Oleh:
Faizal Sidik
Faizal Sidik (2014), 'Singapore Biennale 2013: Co-Curators Workshop II & III', SENIKINI #21, Balai Seni Lukis Negara, Kuala Lumpur.
Faizal Sidik (2014), 'Singapore Biennale 2013: Co-Curators Workshop II & III', SENIKINI #21, Balai Seni Lukis Negara, Kuala Lumpur.
Pengenalan
Mengkurator adalah aktiviti yang
menghubungkan objek, imej, proses, manusia, lokasi, sejarah dan wacana dalam
ruang sebenar. Pada penulisan bertajuk‘Singapore Biennale 2013: Curatorial Team
Workshop I’ yang telah diterbitkan di Senikini pada edisi yang #19 saya membuat
ulasan mengenai latar belakang, tema, perlantikan kurator, model cadangan karya
dan lokasi. Penulisan ini pula akan membawa dua lagi siriwokshop atau bengkel
kurator antarabangsa sebelum pembinaan Singapore Biennale 2013 yang diadakan
pada 23 Oktober sehingga 16 Februari 2014. Singapore
Biennale 2013 Co-Curators Workshop II yang diadakan pada 28 Januari hingga 1
Feb 2013 di Glass Hall, Singapore Art Museum adalah kesinambungan daripada siri
wokshop yang pertama bertujuan untuk melihat cadangan karya yang diperolehi
dengan dua kaedah pemerolehan yang diguna pakai iaitu melalui ‘open call’ atau
pemerolehan terbuka dan juga cadangan co
curator atau kurator bersama yang dijemput
Mengkurator
Asia Tenggara
Cadangan ‘open call’ bolehlah bermaksud
bahawa jemputan secara terbuka kepada artis untuk menghantar karya mereka
melalui iklan yang dipromosikan oleh penganjur menerusi media cetak dan juga
media elektronik terutamanya laman web dan media sosial. Menerusi cadangan
kurator pula adalah kurator yang dilantik akan mencadangkan karya-karya yang
mereka anggap berpotensi untuk diketengahkan menerusi pertemuan dan lawatan ke
studio artis. Apa yang menariknya menerusi cara ini adalah pusat seni atau ‘art
center’ yang dikatakan menjadi nadi perkembangan seni bagi setiap negara
kurator-kurator bukan lagi menjadi
keutamaan pemilihan kurator namun ia lebih kepada bernafas serantau.
T.K. Sabapathy bersama 27 co-curators Singapore Biennale 2013
Bagi Indonesia terdapat dua pusat utama
pergerakan seni lukis di sana yang utama iaitu Jakarta yang diwakili oleh Mia
Maria dan Aminuddin T.H Siregar atau yang lebih dikenali sebagai ‘Ucok’ yang
berpusat di Bandung. Kurator bersama Angkrit Ajchariyasophon yang bertapak di Chiang
Rai, Thailand akan menyelaras di kawasan utara manakala Ark Fongsmut yang
bertapak di Bangkok akan membuat pemerhatian sekitar selatan negara itu. Bagi
Malaysia diwakili oleh Faizal Sidik yang tinggal dan bekerja di Kuala Lumpur
akan membuat penyelidikan artis-artis di Semenanjung Malaysia dan Yee I-Lann
yang berasal dari Kota Kinabalu membuat penelitian artis di kepulauan Borneo di
Sabah, Brunei dan Sarawak. Sementara itu setiap negara Asia Tenggara yang lain
seperti Myanmar oleh Aye Ko dari Yangon, Misouda Heuangsoukkhousn dari
ibunegara Laos iaitu Vientiane dan Erin Gleeson yang berpusat di Berlin dan
Phnom Penh untuk Cambodia. Kumpulan sebelas orangkurator Singapura pula sebagai
hos akan bersama berada di dalam setiap negara-negara Asia Tenggara sendiri
selain enam daripadanya akan melihat artis Singapura.
Kuratorial dalam ertikata yang lebih jauh lagi,
mengendalikan satu kaedah yang mengambil seni sebagai satu titik mula, namun
situasinya berkaitan dengan konteks tertentu, masa, dan persoalan yang mencabar
status quo. Dalam SB 2013 Co-Curators Workshop II ini beberapa saringan yang telah dilakukan.
Pertama semua kurator terlibat untuk melihat semua karya yang telah dihantar
melalui ‘open call’ untuk membuat
penelitian samada cadangan karya tersebut berkualiti dan mempunyai potensi
untuk diangkat menerusi tema ‘If The World Changed’ . Sejumlah 700 penyertaan
cadangan karya telah diterima oleh penganjur yang datangnya bukan sahaja dari
negara Asia Tenggara malah dari Asia Timur, Asia Barat, Asia Selatan dan
daripada calonartis Antarabangsa. Antara artis Malaysia yang turut berada
didalam senarai pencalonan ini ialah Tan Chin Kuan, Eng Hwee Chu dan Suhaimi
Fadzir.
Daripada peringkat ini hanya penyertaan yang disenarai
pendek akan dibentang dan dipersembahkan
bersama-sama dengan cadangan kurator bersama setiap negara. Sudah tentu
Singapura sebagai negara penganjur mempunyai cadangan penyertaan yang terbesar samada
yang menghantar melalui penyertaan terbuka atau pilihan artis yang diwakili
oleh kurator bersama yang terdiri daripada Tan Boon Hui, Joyce Toh, David Chew,
Seng Yu Jin, Tay Swee Lin, Tamares Goh dan Charmaine Toh. Semasa sesi ini, apa
yang menarik adalah apabila kurator membuat persembahan artis-artis mereka
menerusi slid kurator dari negara lain boleh memberi pandangan atau membuat
kritikan terhadap karya yang dipersembahkan Sungguhpun nama-nama artis yang telah
disenaraipendek dalam peringkat ini hanya beberapa nama sahaja disahkan turut
sertanamun tiada keputusan yang muktamad yang dicapai kerana sesama
kurator bercadang untuk melihat karya
dengan lebih jelas lagi melalui kerja lapangan dengan melakukan perjalanan
penyelidikan, lawatan studio dan temubual dengan artis terbabit untuk dibawa
sekali lagi direpresentasikan diwokshop yang seterusnya.
Singapore Biennale 2013 Co-Curators Workshop III iaitu
yang terakhir diadakan selang dua bulan, wokshop selama tiga hari iaitu pada 3
hingga 5 April ditempat yang sama bukan sahaja bertujuan untuk mencapai kata
sepakat dalam memilih karya artis tetapi juga adalah perancangan akhir dalam
membina struktur pameran seperti sub-themeatau
tema-tema kecil yang sesuai diletakkan dalam satu kumpulan. Pada wokshop kali
ini kurator bersama bukan lagi bergerak mengikut negara masing-masing tetapi
mereka bekerja secara kolektif bersama 27 kurator sesama mereka dalam membuat eksperimentasi
pemetaan karya menerusi tema-tema tertentu, selain itu lawatan ke lokasi akhir
pameran juga dilakukan dan seterusnya
membuat perletakan karya akhir menerusi pelan lantai.
Walaupun perbincangan melalui kesepakatan yang dicapai
melalui pertemuan melalui woksop yang diadakan telah berakhir, namun
kerja-kerja kuratorial dan pengurusan dari segi membuat perhubungan dengan artis
yang terpilih tetap berjalan. Enam bulan sebelum tarikh pembukaan adalah masa
yang terlalu kritikal oleh penganjur dan kurator dari segi pembahagian dana
untuk penghasilan karya oleh artis, penginsuranan, logistik daripada studio ke
lokasi, dan juga pemasangan karya yang mencabar terutamanya yang bersaiz
rasaksa.
Penutup
Mengkurator Asia Tenggara adalah seperti menjadi
jurucakap kepada cara pandang artis kontemporari terhadap rantau ini. Ini
adalah bermaksud bagaimana mereka melihat Asia Tenggara itu dari sudut kaca
mata estetik dan artistik terutamanya mereka yang lahir disini namun tidak
pernah mendapat pendedahan secara global. Medan ini adalah baik untuk kurator
dan artis menyebarluaskan perkongsian kekayaan budaya yang dimiliki
serantau. Mengkurator kini bukan lagi pekerjaan rutin di galeri dan muzium
malah ia melangkaui dari itu dalam meletakkan pameran, penganjuran acara, siri
program tayang dan lain-lain.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan