Rabu, 13 November 2019

30 Tahun ‘4 Persepsi’: 1989-2019




Oleh: Faizal Sidik

Pengenalan
Mengimbau 30 tahun dahulu iaitu pada 15 hingga 30 Mei 1989 sebuah pameran berkumpulan  yang bertajuk ‘4 Persepsi: Bicara Makna’ telah diadakan di Pusat Kreatif, Balai Seni yang menghimpun karya Hasnul Jamal Saidon, Fauzin Mustafa, Taufik Abdullah dan Mohd Noor Mahmud. Menatap semula katalog pameran itu yang direka bentuk oleh Fauzin Mustafa dan reka letak komputer oleh Hasnul Jamal Saidun dengan bantuan komputer model Commodore Amiga 2000 seolah-olah katalog pameran ini saya boleh katakan mungkin berinspirasikan daripada pameran solo ‘Digital Collage’ (1988) oleh Ismail Zain sebagai salah seorang guru seni mereka. Penghargaan juga mereka berikan ke atas Kamarulzaman Md Isa atas bimbingan dalam penggunaan komputer yang mungkin agak baru kepada mereka pada masa itu.

Meneliti kandungan dalamnya dengan kata aluan ‘Center Stage’ oleh Normah Nordin, esei pengenalan pameran oleh Hasnul Jamal Saidon (Hasnul mengulanginya lagi dalam katalog pameran ini) penulis yang dijemput seperti Ismail Zain dengan esei ‘Modenisma dan Tekanan Kritikan Diri’ dan Fauzan Omar dengan esei ‘Bahan’ adalah penghormatan kepada tok guru mereka semasa mendalami ilmu seni Insitut Teknologi Mara (ITM), Shah Alam dan rumah produksi teater ‘Center Stage’, Bangsar dalam menyokong pengkaryaan awal 4 Persepsi ini.

4 Persepsi Kembali
Jika anda meminati filem-filem bersiri ciptaan sutradara Hollywood seperti Superman ReturnBatman ReturnSpiderman Return dan pelbagai lagi adiwira-adiwira penyelamat dunia, mungkin kata ‘return’ atau ‘kembali’ itu ingin membawa suatu kesinambungan, lama kepada baru, cerita dahulu kepada sekarang atau juga mahu mengembalikan kenangan silam dalam konteks hari ini yang lebih segar dan sezaman alaminya. Dalam pameran 4 Persepsi ini empat sahabat lama yang sama, berkumpul semula pada hujung tahun 2009 yang sama dan ruang galeri yang sama di Pusat Kreatif, Balai Seni Negara kembali dalam menyatakan bahawa mereka masih bersama setelah 30 tahun terlibat dalam lanskap seni negara samada menjadi pelukis, kurator, penulis, pereka dan pendidik.

Hasnul Jamal Saidon (1965, Teluk Intan, Perak) selain menjadi pendidik pada awalnya di Universiti Malaysia Sarawak (Unimas), kemudian di Kolej Cenfad  dan kini di Pusat Seni Universiti Sains Malaysia (USM). Sejak pameran Digital Collage oleh Ismail Zain pada tahun 1980 an oleh gurunya Pak Mail  banyak memberi kesan terhadap pengkaryaannya selepas itu. Selepas pulang dari Rensselaer Polytechnic Institute, Troy, New York dalam bidang seni elektronik beliau telah meneruskan laluan-laluan yang telah dibuka  oleh Pak Mail. Pameran Seni Elektronik Pertama (PSEP) pada tahun 1999 yang diadakan di Balai Seni Negara semasa beliau mengajar di Unimas boleh dikatakan adalah antara usaha penggunaan awal alatan elektronik yang agak asing oleh pelukis di Malaysia pada masa itu. Pameran PSEP telah memberikan impak yang cukup besar terhadap pengkaryaan seni di Malaysia terutamanya pelukis-pelukis muda yang lebih terdedah dengan sumber bahan terkini dari luar. 

Penggunan bahan ini boleh dilihat kesannya selepas PSEP ini diadakan misalnya dalam pertandingan dan pameran Bakat Muda Sezaman selepas tahun 2000. Di dalam edisi 2004 misalnya mempunyai kategori Media Baru yang dipertandingkan bagi merangsang penghasilan karya sebegini.

Semasa beliau mengajar seni media USM dan Pengarah Muzium dan Galeri Tunku Fauziah (MGTF) beliau telah mengubah pendekatan kuratorial yang diadakan dari segi bagaimana untuk menarik minat baru khalayak untuk datang ke galeri menerusi penggunaan media baru seperti hologram, penggunaan alat pandang dengar seperti projektor, bunyi dalam memberi nafas baru dalam persembahan dan peragaan bukan sahaja karya seni tetapi juga bahan-bahan sejarah dengan tujuan bukan sahaja sebagai sumber pendidikan tetapi juga memberikan keseronokan kepada khalayak untuk masuk ke muzium. Kini MGTF boleh dikatakan mempunyai antara muzium seni yang mengumpul koleksi seni elektronik terbesar di Malaysia. Selain terlibat dalam kerja-kerja kuratorial di galeri dan muzium, beliau juga aktif menyumbangkan buah fikirnya menerusi penulisan buku, jurnal, katalog pameran, dan majalah disamping aktif sebagai pengamal seni media baru.

Dalam karya ‘Siri Lakaran untuk Ngalir’, ‘Peristiwa Kuantum yang dijudulkan Ngalir’ dan ‘Peristiwa Kuantum yang dijudulkan Renang’ (2019) adalah karya-karya instalasi  proses seni yang mengabungkan antara bahan campuran dan media baru. Karya ini menggabungkan buku lakaran, lukisan berbingkai, catan kanvas atas lantai dan dinding dan projektor video yang dipancarkan secara miring dalam memperlihatkan imej air yang berdurasi satu minit. Karya yang berlatarkan hitam ini mengabung tiga media seni iaitu lukisan lakaran, seni catan dan seni video dalam satu ruang.

Pertama, karya lukisan memperlihatkan dokumentasi-dokumentasi Hasnul menerusi gambaran rajah ikan (ishikawa), peta minda dan lakar-lakar spontan kajian mengenai konsep kuantum air dan cahaya yang peragaannya seolah-olah kita sedang membaca kitab dalam keadaan duduk bersila berlapikkan tikar sejadah. Kedua, catan kanvas atas dinding dan atas catan atas lantai yang memanjang. Catan dinding memperlihatkan catan figura berelung (niche) pelukis dari postur belakang. Bentuk relung ini biasanya terdapat di dalam seni bina orang Romawi dan seni bina Islam. Dalam seni bina Islam relung ini terdapat di bahagian mihrab masjid atau surau yang biasanya adalah tempat menunjukkan arah kiblat dan digunakan oleh imam dalam mengetuai solat. Ketiga pula adalah adalah video berdurasi 1 minit yang berulang memperlihatkan imej air dan figura seperti yang ada dalam catan.

Dalam karya ini Hasnul juga menulis kembali doa yang diajar bapanya iaitu Pak Saidon di antara catan dan video. Karya ini seolah-oleh sebuah ruang-ruang perenungan, meditasi, zikir dan muhasabah. Hasnul meggabungkan konsep cahaya dan kuantum air dalam membentuk terapi penyembuhan menerusi pembelajaran melalui alamiah. Dalam kata lain pembelajaran melalui berguru (sanat) dan pembelajaran melalui alam dalam membelah diri.
Fauzin Mustafa (1966, Teluk Intan, Perak) antara pengkarya yang mempunyai kebolehan pelbagai disiplin. Pendidikan asas seni halus tidak membataskan beliau hanya mengakhiri karier sebagai pelukis tetapi lebih dari itu. Setelah bergraduan beliau banyak terlibat dengan projek-projek seni visual yag merentas bidang sifatnya seperti rekabentuk set teater, persembahan seni dan juga konsert. Pengalaman dan minat ini telah membawa beliau bekerja dengan syarikat televisyen swasta pertama negara pada masa itu iaitu TV3 dan kini Media Prima. Mempunyai pekerjaan sebagai ketua pengarah seni dan produksi bukanlah penghalang kepada beliau dalam terus berkarya. Penerokaan beliau terhadap bahan terutamnya media campuran seperti yang diterokai dalam pameran berkumpulan 4 Persepsi pada akhir 80 an terus menjadi inspirasi dalam pengkaryaan beliau sepanjang 30 tahun berkarya.

Pameran solo pertama dan kedua ‘Dari Bumi ke Bumi’ (1994) dan ‘Fauzin Mustafa’ (2001)  diadakan di Art Salon, Bangsar pada tahun  memperlihatkan perkembangan penting selepas 20 tahun pengkaryaan beliau selepas itu. Fauzin telah memilih untuk meninggalkan Media Prima dan menjadi pelukis sepenuh masa pada 2008, pada 2017 Fauzin hadir dengan pameran solo ketiga ‘Life Between The Dots’  yang diadakan di Core Design di Subang Jaya dengan membawa lebih 20 karya terbaru yang masih membawa tema titik protes terhadap pembangunan yang tidak menghiraukan kesan terhadap alam sekitar. Pengkaryaan Fauzin boleh dikatakan mengalami beberapa evolusi misalnya daripada proses pencarian (1989-1998), peralihan  penerokaan bahan campuran (1999-2009), transisi kematangan (2009-2019).

Pada  4 Persepsi  ini Fauzin hadir dengan siri 2 kumpulan terbaru yang masih belum lagi dilihat oleh khalayak. Karya  ‘Siri Bunga Putih di Pusara III, IV dn V’ (2019) adalah karya lukisan kembar tiga (triptych) yang menggunakan bahan campuran di atas kanvas. Jika di perhatikan dalam karya ini mempunyai persamaan dari segi penggunaan bahantara dan subjek daripada karya yang dihasilkan 30 tahun dahulu misalnya dalam karya ‘Tetamu Tidak Diundang’ (1988) ‘Siri Alam Fana- Kepingingan Tersisa’ (1989). Dalam siri karya ‘Al-Aqsa’ (2017-2019) adalah 7 buah lukisan instalasi bahan campuran bersubjekkan masjid Al-Aqsa di Baitulmuqadis, Palestin.

Dalam karya-karya mutakhir ini walupun Fauzin masih setia dengan penggunaan bahan campuran namun subjeknya lebih bersifat sejagat dan universal.  Masjid Al-Aqsa  merupakan sebuah masjid di Baitulmuqadis, Palestin merupakan arah kiblat pertama umat Islam dan merupakan Tanah Suci ketiga bagi umat Islam selepas Mekah dan Madinah. Protes penindasan oleh rejim zionis terhadap Al-Aqsa dan umat Islam di sini diluahkan oleh Fauzin menerusi simbolisme burung merpati dan bunga putih yang melambangkan pembebasan dan keamanan terhadap rantau itu. Ruang latar instalasi yang hitam gelap dan timbulan lukisan-lukisan putih di atas permukaanya sengaja disusun dalam memberi penegasan isu ini.

Mohd Noor Mahmud (1964, Kota Bharu, Kelantan) adalah pendidik yang mendapat didikan Universiti De Monfort, Lecester, United Kingdom. Menelusuri pengkaryaan awal beliau sejak 1988 memperlihatkan bagaimana  penerokaan bahantara terus menjadi pilihan sehingga hari ini. Pengkaryaan Noor Mahmud pula boleh dibahagikan kepada dua fasa iaitu fasa pertama yang terdiri dari karya-karya awal daripada tahun 1990 an dan fasa kedua ke arah seni Islam. Pameran solo pertama 'Siri Rasa Bertuhan' yang telah diadakan Muzium Seni Pahang dan solo kedua 'Bacalah' (2015) di Art Cube mengambarkan bagaimana perubahan ini berlaku, Dalam pameran terbaru  ini beliau hadir dengan 2 karya catan instalasi iaitu ‘Lima Puluh Dua Bunga’ (2008) dan Tiang (2019).

Di dalam karya-karya terbarunya Mat Nor terus konsisten dalam memberi nafas baru kepada seni tradisional, berinspirasikan seni nusantara, khususnya tradisi Melayu-Islam daripada pantai timur. Beliau juga mengadaptasi beberapa perkakasan dan teknik seni tradisi batik sebagai satu penghormatan kepada para seniman tradisi ini. Pengolahan bahan yang digunakan merupakan hasil dari eksperimentasi dan pemurnian berterusan yang telah dimulakan sejak tahun akhir di UiTM sekitar 1987-88. Penumpuan pada motif bunga-bungaan merujuk kepada nilai-nilai penyembuhan dan pemulihan yang terkandung di dalamnya. Kesemuanya diolah dalam persembahan gaya catan yang mesra dengan 'angin' Mat Nor sendiri. Beliau mengalami rasa berkarya dan rasa melihat karya sebagai zikir dalam diam

Taufik Abdullah (1966, Kulim, Kedah) mempunyai latar belakang seni reka seramik, sejak tahun 1990 an belau banyak menghabiskan masa berkelana di Jepun dan Mexico. Taufik berpengalaman sebagai pereka di kedua-dua negara itu kini menetap di Kota Baharu. Pada awal 1980 an Taufik adalah antara pemenang anugerah hadiah kecil Bakat Muda Sezaman. Beliau juga sangat aktif berpameran di dalam dan juga diperingkat antarabangsa. Pada tahun 1989 beliau mewakili Malaysia dalam ASEAN Youth Painting Workshop and Exhibition di Brunei Darul Salam.

Pada pameran ini beliau mempamerkan 14 buah karya yang telah dihasilkan pada 1996 hingga kini. Dalam 2 buah karya surealisme iaitu ‘Revalidating Declaration of Heart’ (2019) dan Universal Heartscape Resonance’ (2019) beliau mengambil subjek hati sebagai simbol kepada jiwa manusia dalam menyatakan pergerakan tubuh badan, tindak balas emosi, sebagai sistem tanda dan bahasa visual. Karya ‘Regazing Land of the Rising Sun’  (2019) pula adalah adalah cebisan pengalaman Taufik berkelana di negara matahari terbit iaitu Jepun. Beliau mengambil 2 dua subjek alam iaitu karya ombak oleh Hokusai dan gunung Fuji dalam menyatakan polisi kerajaan dalam penggunaan teknologi terkini.

Dalam Siri Paku Pakis atau The Fern Seris yang dihasilkan selama dua tahun iaitu dari 2004 hingga 2006 adalah satu kumpulan karya Taufik Abdullah yang bereksperimen dengan bahan campuran dan seperti batik, akrilik dan cat minyak. Siri ini adalah refleksi Taufik terhadap subjek paku pakis yang banyak memberi simbolisme terhadap sifat jati diri, keunikan dan lambang kepada kelahiran pada manusia. Dalam siri ini juga beliau meneroka teknik seperti mengecop, menekan dan melukis untuk mendapat kesan kesuraman dan samar-samar sebagaimana jika tumbuhan ini dilihat pada waktu gelap sebagai metafora mewakili segala sifat tumbuhan yang mana walaupun hidupnya sukar tetapi tetap bangga dengan sifat asli yang berasal daripada hutan.

Penutup

Kesimpulannya sepanjang 30 tahun pengkaryaan ‘4 Persepsi’ kita dapat lihat bahawa mereka masih setia menggunakan warna-warna alami yang berteraskan nusantara seperti elemen-elemen 'tanah', 'air' dan 'angin' yang kita dapat lihat dalam pameran ini seperti penggunaan warna-warna kehijauan dan peribumi. Satu lagi yang agak ketara adalah mereka sangat akrab dengan motif-motif alamiah seperti dalam karya yang mereka hasilkan di awal pengkaryaan mereka seperti Fauzin dengan ‘Siri Alam Fana’, Hasnul ‘Siri Microscape’, Taufik ‘Siri Manukan’ dan Mohd Noor dengan ‘Siri Imijan’. Walaupun 30 tahun tidak pernah berpameran bersama namun pengkaryaan mereka seolah-olah mempunyai satu cara pandang hidup yang serupa, saling pengaruh mempengaruhi dan seperti satu keluarga yang dekat walaupun jauh.
*Pameran '4 Persepsi 2019' kini boleh dilawat daripada 4 November 2019 - 31 Disember 2019 di Pusat Kreatif, Balai Seni Negara, Kuala Lumpur.



Rujukan:
Katalog pameran ‘4 Persepsi: Bicara Makna’, Balai Seni Lukis Negara, Kuala Lumpur, 1989.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan