Antara sedar atau
tidak Bandaraya Kuala Lumpur yang mengambil nama daripada sebuah pekan kecil
berlumpur menyambut hari penubuhannya yang ke-30 pada 1 Februari lalu. Pelbagai upacara kebudayaan diadakan sempena
menyambut kedatangannya. Jalan Sultan Abdul Samad, Dataran Merdeka, Jalan Bukit
Bintang, Jalan Chow Kit sudah menjadi semacam satu pertemuan rutin setiap
sambutan bagi setiap warganya.
Melihat wajah
Kuala Lumpur secara mendalam melalui mata kasar mungkin akan hilang diingatan
dalam beberapa minit jika tidak dirakamkan. Selain melukis fotografi merupakan
media yang digunakan untuk menyampaikan makna melalui lensa kamera.
Fotografi bukan
setakat medium yang menyampaikan imej-imej kewartawanan didada akhbar, majalah
atau buku namun jika ditangani secara baik dengan sarat dengan isi kandungan
serta disampaikan secara berseni, ianya
juga boleh meninggalkan pesan yang mungkin mengubah cara pemikiran kita secara
positif tentang sesuatu peristiwa yang
berlaku.
Demikianlah apa
yang dikatakan oleh ahli sosiologi Micheal McLuhan ‘media sebagai pengantar
mesej’. Di tangan seniman, foto bukan sekadar sekeping kertas yang bergambar
namun ianya merupakan bahantara artistik
dan salah satu jalan pengucapan mereka
menyampaikan komentar sosial, politik mahupun propaganda.
Nama Ismail
Hashim , Eric Peris, Soraya Yusof, Lilian Tay, Mark Mc Leod, Hari Ho, Chan Kin
Wah dan lain-lain merupakan antara seniman tempatan yang begitu aktif
menggunakan fotografi sebagai bahan ekspresi mereka kerana fotografi bagi
mereka mampu untuk merakamkan kebenaran dan perasaan melalui pelbagai kaedah.
Pameran
fotografi ‘Pertemuan-Wajah Kuala Lumpur
yang diadakan di Balai Seni Lukis Negara sehingga hujung bulan ini mempamerkan karya fotografi terkini bandaraya
metropolitan itu. Karya Ismail Hashim
yang bertajuk ‘Kebanggaan dan
Keselekehan Negara’ 1997. merakamkan sampah sarap yang terselindung di
sebalik tembok yang bersebelahan dengan Bangunan Sultan Abdul Samad kelihatan
tersergam indah seolah-olah beliau ingin menyatakan rasa kurang senangnya.
Beliau cuba mengingatkan kita keberkesanan prinsip ‘Bersih, Cekap dan Amanah’
yang dilaung-laungkan. Karya ini berlatar belakangkan bangunan dan lanskap
(luaran) yang menarik namun disebaliknya terdapat kekotoran (dalaman) yang
disorok.
Ismail melalui
karya ini bertanya dimanakah ketelusan dan kejujuran pihak bertanggungjawab
terhadap pembangunana negara?
Eric Peris banyak
memotretkan wajah sebenar Kuala Lumpur secar terus terang dalam karya seperti ‘KLIA Express’, KTM
Komuter’, ‘Putra LRT’. Cara persembahnya begitu bersahaja nampaknya dan mula beralih kepada imej-imej yang bersifat
pergerakan yang berhubungkait dengan alam sekitar.
Dalam ‘Restructed
Sungai Kelang’ terdapat satu figura yang
sedang memancing ditebing Sungai Kelang. Eric menyarankan agar alam sekitar
tidak dimusnahkanatas apa pun alasan .
Alam sekitar begitu penting. Kemusnahannya memberi banyak akibar buruk lain.
Soraya Yusof pula lebih berminat menggabungkan imej
lanskap dengan senibina dalam mengetengahkan karya cetakan digital hitam
putihnya. Kombinasi ini cuba mengabungkan sentuhan seni halus dan fotografi memperlihatkan satu mesej yang tersembunyi.
Karyanya ‘KL
Sentral’ dilihat ingin berkongsi memori atau kenangannya dengan khalayak KL Sentral seperti mana yang diketahui adalah
pusat hentian dan pertukaran stesen
pengangkutan yang terkini dalam sistem pengangkutan negara dan merupakan nadi
penggerak warga Kula Lumpur ke utara dan selatan. Imej beg yang divisualkan oleh Soraya cuba
memataforakan ikon manusia yang sentiasa bergerak untuk mencari destinasi yang
ingin ditujuinya. Lanskap yang dipilihnya
mencerminkan gaya hidup warga kota yang futuristik. Beliau
menyarankan warganya agar lebih bersedia
menjalani kehidupan mendatang dengan berbekalan beg ilmu agar berada di
landasan yang benar.
Masih banyak imej dan metafora yang
dapat digunakan begi merakamkan detik nadi Kuala Lumpur. Bukan saja usianya
semakin dewasa pada waktu sama, sejarah
masa lalu , masa kini dan malah masa depan adalah ruang yang menanti mata
seniman merakamkan dalam genre pilihannya.
Kini kamera bukan sahaja mampu menceroboh
imaginasi manusia, merakamkan masa lalu dan menjenguk masa depan malah kamera
sebagai objek menghasilkan foto mampu menjadi senjata ampuh mencungkil pelbagai
isu.
Berita Harian , 26 Februari 2002
Tiada ulasan:
Catat Ulasan