Oleh: Faizal Sidik
Analogi yang boleh
dibuat jika ada yang menanyakan siapakah nama pelukis besar Malaysia, jika
tidak nama Ibrahim Hussein pasti Latiff Mohidin akan ditimbulkan. Kedua-dua
mereka ini adalah merupakan gergasi atau ‘gaint’ dalam saingan seni lukis
negara sejak 1960 an lagi. Namun apa yang membezakan mereka adalah Latiff Mohidin
mendapat didikan formal di Berlin manakala Ibrahim Hussein (Ib) di London. Di
Jerman Latiff didedahkan dengan gerakan Ekspressionisme manakala di UK pula Ib
terpesona dengan sentuhan Seni Pop. Dari segi personaliti pula Lafiff agak
senang bersendiri manakala Ib pula agak keramaian penampilannya. Perbezaan dua
karakter yang ketara ini pernah mewarnai seni lukis Malaysia sejak 50 tahun
dahulu dengan Latif Mohidin terkenal
dengan karya mahsyur ‘Pago-Pago’ (1964)
dan Ibrahim Hussein pula unggul dengan ‘Ayah dan Angkasawan (1970).
Walau bagaimanapun Ib telah pergi terlebih dahulu meninggalkan kita pada 19
Februari tahun 2009.
Ibrahim Hussein
dilahirkan di Kg Limau, Yan, Kedah pada tahun 13 Mac 1936. Ib boleh dianggap
sebagai pelukis selibriti. Sebagai pelukis selibriti Ib bukan sahaja sering
didampingi oleh selibriti seni yang lain tetapi juga ahli-ahli politik
berpengaruh. Secara sepintas lalu mengimbau perjalanan karier Ibrahim Hussein sebagai pelukis bolehlah
ditinjau daripada beliau menerima didikan formal sehinggalah pencapaian penting bukan sahaja
anugerah dan gelaran tetapi dengan terbina Muzium dan Yayasan Seni Ibrahim
Hussein. Peralihan ini boleh dibahagi kepada kepada 5 fasa perjalanan iaitu
daripada tahun 1950 an sehingalah 2000 an .
Fasa pertama adalah
pada era 1950 an adalah zaman pembentukan awal Ib sebagai pelukis di Singapura.
Fasa kedua pada tahun 1960 an adalah zaman Ib melanjutkan pelajaran di UK dan
kembaraan beliau di US dimana beliau menghabiskan masa selama hampir satu dekad
di luar negara dengan mempraktiskan teknik ‘printage’ Seni Pop. Fasa ketiga
adalah pada tahun 1970 an apabila Ib kembali ke tanahair dan bergiat aktif
dalam lanskap seni lukis tempatan. Fasa keempat pada tahun 1980 an beliau mula meneroka
teknik garisan-garisan alun dengan cat dakwat. Fasa kelima pada tahun 1990 an adalah
tahun-tahun dimana idea penubuhan muzium ini difikirkan serta pengumpulan dana dan
sokongan mula dilakukan. Fasa ke enam adalah pada tahun 2000 an dimana muzium
dan yayasan seni ini beroperasi. Tempoh ini juga adalah fasa akhir karier
Ibrahim Hussein.
Pameran khas sempena
menyambut ulangtahun ke-85 Ib ini iaitu ‘ARKIB: Kenangan
Kolektif Muzium dan Yayasan Seni Ibrahim Hussein’ ini menghimpunkan
himpunan keratan-keratan akhbar dan dokumen-dokumen penubuhan muzium ini.
Selain itu foto-foto memori pengunjung seperti orang awam, pelukis, rakan karib
Ibrahim Hussein yang pernah turut serta melawat muzium ini, foto-foto kenangan
ini turut diabadikan dalam media sosial misalnya seperti Facebook dan Instagram
dengan tanda palang #ibrahimhusseinlangkawi adalah bagaimana cara kita dalam
kehidupan norma baru pandemik ini berkongsi kenangan pernah bersama beliau
sebelum ini untuk ditatap di dalam galeri dan secara maya.
Bahan-bahan arkib yang
dihimpun oleh Pusat Rujukan Seni Asia Tenggara atau PUSAT ini diharap bukan
sahaja dapat memperkayakan lagi khazanah bahan rujukan
mengenai Ibrahim Hussein sebagai tokoh seni penting negara malah dapat
menvisualkan dengan dekat dan lebih jelas lagi mengenai Muzium dan Yayasan Seni Ibrahim Hussein
sebagai sebuah hab kesenian serantau yang pernah wujud pada suatu ketika dahulu.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan