Oleh: Faizal Sidik
Apabila pertama kali
membelik buku Fai Zakaria iaitu ‘Kala Kesunyian Membingkitkan’ terbitan Dewan
Bahasa dan Pustaka tahun 2022 ini, persoalan pertama yang menjadi perhatian
saya adalah pada tajuknya. Bagaimana pada waktu sunyi sepi itu ada teriakan.
Apa saya menyelami tajuknya lagi ia menyedarkan saya betapa ia adalah suasana
kesunyian yang teramat sangat yang sukar untuk digambarkan dengan kata-kata.
Namun saya di sini bukanlah ahli bahasa yang akan menyorot dari segi linguistik
tetapi lebih kepada visual.
Seperkara lagi adalah
jika diperhatikan mengapa beliau meletakkan gambar jantung dihadapan dan
dilatarnya adalah sejumlah tajuk lukisan yang telah dihasilkan daipada tahun
2012 hingga kini. Biasanya pelukis akan meletakkan karya pilihan dimana-mana
penerbitan samada katalog pameran atau juga buku. Begitu juga di dalam buku ini
jantung adalah identiti pelukis atau ‘visual identiti’ kepada Fai.
Apabila meneliti dari
sudut kandungan buku ini bab utama di dalam buku ini adalah daripada muka surat
1 hingga 267 yang mengandungi karya-karya terpilih yang dihasilkan dalam 8
tahun pengkaryaan iaitu daripada tahun
2012 hingga 2022. Misalnya 2012 terdapat 6 karya, 2013 (4), 2014 (8), 2016
(14), 2017 (6), 2018(3), 2019 (6), 2020 (1). Kesemuanya terdapat 48 himpunan
karya Fai di dalam buku ini.
Jika diperhatikan Fai
mula melibatkan diri di dalam bidang seni dengan menyertai pameran sejak tahun
2008 lagi. Setelah bergraduan daripada Saito College beliau tidak terjun terus
dalam bidang seni tetapi mencari pengalaman bekerja sebagai pereka dalaman dan
kemudiaanna menubuhkan firmanya sendiri. Tahun 2012 boleh dikatakan sebagai tahun
yang beliau aktif berpameran jadi dan agak munasabah juga karya di dalam buku
ini bermula pada tahun berkenaan.
Di dalam bab utama
ini setiap karya akan dimulakan dengan bahagian tajuk karya, gambar karya dan
label, Disebalik Tabir serta Lakaran dan Nota. Dalam tahun 2013 dimulakan
dengan karya ‘Incognito’, gambar karya tersebut yang menggunakan media campuran
di atas kanvas berserta saiz. Bahagian Disebalik Tabir pula memberi definisi,
sinonim dan keterangan karya. Defini adalah perkataan daripada tajuk karya,
manakala sinonim adalah kata sama makna dan keterangan karya pula adalah
pernyataan pelukis berkenaan karya yang yang dihasilkan. Bahagian Lakaran dan
Nota pula adalah kajain-kajian spontan samada coretan persediaan sebelum menghasilkan
karya sebenar.
Terdapat juga bahagian Proses dan Kemajuan. Bahagian ini boleh dikatakan sebagai gerak kerja dari peringkat awal hingga akhir sesebuah karya yang dihasilkan. Dalam kata lain langkah demi langkah bagaimana proses karya Fai itu terhasil. Di dalam penerbitan buku seni terdapat penerbit yang menerbitkan buku satu persatu bagaimana lukisan itu terhasil atau sering disebut sebagai Step by step.
Saya berkesempatan
membuat lawatan ke studio Fai di Serdang sebelum membuat penulisan ini. Fai selesa
menghasilkan karya diruang tamu yang berlatarkan rak tinggi yang dipenuhi
dengan buku. Selain merakamkan gambar proses berkarya du dalam buku ini pembaca
juga bileh melihat rakaman-rakaman video ya ng dimuat anaik dalam media sosial
seperti di facebook dan instagram beliau.
Apakah kepentingan
dokumentasi dalam proses kreatif seseorang pelukis? Dokumentasi dalam kata lain
adalah arkib atau arkiban, penyimpanan, penstoran merupakan salah satu aspek
yang kurang diberi penekanan oleh pelukis. Seseorang pelukis apabila
menghasilkan karya siap kurang dalam kesedaran mereka untuk merekod, merakam,
mencatat semula apa yang mereka hasilkan. Kebanyakan mereka apabila karya yang
telah siap meletakkan sepenuh tanggungjawab itu kepada galeri pameran dan
kolektor seni untuk dikatalogkan.
Dalam era digital ini
kegiatan dokumentasi menjadi lebih mudah dimana ia bukan sahaja di simpan di
dalam komputer malah boleh dikongsikan kepada orang lain dengan memuat naik di
dalam media sosial seperti blogspot, wordpress dan cloud. Lebih mesra dan kini
boleh dibuat komentar oleh orang lain seperti facebook, dan instagram. Dalam
buku Fai ini adalah sebuah dokumentasi pengkaryaan beliau dalam tempoh 8 tahun
berkarya. Dokumentasi ini dilakukan menerusi lakaran-lakaran dan coretan,
gambar-gamabar perkembanagan karya dan juga cara bagaimana karya siap itu
dihaslilan.
Apakah genre seni
karya Fai dan mengapa karyanya dilabel grafik
dan kurang sureal? Pengkaryaan seseorang itu diinspirasikan daripada latar
belakang pendidikan dan pengalaman kreatif yang dialami oleh seseorang
pengkarya itu. Fai adalah merupakan pereka hiasan dalaman sebelum beralih
kepada seni halus. Pada pandangan saya karya-karya Fai adalah karya pasca
surealisme dimana karya-karya yang dihasilkan selepas era surealisme yang yang
dipelopori oleh pelukis Eropah seperti Dali, Magritte dan Apirin misalnya dan
di Malaysia kita ada Zulkifli Dahlan, Othman Mansur dan Shaimy Hashim. Fai pula
menggabungkan pengalaman rekabnetuk ilustrasi dalam mereka bentuk dalaman
yang ke arah grafika dalam seni halus
dan bagi saya ini satu penerokaan daripada seni gunaan kepada seni murni.
Pada saya seni
kontemporari pada hari agak berbeza dengan pergerakan seni moden seperti saya
sebutkan tadi. Pada hari ini sukar untuk mendefiniskan sesebuah karya itu dari
aliran mana . Untuk memudahkan pendefiniskan para pensejarah seni hanya mentermakan
seni pada hari ini sebagai seni kontemporari. Terma ini mula digunakan pada
tahun 1945 lagi dan apakah maksud seni kontemporari? Kontemporari bermaksud
kini, semasa, sekarang, sezaman . Jadi apa yang pengkarya hasilkan pada hari ini adalah seni kontemporari. Ini berbeza dengan
mereka yang belajar sendiri atau istilah yang sering digunakan sebagai auto-diduct
atau self-taught artist, Fai bukan belajar seni secara sendiri, beliau
masuk ke sekolah seni lukis dan seni reka dimana beliau mendapat pendidikan
formal. Di sekolah seni pelatih itu akan di ajar prinsip dan elemen dalam seni
reka, ini mbermaksud beliau terdedah dengan asas kepada seni lukis itu sendiri.
Apabila seseorang itu
berkarya pada awalnya mereka akan melukis segala benda di dalam kanvas, namun
setelah lama berkarya ada suatu yang menjadi kegemaran yang menjadi pilihan
seseorang pengkarya itu. Dalam karya Fai kita mudah mengesan bahawa identiti
beliau adalah jantung itu sendiri. Apabila telah mengenali kesukaan ini, inilah
yang dinamakan sebagai stail. Stail dan
gaya ini akan dibawah dalam setiap karya seterusnya kehadapan dalam pelbagai
versi dan siri inilah yang terdapat di dalam karya ini dimana beliau
bereksplorasi identiti jantung dengan manik, dan media campuran.
Bagi mengakhiri ulasan
ini, saya mengucapkah tahniah kepada Dewan Bahasa dan Pustaka di atas usaha
menerbitkan buku ini. Kita sering mendengar keluhan daripada pelajar atau
pendidik seni yang mengadu kekurangan buku seni lukis dalam bahasa Melayu dipasaran.
Di kedai-kedai buku pada hari ini dibanjiri dengan buku-buku seni lukis daripada
bahasa asing yang kadang kala sukar untuk difahami dan tidak sesuai dengan
pembaca di negara ini. Perihal ini menuntut penterjemahan lokalisasi dalam perlu
dilakukan dalam memindahkan ilmu ini ke dalam bahasa yang mereka mudah fahami
untuk memandaikan bangsa kita. Diharap kehadiran buku Fai Zakaria: Kala Sunyi
Membinggitkan menambahkan satu lagi kepustakaan seni lukis dalam bahasa Melayu yang
boleh dikongsi bersama.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan