Kurator pameran: Faizal Sidik
Pengenalan
Pameran solo ke-8 oleh Haron Mokhtar yang bertajuk ‘Haron Mokhtar : Kapsul Masa 1988-2018’ (Siri
Perakam Waktu) merupakan siri terbaru karya-karya catan mutakhir dari yang
dihasilkan pada tahun 2018. Berkarier sejak pertengahan 80 an Haron Mokhtar
boleh diletakkan sebagai pelukis yang konsisten dalam memanifestasikan
manifesto Dasar Kebudayaan Kebangsaan (DKK), 1971 yang menetapkan atau
mengariskan salah satu prinsip iaitu hala tuju seni hendaklah berteraskan
kebudayaan rakyat asal rantau ini.
Kegeniusan orang Melayu dalam penciptaan dan ketukangan
seni bina rumah di rantau ini yang merangkumi kawasan Asia Tenggara seperti
Malaysia, Indonesia, Filipina, Singapura, Brunei, Thailand dan Kemoja serta Kepulauan
Selatan Pasifik (Polynesia, Melanesia dan Oceania) yang merupakan bahagian dari
kawasan tamadun atau budaya Melayu dirakamkan oleh beliau sebagai pusat
pemancaran, pengembangan dan warisan Kebudayaan Melayu yang ulung pada suatu
ketika dahulu yang memperlihatkan kekayaan, kehalusan, dan nilai-nilai peribadi
orang Melayu itu sendiri.
Pameran bertajuk ‘Haron Mokhtar : Kapsul Masa 1988-2018’ (Siri
Perakam Waktu) adalah perlambangan atau simbolisme ketinggian warisan penduduk
asal rantau ini dalam bentuk lebih 80 karya catan seolah-oleh sebuah ‘kapsul masa gergasi’
yang bukanlah ditanam di dalam tanah tetapi dihimpunkan dalam satu sebuah
galeri dalam kita mengingati kehebatan sejarah dan warisan kita pada masa lalu
dan pada masa yang sama untuk membina semula kekuatan dan kepintaran kita pada
masa hadapan.
1980 an
Dekad 1980 an adalah dekad pembentukan awal Haron Mokhtar
sebagai pelukis. Pada 1983 hingga 1987 Haron Mokhtar mengikut pengajian Diploma
Seni Halus di Kajian Seni Lukis dan Seni Reka di Institut Teknologi Mara (kini
UiTM). Beliau telah mula dikenali semenjak memenangi anugerah berprestij pelukis
baru iaitu Anugerah Bakat Muda Sezaman yang dianjurkan oleh Balai Seni Lukis
Negara bagi mencukil pelukis-pelukis muda pada 1987. Bagi melayakkan beliau
mengajar sebagai guru beliau telah menyambung pengajian dengan mengambil Diploma Pendidikan Seni di institusi yang
sama pada 1987 hingga 1988. Pada waktu ini kebanyakan karya-karya Haron Mokhtar
bersifat realisme.
1990 an
Tahun-tahun 1990 an Haron Mokhtar terus membuat
penerokaan stail yang tersendiri dalam mencari identiti. Hasilnya penerokaan
terhadap seni bina rumah tradisi serantau telah membawa beliau menghasilkan dua
buah pameran solo. ‘Siri Kaseh Sayang’ (1995) di Galeri Shah Alam adalah
himpunan karya-karya beliau hasilkan antaranya semasa berkhidmat di Sarawak. Manakala
siri ‘In Pursuit of Penang’ (1999)
yang diadakan di The Artists Space, Hotel Concorde, Shah Alam pula adalah hasil
kembaraan beliau dalam merakam rumah dan bangunan lama di Pulau Pinang.
2000 an
Walaupun telah memasuki alaf baru karya-karya Haron Mokhtar
masih mengekalkan nilai-nilai warisan. Pengkajiannya yang lama terhadap rumah
tradisi diperkembangan lagi dengan melukis dari sudut atas atau disebut sebagai
sudut pandangan burung (bird eye view).
Maka ‘Siri Atas Bawah Pusaka’ (2005) telah menghimpun sejumlah karyanya di galeri
Pelita Hati, Kuala Lumpur. Pada akhir dekad ini beliau telah mendapat tugasan atau
komisen untuk menyiapkan 22 keping lukisan untuk Koleksi Duli Yang Maha Mulia Sultan
Selangor hasilnya himpunan catan nostalgia dan sejarah yang dinamakan ‘Siri
Mengadap Sultan’ (2009) untuk Istana Mestika, Shah Alam telah berjaya disudahkan.
2010 an
Perarakan oleh golongan bangsawan seperti Sultan dan
pembesar seperti yang terdapat dalam siri sebelumnya diperkembangkan oleh Haron
Mokhtar dalam ‘Siri Warisan’ (2011) di galeri Pelita Hati. Selain itu siri ini
terus menampilkan rumah-rumah Melayu tradisi, bangunan kolonial, alat
pengangkutan awam dan cara hidup sosial masyarakat zaman dahulu. Pameran ‘Yesteryear Part I’ (Januari 2015) dan ‘Yesteryear Part II’ (April-Mei 2015) di
Interpr8 Art Space, Publika, Kuala Lumpur pula kedua-duanya menghimpunkan 43
karya dokumentasi kepelbagaian seni bina dan budaya di negara ini.
2018
Dalam ‘Siri Merakam
Waktu’ di Galeri Shah Alam pula mempamerkan sekitar 86 karya yang mempunyai 4
tema utama seperti Adat, Budaya dan Warisan, Haiwan, Figura dan Pengangkutan.
Antara tajuk-tajuk karya yang terdapat dalam tema Adat, Budaya dan Warisan
adalah seperti Siri Khazanah Bahari I-IX, Waris Baba Nyoya I-III, Pelamin Baba
Nyoya dan Balik Haji I-II. Apa yang menariknya dalam siri baru ini dari karya
sebelumnya adalah Haron Mokhtar
menerapkan perlukisan semula objek-objek memori yang mengingatkan dan mengimbau
kenangan silam kita seperti mangkuk tingkat, pelas, pelita dinding, gasoline
dan lain-lain sebagai rakaman budaya.
Kuratorial
Secara kuratorialnya keseluruhan
pameran ini boleh dibahagikan kepada 3 segmen. Segeman satu dan dua di Galeri 1
mempamerkan karya-karya ‘Siri Perakam Waktu’ yang bersaiz besar dan bahan arkib.
Disamping mempamerkan siri karya-karya Haron Mokhtar terbaru satu bahagian sudut
kecil dikhususkan untuk mendokumentasikan kajian-kajian pelukis seperti
lakaran, lukisan, katalog pameran, gambar-gambar dan objek-objek nostalgia
seperti yang terdapat di dalam catan asal pelukis. Tujuan bahan ini dikongsi
adalah untuk menyokong pengkaryaan pelukis selama ini hampir empat puluh tahun
berkarier. Sesi temuramah turut dirakam bagi mendekatkan pengunjung dengan
kisah dan pengkaryaan pelukis. Segmen ketiga iaitu di Galeri 2 pula adalah
menempatkan karya-karya ‘Siri Perakam Waktu’ yang lebih kecil yang lebih
bersifat kajian-kajian warna dan struktur dalam catan.
Pameran Solo Haron Mokhtar
1. ‘Siri Kaseh
Sayang’, Galeri Shah Alam (1995)
2. ‘In Pursuit of Penang’, The Artists
Space, Hotel Concorde, Shah Alam (1999)
3. ‘Siri Atas Bawah Pusaka’, Pelita Hati, Kuala Lumpur
(2005)
4. ‘Siri Mengadap Sultan’, Istana Mestika, Shah Alam (2009)
5. ‘Siri Warisan’, Pelita Hati, Kuala Lumpur (2011)
6. ‘Yesteryear Part
I’, Interpr8 Art Space, Publika, Kuala Lumpur (Januari, 2015)
7. ‘Yesteryear Part
II’, Interpr8 Art Space, Publika, Kuala Lumpur (April-Mei 2015)
8. ‘Haron Mokhtar: Kapsul Masa 1988-2018’ (Siri Perakam
Waktu), Galeri Shah Alam
(2018)
TERIMA KASIH JAI ≥..)
BalasPadam