Oleh: Sakini Mohd Sais
Terang...U Wei diberi penjelasan oleh Faizal Sidik (kanan) mengenai pameran Subliminary: Sublime and Sensory sambil diperhatikan Pengarah Galeri Shah Alam, Prof Madya Mohd Said Abu |
Sakini Mohd Said, “Filem Melayu perlu Nur”, Published by Harian Metro (Rap), 14 Mei 2009, sec R6-R7 (illustrated). (PDF)
Saban tahun, penggiat seni tidak pernah ketandusan idea menerbitkan filem Melayu dalam usaha memartabat serta merancakkan lagi dunia lakonan tanah air.
Namun begitu, ada
yang mengatakan filem Melayu sudah malap, tidak glamor lagi dan tidak mempunyai
masa depan kerana kualiti masih ditakuk lama sedangkan penonton kini sudah
bijak menilai filem mana lebih baik, mana yang tidak bermutu.
Tambah mengharukan
apabila sebahagian filem dihasilkan gagal memenuhi selera peminat sedangkan
bajet dikeluarkan tinggi. Contohnya ada yang hanya mampu mencatat kutipan RM 300,000
sedangkan kos penerbitan mencecah RM 1 juta, belum masuk kos promosi.
Bagi pengarah filem
yang sukar difahami, U-Wei Shaari, pandangan mengatakan filem Melayu sudah
tidak mampu menarik perhatian penonton sama sekali tidak berasas dan tidak
boleh dipercayai langsung.
Katanya, dia
melihat persoalan ini melalui skop pengeluaran filem Melayu yang tidak pernah
putus dihasilkan untuk santapan penonton.
“Dari segi
kuantitinya sudah boleh dikira sebagai suatu pencapaian membanggakan kerana semakin
banyak filem Melayu diterbitkan untuk mewarnai dunia hiburan.
“Namun, saya dapati
filem Melayu memerlukan ‘nur’ untuk mengubah dunia filem tempatan menjadi lebih
bermutu,” katanya ketika ditemui selepas merasmikan Pameran Subliminary:
Sublime and Sensory di Galeri Shah Alam, baru-baru ini.
Menyentuh sama ada
filem tempatan ketika itu berkualiti atau tidak, beritahu pengarah yang
mencetuskan kontroversi melalui filem ‘Perempuan, Isteri dan ...’ serta ‘Buai
Laju-Laju’ itu, ia sesutuyang abstrak
untuk diperkatakan.
“Melalui pengalaman,
saya dapati kualiti sesebuah filem bergantung kepada keinginan dan kehendak
masyarakat kepada keinginan dan kehendak masyarakat setempat.
“Sukar unuk
dijelaskan kerana masyarakat melihat kualiti filem berdasarkan populariti
diterima dan sekiranya mendapat sambutan hangat dari peminat filem, maka
berkualitilah filem itu.
“Disebabkan itu, saya nyatakan kualiti
sesebuah filem sangat abstrak dan tidak semestinya filem yang tidak menerima
sambutan hangat dari penonton tidak berkualiti.
“Senang cerita,
fenomena negara ketika ini yang menentukan filem itu berkualiti atau tidak,
benrgantung kepada peminat dunia seni sendiri,” katanya.
Bercerita mengenai
pendangannya terhadap filem mahupun drama tempatan, kata U-Wei, dia tidak
pernah berputus asa dalam menghasilkan karyanya untuk dipersembahkan kepada
masyarakat,” katanya.
Mengenai projek
terbarunya, kata U-Wei, dia sedang dalam perancangan mengarahkan filem adaptasi
daripada novel.
“Dalam bulan ini,
saya akan pergi ke Poland untuk membuat penyelidikan mengenai sebuah buku hasil
penulisan Joseph Conrad yang akan diadaptasikan ke dalam filem terbaru saya.
“Disamping membuat
penyelidikan, saya turut mencari peluang meminta bantuan beberapa pengarah seni
foto bagi menolong saya dalam penghasilan filem ini.
“Mengenai pemilihan
pelakon, sekarang sudah di peringkat akhir dan sejurus pulang dari Poland
penggambaran terus bermula,” katanya.
Sementara itu
pameran Subliminary: Sublime and Sensory
yang berlangsung dari 7 Mei hingga akhir bulan ini menghimpunkan hasil karya
lukisan kumpulan Satu dianggotai Isnian Ibrahim, Nurul Azmah Adnan dan Elias
Yamani Ismai.
Pameran itu
bertujuan menterjemahkan tindak balas minda dan psikologi kehidupan manusia
dari sudut pandangan kumpulan ini melalui karya yang dihasilkan. Ia juga
bertujuan mencari satu titik pertrmbungan anatara sublime dan sensory melalui
objek seni yang dipamerkan kumpulan ini..
Tiada ulasan:
Catat Ulasan