Oleh: Faizal Sidik
Pengenalan
Syed Ahmad Jamal dilahirkan pada 19 September 1929 di bandar
Maharani Johor. Bapanya Syed Jamal pernah menjadi wartawan dan bekerja sebagai
penolong pengarang di Lembaga Malaya, Johor Bahru, bersama-sama Dato’ Onn
Jaafar, Syed Jaadar Albar dan Syed Alwi Alhady. Datuknya Syed Sahih peniaga
yang terkenal di Johor Bahru dan menjadi majlis bandar Johor Bahru.
Syed Ahmad Jamal mendapat pendidikan awal di Sekolah
Tambatan Rendah dari tahun 1936 hingga 1938. Kemudian beliau melanjutkan
persekolahannya di Sekolah Tambatan Tinggi pada tahun 1939; Ngee Heng English
School, 1940; Bukit Zahra English School dan English College, Johor Bahru
hingga tahun 1949.
Beliau mendapat biasiswa Sultan Ibrahim dan dengan
biasiswa tersebut beliau telah melanjutkan pelajaran di Chelsea School of
Architecture pada tahun 1950. Pada tahun 1951 hingga 1955, beliau melanjutkan
pelajaran di Chelsea School of Art, London. Setahun kemudian beliau belajar
pula di Institute of Education, London University. Semasa di Chelsea School of
Art, beliau memenangi beberapa hadiah dalam pertandingan dalam seni lukis.
Setelah pulang dari England, beliau menjadi guru di High
School, Batu Pahat, Johor dari tahun 1956 hingga 1957. Pada tahun 1957, beliau
menjadi pensyarah di Maktab Perguruan Harian, Kuala Lumpur. Diantara tahun 1958
hingga 1959, beliau menjadi pensyarah di Malayan Teacher’ College, Kirby,
Lancs, United Kingdom dan pulang semula ke Maktab Perguruan Harian, Kuala
Lumpur pada tahun 1960. Pada tahun 1951 hingga 1963, beliau bertugas sebagai
Ketua Jabatan Pendidikan Seni di Maktab Perguruan Ilmu Khas, Cheras.
Syed Ahmad Jamal merupakan nama yang tidak asing lagi
dalam sejarah seni lukis negara. Penglibatan yang tidak mengenal jemu selama
empat puluh tahun bergelut dengan seni ini telah memberi peluang kepada beliau untuk
menyumbangkan ke arah pembinaan dan perkembangan seni lukis moden negara.
Berdasarkan sumbangan penting beliau itulah kerajaan menganugerahkan Anugerah
Seni Negara kepada beliau.
Beberaoa faktor yang menyebabkan Syed Ahmad Jamal dipilih
dalam kajian ini. Pertama Syed Ahmad Jamal merupakan pelopor aliran
ekspresionisme abstrak di negara ini. Sesudah sekian lama menceburi lapangan
ini, Syed Ahmad Jamal mempunyai pandangan yang kukuh terhadap seni lukis. Malah
pandangan ini banyak dikongsi bersama oleh kebanyakan pelukis.
Syed Ahmad Jamal merupakan seorang tokoh di dalam seni
tampak yang paling unggul di negara ini. Beliau mempunyai ketokohan dalam
bidang berikut seperti pelukis moden, pereka, pengarca, pensyarah, pendidikan,
penulis dan pemimpin organisasi-organisasi.
Kedudukan beliau sebagai pendidik, pengiat dan pentadbir
seni menjadi beliau sebagai sumber inspirasi dan daya penggerak dalam
perkembangan seni lukis tanahair. Ilmu kesarjanaan dalam seni lukis serta
falsafah dan aliran seni ekspressionisme yang dianuti, menjadikan beliau sumber
rujukan di kalangan pendidik, pelajar dan pengiat seni lukis di Malaysia. Di
kalangan pelukis tanahair, Syed Ahmad Jamal telah dianggap sebagai pelopor
lukisan abstrak pada tahun-tahun 1960 an dan 1970 an, terutamanya yang
berukuran melebihi 500 cm.
Beliau juga mempelopori Wednesday Art Group dan Art
Council Malaysia pada awal tahun 1960 an. Kewibawaan dan kepimpinan beliau amat
terserlah dimana beliau merupakan pengasas kepada penubuhan Muzium Seni Asia di
Universiti Malaya dan Pengarah Balai Seni Lukis Negara. Kepimpinan dan
kewibawaan Syed Ahmad Jamal di dalam bidang seni lukis tidak dapat dinafikan
lagi. Berliau telah di beri kepercayaan dan penghormatan untuk menjadi Ahli
Lembaga Pengarah, Ahli Lembaga Penasihat dan Pengurusi kepada pertubuhan dan
agensi-agensi kerajaan yang berkaitan dengan bidang kesenian.
Sebagai pelukis-penulis dan pemikir budaya yang mempunyai
pandangan dan falsafah kesenian yang mendalam, melalui bukunya yang bertajuk Rupa dan Jiwa terbitan Dewan Bahasa
dan Pustaka, beliau telah melukiskan pengamatannya terhadap unsur-unsur
kesenian dalam nilai-nilai dan kebudayaan Melayu. Beliau juga cuba menggarapkan
semula aspek rupa dan bentuk sesuatu unsur kepada seni rupa Melayu ini telah
diolah dengan pengalaman bahasa seni antarabangsa melalui bentuk, gaya, gerak
dan corak.
Bakat Syed Ahmad Jamal terserlah. Beliau adalah pelukis
yang terkenal serta mendapat sanjungan masyarakat seni dalam dan luar negeri.
Antara kebolehan beliau ialah melukis dengan menggunakan pemikiran ilmu dan
pengalaman berasaskan falsafah serta nilai-nilai Melayu. Beliau juga terlibat
dalam membuat ‘Dasar dan Pemikiran’ tentang program dan pentadbiran kepada
masyarakat umum. Selain daripada itu beliau juga terlibat dalam kritikan seni
dan menulis berbagai majalah dan media massa.
Syed Ahmad Jamal melihat seni lukis sebagai satu bidang
yang berautonomi tanpa ikatan dengan sebarang naungan. Penggiat bidang ini,
iaitu pelukis, pula dianggap oleh beliau sebagai seorang individu yang unik dan
bebas. Manakala sesebuah karya dilihatnya
sebagai sesuatu yang memiliki kewujudan mistik dan makna tersendiri.Perkara
ini terjadi kerana seni terhasil daripada khayalan dalaman. Khayalan ini
berpusat dalam diri pelukis dan akan diluahkan atas rasa kerelaan serta
mempunyai motif yang bersifat keindividuan.
Ketika di England aliran ekspressionis dan ekspressinisme
abstrak sedang melanda kepulauan itu. Gerakan tadi merupakan satu yang amat
baru bagi beliau dan benar-benar memikat indera seninya. Beliau meminati
ekspressionisme kerana ia menyedarkan satu landasan baru bagi menentukan atah
dan tujuan arah seni secara perseorangan atau individu.
Bagi ekspressionis abstrak pula, ia memberikan
kelangsungan dalam berkarya kerana fleksbiliti aliran itu. Ia membenarkan
pemikiran diterjemahkan secara langsung menjadi bahan seni. Penentuan secara
individu dan penterjemahan secara langsung itu memberikan beliau perspektif
baru dalam melihat serta menangani seni. Perspektif ini pula dipadankan dengan
pendapat beliau yang melihat artis sebagai seorang individu yang bebas. Jadi
keindividuan langsung dan kebebasab menjadi tonggak pemikiran Syed Ahmad Jamal
dalam seni lukis sezaman Malaysia.
Perkara-perkara diatas secara tidak langsung mendasari
cara beliau berkarya. Secara huraian, keindividuan memberikan beliau ruang
untuk mengambarkan pengalaman-pengalaman peribadinya. Kelangsungan membenarkan
diri berterus terang melalui kegiatan seni. Manakala kebebasan beliau
melepaskan beliau daripada kongkongan konvensi-konvensi dan memasuki serta
membina keperibadian seni lukis moden. Secara umumnya penerokaan Syed Ahmad
Jamal dalam aliran yang diamalkannya melalui beberapa era atau revolusi iaitu
dari era 50an hinggalah di alaf baru.
Era 1950an
Untuk mengetahu perkembangan seseorang seniman atau artis
rasanya tidak lengkap jika tidak melihat sentuhan-sentuhan awal penerokaanya.
Lukisan-lukisan berwajah herot dan abstrak yang bertunjangkan unsur tanahair
cuba dihasilkan ketika masih menuntut di London. Perubahan awal menggunakan
kaedah tersebut melihatkan kejayaan awalnya apabila berjaya menghasilkan ‘mandi
Laut’ (1957). Karya ini merupakan titik permulaan bagi Syed Ahmad Jamal untuk
menempuh sejarah yang lebih gemilang dalam bidang seni lukis.
Catan-Catan awal ini menunjukan beliau cuba meneroka
bentuk, suasana ruang serta hubungan diantara bentuk dan latar. Dalam catan
‘Mandi Laut’ lenturan berus menampakkan pengaruh Eropah namun keadaan anak
gadis yang sedang mandi di tepi laut itu sesungguhnya berlatar belakangkan
suasana yang biasa dilihat di tanah air pada ketika itu.
Kecenderungannya terhadap unsur serta pertalian alam dan manusia
atau dalam bahasa seninya latar dan bentuk terserlah dalam karya berkenaan.
Pembinaan antara dua elemen seni tadi amat galak sekali dan ia terus
mendomonasikan catannya sehingga pertengahan tahun 1960an. Penggayaan warna-warna
yang hampir sama terhadap unsur yang telah di herotkan itu menyebabkan
kehadiran sifat alam dan aksi manusia begitu dirasai sekali dalam kesatuan.
Penerokaan sulung terhadap bentuk, susunan ruang serta
hubungan diantara bentuk dengan latar menghasilkan suatu kerasian yang amat
ampuh diantara tiga perkara yang disebutkan tadi mula tercermin dalam karya
seperti ‘Umpan’ yang dihasilkan pada tahun 1959. Kedua-dua karya ini dianggap
sebagai karya abstrak terawal dalam seni lukis kontemporari tanahair.
Karya ‘Umpan’ khususnya diakui sebagai sebuah masterpieces oleh pensejarahan mahupun
pengkritik seni dari dalam mahupun luar negara. Berbeza dengan ‘Mandi Laut’,
pengherotan terhadap “Bait” dilakukan dengan lebih cirta sekali sehingga aksi
burung hadir secara separuh lut sinar seolah-olah berada dipermukaan air yang
beriak-riak, ini merupakan penerokaan yang amat drastik kerana bentuk dan latar
telah hilang dari pandangan mata.
Namun kehadirannya secara emosi dan tenaga elemen itu
tetap dipertahankan serta dapat dinikmati terus tanpa perlu banyak
persoalan.Dalam catan seperti ‘Umpan’ Syed Ahmad Jamal lebih mengutamakan
lengkungan bentuk tidak seperti pelukis barat yang lain seperti Jackson Pollock
dan Mark Rothko yang menolak sebarang bentuk serta banyak bermain dengan
jalinan dan warna. Bentuk-bentuk mula dilekukkan bagi menggambarkan aksi atau
suasana yang lebih agresif beliau seakan-akan ingin menyatakan perasaan dirinya
yang berkecamuk semasa menghasilkannya.
Dalam ‘Umpan’ lengkungan dan putaran berjaya menvisualkan
keadaan yang tegang antara si mangsa dengan musuhnya. Kecenderungan terhadap
lekukan itu juga telah menyebabkan Syed Ahmad Jamal meminati kaligrafi atau
seni khat yang mempunyai lengkunagan yang bermakna secara semulajadi.
Era 1960an
Dekad 1960an memperlihatkan riak wajah menerusi genjala
abstrak ekspresionistik. Karya-karyanya mula menampilkan imej-imej abstrak
dalam latar budaya setempat. Karya ‘Sunday Market’ (1960), ‘Starry Night’
(1961), ‘Family’ (1963), ‘Relationship’ (1964), ‘Lost’ (1965), ‘Figure’ (1965),
‘Swimming”, ’19.9.65’(1965) memperlihatkan ledakan tenaga gejala abstrak
ekspressionistik yang lincah, kental, padu dalam sapuan agresif dalam
warna-warna ekspresif yang meninggalkan kesan wisual yang bergetar. Warna dan
imej yang digunakan dalam gugusan karya-karya pada tahun 1960an menganggu
ketenteramana psikologi akibat daripada bancuhan dan aduanan warna-warna kelam,
gelap dan terang serta bayangan kandungan daripada imej-imej manusia separa
kabur seolah dalam pergelutan yang ingin keluar daripada ruang dan lingkungan
batin yang terkongkong.
Menjelang akhir dekat 1960an, karya-karya Syed Ahmad
Jamal sepertu ‘Solat Energy’ (1967), ‘Blessing II’I (1967, ‘Window in the Sky’
(1969) memperlihatkan transisi getaran warna dalam skema dan spektrum yang
lebih seimbangan antara warna-warna panas dan sejuk. Namun lontaran tenaga dari
sapuan warnanya masih lagi ekspresionistik dengan penampilan imej-imej abstrak
yang tajam dan menusuk tumpuan mata.
Era 1970an
Tahun 1970an menampilkan karya-karya kreatif dan memperlihatkan
transisi dalam kebebasan berkarya contohnya karya ‘Conference of Soul’ (1970)
bertolak dari puisi ‘Sidang Roh’ karya penyair Kassim Ahmad. Karya ini
dihasilkan selepas tragedi 1969 berkenaan dengan pengertian terhadap kebenaran
yang sentiasa berubah mengikut kehendak dan selera semasa. Perubahan semasa ini
juga cuba digambarkan oleh bahagian bawah catan itu yang turun-naik sifatnya.
Dari situ terpacak tiga bentuk menegak dan bercantum diatas.
Gambaran ini amat simbolik kerana ia mengemukakan satu
persoalan yang paradoks, iaitu “adakah kebenaran berasal dari situ atau banyak
punca?”. Bentuk-bentuk awangan yang memuncak ini akhirnya membina imejan Gunung
Ledang pada lewat 1970. Penerokaan atau campurtangan beliau dalam masalah
masyarakat menunjukkan Syed Ahmad Jamal mula mengungkap isu sosial dalam catannya.
Beliau juga mula menonjolkan imej dan simbol dari alam
dan budaya Melayu dengan lebih ketara. Kisah mitos dari alam dan lagenda yang
membabitkan Gunung Ledang dengan kisah cinta Sultan Mahmud puteri Gunung Ledang
membuka dimensi baru dalam catan Syed Ahmad Jamal. Wajah Gunung Ledang yang
dulunya tida menari minat tiba-tiba berakraba dengan jiwanya. Ini berlaku
setelah terjadi peristiwa insiden nahas udara di Tanjung Kupang yang turut
mengorbankan rakan karibnya. Kapal yang terhempas itu berlegar melintasi Gunung
Ledang dahulu sebelum menjunam da meletup di Tanjung Kupang.
Kejadian itu cukup mengharukan dirinya dan beliau
merasakan jiwanya mempunyai pertalian yang cukup rapat sehinggalah perhubungan
ini diluahkan dalam catan ‘Gunung Ledang / Tanjugn Kupang’ 1978. Karya tersebut
merupakan satu olahan yang menggabungkan mitos gunung itu dengan tragedi udara
tersebut.
Beliau melihat Gunung Ledang dan penceritaanya akan terus
hidup manakala manusia tetap akan menyahut seruan Ilahi. Sejak dari tahun tadi
unsur imbangan dan imejan segitiga menyerupai bentu Ledang menjadi unsur
dominan dalam karya Syed Ahmad Jamal. Disini beliau melihat gunung tersebut
mempunyai sesuatu yang melambangkan tenaga dan kemakmuran. Sebenarnya terdapat
pertalian diantara cara Syed Ahmad Jamal berkarya dengan kerja yang dilakukan
ketika itu.
Dalam karier sebagai pelukis mungkin Siri ‘Gunung Ledang
menandakan kemuncak Syed Ahmad Jamal. Pada tahap ini lukisannya amat bertenaga
melambangkan keunggulan kaedah dan pemikiran yang didokongnya selama ini.
‘Gunung Ledang/Tanjung Kupang’ , seperti dinyatakan mempertemukan dongengan
gunung ledang dengan kapal udara tersebut. Kemistikan amat diutamakan dalam
menintetipitasikan catan itu.
Tujuh tahap dalam bentuk Gunung Ledang melambangkan
kepercayaan yang mempercayai tujuh tangga yang harus dilalui untuk sampai ke
syurga. Warna hijau di bawah mewakili bumi manakala biru diatasnya adalah
langit. Warna garisan kekuningan di bahagian bawah melambangkan emas yang
diminta oleh Puteri Gunung Lefang daripada Sultan Mahmud sebagai hantaran.
Menurut beliau, minatnya terhadap sastera dan budaya Melayu dimana teks klasik
Melayu tradisi seperti Hikayat Abdullah Munsyi, Sejarah Melayu, Hikayat Hang
Tuah telah banyak mempengaruhi pendekatan dalam seni catan berwarna 20 tahun
kemudian.
Era 1980an
Walaupun mendapat pendidikan Barat dalam bidang seni
halus namun seniman Syed Ahmad Jamal tetap mengkagumi akar tradisi budaya
Melayu. “Siri Songket” imej dari seni kraftangan anyaman tikar mengkuan mula
menjelma dan mencetuskan dorongan pada era awal 1980an hingga terhasil karya
‘Energy Mat’ (1980), ‘Terengganu’ (1986), ‘Siri Gunung Ledang’ (1987)
memaparkan keindahan tenunan tekstil Melayu tradisi.
Bentuk segitiga begitu dominan pada era ini, besar
kemungkinan bentuk segitiga itu adalah motif pucuk rebung yang begitu banyak
dalam rekabentuk tradisional masyarakat Melayu. Ia dianggap sebagai simbul
hikmat kesuburan, satu penyataan yang bersesuaian dengan kenyataan mengenai
Gunung Ledang. Beliau seterusnya menyatakan bahawa motif segitiga tersebut
menyerupai pohon hayat dan bunga semangat sebagai manifestasi alam semulajadi.
Fungsi imejan segitiga dipanjangkannya yang menyaksikan
karya beliau memperkatakan isu-isu sosial dan politik antarabangsa turut
dijelmakan kembali seperti’Lpastine’ (1983) dan ‘Area Bosnia’ (1994).warna yang
menjadi kegemaran beliau dalam berkarya mulai jelas pada tahun-tahun ini. Warna
hijau dan biru amat disukai kerana sifat hijau yang melambangkan bumi atau
realiti manakala biru bererti langit atau fantasi.
Era 1990an
Tahun 1991, Syed Ahmad Jamal bersara dari perkhidmatan
awam. Begitupun beliau terus bergiat dalam bidang seni lukis. Era ini
memperlihatkan pula satu pendekatan yang berlainan pada karya-karya Syed Ahmad
Jamal. Alam persekitaran begitu dekat dengan dirinya. Syed Ahmad Jamal kembali
mengambarkan alam semula jadi dimana unsur-unsur mitos, Pergelutan dan kepiluan
mulai berkurangan.
Karyanya kini lebih tenang menunjukkan kepuasan serta
kebebasan di jelmakan dalam karya-karya seperti ‘Light Upon Light’ (1990),
‘Gombak!!’(1991), ‘Gunung Ledang’ (1992), ‘Yellow Mountain’ (1993),'Cloudburst' (1994) dan 'Bounteouns Rain' (1994). Kematangan beliau dalam berkarya semakin terserlah kerana menurut Syed Ahmad Jamal, semakin lanjut umurnya, beliau semakin menitikberatkan unsur dalaman sesebuah karya. Unsur kerohanian dalam karya-karyanya ada sesuatu yang menepati ke melibatkan kerana ia turut melibatkan proses intelektual bertolak dari unsur kerohanian seperti karya 'With Star and Stone' (1994) sewaktu menunaikan ibadah haji di tanah suci.
Beliau sering kali menjadikan tarikh peristiwa sebagai judul karya sosialpolitiknya. Ini jelas apabila pada tahun 1999 negara dikejutkan dengan peristiwa pemecatan Timbalan Perdana Menteri Malaysia Datuk Seri Anwar Ibrahim daripada kerajaan. Tragedi itu sungguh menyentuh hati nuraininya sebagai seniman, ini jelas tergambar dalam karyanya yang bertajuk '19.9.99' (1999). Karya ini cuba menggambarkan keganasan anggota keselamatan yang memukul dan menghambat orang awam yang berhimpun mendengar pengakuan Datuk Seri Anwar di perkarangan Masjid Negara selepas sembahyang Jumaat walaupun mereka berkumpul secara aman.
Pendekatan ini menurutnya berupaya memadatkan peristiwa dalam satu persembahan yang padu disamping memperjelaskan peranan catan sebagai dokumentasi sejarah justeru membimbing penghayat terus kepada isu yang dibangkitkan dengan berkesan.
Alaf Baru
Beliau sering kali menjadikan tarikh peristiwa sebagai judul karya sosialpolitiknya. Ini jelas apabila pada tahun 1999 negara dikejutkan dengan peristiwa pemecatan Timbalan Perdana Menteri Malaysia Datuk Seri Anwar Ibrahim daripada kerajaan. Tragedi itu sungguh menyentuh hati nuraininya sebagai seniman, ini jelas tergambar dalam karyanya yang bertajuk '19.9.99' (1999). Karya ini cuba menggambarkan keganasan anggota keselamatan yang memukul dan menghambat orang awam yang berhimpun mendengar pengakuan Datuk Seri Anwar di perkarangan Masjid Negara selepas sembahyang Jumaat walaupun mereka berkumpul secara aman.
Pendekatan ini menurutnya berupaya memadatkan peristiwa dalam satu persembahan yang padu disamping memperjelaskan peranan catan sebagai dokumentasi sejarah justeru membimbing penghayat terus kepada isu yang dibangkitkan dengan berkesan.
Alaf Baru
Secara umumnya, ada tiga aspek besar yang mewarnai karya siri mutakhir 'Langit dan Bumi' oleh Seniman Negara ini, iaitu pertaliannya dengan Islam dalam menampilkan nilai tradisi dan alam semulajadi dari sudut sejarah dan politik, iaitu reaksi serta dokumentasinya terhadap isu tempatan dan antarabangsa dan akhirnya, dari sudut gaya, penelitian boleh dilakukan terhadap pemilihan tatabahasa visual, pengaruh dari Barat dan Timur serta persoalan mengenai perubahan dan kesinambungan gaya itu sendiri.
Tema Langit dan Bumi bukanlah satu interpretasi langsung tentang alam semulajadi, sejarah ataupun peristiwa, sebaliknya adalah garapan idea, minda dan cetusan hati mengenai segala bentuk peristiwa dan kejadian diantara dua ruang langit dan bumi. Dari sudut formalistik karya ini mencerminkan kesinambungan gaya serta menghimpunkan ciri visual yang menjadi miliknya.
Langit dan Bumi mempertemukan percikan gaya Semangat Ledang, Kunang-Kunang serta catan awal lain seperti Sirih Pinang sama ada dari segi pemilihan warna mahupun sapuan berusnya. Langit dan Bumi melukiskan evolusi saya Syed Ahmad Jamal.
Asas siri catan Langit dan Bumi adalah lanskap yang didukungi oleh siri abstraksi, justeru dapat dihubungkan dengan tradisi seni catan Islam yang bertunjangkan pendekatan , perulangan dan tidak keindividuan. Mesej tersirat yang diperjuangkan pelukis bertolak daripada konsep keimanan yang menghargai kebesaran Allah swt. Keindahan alam semulajadi harus dilihat sebagai suatu rahmat kurniaan Allah justeru itu harus dipelihara, dihayati dan dikasihi. Dalam konteks ini Syed Ahmad Jamal banyak menimbas inspirasi daripada ayat suci al-Quran.
Tema Langit dan Bumi bukanlah satu interpretasi langsung tentang alam semulajadi, sejarah ataupun peristiwa, sebaliknya adalah garapan idea, minda dan cetusan hati mengenai segala bentuk peristiwa dan kejadian diantara dua ruang langit dan bumi. Dari sudut formalistik karya ini mencerminkan kesinambungan gaya serta menghimpunkan ciri visual yang menjadi miliknya.
Langit dan Bumi mempertemukan percikan gaya Semangat Ledang, Kunang-Kunang serta catan awal lain seperti Sirih Pinang sama ada dari segi pemilihan warna mahupun sapuan berusnya. Langit dan Bumi melukiskan evolusi saya Syed Ahmad Jamal.
Asas siri catan Langit dan Bumi adalah lanskap yang didukungi oleh siri abstraksi, justeru dapat dihubungkan dengan tradisi seni catan Islam yang bertunjangkan pendekatan , perulangan dan tidak keindividuan. Mesej tersirat yang diperjuangkan pelukis bertolak daripada konsep keimanan yang menghargai kebesaran Allah swt. Keindahan alam semulajadi harus dilihat sebagai suatu rahmat kurniaan Allah justeru itu harus dipelihara, dihayati dan dikasihi. Dalam konteks ini Syed Ahmad Jamal banyak menimbas inspirasi daripada ayat suci al-Quran.
Salam Bro...
BalasPadamNak buat program TV pasal Syed Ahmad Jamal...
free to contact ASAP... Hakim 0192269622
TQ
Salam Bro...
BalasPadamNak buat program TV pasal Syed Ahmad Jamal...
free to contact ASAP... Hakim 0192269622
TQ
Salam Bro...
BalasPadamNamapak mcm byk research on SAY...
Nak buat program TV pasal Syed Ahmad Jamal...
free to contact ASAP... Hakim RTM 0192269622
TQ
Salam Bro...
BalasPadamNampak mcm byk research on SAJ...
Nak buat program TV pasal Syed Ahmad Jamal...
free to contact ASAP... Hakim RTM 0192269622
TQ
boleh tak nak buat ulasan tentang karya sidang roh SASJ pls...... anyway thank you untuk info hampa
BalasPadam