Selasa, 16 Mac 2021

ARKIB: Arkiban Ibrahim Hussein (Kenangan Kolektif Muzium dan Yayasan Seni Ibrahim Hussein)

 


Oleh: Faizal Sidik

Analogi yang boleh dibuat jika ada yang menanyakan siapakah nama pelukis besar Malaysia, jika tidak nama Ibrahim Hussein pasti Latiff Mohidin akan ditimbulkan. Kedua-dua mereka ini adalah merupakan gergasi atau ‘gaint’ dalam saingan seni lukis negara sejak 1960 an lagi. Namun apa yang membezakan mereka adalah Latiff Mohidin mendapat didikan formal di Berlin manakala Ibrahim Hussein (Ib) di London. Di Jerman Latiff didedahkan dengan gerakan Ekspressionisme manakala di UK pula Ib terpesona dengan sentuhan Seni Pop. Dari segi personaliti pula Lafiff agak senang bersendiri manakala Ib pula agak keramaian penampilannya. Perbezaan dua karakter yang ketara ini pernah mewarnai seni lukis Malaysia sejak 50 tahun dahulu  dengan Latif Mohidin terkenal dengan karya mahsyur ‘Pago-Pago’ (1964)  dan Ibrahim Hussein pula unggul dengan ‘Ayah dan Angkasawan (1970). Walau bagaimanapun Ib telah pergi terlebih dahulu meninggalkan kita pada 19 Februari tahun 2009.

Ibrahim Hussein dilahirkan di Kg Limau, Yan, Kedah pada tahun 13 Mac 1936. Ib boleh dianggap sebagai pelukis selibriti. Sebagai pelukis selibriti Ib bukan sahaja sering didampingi oleh selibriti seni yang lain tetapi juga ahli-ahli politik berpengaruh. Secara sepintas lalu mengimbau perjalanan karier  Ibrahim Hussein sebagai pelukis bolehlah ditinjau daripada beliau menerima didikan formal  sehinggalah pencapaian penting bukan sahaja anugerah dan gelaran tetapi dengan terbina Muzium dan Yayasan Seni Ibrahim Hussein. Peralihan ini boleh dibahagi kepada kepada 5 fasa perjalanan iaitu daripada tahun 1950 an sehingalah 2000 an .

Fasa pertama adalah pada era 1950 an adalah zaman pembentukan awal Ib sebagai pelukis di Singapura. Fasa kedua pada tahun 1960 an adalah zaman Ib melanjutkan pelajaran di UK dan kembaraan beliau di US dimana beliau menghabiskan masa selama hampir satu dekad di luar negara dengan mempraktiskan teknik ‘printage’ Seni Pop. Fasa ketiga adalah pada tahun 1970 an apabila Ib kembali ke tanahair dan bergiat aktif dalam lanskap seni lukis tempatan. Fasa keempat pada tahun 1980 an beliau mula meneroka teknik garisan-garisan alun dengan cat dakwat. Fasa kelima pada tahun 1990 an adalah tahun-tahun dimana idea penubuhan muzium ini difikirkan serta pengumpulan dana dan sokongan mula dilakukan. Fasa ke enam adalah pada tahun 2000 an dimana muzium dan yayasan seni ini beroperasi. Tempoh ini juga adalah fasa akhir karier Ibrahim Hussein.

Pameran khas sempena menyambut ulangtahun ke-85 Ib ini iaitu ‘ARKIB: Kenangan Kolektif Muzium dan Yayasan Seni Ibrahim Hussein’ ini menghimpunkan himpunan keratan-keratan akhbar dan dokumen-dokumen penubuhan muzium ini. Selain itu foto-foto memori pengunjung seperti orang awam, pelukis, rakan karib Ibrahim Hussein yang pernah turut serta melawat muzium ini, foto-foto kenangan ini turut diabadikan dalam media sosial misalnya seperti Facebook dan Instagram dengan tanda palang #ibrahimhusseinlangkawi adalah bagaimana cara kita dalam kehidupan norma baru pandemik ini berkongsi kenangan pernah bersama beliau sebelum ini untuk ditatap di dalam galeri dan secara maya.

Bahan-bahan arkib yang dihimpun oleh Pusat Rujukan Seni Asia Tenggara atau PUSAT ini diharap bukan sahaja  dapat  memperkayakan lagi khazanah bahan rujukan mengenai Ibrahim Hussein sebagai tokoh seni penting negara malah dapat menvisualkan dengan dekat dan lebih jelas lagi mengenai  Muzium dan Yayasan Seni Ibrahim Hussein sebagai sebuah hab kesenian serantau yang pernah wujud  pada suatu ketika dahulu.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan