Rabu, 31 Disember 2014

Plato

Susunan oleh: Faizal Sidik

Esei ini adalah syarahan yang telah disampaikan oleh Hishamuddin Rais dalam  kuliah Falsafah dan Pemikiran Kritikal yang telah diadakan di Universiti Bangsar Utama (UBU) pada 2014.

Selamat datang kepada kawan-kawan yang berada di studio dan kita mengingati balik minggu lepas, minggu lepas saya ada bincangkan kenapa kita belajar falsafah, apa guna kita belajar falsafah, saya kata falsafah ini bertujuan supaya kita dapat persenamkan fikrah kita, kalau kita hendak kuruskan badan kita bersenam pergi ke gymnastik kalau ingin mempelajari keilmuan untuk mempersenamkan otak kita fikrah kita tidak lain tidak bukan kita pelajari falsafah. Seperti saya katakan minggu lepas saya katakan ilmu falsafah ini benda yang kecil-kecil dibincangkan seolah-oleh benda itu menjadi besar tapi itulah untuk mencanai fikrah masing masing, minggu lepas saya ulang kembali manusia pada hari kalau saudara-saudara boleh menyiasat diri saudara sendiri. Jika masih ingat lagi kita ini manusia ini bercakap atas tiga perkara. Pertama dibercakap tentang orang, kedua dia bercakap tentang tempat atau yang telah berlaku atau event, ketiga perbincangan macam  kita malam ini yang membincangkan tentang konsep dan falsafah. Jadi tiga perkara ini dalam malam ini kita akan bersambung kembali perkara ini.

Kita juga minggu lepas saya telah mengusik sedikit bagaimana perkembangan pensejarah 4000 tahun dahulu tentang perkembangan permulaan sejarah Yunaini tua, dalam Yunaini Kuno saya telah mengambil watak yang begitu penting dalam pensejarahan ilmu falsafah ini pemikiran kritikal  iaitu lelaki yang bernama Socrates, walaupun lelaki yang bernama Socrates ini tidak menulis apa-apa buku tetapi anak-anak muridnya seperti Plato dan Aristotle telah merakamkan, telah merakamkan perbincangan-perbincangan seperti perbincangan itu dan akhirnya pandangan-pandangan Socrates ini telah timbul. Saya juga minggu lepas telah mengajukan minggu lepas sebelum itu telah timbul apa yang dipanggil pra-Socrates, errinya sebelum Socrates itu telah ada. Saudara-saudara juga ya mesti tahu ya sekitar itu saya ingin membawa imiginasi saudara-saudara, kawan-kawan dan pendengar radio ini kepada Laut Mediternaen di mana pada ketika itu Athens  dan Greece sekarang ini menjadi tempat pusat iaitu pusat kota Yunaini itu berkembang. Jadi ketika itu saudara-saudara mesti melihat juga bagaimana dipersekitaran itu Mesir kuno telah wujud dimana juga seperti Iraq dan Mesopotamia telah wujud Levine apa yang dipanggil pembudayaan Leban itu telah wujud ketika ini adalah persekitaran ketika itu, latar belakang itu lahirnya falsafah ini mencakupi keadaan di seliling itu dimana manusia telah berkembang dan tamadun telah berkembang. Saudara mesti ingat sebelum itu tamadun-tamadun seperti Firaun lebih awal daripada tamadun Yunaini ini telah wujud lebih awal lagi tetapi perkembangan falsafah ini telah wujud di Yunaini, kenapa wujud di Yunaini? Kerana keadaan ketika itu melahirkan pemikiran—pemikiran falsafah itu.

Okey, kita melihat orarang kedua manusia yang bernama Plato. Plato ini seperti saudara-saudara tahu kalau kita petani ye orang kampung potong getah, ke sawah, ke laut nelayan kita bekerja saban hari, kita tidak ada masa untuk duduk dan berfikir seperti yang kita lakukan malam ini. We do not have a time the leisure time, tetapi kerana apabila tamadun Yunaini telah berkembang, apabila telah munculnya kelas feudal, bila kelas munculnya kelas aristokrat ertinya ia telah membebaskan sekumpulan manusia di Athens itu daripada membuat kerja-kerja ke sawah ke, menanam gandum ke, petik apel ke, tanam anggur ke, so have free themselves from forces of production. Mereka telah membebaskan kerana  itu mereka dapat berkumpul berbincang seperti kita malam ini, seperti kita nak ke sawah ke tau jadi pak guard ke tak dapat lah kita malam ni kan? Jadi ketika itu kita telah sampai ke satu tahap yang mempunyai keupayaan we have a right of level sophiscatation , kita nya ini seharusnya telah sampai tahap dimana kita memiliki masa, kita memiliki peluang untuk memikirkan benda-benda , kalau saudara ini kaum tani,  kalau saudara ini memotong getah, kalau saudara ke laut tidak ada masa, kerana nak cari makan nak cari makan tidak ada masa untuk berfikir untuk falsafah.
Jadi Plato 428-398 BC , BC ini Before Christ dia meninggal dunia umurnya lebih kurang 80 tahun, tarikh lahirnya tidak berapa jelas 4000 tahun dahulu ya, tidak berapa tahun berapa jelas tetapi diorang kata 428-398 BC. Okey di ni anak seorang aristokrat, jadi you just imagine dia hanya seorang anak aristokrat the son of aristokrat, aristokratic the athenian ertinya dia tidak perlu membuat kerja-kerja lain dan ketika itu di Greece ini ada tradisi , ada lagi tradisi apabila dilahir sahaja kerana apabila di Athens itu dilahir sahaja di hantar ke dalam belukar satu malam kalu budak tu survive dia gagah perkasa, tetapi anak-anak orang aristokrat ini dia di didik dengan gimnastik, sukan kalau saudara lihat cerita-cerita Roman lama itu dan juga didik tentang falsafah. Jadi daripada awal lagi dengan moral dan ethic, jadi perbincangan dia itu tidak membincangkan perkara-perkara remeh, ia tidak membincangkan gosip, ia tidak membincangkan rekod Awie ke, rekod Siti Nurhaliza ke, itu dia tidak bincangkan tau, ia streght away membincangkan ethic, falsafah, konsep , jadi ia lahir seterusnya sampai ke. Kita ini bincangla , siapa la “Eh nanti tu apa pakai?”..”Eh..kita . Tahap itu adalah tahap yang paling rendah perbincangan kita.

Dia ini kalau saudara tahu apabila umurnya empat puluh tahun ada orang kaaya di Athens bagi dia tanah kawasan, orang itu namanya Academes jadi dari perkataan Academes mamat yang bernama Academes ini lahirlah apa yang kita kata Academy. Kalau orang katakan Akademi Seni itu akademi itu sebenarnya adalah nama mamat ini di situlah Plato ini mengumpulkan anak-anak muda berkumpul dengan Socrates sebelum Socrates dihukum bunuh di situlah mereka berbincang dan mereka berbincang dan saudara lihat perbincangan-perbincangan ini dirakamkan. Dia dihormati kerana dia aristokrat jadi dia boleh menjemput kawan-kawan dia, dia ada servant pembantu minah Indonesia ke, Vietnam ke tapi sayang sekali kan di Malaysia ini aristokrat-aristokrat ini tidak menjadi ahli falsafah, nampak tak, dia tidak menjadi ahli falsafah paling maksimum pun dia pergi Hard Rock Cafe...tak ada...tak ada. Saya selalu membincangkan aristokrat ini, kerja tak payah, apa tak payah, apa makan free, buatlah falsafah, sorang pun tak ada. 700 tahun aristokrat kita sorang pun tak ada paling-paling pun nak kawin dengan Siti Nurhaliza, maksimum lah tu. Itulah perbezaan di sana ia membincangkan tentang itu.

Plato ini menulis bukunya ‘Apology, Symposium....buku ini tapi the most important buku, salah satu buku dia yang terus dirujukan, dirujukan...dirujukan dan dikaji ialah ‘Republic’ ini ‘Republic’ buku ini di kenali ‘Republic’ yang saya rasa kalau saudara-saidara sekalian tertarik hati Alhamdulillah silalah baca buku ‘Republic’ ini dia mengajukan pandangan-pandangan, saudara apabila saudara buku ‘Republic’ daripada mendengar apa yang saya cakapkan ini kerana perbincangan ketika itu membincangkan apa itu keadilan. Ala gila nya orang Athens apa itu keadilan PKR la kan...haha(audien gelak) kalau sekarang la kan, keadilan pun tak tahu, apa itu kesaksamaan? Apa itu baik? Apa itu buruk? Tapi saudara mesti menjangkau jauh 4000 tahun dahulu bukan sekarang kan...Oh keadilan...keadilan...keadilan, pada ketika itu 4000 ago there are thinking tau. This is beginning the human civilization. Permulaan fikrah manusia memikirkan apa itu keadilan? Apa itu baik? Bagaimana takrifan baik? Bagaimana takrifan keadilan ? di sini mereka membincangkan. This is very beginning permulaan perbincangan falsafah . Jadi kita hari ini kita hanya menerima saha Oh keadilan, saksama dan inilah konsep-konsep yang saya katakan oh saya membaca tapi saya cuba membawa saudara-saudara semua balik 4000 tahun dahuku ketika itu telah lahir zaman itu bagaimana orang cuba memikirkan keadilan. Jadi ia memikirkan apa itu, bagaimana adil dan baik itu , jadi di sini dia melihatkan dan dia memikirkan. Ketika itu juga Plato kerana keaadaan ketika itu mereka juga memikirkan hidup dan mati, bahawa manusia ini masih ingin mengetahui dari mana kita datang? Kenapa kita di sini? Sesudah mati ini apa kita akan jadi tiga perkara ini act one act two act three tiga perkara ini. Kalau saudara orang teater act one, act two , act three orang filem pun tahu act one, act two , act three tidak dapat selesaikan tidak dapat diketemui dan inilah yang menarik,  dari bagiman kita datang? Apa kit abuat? Dan kemana kita pergi selepas ini.

Mereka ini membincangkan, seperti yang saya katakan minggu lepas mereka membincangkan kewujudan konsep roh apabila dia memasak air, air itu menggelegak menjadi wap dan wap itu hilang, ini konsep roh. Socrates dan Plato sesudah melintas zaman itu apabila melihat zaman itu ia pun melihat bahawa dia mengakui bahawa adanya roh dan roh ini juga mempunyai tiga konsep roh. Ada roh yang rasional, ada roh yang kehebatan dan ada roh yang mempunyai keberahian. Kita lihat kembali dan kita rujuk kembali yang ada ini. Kita merujuk ini daripada buku ‘Republic’ Plato . Dalam buku ini dalam konsep ini yang paling penting dallam buku Plato ialah pada masa ini yang diperkatakan Philosopher King. Pemimpin itu raja itu adalah ahli falsafah, ketika itu saudara mesti ingat tau di Athens ketika itu ada kelas ya saudara mesti ingat seperti juga di Malaysia ada kelas, kelas pemerintah, kelas yang diperintah dan tentera yang menjaga pemerintahan. Jadi konsep yang diajukan oleh Plato yang diajukan dalam buku Republik ialah konsep tiga kelas ini. Mereka yang bekerja di bawah there are the makers petukang, petani, pekebun, penanam sayur, kedua mereka ialah tentera auxillary dan ketiga the ruler the ruling class . Ini tiga perkara ini mengikut Plato di dalam buku nya Republic tiga konsep ini kaum tani, pekerja, tentera dan pemerintah. Jadi tiga ini kit alihat sekarang muncul, kita lihat sekarang di Malaysia dalam konteks kontemporari benda ini wujud , tetapi bagaimana di situ mereka membincangkan sambil minum-minum, sambil makan sambil dinner itu mereka akan membincangkan bagaimana akan wujud kerana tiga kena ingat kerana tiga kelas ini nanti kita akan urut pandangan-pandangan Plato ini sehingga sampailah seratus tahun kemudian, seratus tahun pada  hari in dimana Marx juga menurut balik tentang kelas yang akan timbul yang saya katakan itu bahawa falsafah ini percambahan percambahan percambahan pemikiran daripada satu tahun ke satu tahun daripada satu generasi ke satu generasi dan kita lihat dan kita lihat kembali.
Ini awal sekali falsafah ini awal jadi ia menunjukkan tiga kelas jadi ia menyatakan bahawa jikalau setiap kelas itu memainkan peranan yang seharusnya dimainkan, “ Kau ke sawah Jang ke sawah je lah, jangan pulak kawin ngan anak rajo plak” jadi dia macam tu, kalau kau tentera, tentera je lah jagalah, jadi falsafah. Jadi three class ini working class, the militiry and the king philosopher ultimately akhir sekali, this is very important quatation tau daripada Plato dia kata apa “there will be no end trouble of state or humanity itself if philosopher become king of the world or Theodore now become king truly become power or become philosopher does to to the same end” ok saya terjemahkan dalam bahasa Urdhu “Akan sampai tidak ada keamanan dalam dunia ini di dalam kemanusiaan di dalam sehingga raja  pemerintah itu menjadi ahli falsafah dan raja yang ada sekarang ini juga menerima falsafah sehinggakan kuasa politik dan kuasa falsafah dan falsafah itu kahwin dalam satu tampuk” Inilah konsep-konsep yang diajukan oleh Plato mengenai keindahan yang paling cantik sekali apabila kerajaan itu diperintah oleh philosopher king .

Saudara jangan silap tau nanti apabila kuliah-kuliah lain kita lihat pandangan-pandangan Plato ini diambil oleh New Con sehingga New Con iti mengelilingi George Bush yang mengajukan pandangan yang mereka ini dipanggil New Platonis. Kalau saudara tahu New Platonis ini seperti watak-watak dan kawan-kawan Anwar Ibrahim dan Paul ...itu mereka ini new Platonis dia memikirkan bahawa mereka memikirkan mengatakan, Plato mengatakan the ultimate keindahan kepimpinan itu hanya dapat  dilakukan oleh pemerintah yang berasaskan falsafah so that was ultimate jadi dimana kelas itu tadi, jadi dikatakan jika kaum tani itu mengatakan jika askar itu dan akhirnya the philosopher king. Jadi inilah idealisma yang diajukan oleh Plato hari ini jika saudara lihat konsep kerajaan atau konsep of state city kalau kita tengok Singapura itu very Platonic, kalau tengok banyak negara itu very platonic kalau kita kaji betul-betul there are memikirkan bahawa Lee Kuan Yew itu philisopher king the rest just follow kalau dia philosopher king ok Mahathir itu lain ikutlah, I’m the knowing jadi yang lain itu jalanlah peranan yang harus dijalankan, so that is the concept.

Ok, kita tengok bagaimna Plato itu melakukan kerana itu raja memerintah dan petani menjalankan, kerana itu ia menjalankan tiga perkara ini dalam konsep roh tadi bahawa roh itu rasional roh itu hormat-menghormati ..askarlah dan mempunyai keinginan. Mereka mempunyai keinginan-keinginan apa, keinginan iaitu kaum tani itu ingin duit, rumah. Jadi kita ingat yang rasional itu, roh yang rasional itu roh yang dimiliki oleh roh yang dimiliki oleh falsafah. Apa kata Socrates, Socrates ini gemuk, pendek, tak mandi, di gagalislah. Dia gagalis pertama dalam dunia, this is very important dalam thanks god, if your married not working than become the philosper kalau ia gagal dan dah bercerai semua itu jadilah ahli falsafah jadi dia berbeza dengan pandangan tok guru dia tu. That is differnt pandangan Socrates dengan pandangan .


Bagaimana mereka membincangkan semua ini menggunakan Socratic, bukankah saya sudah tunjukkan minggu lepas bagaimana cara teknik itu bertanya, menanya , bertanya sehinggakan tidak ada lagi perkara yang ingin di tanya , this what we call the Socratic method . Jadi Plato ini anak murid Socrates telah menimbulkan keadilan bagaimana keadilan? Bagamana rupanya? Dan dia membawakan konsep-konsep, konsep-konsep dia mengatakan dia menggambarkan dunia ini macam dalam gua bukannya gua batu cave lah ada gua Murugan di situkan, dia gelap ada cahaya matahari masuk dan nampak tau dan mengikut Plato dunia ini ada dua, satu yang kamu nampak, satu yang kamu tak nampak so there are two world dunia-dunia. Jadi yang kamu nampak ini adalah yang kamu nampak ini kerusi, meja what you see 

Tiada ulasan:

Catat Ulasan