Dan segala hal-ahwalnya sekalian habis diceterakannya kepada nenek
kebayan...
Hikayat Inderaputera
Kebanyakan dewa atau
wira-wira di dalam lipur lara akan memberikan pertolongan jika diperlukan.
Kurator teringat kepada watak-watak
adiwira popular yang di filemkan seperti Superman, Batman, Spiderman semuanya
adalah wira-wira orang putih kecuali Ultraman buatan Jepun. Cuma yang
membezakan wirawan ini dengan yang terdapat di dalam cerita lipur lara adalah
mereka bukan menyamar sebagai manusia. Persoalannya adakah tukang-tukang cerita
wayang barat ini juga membaca cerita-cerita penglipur lara kita? Apa yang pasti
setiap bangsa mempunyai kisah-kisah perwira purba mereka sendiri dan pengarah
Hollywood menggunakan kisah lama dalam bentuk hiburan baru.
Hikayat Sulalat al-Salatin
Subjek gunung atau
gunungan begitu akrab dengan kosmologi di Alam Melayu. Gunung dianggap sebagai
payung atau atap yang menjadi tempat berlindung, tidak hairanlah jika seni bina
rumah Melayu mengambil bentuk segitiga gunung sebagai rabung rumah yang
melindungi daripada hujan dan panas. Ada pula yang mengatakan bentukan runcing
keatas itu simbol kepada puncak kekuasaan dan kekuatan.
Di dalam pameran ini
kurator memperagakankan karya yang mempunyai tema Gunung Ledang iaitu karya
‘Semangat Ledang’ oleh Syed Ahmad Jamal dan ‘Alam Ledang’ oleh Ramlan Abdullah.
Syed Ahmad Jamal yang begitu setia dengan tema gunung ini sejak awal tahun 90
an lagi. Tersentuh dengan pengkisahan
pemimpin yang gila kuasa seperti yang diceritakan didalam Sulalatus Salatin
atau Sejarah Melayu seperti yang ditulis semula oleh Tun Seri Lanang pada 1612
menjadi inspirasi kepada beliau dalam melihat peristiwa ini dengan gaya yang
tersendiri.
Kisah bagaimana
Sultan Mansur Syah yang ingin memperisterikan Puteri Gunung Ledang memerintahkan
Tun Mamad pergi meminang puteri itu namun ada beberapa permintaan yang tidak
dapat ditunaikan oleh Sultan kerana terpaksa mengorbankan anaknya menjadi
sumber kepada pengkaryaanya beliau berdasarkan teks Meminang Puteri Gunung
Ledang dibawah:
'Meminang Puteri Gunung Ledang'
...Arkian pada suatu hari
Sultan Mansur Syah diadap oleh orang besar-besar dan segala menteri, sida-sida
hulubalang sekaliannya. Maka Sultan Mansur Syah memberi titah pada segala orang
besar-besar, “Adapun bahawa syukur kita ke hadrat Tuhan Subhanahu wa Ta’ala
kita beroleh kerajaan yang amat besyar, dianugerahkan Allah pada kita. Tetapi
suatu lagi maksud kita jikalau dapat kita pohonkan ke hadrat Allah bahawa kita
hendak beristeri yang terlebih daripada segala raja-raja dalam dunia ini.”
Maka (sembah) segala orang
besyar-besyar,” Adakah, tuanku, yang seperti tuanku kehendaki itu, kerana
puteri Jawa dan puteri China telah telah diperisteri Yang Dipertua. Apa pula
yang lebih dari itu, kerana pada zaman dahulu kala Raja Iskandar Zulkarnain
hanya yang beristeri anak Raja China. Akan sekarang Yang Dipertuanlah.”
Maka titah Sultan Mansur
Syah, “Jikalau beristerikan sama anak raja-raja ini adalah raja yang lain pun
demikian, tetapi yang kehendakku barang yang tiada pada raja yang lain, itulah
kehendak kita peristeri.”
Maka sembah segala orang
besar-besar, “Yang mana titah tuanku itu supaya patik sekalian kerjakan?”
Maka titah Sultan Mansur
Syah, “ Kita hendak meminang Puteri Gunung Ledang. Laksamana dan Sang Setialah
kita titahkan.”
Maka sembah Laksamana dan
Sang Setia, “Baiklah, tuanku.”
Maka Tun Mamad dititahkan
pergi sama-sama membawa orang Inderagiri akan menebas jalan kerana Tun Mamad
itu penghulu orang Inderagiri . Maka Laksamana dan Sang Setia pun pergilah
sama-sama dengan Tun Mamad.
Telah berapa hari lamanya di
jalan sampailah ke kaki Gunung Ledang. Maka sekalian naiklah ke Gunung Ledang.
Baharu kira-kira setengah naik gunung itu, angin pun terlalulah keras. Maka
tiadalah dapat ternaik oleh orang itu. Syahdan jalan naik itu pun terlalu
sukar.
Maka kata Tun Mamad kepada
Laksamana dan Tun Setia, “Tinggallah Orang Kaya Laksamana semuanya di sini,
biar beta naik.”
Maka kata Laksamana,
“Baiklah.” Maka Tun Mamad pun pergi dengan dua tiga orang pantas berjalan
sertanya, berjalan naik gunung itu. Setelah dekatlah pada buluh perindu seperti
akan terbanglah rasanya orang yang naik gunung itu, daripada sangat keras angin
itu. Maka awan pun seperti dapat rasanya, dan bunyinya buluh perindu di atas gunung itu terlalu
merdu bunyinya, burung terbang itu pun hinggap menengar bunyinya dan segala
mergastua yang menengar itu sekaliannya khairan tercengang. Maka Tun Mamad pun
bertemu dengan suatu taman; maka Tun Mamad pun masuklah di dalam taman itu.
Maka Tun Mamad pun bertemu dengan orang, empat orang perempuan, yang seorang
itu tuha, baik rupanya, sambil menyelampai kain mendukung.
Maka ia bertanya pada Tun
Mamad, “Siapa kamu ini dan orang mana kamu ini?”
Maka sahut Tun Mamad, “Hamba
orang Melaka, nama hamba Tun Mamad, dititahkanoleh Sultan Mansur Syah meminang
Puteri Gunung Ledang. Tetapi tuan hamba, siapa nama tuan hamba?”
Maka sahut perempuan itu,
“Nama hamba Dang Raya Rani. Hambalah pengetuha Puteri Gunung Ledang. Nantilah
hamba di sini oleh tuan hamba. Biar hamba persembahkan segala kata tuan hamba
itu pada tuan puteri.” Setelah ia sudah
berkata-kata maka Dang Raya Rani dan perempuan sertanya itu pun lenyaplah.
Ada kadar sesa’at maka
kelihatan pula seorang perempuan tuha, bongkok lipat tiga belakangnya. Maka ia
berkata pada Tun Mamad, “Adapun segala kata tuan hamba itu telah sudah
dipersembahkan oleh Dang Raya Rani pada Puteri Gunung Ledang. Akan titah
puteri, ‘Jikalau Raja Melaka hendak akan daku buatkanlah aku jambatan emas
satu, jambatan perak satu, dari Melaka datang ke Gunung Ledang. Akan
peminangnya hati nyamuk tujuh dulang, hati kuman tujuh dulang, air pinang muda
setempayan, air mata setempayan, darah raja semangkuk dan darah anak raja-raja
semangkuk. Jikalau demikian maka kabullah pada hamba akan kehendak Raja Melaka
itu.”
Setelah sudah ia
berkata-kata maka ia pun lenyaplah. Diceritakan oleh orang yang empunya
ceritera ini orang tuha yang berkata-kata itulah Puteri Gunung Ledang merupakan
dirinya.
Setelah itu maka Tun Mamad
pun turunlah dari sana, kembali kepada Laksamana. Maka segala tuan Puteri
Gunung Ledang itu semuanya dikatakannya pada Laksamana, pada Sang Setia. Maka
Laksamana dan segala orang temannya itu sekalian turun dari atas Gunung Ledang
itu berjalan kembali ke Melaka. Berapa lamanya di jalan maka sampailah ke
Melaka. Maka Laksamana dan Sang Setia dan Tun Mamad pun masuklah mengadap
kepada Sultan Mansur Syah. Maka segala kata yang didengarnya daripada Puteri
Gunung Ledang semuanya dipersembahkannya kepada Sultan Mansur Syah.
Maka titah Sultan Mansur
Syah, “Semuanya dapat kita adakan, tetapi akan mengeluarkan darah anak kita
itulah yang tiada dapat kita adakan, kerana tiada sampai hati.”
Sulalat al-Salatin
Tun Seri Lanang, 1612
Dalam pendekatan
kuratorial, kurator meletkkan karya ‘Alam Ledang’ benar-benar sama aras dengan
gunungan dalam catan ‘Semangat Ledang’ . Apabila audien melihat karya
kedua-duanya secara berhadapan bentuk segita seperti kon yang menggunakan resin
akan timbul dihadapan ‘forntal’ dan
dilatarkan dengan catan sebagai latar belakang ‘background’. Persembahan
sebegini bukanlah baru dalam berpameran di galeri, namun apabila cara reka
letak ini dilakukan ia akan memberi satu interpritasi baru terhadap karya.
Hikayat
‘Atas Talian
Budaya penglipur lara dalam masyarakat Melayu mula hilang sedikit demi
sedikit dengan kehadiran radio dan televisyen. Kehadiran wayang pacak yang
masuk dari sebuah kampung ke kampung lain menarik minat masyarakat terhadap penceritaan
yang lebih menarik. Jika dahulu masyarakat hanya menerima perhubungan sehala
samada mendengar atau melihat berita daripada radio dan televisyen. Kini dengan
kemajuan media alternatif sistem perhubungan atas talian (www) singkatan bagi World Wide Web seperti blog, Facebook,
Twitter, You Tube, samada kurator, anda atau sesiapa sahaja yang berpengetahuan
boleh menyebarkan cerita-cerita anda.
Blog atau singkatan daripada web
log iaitu sebuah laman web kemasukan-kemasukan ditulis menurut urutan
kronologi dan paparan tertib secara
terbalik. Blog ruang atas talian yang memberi peluang kepada pendaftarnya
mengapungkan cerita dalam apa sahaja bentuk samada bentuk teks, foto, video muzik
atau audio. Kurator membina blog khas dimana ia menghimpunkan kisah-kisah atau
cerita-cerita ‘penglipur lara’ moden yang merintangi genre seperi seni lukis,
sastera, filem dan muzik. Penulis blog yang dikenali blogger yang dihimpunkan
dalam pautan blog ini adalah mereka yang
aktif bergiat dan menulis dalam bidang kepakaran mereka seperti ‘Hasnul
Saidun’, ‘Baha Zain’ , ‘Ben Filem’ dan lain-lain adalah dkalangan penglipur
yang bercerita dalam bentuk baru dengan menggabungkan teks, imej berkaitan
sesuatu tajuk. Blog yang dipautan seumpama cerita ‘hikayat kontemporari’ yang
membenarkan interaksi dua hala yang membenarkan pembaca membuat ulasan sesuatu
cerita yang dilontarkan.
Kehadiran blog sebagai media sosial telah memberi saing kepada media arus
perdana yang dipunyai oleh badan yang bersifat kepartian, badan-badan tertentu
atu individu berpengaruh dalam menyampai berita. Media pada hari ini tidak bukan
lagi miliki mereka yang kurator sebutkan tadi yang menyalurkan berita-berita
atau mengawal cerita-cerita. Media kini telah menerobos ke setiap ruang-ruang
rumah yang mempunyai aplikasi internet. Kini sesiapa sahaja boleh mendendangkan
atau melagukan cerita samada melalui blog, Facebook, Twitter, dan seumpamanya,
pilihan di tangan mereka.
Akhir
Ceritera
Penglipurlara: Alkesah Yang Empunya
Cherita bukanlah pameran lirikal
visual semata-mata tetapi ia mampu mempertingkatkan kefahaman masyarakat
tentang kualiti pemikiran dan intelektual yang dimiliki oleh pemikir-pemikir
alam Melayu. Karya dan material yang dihimpun dalam pameran ini menjadi harapan
kurator diperkongsikan ilmu dan penyelidikan mudah-mudahan ada kebaikannya
untuk direnung-renungkan dan difikir-fikirkan untuk memupuk semangat kecintaan
dan kebangaan kita dengan pemikir-pemikir yang kita miliki dalam memperkasakan
warisan.
Smith, Terry, 2012. Thinking Contemporary Curating. New York: Independent Curators
Rujukan:
Ali Ahmad,
2002. Hikayat Inderaputera. Kuala
Lumpur: Dewan Bahasa dan Pustaka.
Smith, Terry, 2012. Thinking Contemporary Curating. New York: Independent Curators
International.
Tengku
Sabri Ibrahim, 2010. Tanpa Tajuk –
Cerita-Cerita Seni Rupa. Kuala Lumpur:
Tinta Publishers.
Tun
Seri Lanang, 2009. Sulalat al-Salatin ya’ni
Perteturun Segala Raja-Raja (Sejarah Melayu)
Kuala Lumpur: Dewan Bahasa dan Pustaka.
http://ms.wikipedia.org/wiki/Animasi_Malaysia
Tiada ulasan:
Catat Ulasan