Sabtu, 23 Ogos 2025

Teks Ucapan Perasmi - Faizal Sidik : Retrospektif 25 Tahun

 


Saya juga dipelawa oleh penganjur untuk memberi sepatah dua kata tentang Faizal: Bagi mendekati hasil karya Faizal kita boleh menggunakan dua pendekatan iaitu berkecuali dan subjektif.

Agak sukar bagi saya cuba untuk memperkatakan hasil karya Faizal dengan sambil lewa tanpa pengiraan yang kami telah berkenalan agak lama juga - Saya mengenal Faizal pada tahun 2011 semasa dia bersama saya sebagai co-curator dalam show di Balai Seni Lukis Negara bertajuk Wayang U-Wei Angkat Saksi. Saya berpeluang menyaksikan etik kerja dan kesungguhannya dalam melakukan kerja. Hingga apabila saya dipelawa oleh puan Murni pada tahun 2018 untuk mengadakan art show di museum Terengganu dan Kedah dengan Faizal sekali lagi sebagai co-curator, saya tidak teragak-agak & menerimanya dengan sebulat hati.

Dan agak sukar juga bagi saya untuk tidak mengambil kira amalan disiplin Faizal yang pernah belajar di Institut Teknologi Mara di Manjung Perak, kerana sebenarnya pertama kali saya sedar kehairan beliau dalam dunia seni halus tempatan di Bakat Muda Sezaman pada 2000 dengan karya 'Voice Without a Sound'. Werk itu diberi hadiah Special Jury Mention dan kemudian pada tahun 2002 work yang bertajuk 'Rawana Desperado' di sertakan dalam edisi Bakat Muda Sezaman tahun itu.

Dan amat sukar juga bagi saya mengabaikan sejarah perjalanan seni beliau: meninjau hasil karya Faizal.

1. Lukisan (1996-2006) - semasa penuntut di UITM Manjung Perak
2. Sulam (2007-2012) - di bawah kontek Shalini Gallery pada 2009 membuat 3 sho selepas itu; G Hotel Pulau Pinang (2010-11); Leonardo's Space, Bangsar (2011); & KLPAC (2012)
3. Lukisan Songket (2012-2019); 6 show - Museum of Asian Arts, University Malaya (2017); Melaka Art Gallery (2018); Terengganu State Museum di Kuala Terengganu (2018); Kelantan Art Gallery di Kota Bharu (2019); Kedah Art Gallery di Alor Setar (2019).
4. Pixel (2018-2022); - Galeri Seni Matic di Kuala Lumpur (2023)
5. New Works (2023) - Galeri Kuan, Ampang di Kuala Lumpur (2023)

Oleh itu dua poin yang ingin saya sentuh sedikit adalah ruang dan corak.

Faizal yang pernah bertindak sebagai kurator dan jikalau kita lihat pada work awal iaitu 3-D-nya, ia wujud kerana adanya ruang- work 3-D tiada punya erti tanpa ruang.

Dengan memahami sedar ruang seperti seorang pemain/pelakon, work 3-D akan 'hidup' bila diletak pada/dalam ruang yang sesuai. Dan sangat penting bagi membina sebuah show berkumpulan work itu harus mampu berbiara bersama sambil tidak hilang atau tenggelam di antara work lain.

Sejak di penghujung tahun 2000-an Faizal bergerak ke work songket dan pixelnya. Dia mula banyak melukis ke atas pemukaan yang rata - di bingkai empat persegi atau bulat, Dia mengunakan cat dan berus melalui garis yang sangat precise kerana beliau sedang meneroka konsep songet dan corak-coraknya. Dia mereka corak-corak baru yang masih membuat kita terasa familiar agar mengingatkan kita pada songet dan ajaman sambil meneroka vocabulary baru dalam genre itu.

Ucapan perlancaran harusya seperti doa pendek dan ringkas, oleh itu sekali lagi saya mengucapkan tahniah dan syabas dan sekali gus mendoakan sukses pada Faizal Sidik dan juga tidak ketinggalan pada ruang Soka Gakkai atas mengajurkan show ini. Dengan lafaz Bismillah hirohma nirohim saya melancarkan sho 'Faizal Sidek: 25 tahun Karya dari 1999-2024.

U-Wei Bin HajiSaari






Tiada ulasan:

Catat Ulasan