Selasa, 28 Januari 2020

Prakata ‘C.N. Liew: beyond The Border’

                                                             Oleh: Faizal Sidik


Pusat Kreatif pada sejarahnya telah wujud sejak tahun 1984 lagi di Balai Seni Lukis Negara, Jalan Sultan Hishamuddin. Pada awalnya hanya terdapat hanya sebuah ruang Pusat Kreatif yang berperanan bagi mengadakan pameran-pameran sementara oleh pelukis dari dalam dan luar negeri.
Kini Balai Seni Negara mempunyai tiga ruang Pusat Kreatif (Creative Space) yang bertujuan memeriahkan lagi pameran-pameran yang diadakan di galeri-galeri utama. Antara ruang-ruang ini adalah Galeri Potret Negara, Lobi Pentadbiran dan Pusat Pelancongan Malaysia (Matic).

Selain Pusat Kreatif ini diwujudkan adalah untuk mencungkil bakat-bakat baru seni yang berpotensi untuk dikedepankan, memberi peluang kepada pelukis-pelukis muda berpameran dan memacu kegiatan berpameran di tanahair.

Bagi menjayakan hasrat di atas  Pusat Kreatif menjalinkan kerjasama pintar dengan pihak luar misalnya dengan program Inisiatif Penajaan Swasta (Private Financial Initiative atau PFI) dengan galeri-galeri persendirian, agensi kementerian dan juga badan korporat dalam menyokong pameran yang akan diadakan.

Tahniah buat pelukis C.N. Liew dengan pameran solo dakwat kontemporari (contemporary ink) beliau yang bertajuk ‘Beyond The Border’ yang diadakan pada 17 Januari sehingga 8 Mac 2020 di Pusat Kreatif, Galeri Potret Negara. Tahniah juga kepada galeri June Contemporary atas usaha kerjasama untuk pameran ini. Semoga usaha iniasiatif penajaan swasta ini merancakkan lagi perkembangan seni lukis Malaysia di Asia Tenggara.

Sekian.


1 ulasan:

  1. Numpang promo ya gan
    kami dari agen judi terpercaya, 100% tanpa robot, dengan bonus rollingan 0.3% dan refferal 10% segera di coba keberuntungan agan bersama dengan kami ditunggu ya di dewapk^^^ ;) ;) :*

    BalasPadam