Susunan oleh: Faizal Sidik
Faizal Sidik (2013), 'Dialog Bakat Muda Sezaman Edisi ke-23', Senikini #19, Isu 2, , ms 4-6, Balai Seni Visual Negara, Kuala Lumpur.
Program siri
dialog Bicara Seni ini telah dianjurkan
oleh Bahagian Jaringan dan Pendidikan Balai Seni Lukis Negara pada 19 Feb 2011
sempena Pertandingan Bakat Muda Sezaman 2010 (20 Nov 2010 - 20 Mac 2011) yang
di pengerusikan oleh kurator pendidikan Tan Hui Koon dan dan dimoderatorkan
oleh kurator pameran Majidi Amir.
Moderator Majidi Amir bersama juri BMS 2010 Faizal Sidik
dan Tengku Sabri Ibrahim
Tan Hui Koon: Terima
kasih diucapkan kepada saudara dan saudari yang sudi hadir pada acara Bicara
Seni Bakat Muda Sezaman (BMS) 2010. Di petang yang berbahagia ini kita akan
memperdengarkan senario BMS yang berlaku pada edisi kali ini dengan tajuk
‘Apakah Pendirian Saya’ atau ‘Where Do I
Stand’. Ahli panel kita kali ini terdiri daripada ketua juri Tengku Sabri Tengku Ibrahim, wakil juri dari
Balai Seni Lukis Negara, Faizal Sidik serta pemenang-pemenang iaitu Haslin Ismail, Diana Ibrahim, Tan Nan
See dan Helmi Azam Tajol Aris serta moderator Majidi Amir dipersila untuk
meneruskan perbicaraan.
Majidi Amir: Assalamualaikum.
Sebelum itu saya ingin memberitahu bahawa saya mendapat tugas untuk
memoderatorkan acara bicara seni ini di
minit-minit terakhir kerana kurator Erry Arham yang mengusahakan pertandingan
Bakat Muda Sezaman (BMS) pada edisi tahun ini tidak dapat menghadirkan diri
kerana ada masalah yang tidak dapat dielakkan. Walaubagaimanapun saya akan cuba
menerajui perbincangan kita ini. Sebelum ini kita ada mendengar dan melihat
empat orang pemenang-pemenang bakat muda tahun ini membicarakan pendirian
mereka menerusi karya-karya yang dipertonton dan diperbincangkan. Kepada
penonton yang hadir di auditorium ini kita mengucapkan selamat datang
kepada juri Tengku Sabri Ibrahim yang
masih sudi memberi pendapat dan melibatkan diri dalam program bakat muda dan
juga dalam seni rupa Malaysia (SERUM) , Zainol Abidin Sharif (Zabas), Nasir
Baharuddin, Badrulhisham Tahir dan juga bekas pemenang yang lalu seperti Bayu
Utomo Radjikin, Roslisham Ismail, Yap Sau Bin setakat yang saya dapat lihat-lihat.
Terlebih dahulu saya bagi pihak Balai Seni Lukis Negara (BSLN) ingin menjawab
beberapa persoalan dalam penganjuran Bakat Muda Sezaman (BMS) tahun ini yang
merupakan sesuatu yang hangat diperkatakan kerana formatnya berubah lagi
seperti dalam tulisan Tengku Sabri dalam buku “Sezaman: BMS 10” yang melihat
daripada tahun 2000 sehingga sekarang. Saya ingin mengimbau kembali sejarah acara
ini sebab saya terlibat dalam BMS sejak 1998 lagi. Format tahun 1998 saya kira
semua anda maklum bahawa kita menghadapi masalah dengan lambakan karya-karya
yang tidak dituntut selepas sesi penghakiman kerana ruang simpanan BSLN yang
terhad. Pada tahun 2000 pula kita melakukan rombakan lagi dengan beberapa
pengiat seni termasuklah dengan mendiang Joseph Tan, Ramlan Abdullah, Hasnul
Jamal Saidun dan beberapa orang lagi untuk menaikkan umur dari 35 hingga 40
tahun iaitu sama dengan usia belia di negara ini serta mengadakan format
temuduga terbuka. Persoalan mengapa format temuduga terbuka ini timbul adalah kerana
daripada perbicangan dengan panel tersebut kita mendapati yang artis menghadapai
masalah apabila berbicara tentang pengkaryaan mereka, malah daripada tahun 2000
hingga kini dalam laporan juri perkara yang sama sering dibangkitkan dalam
katalog-katalog BMS yang lepas jika di perhalusi masalah persembahan artis di
luar pengharapan juri-juri contohnya persembahan penerangan mereka tidak
teratur. Saya masih teringat lagi semasa dialog pada 2006 Badrulhisham mengatakan
masalah artis adalah kurang membaca dan kita akan membincangkan perihal ini
sebentar lagi dimana kita dapati perkara ini sememangnya berlaku. Adakah kita
mahu bermula dengan laporan penjurian atau pengalaman BMS ini sendiri dimana
pendirian mereka?
Tengku Sabri Ibrahim: Mana-mana
Majidi Amir: Berdasarkan pengalaman dan
berasaskan laporan juri yang mana kebanyakan mereka berpendapat ia tidak perlu
lagi dijalankan lagi secara pertandingan. Disini saya membangkitkan semula penulisan
Tengku Sabri yang mengatakan perlukah acara ini diadakan pertandingan? Dimana
beliau melihat penganugerahan lebih penting dan juga beliau membandingkan dengan ‘Young Talent
President Award’ Singapura. Saya mengikuti ‘Young Talent President Award’
sebenarnya pertandingan ini adalah dua perkara yang berbeza. ‘Young Talent;
adalah suatu pertandingan dan ‘Presidet Award’ adalah suatu anugerah dan format
yang digunakan oleh BMS sebenarnya adalah begitu namun ada sedikit perubahan
oleh urusetia yang baru. Malah hadiahnya juga dinaikkan itu adalah hasil
daripada rundingan para kurator BSLN. Saya hendak memulakan dengan ketua juri
kita untuk memberikan kita sedikit pandangan tentang proses penjurian dan hasil
daripada apa yang didapati dalam edisi BMS 2010, kita persilakan terlebih dahulu
Tengku Sabri ?
Tengku
Sabri Ibrahim: Terima kasih saudara moderator dan selamat petang kepada
semua. Sebentar tadi kita telah mendengar dimana artis-artis muda kita berdiri
(stand). Apabila saya diminta untuk
menjadi dan menganggotai panel BMS ini saya ternampak beban yang besar di hadapan,
beban ini merupakan suatu perkara yang sudah-sudah, sebagaimana
persoalan-persoalan yang dilontarkan oleh saudara moderator tadi samada perlu
ada pertandingaan atupun anugerah. Saya rasa ia perlu berbalik kepada institusi
samada ia perlu menganjurkan pertandingan atau anugerah ataupun tidak. Soalnya
artis muda memang memerlukan tempat, peluang dan semacam suatu pengiktirafan
dan kebetulan kita mempunyai Bakat Muda Sezaman. BMS jika saya tidak silap ia
telah dianjurkan sejak tahun 1970 an dan berterusan setiap tahun dan saya kira
ia diilhamkan daripada ‘Young Contemporaries’ yang berlaku di London yang
diadakan juga pada setiap tahun oleh pelajar-pelajar yang baru sahaja keluar
daripada institusi pendidikan bukan dianjurkan oleh institusi seni disana dan
jika BSLN mahu menganjurkan sedemikian ia amatlah dialu-alukan. Namun soalnya
sezaman, artis dan kehendak persekitaran itu sendiri telahpun berganjak dan
berubah kepada suatu persekitaran yang lain. Contohnya satu yang dipersoalkan
perlukah seni kontemporari itu diperagakan dan dipamerkan di dalam institusi
seperti ini? Ia merupakan satu persolan
yang lain pula. Bagaimanakah pula dengan bentuk-bentuk lain sebab bentuk-bentuk
telah berubah sehinggakan jika kita menganalisa penjurian tempoh hari kita tidak
dapat berpegang kepada pengkategorian sebab pecahan kategori ini telah
dimansuhkan dan berubah, jadi berlaku banyak subjektiviti di situ yang karya
catan bagaimana (dinilai) dan video pula bagaimana seharusnya, jadi kita tidak
boleh lagi berpegang definisi, pandangan, pengkategorian malah apakah maksud
itu seni itu sekalipun. Jadi dalam pada itu kami (juri) mendekati dan cuba
mendefinasi seni untuk BMS ini sebagai satu aktiviti memberi makna yang kami
terapkan, kategori-kategori telah dipecahkan dan kami melihat kepada makna dan
karya itu adakah ia berjaya dari segi daya komunikatif samada bolehkah ia
berhubung dan memberitahu sesuatu. Perkara ini juga memberi cabaran yang besar kepada
semua orang termasuklah pelukis-pelukis itu sendiri malah jika kita meninjau
semula sejarah contohnya pada tahun 1999 BSLN telah mengadakan satu pameran
retospektif bagi BMS iaitu ‘Imbasan Bakat Muda Sezaman’ dimana di dalam laporan
penulisan kuratornya iaitu Zanita Anuar telah mengidentifikasikan 3 perkara
yang boleh memperhubungkan dan memperkembangkan ataupun setidak-tidaknya
memberi hala tuju dalam seni rupa Malaysia. Pertamanya beliau mengkaitkan BMS
ini dengan institusi pendidikan dan tempat kita belajar. Tentu sekali soal tempat
pendidikan seni wajar diambil kira yakni di tahap mana pelukis-pelukis ini
perolehi di institusi itu umpamanya dari segi bagaimanakah kokurikulunya dan
semuanya ini terpancar di dalam karya-karya pelukis muda ini secara tidak
langsung dan dimanakah mereka berdiri. Kedunya adalah mengrekontruksi budaya
dimana beliau ada mengatakan “rekonstruksi semula imej budaya” . Hal ini telah berlaku adakah pelukis-pelukis muda
ini bersungguh-sungguh untuk menguasai perkara itu dan ini adalah persoalan
tentang penciptaan, perbincangan mengenai identiti kita. Hasilnya berubah dan
beranjak dengan bermacam-macam teknologi dan juga adakah kita prihatin tentang
apa yang telah berlaku. Semuanya ini muncul dalam aktiviti pemberian makna tadi,
ini bermaksud artis-artis muda bertanggungjawab untuk mengetahui apa yang telah
berlaku dan seharusnya mereka mengembalikan semula kepada masyarakat sebab seni
itu adalah perihal tentang komunikasi. Ia perlu ada audien jadi bagaimanakah
tindakbalas audien boleh berlaku dengan apa yang artis persembahkan atau
setakat mana yang dinyatakan. Soal yang ketiga Zanita juga ada menyebut tentang
eksplorasi bahan. Kita mengakui didalam setiap edisi BMS terdapat penerokaan
bahan-bahan baru dan tambahan pula jika kita lihat terdapatnya minat dalam
meneroka media elektronik dan perkakasan (apparatus).
Ia adalah sesuatu yang sihat untuk seni disini namun persoalannya adakah ia
menunjukkan tentang kemajuan seni rupa kita dan jika kita lihat banyak
karya-karya kita yang ekspresi dan ghairah namun jangan kita lupa hubungan kita
dengan pendidikan tadi. Jika kita
perhatikan kesatuannya (unity) masih
boleh dipersoalkan berkenaan subjek, isi dan bentuk iaitu perihal yang asas
dalam pengkaryaan banyak yang dibuat sambil lewa. Senario inilah yang berlaku
dan bukan kita mahu menyalahkan kepada sesiapa tetapi ini adalah tanggungjawab
semua orang untuk memikirkannya. Institusi pendidikan seni seharusnya mereka melihat
perkara ini dalam memperkemaskan kokurikulum mereka manakala penulis seni atau
pemberita juga harus mempelajarinya dengan lebih baik, jadi itulah yang saya
rasakan pada pandangan awal.
Majidi Amir: Saya
amat tertarik kerana Tengku Sabri melihat daripada laporan daripada ‘Imbasan
Bakat Muda Sezaman’ oleh Zanita Anuar. Kesinambungan daripada pameran itu Zanita
ada mencadangkan tema pameran iaitu Alt
Ctrl BMS pada kali ini. Sebenarnya pada saya ia bukanlah cuma hanya tema
tetapi disebaliknya beliau memberi saranan dalam kita menganjurkan BMS ini
dimana bermaksud pelukis harus sedar dan melihat apakah karya yang ingin
memasuki BMS itu adalah sama dengan karya yang dipamerkan dan dipasarkan di
galeri-galeri swasta, itulah yang dimaksudkan Alt (Alternate). Manakala Ctrl
(Control) bermaksud jika sesuatu karya yang ingin diterokai seperti yang
diperjelaskan oleh Tengku diawal tadi perlu mempunyai kawalan, jika mereka merasakan layak, maka BMS adalah pentasnya dan saya ingin menambah
ini adalah satu panduan sebagai pelukis memikirkannya sebelum memasuki (Enter)
BMS. Kita beralih pula kepada juri Faizal Sidik kerana beliau adalah merupakan
salah seorang pemenang BMS yang lalu untuk menceritakan pengalaman beliau, kerana
beliau dirasakan masih muda dan juga masih lagi layak untuk masuk BMS ini.
Faizal Sidik: Terima
kasih. Assalamualaikum dan selamat sejahtera. Seperti yang dinyatakan oleh
moderator saya sebelum ini sememangnya pernah memasuki pertandingan BMS
sebanyak dua kali iaitu pada tahun 2000 dan 2004 dimana pada edisi BMS 2000
saya di anugerahkan sebagai pemenang Hadiah Saguhati. Saya mengakui BMS adalah
satu pertandingan yang luar biasa bagi pengiat muda iaitu mereka yang baru
keluar daripada institut-institut pengajian kerana BMS adalah satu medan tempur,
tempur adalah bermaksud bagaimana ingin melihat sejauhmana kemahiran dan
kehandalan ilmu seni apa yang mereka pelajari di institusi pengajian tinggi.
Terdapat juga pertandingan seumpamanya yang diadakan diperingkat negeri seperti
Open Show yang diadakan di Galeri
Shah Alam, di Pulau Pinang dinamakan ‘Bakat Muda Pulau Pinang’ dan baru-baru
ini yang diadakan oleh kumpulan artis iaitu Malaysia
Emerging Artist Award (MEA). BMS bagi saya adalah pertandingan peringkat
tertinggi dalam karier sebagai artis muda, maksudnya apabila berjaya memasuki
pertandingan ini dan mempamerkan karya mereka di dalam galeri ia adalah satu
penghormatan besar dalam pengkaryaan mereka dalam seni lukis itu sendiri. Terdapat
juga pertandingan-pertandingan seumpama ini lain diperingkat antarabangsa
seperti ini seperti Turner Prize dan
jika anda perhalusi BMS sebenarnya mengambil konsep Turner Prize pada awalnya pada tahun 1960 an Turner Prize bukan dijalankan secara pertandingan tetapi sebuah
anugerah dimana Tate Modern telah menamakan artis-artis yang terpenting untuk
diberi anugerah penghormatan. Artis-artis yang telah menang tadi seperti yang
kita tahu seperti Damien Hirst, Chapman Brothers, Anthony Grombley dan
lain-lain adalah antara nama-nama yang diakui di dalam kelompok Young British Artist (YBA) telah membawa
budaya baru London jika kita lihat sebelum aktiviti seni yang sibuk berlaku di
New York namun setelah lahirnya YBA ini telah merubah senario seni lukis di
London dan jika anda melihat semula atau melihat sejarah YBA terdapat sokongan
kolektor dalam menaikkan mereka iaitu Charles Saatchi. Beliau adalah kolektor
yang penting dalam mengumpul karya-karya yang dihasilkan oleh pelukis YBA .
Sebuah pameran yang begitu kontroversi yang dinamakan The Sensation telah dibawa ke Brooklyn Museum, New York dan di
Hamburger Bahnhof Museum of Contemporary Art, Berlin dan apabila ia dibawa ke
Australia terdapat protes oleh orang awam disana, ini menunjukkan YBA yang
berada di dalam koleksi Charles Saatchi kebanyakannya adalah pelukis muda
memberi fenomena baru terhadap seni kontemporari yang sezaman dengan mereka dan
beberapa artis yang saya sebutkan tadi turut mempengaruhi dalam pengkaryaan
seni terutamnya di Asia Tenggara. Apa yang ingin saya bangkitkan ialah kita
masih belum mempunyai lagi fenomena seperti ini yang mengejutkan sikap
masyarakat dalam melihat karya seni sebagai sesuatu yang menganggu hidupaan
harian mereka. Disini saya ingin beralih sedikit terhadap peranan kuratorial
dalam penjurian BMS pada edisi kali ini 2010 kami menerima lebih kurang 80
penyertaan yang dicadangkan oleh profesional seperti pengkritik, penulis,
artis, kolektor, ahli akademik dan sebagainya tetapi hanya sebanyak 30 lebih
karya-karya dipilih untuk dipertandingkan di peringkat akhir. Pemilihan awal
yang terdiri daripada kurator-kurator dalaman BSLN telah membuat pemilihan dan
mempamerkan karya-karya seperti yang dapat dilihat dalam edisi kali ini.
Sebenarnya kita mengharapkan untuk menerima karya-karya yang boleh menimbulkan
kontroversi, provokasi dan keberanian artis muda namun apa yang mengecewakan
adalah karya-karya yang dicadangkan melalui lakaran-lakaran oleh artis tidak
menepati dengan apa yang dipamerkan, sungguhpun begitu para juri terpaksa juga
menerima karya-karya seperti ini. Kedua sepanjang proses penghakiman para juri
hampir-hampir putus harapan untuk menganugerahkan anugerah utama kepada
pemenang. Namun setelah penilaian semula dijalankan barulah kami berjaya
mencari pemenang.
Majidi Amir: Berdasarkan
daripada apa yang diperkatakan oleh Faizal mengenai secara ringkas mengenai
proses penjurian BMS setakat ini ada apa-apa persoalan daripada audien yang
ingin dipersoalkan kepada juri atau pemenang sebelum kita buka kepada isu-isu seterusnya?
Audien:
Seperti yang dinyatakan oleh Tengku Sabri tadi adakah anda lebih menekankan
kepada penjurian yang berdasarkan konseptual atau aspek-aspek formalistik dalam
penjurian BMS sekarang?
Tengku Sabri : Semua sekali, ia bukan soal konseptual atau formalistik tetap ia merangkumi keseluruhanya.
Majidi Amir: Bagi BSLN mengenai persoalan konseptual atau formalistik, pengharapan kita jika ianya formalistik sekalipun ianya tidak perlu dipertikaikan yang sepatutnya sudah teguh dan kukuh dari segi aspek teknikal, kawalan bahan dan segalanya dalam memasuki pertandingan ini. Ia melangkaui daripada itu kerana BMS adalah satu platform yang menentukan hala tuju artis muda ini di dalam lanskap seni yang akan menjadi trend baru atau rujukan. Saya pernah berbincang dengan seorang Profesor Setiawan Sebana daripada Indonesia yang boleh dikatakan beliau mengenali hampir kesemua pelukis Malaysia dimana beliau mengatakan BMS adalah acara wajib bagi beliau untuk membuat penganalisaan sebagai rujukan kemana hala tuju SERUM. Jadi jika aspek asas seperti konseptual atau formalistik sahaja diperkatakan ia masih belum memadai kerana terdapat tarikan-tarikan perkara lain yang boleh dikongsi bersama.
Intan Rafiza: Assalamualaikum
dan selamat petang. Saya kurang pasti samada soalan saya ini wajar dijawab oleh
pemenang ataupun persoalan berkenaannya telah berlaku semasa di dalam proses
penjurian sebelum ini. Saya ingin mengetahui apabila saya melihat apa yang
dipersembahkan oleh Haslin Ismail menerusi tayangan slid-slid dimana saya dapat
melihat beliau banyak dipengaruhi daripada artis-artis rujukan (sureal) beliau.
Pada padangan saya apabila melihat karya-karya akhirnya 2010 beliau banyak
menggunakan buku-buku yang dikitar semula dan menghasilkan karya yang baru.
Soalannya adalah haruskah atau patutkah ianya berlaku dan apakah perasaan
Haslin sendiri menggunakan buku ini? Tetapi apabila buku atau pengkarya lain
atau artis-artis rujukan perlu diambil kira apabila buku itu sendiri dipotong
untuk dijadikan karya dan karya itu sendiri. Saya pernah berbincang dengan
saudara Majidi bahawa karya ini membawa persolan isu semasa dan ia tidak
bersifat tetap dan hanya sementara dan mungkin buku-buku itu akan hilang dan
saya ingin tahu apakah ilmu disebaliknya dan apakah tanggungjawab anda rasa
ianya haru diperlakukan sedemikian ada perkara-perkara lain yang lebih sesuai, tetapi
saya merasakan juga itu adalah hak seseorang artis dalam menghasilkan karya
tetapi bagi saya bagaimanakah jika generasi yang akan datang ingin mengetahui kerana
telah menjadi satu karya akhir?
Majidi Amir: Apa
yang diperajukan oleh Intan secara mudah adakah anda rasa tidak ‘berdosa’
kerana telah mengoyakkan dan memotong buku-buku itu?
Audien: (Ketawa)
Haslin Ismail: Untuk
BMS saya menghasilkan satu karya yang bagi saya ianya benar-benar memberi
pengaruh yang besar dalam pengkaryaan saya. Sebelum ini saya menghasilkan dan
menggunakan subjek Pepsi dan televisyen, saya benar-benar serius tentang perkara yang dekat
dengan saya. Apabila saya berfikir semula saya teroka perkara ini dan apabila
saya balik kampung saya lihat barang-barang yang berada di rumah maksud saya
pekerjaan bapa, saya pun melihat bagaimana beliau beliau bekerja, bagaimana
beliau menyusun barang, menjahit disebabkan saya banyak menghabiskan masa
dirumah sebab itu aktiviti yang berada di rumah itu berlegar-legar di kepala
saya. Daripada situ saya mula berfikir bagaimana saya ingin melahirkan idea
iaitu artistiknya dimana, jadi selain ibu bapa adik-beradik juga adalah
merupakan inspirasi dalam pelbgai topik jadi saya kumpulkan. Apabila saya
mengumpul saya saya masih lagi tidak mempunyai idea dengan buku-buku ini, untuk
BMS idea saya adalah lain dengan sebelum ini , bila saya memikirkan untuk
menerokainya iaitu mengubahsuai buku-buku tadi, saya rasa adalah menjadi satu
kerugian untuk mengubah suai buku ini sebab ia adalah satu teknik jika saya
tidak memotong buku-buku itu sekalipaun saya masih boleh menjadikannnya sebagai
sebuah karya seni dengan meletakkannya di dalam laci atau sebaliknya. Apabila
saya mendapat teknik itu maslahnya pula adalah bagaimana untuk
mempersembahkannya dan saya mendapati almari buku adalah objek yang penting dan
jika anda lihat dalam karya saya terdapat banyak yang berbentuk kotak-kotak,
ada petakan dan menerusinya itu saya meneroka. Karya ini memberi kesegaran
kepada fikiran saya dan jika diamati objek-objek seperti rupanya ianya masih
mempunyai pengaruh daripada karya-karya saya yang lepas, masih mempunyai
anitomi mata, karakter, rumah, pembinaan . Apa yang saya lakukan adalah apa
yang saya impi lakukan sebelum ini dan disebalik tema ini ia sesuai dengan isu kontemporari sebab itu
saya mengkombinasikannya dengan bahan-bahan apa yang dikatakan sebagai arca
kertas.
Majidi Amir: Terima
kasih Haslin, tetapi apakah pendapat artis atau kenyataan mereka dalam BMS
sebab kenyataan yang diberi setelah lebih sepuluh tahun menyelaras BMS komen
yang diberi oleh juri artis tidak banyak membaca saya rasa Haslin telah memberi
satu kritikan kepada artis lain dan saya rasa jika mereka tidak mahu membaca
elok sahaja mereka memotong buku-buku mereka, ini adalah pandangan yang mungkin
dinyatakan dalam karya beliau ini. Ada soalan-soalan lain
Majidi Amir: Satu soalan yang menarik sebab Sau Bin masih ingin memberi cabaran kepada bakat muda bukan sahaja kepada mereka tetapi kepada juri, rakan-rakan artis dan krew-krew pameran. Kita bermula dengan Nan See dengan soalan tadi itu.
Tan Nan See: Berkenaan kontemporai tadi saya rasa Rupa Malaysia yang diterbitkan pada tahun 2000, saya cuba untuk mencipta maknanya dan cuba menggunakan teks daripada katalog inilah kontemporari saya.
Diana Ibrahim: Mengenai makna kontemporari, baru-baru ini saya ada mengikuti apa yang dikatakan sebagai INCAT dibuat di Galeri Seni di Melaka yang membincangkan hal ini dan saya rasa pada akhir tahun lalu. Berkaitan dengan apa itu seni kontemporari dalam pameran ini saya rasa karya yang saya lihat dalam masa sepuluh tahun lalu masih lagi dibuat. Tetapi apa yang kontemporari dan apa yang menjadikannya kontemporari ia perlu merujuk kepada idea itu sendiri , idea itu perlu kontemporari, idea terhadap sesuatu isu, kerana apabila kita bercakap tentang media ataupun dalam jangka masa sepuluh atau dua puluh tahun lepas sememagnya telah ada artis yang telah melakukan dan menghasilkan karya dan ianya sudah tidak kontempoarai lagi. dan saya rasa adalah berdasarkan idea dan isu yang kontemporariniti yang diletakkan , ini kerana kontemporari ini sering berada di dalam minda fikiran setiap artis . Setiap artis sebenarnya mereka mahu keluar dalam konteks kontemporari namun makna kontemporari itu sendiri menjadikan mereka keliru tentang apa makna kontemporari itu. Perihal daripada itu saya rasa idea yang hendak dibawa itu adalah sendiri.
Azam Aris: Bagi saya pula akan lebih memokuskan kepada kontektulnya sendiri, ini kerana jika contohnya anda rapat dengan dunia perfileman umpamanya fiksyen Avatar dan Star Wars. Di Malaysia sendiri teknologi ini digunakan secara kecil-kecilan kita hanya mengambil bahan-bahan yang ada. Bagi saya sebagai seorang artis muda kami hanya mengikut trend dan menuruti apa yang berlaku di Malaysia sahaja. Mungkin bagi saya lebih gemar memokuskan penggunaan bahan berasaskan teknologi seperti internet dan lebih memberi tumpuan medium yang hanya terdapat di sini sahaja untuk digunakan dalam menghasilkan karya. Jika media yang saya rasakan masih relevan saya akan terus gunakan dan inilah yang saya fahami.
Haslin Ismail: Secara jujur saya masih keliru dengan soalan itu tadi, sebagai seorang artis muda bagi saya merasakan perkara yang terbaik bagi saya ialah sikap dan disiplin datang dari cara kita berfikir contohnya saya ambil artis Hamir Shoib yang gemar mengambil tema alam kemalaikatan yang sinonim dengan seni pada abad ke-15 seperti yang terdapat dalam karya-karya Pieter Bruegel Bagi saya tanggungjawab seni itu dekat daripada pengalaman anda, dari hati yang ikhlas dan datang daripada kemahiran yang dipunyai. Saya rasa alat yang baik adalah ianya datang daripada diri anda.
Majidi Amir: Ataupun Sau Bin boleh berkongsi apakah maksud kontemporari bagi beliau, apa kata kita bertanya Tengku Sabri dengan soalan itu tadi. Saya merasakan ianya menarik kerana setiap kali penjurian perkara ini menjadi satu persoalan besar dari segi konteks, etika yang mana satu kekontemporarinya kita minta pendapat ketua juri?
Tengku Sabri Ibrahim: Apa itu kontemporari? Macam mana ya, jika kita fikir banyak-banyak susah
juga, sebenaranya ia hanya terma, ia cuma sebuah perkataan untukk menyatakan
sesuatu, kontemporari biasanya akan dikaitkan dengan masa dan itu adalah salah
satunya yang utama. Jadi kalau kontemporari saya boleh jelaskan secara mudah begini
saya adalah kontemporarinya kepada Nasir Baharuddin , saya kontemporari dengan
Sau Bin dari segi masa namun ada juga sekurang-kurangnya ciri-ciri boleh
mengambarkan kontemporarinya begini, bagaimana kontemporarinya tahun 2000
bagaimanakah keadaannya jika tidak banyak satu ciri itu sudah memadai yang
boleh menjelaskan lagi makna kontemporari. Pada saya makna kontemporari itu
sentiasa berubah-ubah kerana ia merujuk kepada masa, mungkin kontemporari 2010
tidak sama kontemporari 1995 begitulah agaknya.
Majidi Amir: Masih
ada lagi dikalangan audien untuk menanyakan persoalan kepada juri berkenaan
dengan soalan ini dan kita persilakan Nasir Baharuddin jika beliau ada sesuatu
yang ingin dikongsi?
Nasir Baharuddin: Assalamualikum,
saya Nasir (Baharuddin) terima kasih
pengerusi, kita masih lagi diberi kesempatan
untuk membincangkan dan sebagainya. Saya agak tertarik ia adalah platform untuk
pergerakan seni lukis Malaysia itulah bunyinya. Jika kita perhatikan sejak awalnya
perubahan banyak berlaku dalam BMS dan perubahan itu saya merasakan sebuah
proses dokumentasi yang penting, jadi
persoalannya sekarang ini samada kontemporari atau tidak kontemporari,
tiap-tiap hari kita berhadapan dengan kontemporari dan tiap-tiap hari kita
berhadapan dengan pelbagai persoalan. Saya melihat BMS sebagai sebuah yang
berkenaan dengan anjakan, itu yang saya rasakan penting bagaimana kita
menghadapi paradigma itu , ini kerana kita berada dalam manual time kita memerlukan perencah baru harus pergi kepada satu
persoalan samada BMS perlu diadakan saya melihat bagaimana kita mengatur
perencah-perencah itu. Hal ini adalah supaya pada masa akan datang benar-benar
memberi impak atau keputusan yang sewajarnya dalam kandungan seni rupa Malaysia
itu sendiri. Sebab apa kita sentiasa kecewa, pelik, tidak puas hati, mengapa
seni lukis Malaysia dalam konteks yang begini sepanjang masa dan sehingga hari
ini pun kita masih bincangkan perkara yang sama. Mengapa kita mahu
menganugerahkan hadiah-hadiah ini kepada pemenang? Tujuan kita menganugerahkan
adalah untuk menjadiknnya sebagai satu platform atau kualiti daripada yang
dahulu kepada yang terkini jadi adakah anugerah itu kita rasakan dapat
melakukan perubahan tersebut. Jadi kita perlu melihat perkara ini kembali
bagaimanakah kita meletakkan perkara ini, dan kita perlu melihat bukan atas
dasar kita syok sendiri tetapi atas
paradigma yang lebih besar, bagaimana kita melihat idea-idea yang boleh
mengacau kepada persoalan-persoalan yang terkini tadi dalam konteks yang
kontemporari. Saya melihat proses-proses ini berlaku bukan daripada proses idea
ia banyak proses kepada bagaimana memilih imej, melihat imej, menampak imej dan
kesana-kesinikan imej. Dari segi tekstualnya kurang itu yang dirasakan itu yang
kita katakan kita kurang baca, apabila kurang membaca itu mereka akan kurang
ilmu dan apabila kurang ilmu mereka akan dikatakan kurang pandai, kita disini
bukanlah kurang pandai tetapi apa yang perkatakan tentang itu tadi kurang
membaca. Jadi persoalannya kita berbincang tentang asasnya adalah kajian,
kajian tekstualnya rasa merasakan agak kurang berlaku dan dimana kita mahu
menjangkau tekstual yang lebih mencabar kita lihat daripada kita hanya menyusun
segala gambar-gambar yang ada itu dan mencerita semula apa yang ada didalamnya
itu yang melahirkan mengikut kemahuan, kefahaman . Itu yang lahir mengikut
pengalaman, mengikut pengalaman.Mengikut pengalaman-pengalaman yang kecil
dahulu dan digambarkan kembali jadi itu saya merasakan perlu dinilai kembali
adakah perkara itu benar dan apakah sebenarnya posisi yang kita duduk pada hari
ini. Adakah kita masih lagi kurang dari segi tektual ataupun kita masih sibuk
melapis-lapiskan warna, menyusun, kerat sana sini dan tampal.
(bersambung)
BalasPadamSaya selalu berpikir bahwa semua perusahaan pinjaman online curang sampai saya bertemu dengan perusahaan peminjam yang meminjamkan uang tanpa membayar terlebih dahulu.
Jika Anda mencari pinjaman, perusahaan ini adalah semua yang Anda butuhkan. setiap perusahaan yang meminta Anda untuk biaya pendaftaran lari dari mereka.
saya menggunakan waktu ini untuk memperingatkan semua rekan saya INDONESIANS. yang telah terjadi di sekitar mencari pinjaman, Anda hanya harus berhati-hati. satu-satunya tempat dan perusahaan yang dapat menawarkan pinjaman Anda adalah SUZAN INVESTMENT COMPANY. Saya mendapat pinjaman saya dari mereka. Mereka adalah satu-satunya pemberi pinjaman yang sah di internet. Lainnya semua pembohong, saya menghabiskan hampir Rp35 juta di tangan pemberi pinjaman palsu.
Pembayaran yang fleksibel,
Suku bunga rendah,
Layanan berkualitas,
Komisi Tinggi jika Anda memperkenalkan pelanggan
Hubungi perusahaan: (Suzaninvestment@gmail.com)
Email pribadi saya: (Ammisha1213@gmail.com)