Selasa, 6 Ogos 2013

Sinopsis pameran Penglipur Lara




Oleh: Khai Hori dan Faizal Sidik

Penglipur Lara
24 June – 1 Sept 2013
Galeri Reka,
Balai Seni Visual Negara, Malaysia

Faizal Sidik, Curator, National Visual Art Gallery, Malaysia
Khairuddin Hori, Senior Curator, Singapore Art Museum


Featuring a modest collection of narratives borrowed from countries including Indonesia, Malaysia, Myanmar, Singapore and Vietnam or the region known as Alam Melayu or Malay World, Penglipur Lara serves to display and demonstratethe continuance of an age-old socio-cultural tradition of storytelling within contemporary times through the works of artists and entertainers via various means of expressions and media channels such as music, film and the internet.

The complementing terms of ‘penglipur’ meaning ‘entertainer’ and ‘lara’ meaning ‘sorrow’ pairs to describe stories that serve to entertain those facing sorrow. When affixed with the pronoun ‘si’ as in ‘si penglipur lara’, its meaning change to infer toa role, usually that of the storyteller.  In the context of this presentation, curators Faizal Sidik and Khai Hori reintroduce these storytellers as artists, entertainers and everyday persons and the creative work they produce.

Myth making and improvisations are amongst the rudiments in the work of a Penglipur Lara. Often extolled for their oratorical prowess, a Penglipur Lara skillfully measures the ground he enters and strategises to capture and inspire his audience with extraordinary tales, occasionally consuming days and nights and with the assistance of props such as puppets used by wayang kulit proponents. These tales typically serve to establish and assert themes and messages such as those linked to morality, history, justice, royalty and the spiritual.

In the normalcy of today’s technological world and through the advent of online platforms such as YouTube, Facebook, Tumblers, Twitter and blogs, unless one is secluded in a hermitage, anyone and almost everyone are already unconsciously honing their skills as Penglipur Lara or are savage consumers of its tales. Each piece of tweet, status update, blog post, photo, video and music we upload are available for the world to feed on and each compete in an informal popularity contest. To tell a story, there is no longer a need to travel from village-to-village and town-to-town, neither are there requisites for personable charisma or captivating oratory and story making skills. Audiences are also no longer gullible and passive village folks and the verification of a storyteller’s tale is just a Google search away. The feedingand receiving of stories is our new everyday, as we live in a world bursting with self-made Penglipur Laras.


 Penglipur Lara
24 Jun – 1 Sept 2013
Galeri Reka,
Balai Seni Visual Negara, Malaysia

Faizal Sidik, Kurator, Balai Seni Visual Negara, Malaysia
Khairuddin Hori, Kurator Kanan, Singapore Art Museum


Mempamerkan himpunan naratif yang dipinjam daripada negara seperti Indonesia, Malaysia, Myanmar, Singapura dan Vietnam atau wilayah yang lebih dikenali dengan nama Alam Melayu, Penglipur Lara akan mempersembahkan dan mendemostrasikan kesinambungan silam sosio-budaya tradisi penceritaan dalam bentuk kontemporari melalui karya oleh artis dan penghibur melalui maksud ekspresi dan saluran media seperti muzik, filem dan internet.

Istilah ‘penglipur’ bermaksud ‘penghibur’ dan ‘lara’ pula bermakna ‘sedih’ yang bermaksud cerita sedih yang disampaikan oleh pencerita itu. Apabila di tambahkan perkataan ‘si’ sebagai ‘si penglipur lara’, ia merubah makna peranannya kepada si tukang cerita atau pencerita. Dalam konteks inilah, kurator Faizal Sidik dan Khai Hori akan memperkenalkan semula pencerita ini sebagai artis, penghibur dan manusia biasa dengan karya kreatif yang mereka hasilkan.

Metos dalam menghasilkan dan memperbahrui  adalah antara asas kepada pengkaryaan Penglipur Lara. Mereka disanjung kerana keberanian bercerita, Penglipur Lara mahir dalam merancang strategi dalam menawan dan memberi insprasi kepada audien dengan cerita-cerita luar biasa, siang dan malam dengan bantuan prop seperti boneka wayang kulit. Tukang cerita ini berpernan dalam membina dan mewujudkan mesej yang berkaitan dengan moraliti, sejarah, keadilan, hak dan kerohanian.

Dalam kebiasaan dunia teknologi pada hari ini melalui penerokaan media dalam talian seperti YouTube, Facebook, Tumbler, Twitter dan blog-blog, melainkan jika seseorang itu memencilkan diri, sesiapa dan hampir setiap orang tanpa menyedari bakat Penglipur Lara ada di dalam diri mereka atau memberitahu seseorang mengenai sesuatu cerita. Mempunyai  tweet, mengemaskini status, blog, gambar video dan muzik yang di muat naik mudah dilakukan pada masa kini dimana mereka bersaing untuk mendapat populariti secara tidak langsung. Untuk memberitahu sesuatu cerita kini tidak perlu lagi untuk masuk keluar kampung, atau  pergi dari bandar ke bandar, atau memerlukan seseorang yang berkarisma atau menawan hati dengan ceramah atau kemahiran bercerita. Audien tidak lagi mudah terpedaya dan menjadi penduduk kampung yang pasif, pencarian sesuatu cerita boleh didapati mudah hanya dengan mencari di enjin carian Google. Dari sini mereka boleh melontar dan menerima cerita bari setiap hari. Pada hari ini kita hidup penuh dengan Penglipur Lara ciptaan kita sendiri.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan