Sabtu, 1 Februari 2014

Dialog Bakat Muda Sezaman Edisi ke-23 (Bah.2)

Susunan oleh: Faizal Sidik

Program  siri dialog  Bicara Seni ini telah dianjurkan oleh Bahagian Jaringan dan Pendidikan Balai Seni Lukis Negara pada 19 Feb 2011 sempena Pertandingan Bakat Muda Sezaman 2010 (20 Nov 2010 - 20 Mac 2011) yang di pengerusikan oleh kurator pendidikan Tan Hui Koon dan dan dimoderatorkan oleh kurator pameran Majidi Amir.


Moderator Majidi Amir bersama juri BMS 2010 Faizal Sidik dan Tengku Sabri Ibrahim

Majidi Amir: Terima kasih En. Nasir, beliau begitu konsisten dalam pemerhatian beliau terhadap BMS selama ini dan itu tidak boleh dinafikan dalam berkongsi pandangan kepada kita semua. Kita bertanyakan pendapat Faizal pula mungkin dia mempunyai pengalaman, dimana yang diisukan dalam BMS ini ialah disiplin artis dari segi penyelidikan, persedian persembahan seperti kata juri-juri yang lepas umpama mahu pergi berperang para juri dengan senjatanya tetapi jika meraka (artis) datang tanpa membawa apa-apa sudah tentu mereka akan diperkenakan bukan untuk menghentam tetapi untuk berkongsi sebab kita tanyakan persoalan ini kepada beliau mungkin sebab dia orang muda bagaimana pengalaman  dan pendapat beliau mengenai disiplin sebagai seorang artis?

Faizal Sidik: Sebenarnya saya lebih cenderung untuk dilihat sebagai ‘kuratis’ atau artis sebagai kurator walaubagaimana saya tidak akan membincangkan tentang kuratis itu disini. Apabila kita melihat dan menyedari penjurian dalam BMS kita dapat lihat terdapat beberapa ketidaksediaan artis muda kita untuk berteori apa yang mereka dengan apa yang dihasilkan, Mereka tidak bersedia dan masih tercari-cari apa yang telah mereka hasilkan, kita melihat ketidaksediaan artis itu untuk berkongsi dengan juri, mungkin mereka tidak mempunyai ilmu dan pengalaman yang mendalam terhadap sesuatu isu yang dibawa atau idea mereka hanya ditahap pinggiran terhadap isu yang diperkatakan dan idea yang dibawa. Terdapat beberapa artis yang boleh diberi kredit saya nyatakan disini yang mempunyai inisiatif untuk berkongsi dengan kami umpamanya Sabri Idrus bersungguh-sungguh untuk menerangkan proses pengkaryaan dimana beliau turut membuat persembahan slid dalam perkembangan dalam pengkaryaan beliau sendiri ini adalah satu pendekatan yang baik untuk dikongsi bersama kepada artis dimasa hadapan. Maksudnya disini adalah mereka tidak bercakap secara rewang-rewang, walaupun beliau tidak dipilih oleh juri sebagai salah seorang pemenang kita seharusnya memberi kredit  atau inisiatif yang apa beliau terapkan semasa proses penjuraian itu.

Majidi Amir: Kredit kepada Sabri Idrus  dan untuk pengetahuan Sabri juga adalah pemenang BMS yang lepas. Elok sekiranya kita berkongsi dengan beliau untuk kebaikan BMS dan artis sendiri. Kalau boleh kita bertanyakan kepada Sabri bagaimana persiapan beliau?

Sabri Idrus: Hi apa kabar? Saya ingin berkongsi pengalaman saya tentang BMS sebenarnya saya telah terlibat dengan BMS ini sejak tahun 2000 lagi. Saya cuba mengingati bakat muda sebab ianya masih diteruskan dan rata-ratanya mengatakan dirasakan pertandingan ini masih relevan dan kononya ia memberi harapan kepada pembuat-pembuat karya yang akan datang tetapi saya masih tertanya-tanya kemanakah perginya pemenang-pemenang BMS yang lepas dan adakah pertandingan ini telah menolong pemenang-pemenang tersebut untuk maju kehadapan dan saya masih belum pernah terbaca lagi yang mana pemenang BMS telah dibawa ke Tate Modern untuk berpameran disana dan belum ada lagi dikalangan pemenang-pememng ini mendapat anugerah seni di peringkat antarabangsa dan sebgainya tetapi ia mungkin juga boleh menjadi satu katalis kepada pembuat karya di tanahair namun peranan institusi dan peranan galeri-galeri dalam pertandingan masih kabur dan masih belum jelas tentang hala tuju pertandingan. Setiap kali berlaku dialog dan forum perbincangan tentangnya akan pasti hadir berlaku perkara yang sama yang dibicarakan dan saya tidak tahu perkara ini akan berterusan.

Majidi Amir: Terima kasih Sabri Idrus, kita sebelum pernah membincangkan tidak lagi memberi hadiah berupa wang kepada pemenang dan kita pernah bercadang untuk memberi geran samada pergi melakukan residensi atau menyambung pelajaran.

Sabri Idrus: Saya ingin menambah disini jika kita mahu berkongsi BMS samada megubah format, saya merasakan penjurian itu tidak perlu berlaku, yang perlu berlaku adalah kuratorial maknanya perbincangan antara kurator dengan pelukis dalam menghasilkan sesebuah karya itu lebih baik untuk diperagakan untuk membuat satu pameran yang lebih handal dan  untuk dikatakan pameran ini bertaraf antarabangsa pameran ini sebagai produk yang bagus dan boleh dibawa hingga ke luar negeri dan ini boleh membuatkan seni lukis kita dalam BMS ini  lebih dikenali malah ia akan memberikanya nilai pasaran dari segi promosi dan publisiti kepada BSLN sebagai sebuah produk penghasilannya apakah pendapat anda?

Majidi Amir: Saya mengembalikannya kepada audien tentang perkara itu.

Badrulhisham Tahir: Assalamualaikum dan selamat sejahtera saya kurator daripada Galeri Petronas. Ada banyak perkara yang telah disentuh dan pelbagai tatabahasa dan kategori yang sering digunapakai dalam konteks yang berbeza-beza yang mengunjung kekeliruan pula kepada kita. Dari segi konteks pembikinan karya setiap kali apabila dibicarakan selalu dipetik tentang pembuatan, selalunya mengenai masalah teknikal Duchamp telah selesaikan pada 1917 dengan Urinal maksudnya dengan terhasil karya itu masalah teknikal bukan lagi masalah yang dijadikan kriteria yang agung untuk menailai karya seni. Tadi kita ada sebut kembali kepada konsep, biasanya konsep dan teori ini ia sesuatu perkara yang diguna pakai hampir dalam semua bidang. Dalam teori kita ada konsep jadi saya rasa perkara ini harus difikir dan kaji semula dan apa juga masalah dalam perbincagan kita ini adalah bagaimana menghasilkan idea, ia adalah masalah sebenar dalam kontemporari. Jadi jika kita merujuk kepada penghasilan saya ia adalah masalah anda dengan dunia anda sekarang. Contohnya sekarang sebelum kita terlibat dalam bidang seni ini ia adalah dunia yang terpisah dengan dunia kita sendiri jadi jika kita katakan apakah pendirian saya ini seolah seperti apa yang diperkatakan oleh allayarham Ismail Zain dahulu contohnya apakah pendirian anda mengenai teman wanita anda?  Apakah pendirian anda mengenai teman lelaki anda? jika kita ambil pendirian ini dalam melihat dunia seni daripada situ kita sekurang-kurangnya akan mendapat suatu pendapat atau pendirian anda dalam dunia anda sendiri kemudian barulah kita pertanyakan tentang konsep yang mungkin kita akan bangunkan samada kita mahu menjadi seorang konseptualis, pasca-modenis, itu tidak ada siapa yang mengatakan anda salah sebab ini adalah dunia anda dan anda bergelut untuk itu. Jadi saya melihat masalah yang dipertimbulkan oleh masalah tadi yang tidak sudah-sudah, sebenarnya saya tidak nampak masalah artis, anda boleh hasilkan apa yang anda ingin hasilkan bak apa saya perkatakan tadi Duchmap telah menyelesaikannya masalah teknikal dan konsep dalam Urinal. Cuma kini yang menjadi masalah kita ialah BMS. Penganjuran BMS ini jika tiada orang yang membuat bekerja membuat ulasan di surat khabar atau majalah saya rasa acara ini gagal. Kita tidak boleh melihat masalah artis tidak berupaya bercakap itu semua disebabkana ia adalah suatu keadaan yang interrelated, maksudnya jika artis tidak boleh membaca jadi pada masa yang sama tiada bahan bacaan yang ingin dibaca. Jadi jika hendak dikatakan seorang itu artis adakah mereka hanya  membaca buku yang samakah? Misalnya macam mana karya ini mahu letakkan motif kerawang ke atau bolehkah kita hasilkan arca awam yang transparen yang kita boleh melihat semula daripada bahagian atas contohnya. Ini adalah masalah-masalah view yang saya rasa sangat peribadi dan saya rasa ia terpulang kepada artis untuk hasilkan. Jadi untuk pendirian saya terhadap dunia BMS ini, pemerhati-pemerhati luar harus peka bagaiman kita mahu bangunkan dunia ini iaitu dunia yang boleh kita pasarkan di luar, saya amat bersetuju apa yang diperkatakan oleh Sabri, kita mahu melihat karya-karya Diana ke di Tate Modern, kita mahu melihat karya Haslin di Documenta ke contohnya, selain daripada  percaturan-percaturan yang mungkin mengambil pengacaraan ini atas dasar kawan. Kita juga mahu melihat bahawa semua benda berada dan yang berlaku dalam dunia kita ini  mendapat perhatian oleh kurator-kurator dunia sebab apa jika kita bercakap tentang pendirian ia unik atas dasar pengalaman kita dalam dunia, inilah ingin diketahui. Jadi jika kita tidak berupaya untuk mengeluarkan sejumlah pengetahuan yang kita tahu ini yang saya katakan pengacaraan itu mungkin ataupun telah, ini adalah pandangan semusim saya.

Majidi Amir: Saya tertarik dengan pendirian apa yang diperkatakan, pendirian seseorang artis itu sebab ada saya nyatakan di awal tadi perbincangan yang hanya dari sudut formalis sahaja dan Sabri pula ada bertanyakan mahu kemana BMS. Sebenarnya BMS adalah tempat atau ada yang menaggap sebagai pertandingan untuk melihat dimana tahap seseorang artis muda itu kini namun ada dikalangan artis-artis kita yang telah keluar dan dipilih oleh kurator-kurator luar contohnya Sushilawati Sulaiman telah ke Florence Biennale dan Documenta dan baru-baru ini Sushi dan Ise (Roslisham Ismail) telah mempamerkan karya mereka di  Singapore Biennale awal Mac dan ada apa-apa lagi respon atau soalan daripada audien. Kita terbuka dengan sebarang komen-komen mengenai penganjuran ini dan  sebagai kakitangan BSLN kita berusaha untuk  memberi yang terbaik, jika ada pendapat itu adalah untuk kebaikan BMS pada masa hadapan untuk berkongsi tip-tip daripada senior yang boleh dikongsi bersama dan ya mungkin Diana ada sesuatu?

Diana Ibrahim: Saya tertarik mengenai pendapat En. Badrul yang memperkatakan apa selepas ini. Persoalan yang ingin saya lontarkan adalah mengenai penganjuran ini iaitu dari hujung bulan 12 yang lalu sehingga kini saya tidak nampak satu dokumen yang bagus respon daripada kurator luar ataupun penulis luar berkaitan dengan BMS melainkan ia diterbitkan , respon daripada penulis, pengkritik tiada jadi ia menampakkan ia masih berada di dalam keadaan yang suram dan malap, seolah-olah ia tidak menjadi satu acara yang besar yang mana masyarakat memperkatakan tentangnya. Saya tidak tahu dimana salahnya tetapi saya menanti-nantikan maklumbalas tersebut . Artis-artis yang berada dalam pertandingan ini memerlukan respon ini sebagai rujukan untuk penambahbaikan atau komen-komen dari luar itu untuk di selami pendapat merea kerana ia adalah merupakan satu acara yang prestij yang dianjurkan oleh BSLN. Apabila kita bercakap dengan artis luar dan beberapa rakan di luar namun masih tiada maklum balas tentangnya jadi boleh kita dapatkan sesuatu yang mungkin boleh diperkatakan situasi ini oleh BSLN?

Majidi Amir: Bercakap menganai maklum balas memang benar, saya juga ada terperasan perkara ini tidak begitu menjadi  pada kali ini. Jika saya tidak salah dalam tahun 2004 di dalam kakiseni.com maklumbalas BMS pada waktu itu boleh dikatakan luar biasa sehingga berlaku pertengkaran secara maya didalam forum laman sesawang seni itu terhadap acara ini namun dalam edisi ini kita juga merasakan sesuatu yang pelik terhadap situasinya dan pada 2006 pula situasi berbeza kerana respon yang paling banyak kita dapati ialah ramai yang mempersoalkan mengapa tiada pemenang yang merupakan isu yang panas pada edisi itu. Pada tahun 2010 ini pula memang saya bersetuju dengan pendapat itu , mungkin kita sudah mempunyai pemenangnya semula walaupun hampir tiada pemenang, penjurian pada 2006 itu yang dijadualkan 2 hari menjadi 5 hari dan akhirnya masih lagi tiada yang layak dicari pemenang namun juri telah mengadakan hadiah bina atau anugerah khas dan pada tahun ini pemenang bersama anugerah tersebut akan berpameran. Bina ini dicadangkan oleh Nasir Baharuddin yang bermaksud untuk melihat pengkaryaan mereka selepas ini iaitu Fadzil Idris dan Azliza Ayob dimana kita akan mengadakan pemeran mereka akan datang, mungkin kita akan ada respon selepas pameran ini. Mungkin juga respon juga banyak berlaku di laman-laman sosial seperti Facebook sebab Tengku Sabri dan Hasnul Jamal Saidon telah menjadikannya pentas untuk berdebat hal ini mungkin satu idea yang menarik, mungkin kita boleh melihatnya kembali dengan Bahagian Korporat BSLN . Jadi ada apa-apa sebelum saya mengakhiri atau ada soalan terakhir?

Sabri Idrus: Soalan saya bilakah kita untuk membawa kurator antarabangsa sebagai juri sebab kita masih belum pernah lagi ditulis oleh kurator antarabangsa, boleh tak kita jemput kurator-kurator ini untuk memilih karya-karya artis kita untuk dipamerkan sebab kita tertanya-tanya dimanakah publisiti, namun kita tidak pernah terfikir apa yang terjadi jika kita memanggil mereka seperti dari Tate Modern, MOMA atau dari mana-mana saya kurang pasti tapi ia sebagai satu projek untuk menilai karya adakah kita disini sudah mencapai tahap antarabangsa atau masih disini sahaja iaitu dipinggiran?

Majidi Amir: Bagi saya jika mahu mengkuratorkan sesebuah pameran kita harus benar-benar memahami dengan persekitaran seni di sesuatu tempat atau rantau itu. Sebab itu seorang juri daripada India yang kita jemput daripada India iaitu Pushpamalar Narasingarao seolah-olah gagal, jika kita lihat laporan penjurian beliau seperti laporan pelancongan di dalam buku ini dan saya sememangnya mengharapkan dapat sesuatu daripada Pushpa , biasanya kita menjemput seorang juri dikalangan negara Asia Tenggara tetapi pada kali ini namun penyelaras BMS ini ingin melihat dengan lebih jauh. Pushpa tidak janggal dengan seni lukis Malaysia sebab beliau mempunyai jaringan dengan seorang pelukis tempatan iaitu Ise, dan lebih mengenali karya-karyanya namun tidak bagi yang lain-lain. Menjemput para juri diluar rantau ini semua adalah antara percubaan-percubaan yang dilakukan dan kita akan perhalusi juga apa yang dicadangkan oleh Sabri itu. Untuk soalan terakhir saya harap anda boleh memberi kerjasama apakah selepas ini cadangan untuk pembangunan SERUM berdasarkan daripada BMS ini apakah cadangan-cadanagn untuk BMS secara keseluruhannya. Saya merasakan kita tidak malap sebenarnya, ramai yang dikatakan tidak berapa hidup akhir-akhir ini mula aktif kembali, saya sendiri mengikuti perkembangan Encik Nasir Baharuddin dan Tengku Sabri sendiri telah produktif kembali menghasilkan karya untuk menyemarkkan lagi SERUM.  Kita kembali berbalik kepada semula kepada Tengku Sabri untuk mendengar cadangan-cadangan beliau berdasarkan BMS ini?

Tengku Sabri Ibrahim: Bagaimana mahu menyemarkkan, kita semarakkan sahajalah mudah sahaja. Permasalahannya kita mahu menyemarakkan apa, dan kita lihat kita asyik memperkatakan tentang hanya BMS adakah kita tidak mempunyai idea selainnya? Maknanya disini kita hanya meletakkan BMS begitu tinggi kononnya setiap yang bernama pelukis Malaysia itu jika tidak pernah memasuki acara ini tidak boleh menjadi artis yang berjay dan itu satu andaian. Saya sendiri tidak pernah memasuki BMS (tergelak besar). Perkara yang hendak menyemarakkan ini kita sendiri iaitu tuan-tuan yang ada disini. Ya jika BMS ok teruskan dan jika mahu memperkatakan mengenai kontemporari ini banyak perkara dan bukan disini sahaja, yang dikatakan artis muda itu buat dimerata-rata tempat dan macam-macam dan jika saya nak sebut pun saya sukar untuk mengingatinya. Ada usaha lain yang dilakukan seperti MEA oleh Matahati yang ini begini yang itu begitu di Tate Modern lah sebenarnya banyak lokasi, ruang, cara jadi saya rasa yang mahu menyemarakkannya bukanlah orang lain malah kita sendiri dan buat apa kita belajar, kita mempelajari lukisan, cetakan, catan, tulisan tetapi peranannya masing-masing akhirnya tiada apa pun yang dilakukan dan mengeluh dan memperkatakan perkara-perkara yang sama dalam 20 tahun kita akan memperkatakan perihal ini sahaja jadi kita perlu memikirkan perkara ini.

Majidi Amir: Faizal silakan

Faizal Sidik: Pendapat saya mengenai SERUM atau seni rupa Malaysia. Saya melihat dari aspek ketiadaannya ataupun kekurangan proses untuk kita lihat, maksudnya disini adalah kita banyak pemeran seni lukis yang diadakan Lembah Klang ini boleh dikatakan dalam seminggu ada 2 hingga tiga pameran yang boleh dikatakan dalam sebulan kita ada 30 hingga 40 pameran, namun pameran hanya tinggal pameran, tiada ada satu medan yang kita boleh melihat semula tentang perkembangan seni lukis Malaysia. Kita banyak menghasilkan sarjana-sarjana seni lukis di universiti kita ada mungkin di masa hadapan kita boleh berbincangan tentang perkembangan seni rupa Malaysia agar segala kegelisahan sedikit sebanyak terutamanya dari aspek pengolahan dan penciptaaan dari segi pengkaryaan artis itu dapat dilihat semula maknanya diperkemaskan supaya artis itu meminjam terma yang sering dikatakankan oleh Nasir Baharuddin iaitu tidak ‘merewang-rewang’ ada satu guide atau satu panduan  yang boleh diikuti bersama iaitu yang dikongsi bersama. Mungkin selepas ini BSLN boleh mengadakan satu diskusi tentang seni secara berterusan, mungkin setiap pameran yang diadakan disetiap galeri swasta mungkin kita boleh memanggil artis atau kurator, penulis untuk melihat semula atau mengulas karya-karya mereka. Jadi aspek-aspek dari segi kurangnya pembacaan dapat kita kongsi bersama . Jadi saya harap ada usaha selepas ini untuk melakukannya.

Majidi Amir: Ya, soalan terakhir

Syafiq Ali Am: Asalamualaikum, sebelum ini untuk menyertai Bakat Muda Sezaman ini tidak perlu ada sokongan sesiapa dan baru ini perlu, jadi saya melihat ada beberapa kelompok yang artis muda yang mungkin juga mengajukan ada dikalangan mereka saya fikir berpotensi tetapi telah di ketepikan oleh sebab perlunya ada sokongan itu, ia bermaksud macam telah s disekat padahal karyanya sangat berpotensi. Saya lihat ada beberapa dalam 5 hingga 6 artis daripada beberapa galeri yang disekat jadi pandangan pihaj BSLN terhadap sokongan ini?

Majidi Amir: Ok. Saya akan menjawap persoalan ini sebab kertas kerja awal sebelum ini dilakukan sendiri oleh pihak saya sebelum Erry Arham. Tujuan kita mengadakan perlunya sebelum untuk memasuki BMS mempunyai sokongan dan pada asalnya awam itu tiada. Apa yang kita mahukan adalah penglibatan semua pihak daripada penulis, pengkritik, kolektor dan galeri untuk memerhati pelukis yang yang dilakukan oleh Young Talent Singapore dimana artis tidak tahu mereka diperhatikan. Orang memerhati akan membuat pemerhatian selama 2 tahun mengumpul segala biodata artis tersebut untuk dilakukan dokumentasi, apabila sahaja ianya dibuka pencadang itu yang mencadang . Apa yang kita mahukan adalah artis itu meneruskan kerja-kerjanya, apa yang kita mahukan adalah seperti ini tetapi mungkin format baru ini membuat mereka terkejut sebab dalam masa enam bulan acara ini muncul dan selepas ini semua pihak termasuk kurator, penulis malah editor majalah yang merasakan perlunya seseorang artis itu ditonjolkan memberi cadangan , kita mahu artis-artis yang berbakat ini dipertonjolkan supaya mereka mendapat perhatian dan itulah objektif utama mengapa BMS ini diadakan sebab kita tidak mahu lihat lagi sepertimana perkara-perkara yang lepas dimana penyertaan daripada 80 tahun ini tetapi yang galeri mencadangkan sampai 4 artis. Sebelum ini kita menerima lebih kuran 200 penyertaan . Tetapi jika lihat sebab itu adalah kuasa juri sahaja mengapa kita melakukan format ini , lagipun ia adalah suatu percubaan sebab sepatutnya bukan tahun ini ia diusulkan namaun urusetia mahu mencuba pada kali ini  dan kita dapat dari cadangan Sau Bin sekalipun email yang agak keras kerana beliau mempertikaikan syarat-syarat. Kita akan melihat semula perkara ini mungkin ada kesilapan daripada pihak BSLN sebab kita tidak didedahkan sebab saya melihat persoalan dari jauh secara terbuka kenapa format itu diubah .

Syafiq Ali Am: Tetapi persoalan yang penting bagi saya ialah artis muda yang berpotensi telah tersalah pilih oleh orang boleh memberi komentar, nasihat namun saya merasakan ia adalah satu penganiyaaan kepada mereka, ini kerana mereka ini begitu ghairah terhadap BMS. Ada dikalangan artis muda ini mereka mengenali dan boleh maju namun karyanya telah disekat yang dirasakan tidak seharusnya berlaku dan agak rugi kerana potensi mereka di ketepikan bagi saya ia merupakan luahan kepada acara ini dan bukanlah merupakan suatu soalan.

Majidi Amir: Mungkin perkara ini kita terlepas pandang namun kita jangan lupa jika kita boleh mengingati sepertimana yang dilakukan oleh kebanyakan artis Jepun dan Indonesia kini yang menulis untuk mempromosi dan menonjolkan diri , dimana tulisan mereka macam orang lain yang tulis (untuk mereka) dan perkara ini dijaja lama kelamaan orang nampak beliau adalah seorang yang bagus sebab dia sendirilah yang melakukannya.  Atas sebab itu jika kita lihat syarat BMS tidaklah seketat yang disangka dan sebelum inipun artis telah memecahkannya contohnya dari segi saiz. Cuma ia memerlukan kita memikirkan bagaimana mahu menentang syarat-syarat itu keran kebebasan diberikan jadi kita akan melihat semula luahan hati saudara.

Sabri Idrus: Tahun-tahun sebelumnya ada format-format baru seperti menghantar cadangan karya dan sebagainya sebenarnya ia bagi pengalaman saya semacam satu festival atau temasya dimana artis akan berlumba-lumba untuk menghantar karya. Ia akan menjadi satu fenomena disaat-saat akhir dimana mereka akan menunjukkan kemahiran masing-masing yang sukakan saiz yang besar, mempunyai bunyi-bunyian dan sebagainya dan dihasilkan di lokasi sebenar. Tiada pula isu-isu berkenaan kertas cadangan, idea yang tidak bagus yang telah diutarakan oleh juri sebelum ini namun apabila format bertukar ia menimbulkan isu dan adakah rentak format baru ini tidak sesuai dengan rentak permainan seni di tanahair ataupun format ini terlalu kompleks untuk pelukis-pelukis.

Majidi Amir: Format lama menghantar karya saya mengalaminya sebanyak dua kali, tahukah anda bahawa terdapat lebih 2000 karya yang telah ditinggalkan di BSLN hasil daripada pertandingan-pertandingan dan pameran-pameran sebelum ini. Ini saya rasa adalah masalah tanggungjawab dan sikap artis-artis kita yang tidak memperdulikan terhadap karya-karya mereka. Mengapa format kita berubah adalah kerana mengambil juga cadangan mendiang Joseph Tan tiada artis yang akan hilang selepas BMS dan juga untuk melihat dalam jangka masa dua tahun dirasakan adalah satu tempoh yang cukup untuk memastikan samada seorang artis itu membuat keputusan samada ingin bergiat aktif atau tidak untuk menjadi seniman dan saya bersyukur kerana dikalangan mereka ini tiada yang ‘hilang’ selepas kita memperkenalkan format-format itu. Benar jika kita perhatikan para pemenang-pemenang sebelum ini yang hilang tanpa dikesan dalam lanskap seni disini dan secara berterus terang karyanya yang bertahun 1970 an masa ada lagi berada di dalam bilik saya dan mereka ini hilang tanpa khabar berita oleh yang demikian mengapa kita sentiasa mencari formula-formula baru.
Sabri Idrus: Apakah perancangan masa depan BMS ini ?

Majidi Amir: Berkenaan dengan hal ini, saya tidak berani untuk memberi jawapan, namun kita BSLN sebenarnya sentiasa cuba dalam keupayaan yang ada dalam bukan untuk BMS sahaja malah dalam setiap aktiviti dan pameran yang dilakukan kita cuba melakukan yang terbaik mungkin kerana kini telah wujud sebuah bahagian khas iaitu korporat dan hubungan awam dimana pengarah-pengarah kita terdahulu telah nampak kekurangan dari aspek promosi dan pemasaran produk-produk acara pemeran kita disini. Persoalan terakhir sebelum saya menutup.

Badrulhisham Tahir: Soal promosi dan pemasaran BSLN tadi saya rasa disebabkan ia  tertakluk dengan perancangan kementerian, sebenarnya promosi tidak perlu datang dari pihak BSLN pun, masalahnya siapa yang akan sambut kepada acara-acara sebegini maksudnya siapakah yang mahu menulis, siapakah artis atau kurator yang menghidangkannya, saya merasakan masalah BMS ini terletak pada BSLN dan jika kita rasakan banyak masalah ia tidak perlu dilaksanakan lagi. Ia bukan masalah yang terletak pada pemasarnya malah jika kita perhatikan kepada Turner Prize ia mempunyai siaran secara langsung semasa upacara penyampaian hadiah, saya tidak pasti mungkin itu jika saya ingin bertanyakan BSLN mungkin dibawah menteri yang ada kini Datuk Seri Rais Yatim mungkin ia boleh memberi satu slot siaran secara langsung ia seperti juga siaran anugerah muzik atau lakonan dalam Seri Angkasa jadi saya rasa mungkin sesuatu yang lebih kreatif dimana bukan pelakon sahaja yang mahu masuk televisyen. Jadi mengenai pemasaran itu sahaja yang saya merasakan Balai boleh cuba melakukannya dan jika kita mahu keluar negara tadi sebenarnya ramai artis-artis kita telah pergi ke Indonesia dan negara Asia Tenggara lainnya. Cuma yang menjadi terkilan besar sekarang ini ialah kita sendiri tidak berupaya untuk menulis sejarah seni kita sendiri dan kita juga tidak mampu untuk menilai apa yang kita telah buat sekian dahulu sebab itu jika kita hendak bercakap ‘apa yang baru’ dan  ‘apa selepas ini’ tidak boleh dilakukan sebab apa YBA lahir dengan Damien Hirst dan rakan-rakannya sewaktu di kolej membuat pameran di gudang kilang yang dinamakan East Country Yard Show dekat London Dockland secara kebetulan Charles Saatchi datang menengok dan mengatakan mengapa tidak apabila dia melihat dari sudut komersil dan haluan itu bertukar dengan dia memprovokasikan sejarahwan seni yang menulis tentang formalistik  ia menjadi satu wacana atau dialog sampai sekarang ia masih berlaku dan saya rasa itu yang boleh saya perkatakan.

Majidi Amir: Ok sebenarnya En. Bad (Badrulhisham) telah menjawab bagi pihak BSLN sendiri dimana halangan-halangan yang ada dimana ia adalah sebuah agensi kerajaan tapi kita akan sentiasa kita sentiasa mencari jalan melanggar secara halal jadi kita akan sentiasa membantu pengiat seni Malaysia. Kesimpulan daripada perbincangan ini adalah seperti yang dibancang tadi ia adalah tanggungjawab semua pihak oleh artis sendiri samada artis muda, senior, penulis, pengkritik, pendidik seperti yang disebut tadi sistem pendidikan yang merupakan tanggungjawab kita semua untuk memastikan dimana kita pendirian kita yang bukan sahaja setiap individu dan selepas ini kita mengharapkan diskusi atau wacana akan berlaku lagi dalam menerima pendapat-pendapat atau saranan-saranan daripada semua pihak untuk kebaikan seni rupa Malaysia itu sendiri, saya akhir dengan ucapan terima kasih.

Tan Hui Koon: Terima kasih kepada para juri, pemenang dan hadirin, sebelum kita menutup pembicaraan kita ini saya ingin mengumumkan bahawa buku BMS 2010 yang bertajuk ‘Sezaman’ boleh di dapati di kedai galeri pada harga RM 75 senaskah dan kadar diskaun sebanyak 20% akan diberi kepada mereka yang menunjukkan kad pelajar dan kad keahlian BSLN atau BSLN Membership sekian,terima kasih.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan