Oleh: Khai Hori dan Faizal Sidik
Penglipur Lara
24 June – 1 Sept
2013
Galeri Reka,
Balai Seni Visual
Negara, Malaysia
Faizal Sidik,
Curator, National Visual Art Gallery, Malaysia
Khairuddin Hori,
Senior Curator, Singapore Art Museum
Featuring a modest collection of narratives borrowed from countries
including Indonesia, Malaysia, Myanmar, Singapore and Vietnam or the region known
as Alam Melayu or Malay World, Penglipur Lara serves to display and demonstratethe
continuance of an age-old socio-cultural tradition of storytelling within contemporary
times through the works of artists and entertainers via various means of
expressions and media channels such as music, film and the internet.
The complementing terms of ‘penglipur’ meaning ‘entertainer’ and ‘lara’
meaning ‘sorrow’ pairs to describe stories that serve to entertain those facing
sorrow. When affixed with the pronoun ‘si’ as in ‘si penglipur lara’, its
meaning change to infer toa role, usually that of the storyteller. In the context of this presentation, curators
Faizal Sidik and Khai Hori reintroduce these storytellers as artists, entertainers
and everyday persons and the creative work they produce.
Myth making and improvisations are amongst the rudiments in the work of a Penglipur
Lara. Often extolled for their oratorical prowess, a Penglipur Lara skillfully measures
the ground he enters and strategises to capture and inspire his audience with extraordinary
tales, occasionally consuming days and nights and with the assistance of props
such as puppets used by wayang kulit proponents.
These tales typically serve to establish and assert themes and messages such as
those linked to morality, history, justice, royalty and the spiritual.
In the normalcy of today’s technological world and through the advent of
online platforms such as YouTube, Facebook, Tumblers, Twitter and blogs, unless
one is secluded in a hermitage, anyone and almost everyone are already
unconsciously honing their skills as Penglipur Lara or are savage consumers of its
tales. Each piece of tweet, status update, blog post, photo, video and music we
upload are available for the world to feed on and each compete in an informal
popularity contest. To tell a story, there is no longer a need to travel from village-to-village
and town-to-town, neither are there requisites for personable charisma or
captivating oratory and story making skills. Audiences are also no longer
gullible and passive village folks and the verification of a storyteller’s tale
is just a Google search away. The feedingand receiving of stories is our new
everyday, as we live in a world bursting with self-made Penglipur Laras.
Penglipur Lara
24 Jun – 1 Sept
2013
Galeri Reka,
Balai Seni Visual
Negara, Malaysia
Faizal Sidik, Kurator, Balai Seni Visual Negara, Malaysia
Khairuddin Hori, Kurator Kanan, Singapore Art Museum
Mempamerkan himpunan naratif yang dipinjam daripada negara seperti
Indonesia, Malaysia, Myanmar, Singapura dan Vietnam atau wilayah yang lebih
dikenali dengan nama Alam Melayu, Penglipur
Lara akan mempersembahkan dan mendemostrasikan kesinambungan silam
sosio-budaya tradisi penceritaan dalam bentuk kontemporari melalui karya oleh
artis dan penghibur melalui maksud ekspresi dan saluran media seperti muzik,
filem dan internet.
Istilah ‘penglipur’ bermaksud ‘penghibur’ dan ‘lara’ pula bermakna ‘sedih’
yang bermaksud cerita sedih yang disampaikan oleh pencerita itu. Apabila di
tambahkan perkataan ‘si’ sebagai ‘si penglipur lara’, ia merubah makna
peranannya kepada si tukang cerita atau pencerita. Dalam konteks inilah,
kurator Faizal Sidik dan Khai Hori akan memperkenalkan semula pencerita
ini sebagai artis, penghibur dan manusia biasa dengan karya kreatif yang mereka
hasilkan.
Metos dalam menghasilkan dan memperbahrui
adalah antara asas kepada pengkaryaan Penglipur Lara. Mereka disanjung
kerana keberanian bercerita, Penglipur Lara mahir dalam merancang strategi
dalam menawan dan memberi insprasi kepada audien dengan cerita-cerita luar
biasa, siang dan malam dengan bantuan prop seperti boneka wayang kulit. Tukang
cerita ini berpernan dalam membina dan mewujudkan mesej yang berkaitan dengan
moraliti, sejarah, keadilan, hak dan kerohanian.
Dalam kebiasaan dunia teknologi pada hari ini melalui penerokaan media
dalam talian seperti YouTube, Facebook, Tumbler, Twitter dan blog-blog,
melainkan jika seseorang itu memencilkan diri, sesiapa dan hampir setiap orang
tanpa menyedari bakat Penglipur Lara ada di dalam diri mereka atau memberitahu
seseorang mengenai sesuatu cerita. Mempunyai
tweet, mengemaskini status, blog, gambar video dan muzik yang di muat
naik mudah dilakukan pada masa kini dimana mereka bersaing untuk mendapat
populariti secara tidak langsung. Untuk memberitahu sesuatu cerita kini tidak
perlu lagi untuk masuk keluar kampung, atau
pergi dari bandar ke bandar, atau memerlukan seseorang yang berkarisma
atau menawan hati dengan ceramah atau kemahiran bercerita. Audien tidak lagi
mudah terpedaya dan menjadi penduduk kampung yang pasif, pencarian sesuatu
cerita boleh didapati mudah hanya dengan mencari di enjin carian Google. Dari
sini mereka boleh melontar dan menerima cerita bari setiap hari. Pada hari ini
kita hidup penuh dengan Penglipur Lara ciptaan kita sendiri.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan