Ahad, 30 Disember 2012

Kem Seni Remaja ‘ Sonneratia’ Bentuk Karyawan Muda.


Oleh: Faizal Sidik

 (Penulisan ini telah disiarkan di Berita Harian pada 10 September 2002)


Tumbuh melata di persekitaran hutan di Kuala Selangor, Sonneratia atau pohon berembang merupakan makanan utama serangga kelip-kelip. Kekuatannya terus menjadi kawasan tarikan para pengkaji mahupun pelancongan sekaligus memberi identiti baru daerah itu. Tetapi mengapa ‘Sonneratia’ ? Cukupkah sekadar maksud memberi penghormatan kepada pohon itu sebagai simbol kepada kepentingan identiti didalam penghasilan sesuat karya seni?

Bertempat di Taman Alam kawasan pemuliharaan alam sekitar yang mempunyai keluasan 497 ekar hutan sekunder mempunyai spesis tumbuhan menjalar dan pokok pesisir pantai, Kem Seni Remaja ‘ Sonneratia’ anjuran Balai Seni Lukis Negara baru-baru ini memberi penghormatan kepada jenis tumbuhan itu sebagai lambang entiti dalam pelukis muda mengenali diri.

Balai Seni Lukis Negara sebagai naungan kepada seniman mapan mahupun baru meningkat naik dalam seni rupa patutlah diberi pujian dalam menganjurkan kem ini dan komitmen mereka seni itu agar tidak berlegar-legar di kalangan pengiat seni rupa tetapi berbanding bahu dikalangan profesinal lain seperti saintis, peguam, jurutera, penyair dan lain-lain dalam kem serta pameran Alam dan Semangat Air yang mahu menidakkan seniman buta sains mahupun saintis buta seni.

Objektif utama kem ini diprogramkan agar peserta dapat membina ketahanan mental untuk berdepan dengan cabaran kerjaya seni rupa pada alaf baru secara terancang, sistematik dan berdaya saing. Ini termasuklah kemampuan mereka dalam membuat keputusan dan mendepani cabaran, polimek serta isu-isu sezaman secara kritikal, ilmiah daya intelek. Disini juga mereka didedahkan dengan pengetahuan dan kemahiran teknikal dalam beberapa aspek seperti penyelidikan, pembuatan dan persembahan karya secara profesinal meliputi seni cetak, seni lukisan seni arca dan seni catan yang jauh berbeza daripada apa yang mereka pelajari di kolej-kolej seni.

Kem Seni Remaja yang disertai oleh lebih kurang 25 orang peserta yang dipilih oleh daripada kolej-kolej seni seluruh negara seperti UITM, MIA, Unimas, Cenfad, CAA juga memberi peluang kepada mereka bermunasabah secara introspektif terhadap kepercayaan, prinsip dan pegangan hidup masing-masing, demi memperolehi keseimbangan emosi yang tersalur secara efektif menerusi karya seni. Malah program didalamnya dapat menjana semangat berkarya yang produktif bagi membina kekuatan jiwa yang kental supaya mereka mempunyai iltizam yang tinggi apabila keluar untuk membina kerjaya sebagai seorang karyawan.

Kem ini dalam kontek cuba merobak perkembangan idea oleh perserta berlandaskan sesuatu yang asli dan jitu ini terbahagi kepada beberapa program seperti bengkel, diskusi, dialog dan pameran ini dikendalikan oleh Pegawai Sumber dari pelbagai bidang seperti catan, arca cetakan dan instalasi yang diketuai dan dikendalikan oleh En Hasnul Jamal Saidon (Pengarah Kem) yang juga merupakan pelukis sepenuh masa dalam bidang catan dan multimedia. Beliau juga adalah bekas pensyarah di UNIMAS dan Cenfad manakala Pegawai Sumber terdiri dari Juhari Said, Ahmad Fuad Othman, Sharmiza Abu Hassan, Bibi Chew dan Sushilawati Sulaiman.

Menurut Pengarah Kem En Hasnul Jamal Saidon Kem Seni Remaja ‘ Sonneratia’ 2002 dalam berpaksikan daripada dasar-dasar pendidikan dan kebudayaan kebangsaan dalam konteks ini merujuk kepada keselaraian dan imbangan antara keperluan ‘high tech’ dan ‘high touch’ yang boleh diperolehi daripada khazanah warisan tamadun Nusantara itu sendiri yang meliputi 3 model iaitu berasaskan kekuatan spiritual, intergratif dan proaktif.

Model kekuatan spiritual mahupun jiwa kepada ditekankan peserta sebagai pemangkin kepada pernyataan estetika. Model ini meletakkan kekuatan dan asas kepercayaan agama sebagai pra-syarat untuk mereka berkarya agar menjadi imbangan terhadap terhadap tuntutan dan cabaran material.

Tambah beliau lagi, model bersifat integratif pula bermaksud berasaskan dialog dan wancana yang bukannya terpasung dan dipaksa-paksa. Malah ianya lebih berpusat kepada pelajar, menolak sistem koncensi biasa bersifat peniruan dan pengulangan luaran tetapi ia menekankan kepada aspek pembinaan dalam pembangunan intelek manakala model proaktif katanya lagi, mendekatkan peserta terhadap bahan, peralatan teknik, proses, dan kemahiran sezaman dan masa depan, ini perlu sebagai kesinambungan dari asas sejarah seni rupa dan budaya serantau supaya penafsiran bahan dan teknik serta teknologi baru didepani dari sudut dan acuan serantau.

Untuk melihat perkembangan yang diperolehi oleh  mereka sepanjang kem ini dalam masa 3 bulan satu pameran akan diadakan di Balai Seni Lukis Negara pada 25 Ogos 2002 sempena menyambut ulangtahun Balai Seni Lukis Negara.


Tiada ulasan:

Catat Ulasan