Khamis, 1 Julai 2010

Anti Bentuk




















Oleh: Robbert Morris(1968)
Diterjemahkan oleh: Faizal Sidik(2010)
Sumber:Aesthetics: A Reader in Philosophy of the Arts

Kebelakang ini objek berbentuk seni sudah mula menerokai bentukan baru yang tidak lagi mengeluarkan isu-isu tententu. Morfologi geometrik dengan banyaknya bentuk segiempat diterima oleh umum sebagai satu penciptaan. Tarikan yang ada pada karya menjadi perhatian dalam memperincikan bentuknya secara umum melalui pada makna skala yang pelbagai, material, kadar banding, dan tempatnya diletakkan. Hal ini kerana sifat karya seni itu sendiri yang flexsibel atau yang pasif, iaitu tidak menekankan objek persekitaran yang boleh dijelmakan menjadi sesuatu yang lebih bermakna. Pengguna segi empat mempunyai sejarahnya yang panjang. Ianya telah bermula sejak adanya pembinaan yang bercirikan post (batu tegak) dan lintel(ambang pintu) lagi. Didapati Perlaksanaan yang tidak teratur dalam membangunkannya dengan bahan yang kaku, seperti kanvas yang hendak dibidangkan, dan lain-lain. Secara umumnya ia berguna dalam memberikan makna baru dalam bentuk segiempat yang terdapat pada seni bina , catan, arca dan objek. Namun hanya dalam perkara yang berkaitan dengan bentuk objek seni sahaja bentukan seperti kiub dan segiempat bujur yang dikedepankan dalam mendefinisikannya sebagi karya. Dari sinilah, ia tertegak dalam mendirikan eleman yang bertalian dengannya. Apa yang mahu di capai samaada bentuk kiub atau segiempat adalah dibina dalam bentuk yang sangat ringkas, dalam jalan yang lebih munasabah, namun ia juga perlu dihasilkan dengan baik.

Apa yang perlu diber perhatian untuk membinanya semula bagi menyelesaikan masalah tertentu. Ia telah membebaskan pembubuhan simetri dan komposisi. Solusinya telah ,melontarkan semua bahan material yang tidak rigid. Hal ini bukanlah bermaksud untuk mengatakannya sebagai Minimal atau seni Objek. Jelas ia tidaklah menjurus sebagai hanya sistem aturan dekoratif sepenuhnya dalam sifat perulangan yang ada dan mengarahkan kepada kepelbagaian sesuatu kerja. Tetap dengan lebih luas lagi berdasarkan fikiran rasional pada skema peraturannya yang boleh diterima oleh akal fikiran terhadap pembinaannnya. Apa yang masih menjadi permasalahan berkenaan dengan sistem aturan ini

*Imej - Robert Smithson, Corner with Cora, (1969), Mirrors and coral, 91.5 x 91.5 x 91.5 cm, Hadiah daripada Agnes Fund, MOMA Collections

Tiada ulasan:

Catat Ulasan