Penterjemah: Faizal Sidik
Temuramah ini telah diadakan di rumah Raja Shahriman yang terletak di Bukit Chandan, Kuala Kangsar pada awal
tahun 1996.
WHC: Sudah hampir 3
tahun anda berpindah dari Kuala Lumpur dan kembali semula ke kampung halaman di
Kuala Kangsar. Saya masih teringat anda pernah berkata bahawa anda ingin lari
dari kesibukan hidup di bandar pada masa itu. Bagaimana perubahan ini berlaku?
Apakah perkembangan daripada peralihan ini?
RS: Banyak yang berubah, pertamanya saya sudah
ada bengkel sendiri untuk saya buat kerja dengan selesa. Akhirnya dapat juga
saya menumpukan perhatian membuat arca secara sepenuh masa. Kini saya
mencurahkan tenaga untuk menghasilkan karya. Di Kuala Lumpur saya tidak
mempunyai bengkel atau masa dan keupayaan untuk melakukannya. Di sana saya
sangat tertekan kerana tidak dapat melakukannya. Kini saya rasa agak tenang kerana
jauh dari kegilaan kota, Jauh daripada rumah-rumah batu yang saya rasa
seolah-olah seperti penjara bagi saya. Saya juga mempunyai lebih masa untuk
belajar Islam. Saya pergi menuntut ilmu tiga kali seminggu dan memperbanyakkan
amalan agama. Namun perjalanan saya masih panjang. Saya mahu mempertingkatkan
ilmu saya untuk mengenal Tuhan yang Maha Esa. Perjalanan saya masih jauh.
WHC: Apakah
hubungan anda dengan masyarakat? Anda kata mahu lebih mendekatkan diri dan
menjadi sebahagian daripada masyarakat di Kuala Kangsar.
RS: Saya berkenalan dengan beberapa rakan
rapat dan kami menghabiskan masa bercakap dan berbincang tentang agama dan perihal semangat dalaman. Kawan
rapat saya Abang Man bekerja sebagai pengimpal di bengkelnya. Dia mengajar saya
silat. Di sini ada guru agama Ustad Din,
beliau banyak memberi saya tunjuk ajar tentang Islam.
WHC: Bagaimana pula dengan tukang besi, adakah anda
juga belajar denganya?
RS: Saya dah jarang melihatnya lagi,
kebanyakan mereka telah tua dan ada sesetengahnya sudah tidak aktif melakukannya
lagi. Ada yang telah meninggal dunia, mereka mengajar saya tentang teknik.
WHC: Anda dikatakan
mempunyai pandangan berbeza terhadap keluarga diraja dan anda sendiri mempunyai
darah keturunan raja. Bagaimana pandangan itu kini?
RS: Pada zaman dahulu keluarga diraja menindas
dan memeras harta rakyat. Kebanyakan mereka tidak mengambil kisah tentang
kebajikan rakyat. Mereka hanya mementingkan diri, nafsu dan kepuasan mereka
semata-mata. Mereka tidak mengikut jalan Islam yang sebenar dan pada hari ini
ada dikalangan mereka yang masih tidak berubah. Namun dari sudut lain, keluarga
diraja juga suka kepada kehalusan dan penuh dengan adab, berbudi bahasa,
hormat-menghoramati.
WHC: Ada suatu yang
saya masih menjadi tanda tanya dan mungkin juga kebanyakan orang yang mengenali anda, bagaimanakah anda dilihat
seorang yang lembut tuturkata dan pendiam namun menghasilkan karya yang agak
ganas dan penuh agresif?
RJ: Jiwa saya sebenarnya kacau di dalam
(ketawa). Kadangkala saya boleh melihat yang saya membunuh orang, itulah jahatnya
saya. Oleh sebab itulah agama sangat penting bagi saya untuk mengawal tindak
tanduk kita. Minda manusia penuh dengan perkara yang menakutkan. Proses
berfikirlah yang mampu mententeramkan dan mencari logik tindakan tentang
pelbagai perkara. Kita boleh mengetahui sesuatu itu salah tetapi kita mempunyai
sebab dan alasan untuk mengatakan tindakan yang salah itu benar dan yang benar
itu salah. Saya secara batiniah kasar di dalam.
WHC: Adakah anda
mengatakan atau menyarankan yang anda ingin kembali ke zaman anda sebelum ini
dimana anda menghasilkan karya-karya yang dilihat penuh dengan keganasan?
RS: Tidak, semestinya tidak. Sebelum ini jiwa
saya penuh gelojak dan sehingga ke hari ini, namun saya sedari tentang
kehadiranya. Saya dapat rasakan emosi itu dan cuba untuk memahami dan
mengawalnya.
WHC: Tetapi adakah
anda masih membuat kenyataan menentang keganasan dan tindakan agresif dalam
kehidupan sebenar?
RS: Ya, dalam kata lain saya menggunakan
konflik dan keganasan dalam diri sebagai sumber dan simbol sebagai refleksi
keganasan yang berlaku di dalam dunia ini.
WHC: Mengapa anda
hanya menggunakan bahan besi dalam menghasilkan karya? Bagaimana pula bahan
lain seperti gangsa dan marmar?
RS: Saya tertarik dengan kekuatan yang ada
pada besi. Gangsa agak halus dan logam yang berartistik, dengan kayu pula
bertentangan pula sifatnya dimana anda perlu membentuk dan meluak untuk jadikan
arca. Ada banyak lagi yang belum saya terokai pada besi, misalnya saya suka
permukaan besi dan menggunakan pelbagai bentuk besi, bukan sahaja hanya membuat
keris dan parang tetapi juga arca.
WHC: Mengapa anda
memilih logam buangan seperti bahagian pada mesin dan enjin, tidak menggunakan
kepingan besi dan rod besi yang dijual di kedai?
RS: Saya pilih kerana atas faktor estetika
yang ada padanya. Bahagian-bahagian ini mempunyai bentuk seperti bulat,
bersegi, berputar, bercembung dan berlengkung, bentuknya sangat menepati
kehendak saya. Tambahan pula, saya tidak perlu memotong dan buang masa untuk
membentuk semula.
WHC: Bolehkah anda
ceritakan berkenaan dengan bagaimana anda mendapat logam-logam buangan ini dari
kedai tempat barang terpakai yang anda kunjungi?
RS: Pada mulanya pekerja tempat logam buangan
yang saya beli itu tanya macam-macam, tetapi kini tidak lagi. Saya teruja
kerana jumpa bentuk besi yang saya mahukan, dalam sehari saya boleh
menghabiskan masa antara 3 hingga 4 jam untuk turun naik busutan barang buangan
mencari logam besi yang sesuai.
WHC: Sepekara lagi
yang membingungkan saya adalah aspek ‘KeMelayuan’ dalam amalan hidup anda dan
‘KeBaratan’ dalam penghasilan karya anda. Anda dilihat bukanlah mengamalkan
gaya hidup Barat kerana tinggal dalam suasana kampung dan begitu dekat dengan budaya Melayu, amalan tradisi dan
agama Islam. Dimanakah imej-imej karya anda ini terhasil? Jika dibuat perbandingan,
saya lihat ramai pelukis Melayu di kota kosmopolitan Kuala Lumpur yang karyanya
lebih kebaratan dari anda yang menghasilkan karya yang mengeksploitasikan ikonografi Melayu?
RS: Aduh! (mengeluh), Saya tidak perasan
sebenarnya. Tetapi ada kebenarannya. Saya tidak begitu pasti bagaimana imej itu
hadir. Saya tidak membuat rujukan yang spesifik atau mengambil idea dari
rujukan lain.
WHC: Bagaimana pula
dengan teks visual dan media seperti filem sains fiksyen dan kartun. Saya rasa
saya pernah membincangkan karya anda mempunyai persamaan dengan sains fiksyen?
RS: Saya tidak meminati cerita kartun. Ya,
saya pernah menonton beberapa filem sains fiksyen, namun saya tidak pernah
menonton filem seperti karya ini. Saya tidak tahu sebenarya bagaimana untuk
menjawap soalan anda.
WHC: Adakah anda
pernah menghadapi konflik antara ‘KeMelayuan’ amalan budaya Melayu anda dan
Islam?
RS: Ya, masih banyak amalan budaya Melayu yang
bercanggah dengan Islam. Amalan seperti mengusap senjata dan ilmu hitam. Namun
budaya dan kepercayaan boleh disesuaikan mengikut kehendak Islam. Misalnya
keris, jika mengikut tradisinya hulu keris diukir dengan bentuk figura. Kini diukir
dengan motif abstrak dan kaligrafi Islam. Tetapi orang masih lagi mengasapkan
dan mengatakan mempunyai semangat, itu yang salahnya.
WHC: Pemikiran
berasasan fungisan merupakan aspek yang penting dalam karya anda sejak anda
menghasilkan keris dan parang tiga tahun lalu. Asalnya untuk digunakan tetapi
dalam karya anda tidak sebagai kegunaan. Adakah senjata ini masih dianggap
sebagai objek yang menganggu.?
RS: Saya ingin meneroka dan menghasilkan suatu
yang baru, selepas menghasilkan lebih 20 arca fungsian, saya rasa seperti ianya
satu pengulangan. Bentuk figura mula muncul dan mula menyukainya namun bentuk
fungsian masih lagi penting.
WHC: Sila nyatakan,
bagaimana karya figura ini muncul dalam karya anda. Saya agak berminat dengan
realisme?
RS: Sebagaimana yang saya katakan diawal,
figura itu telah muncul sejak saya membuat siri ‘Killing Tool’. Kemudian ia
berubah menjadi lebih realistik seperti bentuk tubuh manusia. Saya benhenti
menghasilkannya dan kembali semula membuat arca separuh abstrak, saya cuba ke
arah itu namun tidak berjaya dan akhirnya saya tidak terus berhenti. Setiap
kali saya melihat besi buangan dan bahagian mesin di kedai besi buangan, saya
nampak tulang dan anggota badan manusia, ia seolah-olah tidak boleh lari dalam
imaginasi saya. Saya dapati ia adalah suatu yang perlu saya lakukan dan lalu ke
situ. Saya rasa keliru dan berdepan dengan konflik. Saya jatuh sakit selama 3
bulan, saya tahu Tuhan sedang mengujI saya kerana saya menghasilkan arca figura
dan inilah balasan yang saya terima. Kini saya masih menghasilkan karya arca
berbentuk figura. Saya berdialog dengan perasaan dan berkata akan behenti serta
akan menghasilkan suatu yang lari daripadanya, namun jauh di sudut hati saya,
saya masih mengatakan menghasilkan figura itu adalah salah.
WHC: Mengapa
pembuatan arca figura seolah-oleh menjadi isu kepada anda kini jika
dibandingkan sebelum ini?
RS: Sebelum ini saya tidak menghasilkannya
secara serius, walaupun pernah membuat beberapa buah arca figura dan lukisan,
saya tidak nampak sangat macam figura. Kebanyakannya adalah karya abstrak dan
saya menyukainya. Tetapi dalam karya ini saya sememangnya memokuskan dalam
beberapa tahun ini menghasilkan karya –karya arca figura. Semakin lama semakin
nampak dan selepas bermuhasabah ia adalah salah.
WHC: Ada sesetengah
seniman dan ilmuwan muslim yang menulis berkenaan taswir dan menurut mereka
selagi penghasilan karya dan orang yang memilikinya bukan untuk tujuan
penyembahan maka dibolehkan. Apa pandangan anda tentang perkara ini?
RS: Saya tidak fikir saya orang yang layak
untuk bercakap tentang perkara ini. Namun apa yang orang katakan berkenaan
taswir itu adalah tidak penting. Bagi saya apa yang lebih penting adalah suara
hati seniman itu.
WHC: Saya berminat
untuk membincangkan persoalan tentang figura secara lebih mendalam. Saya
mendapati pengkaryaan anda cenderung untuk bermain dengan struktur tubuh badan
misalnya penekanan terhadap jari tangan, jari kaki pinggul dan struktur tulang.
Walau bagaimanapun bahagian muka kurang diberi perhatian. Pembentukannya
dipermudahkan dan kadangkala kelihatan seperti kepala binatang atau seakan-akan
menyerupai topi keledar. Adakah ini masalah taswir yang melarang pembentukan
figura yang sempurna.
RS: Tidak. Aspek ini tidak ada kena mengena
dengan taswir atau agama. Saya cuma tidak suka membuat kepala. Saya mendapati bahagian
itu paling mencabar dalam tubuh manusia.
Oleh yang demikian saya lebih menumpukan pada perlakuan dan pergerakan badan.
Maksud saya bagaimana tubuh dalam situasi menyerang dan bertahan dan juga
bagaimana senjata dipegang dan digunakan. Sekali lagi bahagian kepala bukanlah
keutamaan saya.
WHC: Arca anda
mempunyai pergerakan daripada seni bela diri iaitu silat. Adakah hasil daripada
belajar pencak silat itu yang mendorong
anda mempraktikkan pergerakan itu dalam karya?
RS: Sebenarnya saya telah menghasilakan arca
figura sebelum belajar silat. Tidak semua pergerakan dalam arca saya ada mempunyai
pengaruh silat. Arca saya adalah gerakan reaksi dalaman diri dan konflik jiwa.
Adakah anda tahu maksud silat?
WHC: Selain
daripada seni tradisi mempertahankan diri ia mempunyai hubungan dengan semangat
dalaman, itu pada pandangan saya.
RS: Silat lebih daripada hanya mempertahankan
diri, di dalam silat memgandungi keindahan dan kebaikan dan juga penzahiran
semangat bentuk. Kebanyakan orang hanya memandang dari segi bentuk yang zahir
sahaja. Silat bukan sahaja seni mempertahankan diri, Silat adalah berkenaan
“menerima semua yang baik, menolak sekali yang jahat”. Ada yang dinamakan
sebagai silat jasmani dan silat rohani.
WHC: Sejak
kebelakangan ini, seolah-olah ada kecenderungan minat dalam mempamer dan mendokumen seni
kontemporari Islam di Malaysia. Tetapi dalam pameran sebegini anda tidak
dijemput sama. Apa perasaan anda?
RS: Saya tidak terkilan, mungkin karya saya
tidak menepati dengan definisi seni Islam itu sendiri. Saya fikir pencarian
saya agak berbeza dan karya saya tidak boleh dibaca dari sudut stail dan
definisi seni ke arah seni Islam, dalam kata lain pilih seorang seniman dan
anggap beliau pengkarya seni Islam. Tuhan mencipta kita berbeza-beza. Saya
hanya menghasilkan karya seni yang saya arif dan faham sahaja sebab ia lebih
jujur. Kebanyakan pelukis bercakap tentang tauhid dan menghasilkan pengulangan
bentukan geometrik yang tiada awal dan tiada akhir. Ya, saya boleh faham dan
mengakui keintelektual mereka. Namun jauh di dalam hati dan perasaan adakah
maksud bentukan tiada awal dan tiada akhir atau infiniti ini mengambarkan sifat
Allah Yang Tiada Awal dan Tiada Akhir. Menghasilkan bentukan ini tidak akan
bermakna jika tidak memahami maksudnya yang sebenar, jika tidak kita tidak
jujur pada diri sendiri.
Saya seboleh mungkin cuba untuk
menjadi seniman yang ikhlas dan jujur. Jalan ke arah itu, saya percaya pada
kebenaran Islam, saya pergi ke kelas agama, saya mengkaji Islam, saya bertanya
kepada agamawan, saya cuba untuk mengikuti ajarannya. Jika pemahaman saya
tentang Islam telah mendalam, saya pasti pengkaryaan saya turut akan berubah.
Saya akan mula nampak apa itu jalan kebenaran Islam dan kebenaran itu dalam karya-karya saya.
Rujukan:
Wong Hoy Cheong. Introduction: Fragments. Gerak Tempur, katalog pameran Raja Shahriaman Raja Aziddin, Pelita Hati Gallery of Art. 1996
Rujukan:
Wong Hoy Cheong. Introduction: Fragments. Gerak Tempur, katalog pameran Raja Shahriaman Raja Aziddin, Pelita Hati Gallery of Art. 1996
Tiada ulasan:
Catat Ulasan