Oleh: Faizal Sidik
Hari Pertama / 3 Jun 2011
Lokasi: Kuala Lumpur
dan Rom
9.00 – Bertolak daripada rumah masing-masing untuk ke
lapangan terbang KLIA menaiki
pasawat MAS MH 601 berlepas pada kira-kira jam 11.45 pagi
6.05 – Sampai ke lapangan terbang Leonardo da Vinci,
Fiumicino, Rom dan selepas
melepasi imigresen kami terus ke Kedutaan Malaysia di Rom
yang terletak di Via Nomentana 297. Perjumpaan dengan wakil duta iaitu Cik
Sharifah Norhana Syed Mustaffa yang merupakan Minister Counsellor bagi menyatakan lawatan kerja rasmi adalah
untuk membuat penyelidikan dan meninjau penganjuran Venice Biennial ke-54.
Pihak kedutaan amat berbesar hati dengan kunjungan kami sebagai wakil jemputan
Malaysia ke acara berkenaan. Kami mengucapkan ribuan terima kasih kepada pihak
kedutaan terutamanya kepada En. Abdul
Samad iaitu setiausa ketiga di kedutaan yang memberi bantuan dalam kami menguruskan
penempahan hotel di tiga buah bandar utama di Itali ini.
13.45 Bertolak ke
Stesen keretapi Roma Termini, Rom untuk meneruskan perjalanan ke
Venice dengan keretapi laju Italia Rail dengan melalui
kawasan desa pertanian utama
seperti Florence dan Bologna yang mengambil masa 3 jam 48
minit.
17.45 Apabila
sampai sahaja ke Stesen Mestre kami terus
ke hotel penginapan yang berada
betul-betul di hadapan perhentian stesen keretapi ini
iaitu The Plaza Venice Mestre yang terletak di Via Stazione, 36 untuk daftar masuk atau check in. Program hari pertama kami disini berakhir dengan
masing-masing sibuk membeli barangan keperluan di kedai barangan harian pada sebelah
malamnya.
Hari Kedua / 4 Jun 2011
Lokasi: Venice
930 – Hari pertama kami di Venice, cuaca di waktu paginya
baik dan agak dingin suhu
sekitar 18 darjah celcius dan kami terpaksa memakai kot.
Kami bertolak dari hotel dengan keretapi ke Stesen keretapi Ferrovia iaitu
perhentian terakhir yang menghubungkan tanah besar dengan kepulauan Venice
dimana perjalanan mengambil masa lebih kurang 15 minit.
1000 – Apabila sahaja sampai di stesen Ferrovia kelihatan
papan-papan iklan mengenai
penganjuran Venice Biennial dimana-mana. Pelancong dari
Eropah dan Amerika semakin ramai pada waktu ini dimana dikatakan waktu ini
adalah musim kemasukan pelancong dari luar. Perjalanan diteruskan ke lokasi
dengan menaiki bot feri dimana ia mengambil masa hampir empat puluh minit.
Perjalanan dengan bot feri ini melalui lebih kurang 18 buah perhentian untuk
sampai daripada Ferrovia antaranya adalah perhentian Riva de Biasio, San
Marcuola, San Stae, Ca’d’Oro, Rialto, San Silvestro, Sant Angelo, San Toma, Ca’
Rezzonico, Accademia, Santa Maria del Giglio, Salute, Vallaresso San Marco, San
Zaccaria, Arsenale dan Giardini. Dalam perjalan ke lokasi utama diperhatikan
dikiri dan kanan jalan air ini dibentangkan dengan kain rentang pavillion
negara yang mengambil bahagian, pameran sampingan atau collateral exhibition dan pameran di muzium-muzium seni di sekitar.
1100 – Apabila kami sampai di Giardini kabin yang menjual
tiket telah dipenuhi dengan
pengunjung-pengunjung untuk membeli tiket 20 euro atau RM
86. Untuk
mengelakkan beratur panjang dan kesesakan pembeli tiket
kaunter jualan dibahagikan
beberapa bahagian seperti kaunter pembeli dengan kad
kredit, kaunter lawatan solo
dan berkumpulan, kaunter pas pelajar dan pas tetap. Namun
ada juga yang masuk
tanpa dikenakan tiket atau mereka diberi pas jemputan
yang perlu dipamerkan di leher
oleh pihak penganjur. Dalam kenyataan Presiden Venice
Biennial edisi ke-54 ini
mereka telah menghantar lebih kurang 2000 kad jemputan
kepada muzium dan
organisasi seni di seluruh dunia sebagai jemputan
termsuklah Balai Seni Lukis Negara
melalui agensi perdagangan luar negara kita iaitu
MATRADE. Pihak penganjuran
senang berurusan dengan pihak Matrade ini adalah kerana
kita pernah menghantar
wakil ke 12th Venice
Archicture Biennale pada tahun 2010 menerusi penglibatan Persatuan Arkitek
Malaysia (PAM). Suasana di hari perasmian sungguh meriah apabila pengarah
Venice Biennail yang bertajuk ‘Illuminations’ pada kali ini iaitu Bice Curiger
yang merupakan seorang pensejarahan seni, pengkritik dan kurator pameran
antarabangsa yang berpusat di Kunsthaus Zurich mengumumkan pemenang anugerah
Golden Lion (singa emas adalah lambang dalam bendera negeri Venice) iaitu
hadiah yang diwujudkan bagi memberi penghargaan pencapaian hayat sebagai artis
ini diberikan kepada Frank West pengarca veteran Austria dan Sturtevant artis
konseptual. Dalam ucapan presidennnya Paolo Baratta menyatakan penganjuran pada
kali ini mencatatkan rekod peningkatan dari segi jumlah pavillion yang
mengambil bahagian yang terdiri daripada 89 buah negara (terbanyak setakat ini)
daripada 77 pavillion dua tahun sebelumnya, antara negara yang pertama kali
mengambil bahagian adalah seperti negara Arab Saudi, Bangladesh dan Haiti. penyertaan 83 orang
artis dari seluruh dunia di samping 37 acara sampingan di serata bandar Venice.
1300 – Selepas upacara perasmian pavillion pertama kami
adalah ke Padiglione
Centrale atau Pavillion Sentral dimana pameran
ILLUMInations ini diadakan berkeluasan 3500 meter persegi. Mengikut sejarahnya
Padiglione Centrale ini dibuka pada 1894 oleh Datuk Bandar Venice iaitu
Riccardo Salvatico telah melantik jurutera majlis perbandaran Venice untuk
membina ruang pameran di Giardini di Castello sebagai hos pameran antarabangsa
yang pertama yang dibuka selepas setahun pembinaanya. Selepas kejayaan pertama
kali penganjuran Venice Biennial pada 1895 mereka telah meluaskan lagi kawasan
dengan memberi peluang kepada penyertaan negara-negara lain dan negara luar pertama
yang membina pavillion disini adalah Belgium. Dalam edisi pada kali ini
Padiglione Centrale telah menempatkan 24 artis dengan lebih kurang 31 ruang
pameran didalamnya. Apa yang menjadi tumpuan utama dalam pavillion ini adalah 3
karya bersaiz besar oleh artis Itali di zaman Renaisan yang banyak melakukan
eksperimentasi dalam catan di zamannya iaitu Jacopo Tintoretto (1518-1594)
koleksi oleh Gallerie dell’Accademia, Venice telah diletakkan di dalam ruang
pameran utama seperti karya yang bertajuk ‘The Last Supper’ (1592-1594), ‘The
Creation of the Animals’ (1550-1553), ‘Removal of the body of Saint Mark’ (1562-1566),
dan ‘Miracle of the Slave’ (1548) telah dibincangkan semula daripada perspektif
kontemporari. Kami mengambil masa beberapa minit menghayati karya-karya
Tintoretto ini kerana karya pinjaman khas untuk pameran Illumination yang
menjadi fokus edisi kali ini dimana karya ini menitikberatkan elemen
perspektif, pencahayaan dan komposisi. Daripada pengkajian saya tajuk ‘Illuminations’
(1969) diambil daripada tajuk buku penulisan pemikir seni dan budaya abad ke-20
iaitu Walter Benjamin yang merupakan pengkritik sastera, ahli falsafah, ahli
sosiologi, penterjemah dan penyiar radio dimana dalam dalam buku himpunan
eseinya yang terkenal antranya ialah ‘Work of Art in the Age of Mechanical
Reproduction’ . Pengarah merangkap kurator pameran mengeksplotasikan makna
Illuminations kepada dua illumine (menerangi)
dan nations (negara) dalam membawa
isu yang lebih besar yang berlaku kini. Sebagai pengarah Bice telah membawa
kita melihat isu-isu besar pergolakan yang berlaku di dunia termasuk negara
yang mengambil bahagian untuk di ‘pentas’kan dalam edisi pada kali ini. Tidak
hairanlah jika setiap pavillion yang menghantar wakil samada pameran
perseorangan atau berkumpulan membawa permasalahan dan pergolakan setempat
untuk dikongsi bersama seperti sosial-politik, peperangan, kuasa,
persempadanan, kepada audien yang hadir. Illumination semacam melihat semula
tindakan-tindakan pada pada abad sebelumnya yang membawa kesan ke abad
seterusnya. Inilah idea-idea yang mencetuskan Bice dalam menempatkan hampir 40
artis pilihannya didalam pavillion sentral ini seperti yang saya kenali
sebelumnya antara Maurizio Cattelan ‘Turisti’ 1997, Cindy Sherman ‘Untitled’
2010, Pipilotti Rist ‘Non voglio tornare indietro’ 2011, Sigmar Polke ‘Strahlen
Sehen’ (Seeing Ray) 2007, Christopher Wool ‘Untitled’ 2010, Peter Fischli &
David Weiss ‘Space Number 13’.
Perjalanan kami mengikut peta panduan yang menandakan
nombor pavillion yang terdapat dalam sisipan suratkhabar bulanan seni iaitu The
ArtNewspaper. Kami bermula mengikut turutan pavillion yang berhampiran dengan
Padiglione Centrale iaitu negara Belanda. Pavillion Belanda ini di komisener
oleh Mondrian Foundation, Amsterdam dan di kuratorkan oleh Guus Bumer serta diwakili
oleh koloborasi lapan orang artis dimana mereka mempunyai disiplin dan latar
belakang seni yang berbeza untuk berkongsi isu yang bertajuk ‘Opera Aperta’/’Loose
Work’, 2011. Karya mereka melibatkan kerjasama daripada pelbagai genre seni
seperti artis seni visual, pereka
grafik, arkitek, penulis dan juga komposer dalam menghasilkan sebuah opera
dalam satu ruang yang sama.
Perjalanan kami diteruskan dengan melawat ke beberapa
pavillion negara disin antaranya yang sempat dilawati pada hari pertama ini
adalah Belgium yang terletak benar-benar dihadapan sepanjang jalan ke pavillion
utama, pavillion Belgium seperti yang dinyatakan di awal tadi adalah merupakan
pavillion negara luar yang pertama kali disini rekaan oleh arkitek Belgium
sendiri iaitu Leon Sneyers pada 1907. Apa yang signifikant pavillion Belgium
dan biennial ini adalah ia di kurator merangkap pesuruhjaya atau commissioner oleh artis terkenalnya
iaitu Luc Tuyman yang bekerjasama dengan artis Angel Vergara dengan sebuah
projek yang bertajuk ‘Feuiletton’ .
Pavillion Sepanyol di komisener merangkap kurator oleh
Katya-Garcia Anton yang diwakili oleh artis Dora Garcia yang mempamerkana karya
eksperimen ‘Lo Inadecuado’ 2011 yang menggunakan teks, penceritaan dan
instalasi naratif mempersoalkan perhubungan kuasa antara pelawat, karya seni
dan ruang dimana mereka berada. Berkenaan dengan pavillion Sepanyol ini telah
dibuka pada tahun 1922 berdasarkan senibina diakhir era Baraque dan beberapa
pembinaan semula dilakukan di pintu masuk sekitar tahun 1950 an.
Dalam laluan ke pavillion seterusnya iaitu negara
Switzerland terdapat seni persembahan yang mengusung ‘mayat’ yang disajikan
oleh wakil Venezuela. Pavillion Switzerland secara ringkasnya mula dibina pada
1952, namun sebelum itu negara ini mempunyai pavillion di San Elena pada tahun
1932 yang diberikan kepada negara Mesir. Pavillion yang ada kini dibina oleh
Bruno Giocometti dimana ruang pavillion ini dibahagikan mengikut disiplin artistik
yang berbeza-beza. Ia di wakili oleh artis instalasi yang reputasinya mula
meningkat yang sering dijemput oleh muzium-muzium di Amerika dan Eropah dalam
projek seni ditempat mereka. Pavillion yang dikomisioner oleh Urs Staub ini
diwakili oleh artis Thomas Hirshorn dalam karyanya ‘Crystal of Resistance’ dimana
karya ini memerlukan penglibatan audien didalammnya. Karya Hirshorn ini
mengajak audien bersama-sama memasuki dunia ciptaan artis. Menurut Hirshorn beliau
membentuk dan mencipta suatu bentuk baru agar audien berfikir suatu yang baru
iaitu bentuk yang membuat audien ‘berfikir’.
Kami kembali pula ke pavillion Venezuela yang dinyatakan
pada awal tadi melakukan seni persembahan di hari perasmian. Pavillion
Venezuela ini dianggap sebagai sebuah karya besar seni bina yang direka oleh
Carlos Scarpa yang mengambil masa 2 tahun untuk disiapkan pada tahun 1956. Ia
diwakili oleh kominisioner Javier Cerisola dan dikuratorkan oleh Luis Hurtando.
Pada Illuminations ini mereka menghantar 3 wakil iaitu Francisco Bassim, Yoshi
dan Clemencia Labin. Projek seni yang bertajuk ‘Espacios, Spaces, Spazi’.
Projek secara kolektif ini muncul daripada pertembungan antara artis (karya
seni), penonton (mereka yang mengaktifkan karya) dan tempat (ruang pertemuan)
dalam kata lain ianya membaca tiga sine
qua non atau perhubungan-keadaan dalam seni visual.
Pavillion Rusia yang berwarna kuning kejinggaan diinspirasikan
oleh senibina awal Moscow oleh Daniele Donghi. Penganjuran kali ini diwakili oleh
badan kerajaan daripada Kementerian Kebudayaan Persekutuan Rusia atau Ministry of Culture of the Russian
Federation dan penglibatan badan bukan kerajaan oleh Stella Art Foundation
telah mengirimkan komisioner Rusia pada kali ini ialah Stella Kesaeva yang
menggunakan khidmat kurator Boris Molok membawa Andrei Monastyrski merupakan
artis, pemuisi, penulis dan ahli teori seni. Beliau yang lebih terkenal berada
dalam kumpulan seni yang berpengaruh di Rusia dan hingga kini iaitu ‘Collective
Action’.yang terdiri daripada yang lain seperti Nikita Alexeev, Elena Elagina,
Georgy Kizaevalter, Igor Makarevich, Nikolai Panitkov, Sergei R omashko dam
Sabine Hansgen. Dalam ‘Empty Zone’ yang diketuai Monastyrki dan Collective
Action yang lain mereka menggunakan ruang dua tingkat pavillion ini sepenuhnya.
Ia bolehlah dikatakan sebagai sebuah instalasi dokumentasi retrospektif seni
persembahan mereka pada sekitar 70an dan 80 an di luar Moscow. Audien yang
memasuki ruang yang dicipta oleh mereka ini akan merasai pengalaman dan
interpritasi sendiri.
Pavillion negara Scandinavia atau Nordic mengakhiri lawatan kami pada hari pertama di Giardini ini
disebabkan kesuntukan masa. Pavillion Scandinavia yang mengumpulkan
negara-negara seperti Sweden, Norway dan Finland ini dibuka pada tahun 1962
yang berkeluasan 400 meter persegi ini boleh menawarkan sesebuah pameran yang
bersaiz besar dalam satu-satu masa dimana ia boleh menggabungkan ruang dalam
dan ruang luar. Apa yang menariknya pavillion ini penggunaan bumbung secara modular
membenarkan cahaya semulajadi masuk tanpa perlu menggunakan lampu pancar. Muzium
kontemporari Sweden iaitu Moderna Museet diberi kepercayaan membawa bendera
negara menerusi Komisionernya oleh Ann-Sofi Noring dengan menampilkan kurator
Magnus af Petersens dan penolong kurator Jennie Fahlstrom. Sweden diwakili oleh
dua artis Fia Backstrom dan Andreas Eriksson yang bertajuk ‘Borderless Bastard
(multi-culti abc) Windows, Trees and Inbetween’ Erikson menghasilkan kumpulan
karya yang berkaitrapat diantara senibina dan alam semulajadi yang mengitari
Pavillion. Beliau cuba untuk membawa membawa pengalaman desa dan rumah studio
beliau dalam menghasilkan karya-karya ini.
Hari Ketiga / 5 Jun 2011 (Ahad)
Lokasi: Venice
‘Venice Biennial’, Pameran
Satelit
930 – Hari kedua di seawal jam 10 kaunter tiket Venice
Biennial dibuka dan bilangan pengunjung yang beratur belum begitu ramai jika dibandingkan semasa hari perasmian
semalam. Selepas membeli tiket kami terus ke Pavillion Britain, pavillion ini
menjadi pilihan utama disebabkan untuk mengelakkan kesesakan daripada beratur
panjang untuk menunggu giliran memasuki pavillion ini. Pavillion Britain pada
asalnya dijadikan sebagai kafe restoran yang direkabentuk oleh Enrico Trevisanato
pada 1887 namun ruang dalaman kini telah tiada. Bangunan baru merujuk kepada
senibina Palladian yang menggunakan pintu yang besar pada ruang masuknya. Pada
edisi kali ini Andrea Rose dari Andrea Rosen Gallery, London dipilih sebagai
Commisioner yang dikuratorkan oleh Richard Riley yang mempamerkan hasil kerja
Mike Nelson ‘I Impostor’ 2011. Pada kali ini pavillion ini memasang semula
hasil karya arca instalasi yang bersaiz besar yang pernah dipamerkan daripada
Istanbul Biennial ke-8 pada 2003 yang bertajuk ‘Magazin: Buyuk Valide Han’
dimana beliau membina semula ruang dalaman senibina abad ke-17. Pembinaan
semula karya ini di Venice untuk membina semula dan merakam semula imej dalam
masa dan tempat yang berbeza dimana Nelson cuba bernostalgia dua tempat diantara
Venice dan Istanbul yang pernah menjadi pusat perdagangan antarabangsa
Timur-Barat / Barat-Timur pada ketika dahulu. Dalam karya ini khalayak dibawa
masuk ke dalam ruang dalaman yang agak kecil didalamnya dimana khalayak perlu
melalui laluan-laluan yang menuju ke suatu ruang dimana mereka dapat merasai
pengalaman visual dan bau seperti mereka berada di dalam masa dan ruang
sebenar. Inilah yang saya rasakan mereka tidak melepaskan audien yang datang
dengan bilangan yang besar pada sesuatu masa kerana ruang yang agak sempit dan
untuk memberi keselesaan menghayati pengalaman didalamnya bagi mengelakkan
kesesakan didalam ruang-ruang tadi.
Kami beralih kepada Pavillion negara Jerman yang terletak
bersebelahan dengan Britain dan Canada. Pavillion Jerman adalah pavillion yang
pertama yang dibina dan direkabentuk oleh Daniele Donghi pada 1909 yang
bercirikan neo-klasik. Walaubagaimanapun bangunan ini diruntuhkan pada 1938 dan
rekabentuknya dibina semula oleh arkitek Jerman Ernst Haiger dimana pintu masuk
mempunyai empat buah kolum empat segi. Pejabat Kedutaan Persekutuan, Jerman
telah diberi tugas sebagai Pesuruhjaya menjayakannya dimana diwakili oleh
Susanne Gaensheimer dibantu oleh penolongnya Eva Huttenlauch. Apa yang
significantnya Pavillion Jerman pada kali ini adalah mereka merepresentasikan
artis, pengarah filem dan teater Christoph Schlingensief (1960-2010) yang telah
meninggal dunia pada Ogos tahun lalu dimana projek ini adalah sebuah kolektif
yang pengkaryaan beliau sebelum ini dan ia boleh dianggap sebagai penghargaan
kepada penglibatan Christoph dalam bidang seni dinegaranya. Pavillion ini
memokuskan kepada tiga tema yang dinamalkan ‘iaitu tayanga filem-filem selama
tiga dekad beliau berkarya, penghormatan beliau kepada “opera village” di
Afrika dan perkaitan antara penyakit yang beliau alami dalam konteks teater.
Keseluruhan karya-karyanya membawa audien seperti berada didalam satu majlis
ritual seperti suasana yang terdapat didalam gereja dimana audien dikehendaki
bertafakur sambil berfikir tentang subjek yang dipamerkan pada dinding seperti
filem. Persembahan karya Christoph ‘A
Church of Fear vs the Alien Within’ membawa kita daripada mennghayati seni mozek
yang terdapat pada gereja sehingga ke hari ini kepada media baru (filem).
Bersebelahan dengan Pavillion Jerman terletak pula dua
negara dari Asia Timur iaitu Korea dan Jepun. Pavillion Korea adalah pavillion
yang terakhir dibina di Giardini iaitu pada tahun 1996 dimana tiada pavillion
yang dibina selepasnya. Struktur logam pavillion ini dibina oleh Seok Chul Kim
dan Franco Mancuso dengan binaan batu bata. Apa yang menariknya binaa pavillion
ini adalah apabila upacara perasmian bahagian atas bumbung yang terbuka boleh
turut digunakan untuk dijadikan sebagai ruang pameran utama. Pavillion Korea bertema ‘Love is gone but Scar will heal’ dianjurkan
oleh Arts Council Korea yang di taja oleh jenama daripada negara itu seperti LG
electric, Korean Air, Hakgojee Gallery dan Pin Gallery. Pada edisi kali ini Yun
Chegab dibantu oleh tiga orang komisiener dengan membawa artis Lee Yongbaek
yang dikenali dengan karya-karya seni video. Kita tidak perlu hairan bagaimana
Korea memilih untuk memperwakilkan artis seni video dalam acara besar ini
kerana mereka juga mempunyai lagenda artis seni video iaitu Nam Jump Paik yang
kemudiannya berhijrah ke Amerika.Karya beliau bukan sahaja menggunakan dan
bereksperiaman dengan penggunaan teknologi malah kemampuan beliau mengolah isu
politik dan budaya pada masa kini dalam karya ‘Angel Soldier’ video seni
persembahan yang dipaparkan sungguh mengujakan dimana sekumpulan askar
menghendap di dalam kawasan yang penuh dengan bunga-bungaan seolah-olah seperti
satu penyamaran diantara figura askar dan latar belakang bungaan. Karya ini memperlihatkan kepada seolah-olah
hubungan dua buah Korea yang tegang iaitu Utara dan Selatan dimana
masing-masing berkorforntasi secara senyap atau tiadak nampak. Kami membiarkan
diri untuk memasuki pavillion lain kerana Pavillion Jepun yang bersebelahan
dengan Korea agak panjang barisan menunggunya.
Pavillion Pavillion yang bertentangan dengan kedua-duanya
tadi di reka olah jurutera Faust Finzi pada 1912. Rekabentuknya mempunyai satu
ruang sentral di tengah-tengah dan ia diapit oleh dua ruang yang lebih kecil
sedikit dikiri dan kanannya. Perancis benar-benar menggunakah esei Walter
Benjamin iaitu ‘Work of Art in the Age of Mechanical Reproduction’ daripada
bukunya ‘Illumination’ yang merupakan tema Venice Biennial ke-54 pada kali ini.
Di komisionerkan oleh Institut Francais, Jean-Hubert Martin yang pernah menjadi
kurator di Musee’ D Art Moderne, dan Pengarah Musee DNationale D Art Centre
Pompidou, Paris bertindak sebagai kurator, ternyata pengalaman Martin yang
pernah mengkuratorkan pameran bintang seperti ‘Retrospectif Frank Pancibia’
(1972) di Grand Palais, “ Man Ray” (1972 dan 1982) di Musee’ D Art Moderne,
“Paris-Berlin” (1978), “Paris Moscow” (1979) selain pengarahan beliau pada
Sydney Biennial (1982 dan 1993), Johannesburg (1993) dan Sao Paolo (1996)
membuktikan kemampuan beliau dalam membawa artis Christian Boltanski dengan
tema ‘Chance’. Perlu diberi perhatian bahawa Pavillion Perancis dibawakan oleh
Centre National des Arts Plastiques (CNAP) dan Direction Generale de la
Creation Artistique (Ministry of Culture and Communication) yang boleh
disamakan agensi yang bertindak dalam pembangunan seni visual dalam Kementerian
Penerangan Kebudayaan dan Komunikasi iaitu Balai Seni Lukis Negara di negara
disini. Christian Boltanski adalah artis utama di Perancis pada hari ini dimana
karya ‘Chance’ adalah evolusi yang penting dalam pengkaryaan karier beliau
selama ini yang mendominasikan karya yang berunsur kematian kepada membuka
kepada peluang hidup dan suratan takdir. Karya beliau menggunakan keseluruhan
ruang utama dimana disini terdapat instalasi seperti kita berada di kilang
percetakan akhbar yang digerakkan oleh mesin, namaun apa yang membezakannya adalah
imej-imej hitam putih kelahiran bayi pada mesin yang bergerak. Karya Boltanski
adalah penceritaan falsafah dimana audien tidak hanya bersikap pasif apabila
hanya melihat rakaman visual semata-mata tetapi ia seperti satu permaian yang
menglibatkan penglibatan mereka dimana mereka perlu memerharikan imej yang
muncul apabiala mesin itu berhenti samada ada mereka bernasib baik atau tidak
meliaht imej dan senyuman berkenaan menyerupai mereka. Karya beliau menyentuh
tundakbalas audien yang masuk, dengan permainan emosi mereka.
Pavillion Uruguay pula adalah adaptasi daripada struktur
yang telah ada yang dibina pada tahun 1958 sempena Venice Biennial yang ke-29
yang dijayakan oleh kerajaan Uruguay sendiri pada 1960. Pavillion Uruguay
dibawa oleh Kementerian Pendidikan dan Kebudayaan yang menampilkan Silvia
Listur sebagai komisioner manakala Clio E. Bugel dan Veronika Herszhorn
bertindak sebagai kurator dan pembantu kurator. Pada edisi ini mereka diwakili
oleh artis bersama iaitu Alejandro Caesarco dan Magela Ferrero dengan tajuk
pameran mereka iaitu ‘Un Lugar Comun’ / ‘A Common Ground’ . Kedua-duanya yang
dikenali sebagai fotografer menggunakan imej dan perkataan yang penuh dengan
maksud yang puitis namun dipersembahkan dalam keadaan yang santai. Mereka
berdua persembahkan dalam keadaan kehidupan harian kita, sesuatu yang tidak
dipekatakan, kosong, rahsia, nostalgia
sepintas lalu, romantik yang meninggalkan sesuatu yang sukar digambarkan,
ungkapan usang (cliche), dan lumrah kehidupan. Namun ‘Common Ground’ adalah
tempat dimana kedua-dua cara pandang dan kedua-dua artis mencantum-cantumkan
bahan mentah yang menggerkan sesuatu metafora padanya.
Walaupun negara Australia telah mengambil bahagian dalam
Venice Biennale sejak 1954 lagi namun ia hanya beroleh pavillion mereka sendiri
hanya pada tahun 1988. Lokasinya adalah berhampiran diantara Perancis,
Checchoslovakia dan Uruguay yang direka bentuk oleh pereka Australia sendiri
iaitu Philip Cox. Ianya dibahagikan kepada dua aras iaitu aras atas dan bawah
manakala bumbungnya berbentuk melengkung dari bahan pengganti. Pada Biennial
kali ini Australia dikuratorkan oleh Anne Ellegood yang merupakan kurator di
Hammer Museum di Los Angeles yang sebelum ini pernah menjadi kurator seni
kontemporari di Hirshorn Museum & Sculpture Garden, Washington DC. dengan
mempertaruhkan artis Hany Armanious. Apa yang menarik pada Pavillion Australia
pada kali ini adalah banyak pihak yang terlibat dalam menyokong pavillion
mereka seperti muzium seni, galeri swasta dan institut pengajian seni antaranya
The Balnaves Foundation, Maddockks, Museum of Old and New Art, New Albion
Gallery, Roslyn Oxley9 Gallery, Arts Victoria, Arts Queensland, Department of
Culture and the Arts, Western Australia, Arts NT, Arts Tasmania. Hany Armanoius
‘The Golden Thread’ yang mempraktikkan proses terawal dalam arca iaitu proses
acuan. Hany memperlihatkan kepada kita objek harian yang sering kita temui
dalam kehidupan kita yang membina kepada keseronokan melihat visual, ianya juga
berpotensi sebagai bahan keindahan, dimana setiap arca yang dicipta mempunyai
daerah estetika tersendir. Karya beliau adalah tanda kepada banyak benda di dunia
ini yang perlu dilalui oleh keindahan mata kita.
Kami beralih pula ke beberapa pavillion yang terletak di San
Elana yang masih terletak di Giardiani dan yang memisahkan ianya dengan
pavillion negara yang lain adalah laluan bot-bot persendirian disebalahnya.
Antara negara yang menempatkan pavillion mereka disini adalah Austria, Serbia,
Brazil, Mesir, Venice, Poland, Romania dan Greece.
Pavillion Austria adalah pavillion paling cepat disiapkan
diantara Pavillion disana, direkabentuk oleh Josef Hoffmann selepas hampir 20
tahun melalui perundiangan dan penolakan. Pavillion ini telah menghoskan negara
Austria sejak 1934 lagi. Apa yang menariknya pavillion ini adalah rekaan ruang
dalaman yang begitu dominan dengan struktur vertikal. Ianya dibahagikan kepada
dua bahagian bangunan, dimana galeri utama yang mempunyai dua ruang
pameran dan satu bahagian untuk ruang
seni arca. Pavillion Austia dikuratorkan oleh Eva Schlegel merangkap komisioner
dengan menampilkan artis Markus Schinwald. Karya-karya instalasi Schinwald
terdapat dalam pelbagai-bagai cara perletakan di persimpangan koridor yang agak
sukar dilalui dimana beliau ingin membawa para pelawat yang masuk kedalam ruang
yang beliau sediakan ini bertindak sebagai karieograf melaluinya dengan karya
itu diletakkan secara meninggi, rendah, atas, bawah dan seperti sesuatu
sekatan. Sebenarnya Schinwald ingin meneroka kawalan perwatakan, disiplin dan
perbaian kendiri badan manusia secara psikologi dari aspek batiniah, tampak
kelihatan dan dan boleh dirasai degan memanipulasi ruang, masa, cahaya dan
bayang.
Pavillion Venice pada asalnya adalah direkabentuk untuk
pameran seni dekoratif Venice pada tahun 1932 yang diarahkan pada masa itu oleh
Brenno Del Giudice, namun diberikan kepada negara Switzerland (1952 diberikan
kepada Mesir), Poland dan selepas pembesaran tahun 1938 diberikan kepada
Yugoslavia (kini Serbia)dan juga Romania. Pavillion Venice ini bolehlah
dikatakan pavillion yang hanya mempamerkan karya oleh artis yang berasal dan
berpengkalan di Venice sahaja, ia seperti satu pavillion wilayah yang khas
untuk artis yang berasal daripada sini. Pada kali ini Pavillion ini adalah
kerjasama diantara Comune di Venezia daripada pinjaman Koleksi Louis Vuitton
yang dikuratorkan oleh Medile Gambier dan mengetengahkan karya
‘Mariverticali/Of Water and Other Elements’ oleh artis Fabrizio Plessi. Dalam
karya instilasi ini Plessi menggunakan strukter logam hitam berbentuk sebuah
bot dengan program yang telah direkod dalam tv plasma, bekas air dan juga
bunyian. Plessi tidak berminat untuk beromantik, mengambar, dan mengkronstuk
objek tetapi karyanya kuat bermain dengan sensasi menerusi kewujudan refleksi,
nada yang lebih segar dan bermetafora yang dibangunkan dalam permukaan dan
ruang. Plessi mengambil subjek air dan gendola yang begitu ikonik sekali di
Venice ini, karyanya adalah berkaitan antara alam dan kekuatan tenaga manusia
dalam membentuk peradaban manusia dengan membina perasaan takjub, komposisi
yang dinamik dan futuristik.
Pavillion Serbia atau dahulunya Yugoslavia nama asal
pavillion ini adalah disokong oleh 3 badan seni dan budaya negara itu iaitu
‘Ministry of Culture of Republic of Serbia, Provincial Department of Culture of
Executive dan Council of Autonomous Province Vojvodina dengan komisionernya
oleh Zivko Grozdanic yang dikuratorkan oleh Sanja Kojic Mladenov membawa artis
Dragoljub Rasa Todosijevic dengan tajuk pameran ‘Light and Darkness of Symbol’.
Rasa sebenarnya mencabar kita terhadap pemahaman lama dan interpritasi terhadap
simbol. Karya beliau memprovokasikan deria kita apabila melihat atau mambuat
observasi terhadap tanda-tanda dalam sosial-politik, ekonomi dan konteks sosial
dalam persekitaran sosial beliau. Dalam satu karya beliau telah menyimbolkan
lambang Nazi yang di Italickan bentuknya dan dihadapannya terdapat tab mandi,
Rasa seolah-olah mahu memberi interpriatasi baru terhadap lambang sebuah
pergerakan manifesto politik yang telah berkubur disebelah Eropah.
Pavillion Brazil direkabentuk benar-benar dihadapan
jambatan yang menghubungkan diantara Giardini dan San Elena sejak 1959 lagi
yang direkabentuk oleh Brenno Del Giudice dan Amerigo Marchesin. Pavillion ini
dibawa oleh Fundacao Bienal de Sao Poulo dengan sokongan oleh ‘Ministry of
Foreign Affairs’, ‘Ministry of Culture’ dan ‘Brazillian Embassy in Rome’ yang
mewakilkan artis Arthur Barrio oleh dua orang kurator mereka iaitu Agnaldo
Farias dan Moacir dos Martin bersama Heitor Martin sebagai komisionernya. Dalam
pameran beliau ini yang bertajuk ‘registro+(ex)tensoes y pontos’ karya Artur dibahagikan
kepada dua bahagian, ruang pertama ‘Record’ adalah karya beliau sebelumnya yang
mempamerkan fotografi, video, dan teks dimana ia adalah strategi memperkenalkan
kepada audien yang belum biasa melihat karya beliau sebelum ini mana kala di
ruang kedua pula ia mempertaruhkan karya instalasi terbari beliau yang
dihasilkan sempena acara ini. Karya Arthur umumnya mencabar ‘kesucian’
institusi seni dengan material yang rendah mutunya yakni yang mudah rosak dan
tidak tahan lama seperti garam, daging, kayu, ikan, roti dan serbuk kopi yang
dibawa ke dalam galeri dalam sebuah instalasi besar yang menganggu dan mengacau
‘darjat’ atau darjah deria audien .
Pavillion Mesir pula bukan dikomisoner oleh individu
tetapi oleh badan seni negara berkenaan iaitu ‘Fine Art Sector, Ministry of
Culture, Egypt’ yang dikuratorkan oleh Aida Eltoire dengan tajuk ’30 Day of
Running in the Place’, apa yang menariknya lagi pada pavillion Mesir ini ialah
mereka menampilkan karya artis yang telah meninggal dunia iaitu Ahmad Basiouny
(1978-2011). Basiouny mati pada usia 32 tahun setelah terkena tembakan semasa
kejadian Revolusi Mesir tyang berlaku di Dataran Tahrir yang menuntut
pengunduran Presiden Mesir iaitu Hosni Mubarak. Karya ini adalah dokumentasi
Basiouny yang juga adalah artis multimedia dimana beliau melakukan persembahan
digital dengan lima skrin yang memprojekkan ‘footage’ harian atau dokumentasi
yang berlaku di bandaraya Cairo itu dimana
beliau sendiri telah mati.
Pavillion Poland dianjurkan oleh Zacheta National Gallery
of Art, Warsaw dengan sokongan Ministry
of Culture and National Heritage of the Republic of Poland. Pada kali ini ia
dikomisionerkan oleh Hanna Wroblewska dan oleh dua orang kurator iaitu
Sebastian Cichocki dan Galit Eilat dengan tajuk “...and Europe will be Stunned”
oleh Yael Bartana. “...and Europe will be Stunned” adalah trilogi video Bartana
iaitu artis Israel/Dutch dan ini adalah kali pertama pavillion Poland diwakili
oleh artis yang bukan berasal dari negara berkenaan tatapi mewakili
pavillionnya dalam sejarah Biennialnya. Bartana memprojekkan tiga buah filem
iaitu ‘Mary Koszmary’ (2007), ‘Mur i wieza’ (2009) dan ‘Zamach’ (2001) dimana
kesemuanya berkisar tentang aktiviti Jewish Renaissance Movement in Poland atau
(JRMiP) iaitu Pergerakan Renaisan Yahudi Poland iaitu sebuah pertubuhan politik
yang memanggil semula kembali 3 juta tiga ratus ribu orang Yahudi untuk kembali
ke tanahair mereka yang asal. Filem melingkari tentang sejarah persaiangan
nasionalisme dan militarisme naratif kependudukan orang Israil, impian
pergerkan Zionis, anti-Semantik, Holocaust dan hak orang Palestin untuk
kembali. Kefahaman perletakan ruang , masa dan bunyi adalam kunci kejayaan beliau
dalam mentranformasikan situasi politik dan sosial kepada pengalaman kederiaan
yang sebenar.
Salah satu pavillion yang menarik perharian saya adalah
dari Romania iaitu negara di sebelah Eropah Timur. Mereka membawa 3 artis
secara berkumpualan antaranya ialah Ion
Grigorescu, Anetta Mona Chisa dan Lucia Tkacova. Dua orang kurator yang diberi
tugas membina pameran yang bertajuk ‘Performing History-with Ion Grigorescu dan
Anetta Mona Chisa & Lucia Tkacova’ ialah Maria Rus Bojan dan Vasile Dincu.
Pavillion Romania secara keseluruhannya bagaimana pandangan Eropah Barat
terhadap negara disebelah Timur sekitar idea seni itu sebagai alternatif, bebas
dan kedegilannya dalam sejarah persembahan. Karya-karya Grigorescu
mempersoalkan penolakan ikon dan etika praktis artistik di Romania manakala Mona
Chisa dan Tkacova bereaksi terhadap rujukan sejarah dan menentang semula
kepentingan dan pengalaman baru dan perhubungan antara generasi dan permasalah
kritikal dan etika dimana di luar dindinag bangunan pavillion ini mereka
menulis menggunakan teks yang bertajuk
‘20% of reason not to be at the Venice Biennale’ dan sebalah kanan ’80
of reason to be at the Venice Biennale’disini saya menulis kembali apa yang
dinyatakan oleh mereka berdua.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan