Selasa, 8 Oktober 2019

Wawancara Wong Hoy Cheong dengan Raja Shahriman Sempena Pameran ‘Raja Shahriman Raja Aziddin: Gerak Tempur’ di Pelita Hati pada 25 Mac – 8 April 1996




Penterjemah: Faizal Sidik

Temuramah ini telah diadakan di rumah Raja Shahriman yang terletak  di Bukit Chandan, Kuala Kangsar pada awal tahun 1996.

WHC: Sudah hampir 3 tahun anda berpindah dari Kuala Lumpur dan kembali semula ke kampung halaman di Kuala Kangsar. Saya masih teringat anda pernah berkata bahawa anda ingin lari dari kesibukan hidup di bandar pada masa itu. Bagaimana perubahan ini berlaku? Apakah perkembangan daripada peralihan ini?
RS:      Banyak yang berubah, pertamanya saya sudah ada bengkel sendiri untuk saya buat kerja dengan selesa. Akhirnya dapat juga saya menumpukan perhatian membuat arca secara sepenuh masa. Kini saya mencurahkan tenaga untuk menghasilkan karya. Di Kuala Lumpur saya tidak mempunyai bengkel atau masa dan keupayaan untuk melakukannya. Di sana saya sangat tertekan kerana tidak dapat melakukannya. Kini saya rasa agak tenang kerana jauh dari kegilaan kota, Jauh daripada rumah-rumah batu yang saya rasa seolah-olah seperti penjara bagi saya. Saya juga mempunyai lebih masa untuk belajar Islam. Saya pergi menuntut ilmu tiga kali seminggu dan memperbanyakkan amalan agama. Namun perjalanan saya masih panjang. Saya mahu mempertingkatkan ilmu saya untuk mengenal Tuhan yang Maha Esa. Perjalanan saya masih jauh.

WHC:  Apakah hubungan anda dengan masyarakat? Anda kata mahu lebih mendekatkan diri dan menjadi sebahagian daripada masyarakat di Kuala Kangsar.
RS:      Saya berkenalan dengan beberapa rakan rapat dan kami menghabiskan masa bercakap dan berbincang tentang  agama dan perihal semangat dalaman. Kawan rapat saya Abang Man bekerja sebagai pengimpal di bengkelnya. Dia mengajar saya silat. Di sini ada guru agama Ustad Din,  beliau banyak memberi saya tunjuk ajar tentang Islam.

WHC:  Bagaimana pula dengan tukang besi, adakah anda juga belajar denganya?  
RS:      Saya dah jarang melihatnya lagi, kebanyakan mereka telah tua dan ada sesetengahnya sudah tidak aktif melakukannya lagi. Ada yang telah meninggal dunia, mereka mengajar saya  tentang teknik.

WHC:  Anda dikatakan mempunyai pandangan berbeza terhadap keluarga diraja dan anda sendiri mempunyai darah keturunan raja. Bagaimana pandangan itu kini?
RS:      Pada zaman dahulu keluarga diraja menindas dan memeras harta rakyat. Kebanyakan mereka tidak mengambil kisah tentang kebajikan rakyat. Mereka hanya mementingkan diri, nafsu dan kepuasan mereka semata-mata. Mereka tidak mengikut jalan Islam yang sebenar dan pada hari ini ada dikalangan mereka yang masih tidak berubah. Namun dari sudut lain, keluarga diraja juga suka kepada kehalusan dan penuh dengan adab, berbudi bahasa, hormat-menghoramati.

WHC:  Ada suatu yang saya masih menjadi tanda tanya dan mungkin juga kebanyakan orang yang  mengenali anda, bagaimanakah anda dilihat seorang yang lembut tuturkata dan pendiam namun menghasilkan karya yang agak ganas dan penuh agresif?
RJ:      Jiwa saya sebenarnya kacau di dalam (ketawa). Kadangkala saya boleh melihat yang saya membunuh orang, itulah jahatnya saya. Oleh sebab itulah agama sangat penting bagi saya untuk mengawal tindak tanduk kita. Minda manusia penuh dengan perkara yang menakutkan. Proses berfikirlah yang mampu mententeramkan dan mencari logik tindakan tentang pelbagai perkara. Kita boleh mengetahui sesuatu itu salah tetapi kita mempunyai sebab dan alasan untuk mengatakan tindakan yang salah itu benar dan yang benar itu salah. Saya secara batiniah kasar di dalam.

WHC:  Adakah anda mengatakan atau menyarankan yang anda ingin kembali ke zaman anda sebelum ini dimana anda menghasilkan karya-karya yang dilihat penuh dengan keganasan?
RS:      Tidak, semestinya tidak. Sebelum ini jiwa saya penuh gelojak dan sehingga ke hari ini, namun saya sedari tentang kehadiranya. Saya dapat rasakan emosi itu dan cuba untuk memahami dan mengawalnya.

WHC:  Tetapi adakah anda masih membuat kenyataan menentang keganasan dan tindakan agresif dalam kehidupan sebenar?
RS:      Ya, dalam kata lain saya menggunakan konflik dan keganasan dalam diri sebagai sumber dan simbol sebagai refleksi keganasan yang berlaku di dalam dunia ini.

WHC:  Mengapa anda hanya menggunakan bahan besi dalam menghasilkan karya? Bagaimana pula bahan lain seperti gangsa dan marmar?
RS:      Saya tertarik dengan kekuatan yang ada pada besi. Gangsa agak halus dan logam yang berartistik, dengan kayu pula bertentangan pula sifatnya dimana anda perlu membentuk dan meluak untuk jadikan arca. Ada banyak lagi yang belum saya terokai pada besi, misalnya saya suka permukaan besi dan menggunakan pelbagai bentuk besi, bukan sahaja hanya membuat keris dan parang tetapi juga arca.

WHC:  Mengapa anda memilih logam buangan seperti bahagian pada mesin dan enjin, tidak menggunakan kepingan besi dan rod besi yang dijual di kedai?
RS:      Saya pilih kerana atas faktor estetika yang ada padanya. Bahagian-bahagian ini mempunyai bentuk seperti bulat, bersegi, berputar, bercembung dan berlengkung, bentuknya sangat menepati kehendak saya. Tambahan pula, saya tidak perlu memotong dan buang masa untuk membentuk semula.

WHC:  Bolehkah anda ceritakan berkenaan dengan bagaimana anda mendapat logam-logam buangan ini dari kedai tempat barang terpakai yang anda kunjungi? 
RS:      Pada mulanya pekerja tempat logam buangan yang saya beli itu tanya macam-macam, tetapi kini tidak lagi. Saya teruja kerana jumpa bentuk besi yang saya mahukan, dalam sehari saya boleh menghabiskan masa antara 3 hingga 4 jam untuk turun naik busutan barang buangan mencari logam besi yang sesuai.

WHC:  Sepekara lagi yang membingungkan saya adalah aspek ‘KeMelayuan’ dalam amalan hidup anda dan ‘KeBaratan’ dalam penghasilan karya anda. Anda dilihat bukanlah mengamalkan gaya hidup Barat kerana tinggal dalam suasana kampung dan begitu dekat  dengan budaya Melayu, amalan tradisi dan agama Islam. Dimanakah imej-imej karya anda ini terhasil? Jika dibuat perbandingan, saya lihat ramai pelukis Melayu di kota kosmopolitan Kuala Lumpur yang karyanya lebih kebaratan dari anda yang menghasilkan karya yang mengeksploitasikan  ikonografi Melayu?
RS:      Aduh! (mengeluh), Saya tidak perasan sebenarnya. Tetapi ada kebenarannya. Saya tidak begitu pasti bagaimana imej itu hadir. Saya tidak membuat rujukan yang spesifik atau mengambil idea dari rujukan lain.

WHC:  Bagaimana pula dengan teks visual dan media seperti filem sains fiksyen dan kartun. Saya rasa saya pernah membincangkan karya anda mempunyai persamaan dengan sains fiksyen?
RS:      Saya tidak meminati cerita kartun. Ya, saya pernah menonton beberapa filem sains fiksyen, namun saya tidak pernah menonton filem seperti karya ini. Saya tidak tahu sebenarya bagaimana untuk menjawap soalan anda.

WHC:  Adakah anda pernah menghadapi konflik antara ‘KeMelayuan’ amalan budaya Melayu anda dan Islam?
RS:      Ya, masih banyak amalan budaya Melayu yang bercanggah dengan Islam. Amalan seperti mengusap senjata dan ilmu hitam. Namun budaya dan kepercayaan boleh disesuaikan mengikut kehendak Islam. Misalnya keris, jika mengikut tradisinya hulu keris diukir dengan bentuk figura. Kini diukir dengan motif abstrak dan kaligrafi Islam. Tetapi orang masih lagi mengasapkan dan mengatakan mempunyai semangat, itu yang salahnya.

WHC:  Pemikiran berasasan fungisan merupakan aspek yang penting dalam karya anda sejak anda menghasilkan keris dan parang tiga tahun lalu. Asalnya untuk digunakan tetapi dalam karya anda tidak sebagai kegunaan. Adakah senjata ini masih dianggap sebagai objek yang menganggu.?
RS:      Saya ingin meneroka dan menghasilkan suatu yang baru, selepas menghasilkan lebih 20 arca fungsian, saya rasa seperti ianya satu pengulangan. Bentuk figura mula muncul dan mula menyukainya namun bentuk fungsian masih lagi penting.

WHC:  Sila nyatakan, bagaimana karya figura ini muncul dalam karya anda. Saya agak berminat dengan realisme?
RS:      Sebagaimana yang saya katakan diawal, figura itu telah muncul sejak saya membuat siri ‘Killing Tool’. Kemudian ia berubah menjadi lebih realistik seperti bentuk tubuh manusia. Saya benhenti menghasilkannya dan kembali semula membuat arca separuh abstrak, saya cuba ke arah itu namun tidak berjaya dan akhirnya saya tidak terus berhenti. Setiap kali saya melihat besi buangan dan bahagian mesin di kedai besi buangan, saya nampak tulang dan anggota badan manusia, ia seolah-olah tidak boleh lari dalam imaginasi saya. Saya dapati ia adalah suatu yang perlu saya lakukan dan lalu ke situ. Saya rasa keliru dan berdepan dengan konflik. Saya jatuh sakit selama 3 bulan, saya tahu Tuhan sedang mengujI saya kerana saya menghasilkan arca figura dan inilah balasan yang saya terima. Kini saya masih menghasilkan karya arca berbentuk figura. Saya berdialog dengan perasaan dan berkata akan behenti serta akan menghasilkan suatu yang lari daripadanya, namun jauh di sudut hati saya, saya masih mengatakan menghasilkan figura itu adalah salah.

WHC:  Mengapa pembuatan arca figura seolah-oleh menjadi isu kepada anda kini jika dibandingkan sebelum ini?
RS:      Sebelum ini saya tidak menghasilkannya secara serius, walaupun pernah membuat beberapa buah arca figura dan lukisan, saya tidak nampak sangat macam figura. Kebanyakannya adalah karya abstrak dan saya menyukainya. Tetapi dalam karya ini saya sememangnya memokuskan dalam beberapa tahun ini menghasilkan karya –karya arca figura. Semakin lama semakin nampak dan selepas bermuhasabah ia adalah salah.

WHC:  Ada sesetengah seniman dan ilmuwan muslim yang menulis berkenaan taswir dan menurut mereka selagi penghasilan karya dan orang yang memilikinya bukan untuk tujuan penyembahan maka dibolehkan. Apa pandangan anda tentang perkara ini?
RS:      Saya tidak fikir saya orang yang layak untuk bercakap tentang perkara ini. Namun apa yang orang katakan berkenaan taswir itu adalah tidak penting. Bagi saya apa yang lebih penting adalah suara hati seniman itu.

WHC:  Saya berminat untuk membincangkan persoalan tentang figura secara lebih mendalam. Saya mendapati pengkaryaan anda cenderung untuk bermain dengan struktur tubuh badan misalnya penekanan terhadap jari tangan, jari kaki pinggul dan struktur tulang. Walau bagaimanapun bahagian muka kurang diberi perhatian. Pembentukannya dipermudahkan dan kadangkala kelihatan seperti kepala binatang atau seakan-akan menyerupai topi keledar. Adakah ini masalah taswir yang melarang pembentukan figura yang sempurna.
RS:      Tidak. Aspek ini tidak ada kena mengena dengan taswir atau agama. Saya cuma tidak suka membuat kepala. Saya mendapati bahagian itu paling mencabar  dalam tubuh manusia. Oleh yang demikian saya lebih menumpukan pada perlakuan dan pergerakan badan. Maksud saya bagaimana tubuh dalam situasi menyerang dan bertahan dan juga bagaimana senjata dipegang dan digunakan. Sekali lagi bahagian kepala bukanlah keutamaan saya.

WHC:  Arca anda mempunyai pergerakan daripada seni bela diri iaitu silat. Adakah hasil daripada belajar  pencak silat itu yang mendorong anda mempraktikkan pergerakan itu dalam karya?
RS:      Sebenarnya saya telah menghasilakan arca figura sebelum belajar silat. Tidak semua pergerakan dalam arca saya ada mempunyai pengaruh silat. Arca saya adalah gerakan reaksi dalaman diri dan konflik jiwa. Adakah anda tahu maksud silat?

WHC:  Selain daripada seni tradisi mempertahankan diri ia mempunyai hubungan dengan semangat dalaman, itu pada pandangan saya.
RS:      Silat lebih daripada hanya mempertahankan diri, di dalam silat memgandungi keindahan dan kebaikan dan juga penzahiran semangat bentuk. Kebanyakan orang hanya memandang dari segi bentuk yang zahir sahaja. Silat bukan sahaja seni mempertahankan diri, Silat adalah berkenaan “menerima semua yang baik, menolak sekali yang jahat”. Ada yang dinamakan sebagai silat jasmani dan silat rohani.

WHC:  Sejak kebelakangan ini, seolah-olah ada kecenderungan minat  dalam mempamer dan mendokumen seni kontemporari Islam di Malaysia. Tetapi dalam pameran sebegini anda tidak dijemput sama. Apa perasaan anda?
RS:      Saya tidak terkilan, mungkin karya saya tidak menepati dengan definisi seni Islam itu sendiri. Saya fikir pencarian saya agak berbeza dan karya saya tidak boleh dibaca dari sudut stail dan definisi seni ke arah seni Islam, dalam kata lain pilih seorang seniman dan anggap beliau pengkarya seni Islam. Tuhan mencipta kita berbeza-beza. Saya hanya menghasilkan karya seni yang saya arif dan faham sahaja sebab ia lebih jujur. Kebanyakan pelukis bercakap tentang tauhid dan menghasilkan pengulangan bentukan geometrik yang tiada awal dan tiada akhir. Ya, saya boleh faham dan mengakui keintelektual mereka. Namun jauh di dalam hati dan perasaan adakah maksud bentukan tiada awal dan tiada akhir atau infiniti ini mengambarkan sifat Allah Yang Tiada Awal dan Tiada Akhir. Menghasilkan bentukan ini tidak akan bermakna jika tidak memahami maksudnya yang sebenar, jika tidak kita tidak jujur pada diri sendiri.
Saya seboleh mungkin cuba untuk menjadi seniman yang ikhlas dan jujur. Jalan ke arah itu, saya percaya pada kebenaran Islam, saya pergi ke kelas agama, saya mengkaji Islam, saya bertanya kepada agamawan, saya cuba untuk mengikuti ajarannya. Jika pemahaman saya tentang Islam telah mendalam, saya pasti pengkaryaan saya turut akan berubah. Saya akan mula nampak apa itu jalan kebenaran Islam dan  kebenaran itu dalam karya-karya saya.




Rujukan:

Wong Hoy Cheong. Introduction: Fragments. Gerak Tempur, katalog pameran Raja Shahriaman Raja Aziddin, Pelita Hati Gallery of Art. 1996













Tiada ulasan:

Catat Ulasan