Oleh: Faizal Sidik
Abstrak
What began as
a hobby for me has over the years grown into a deep passion. Having been given
the opportunity to research and curate this exhibition by the National Art
Gallery, Malaysia has been a wonderful
privilege. To me, photography is not an art that stands on its own, it has been
consequential in our culture and furthermore, provide future generations an
opportunity to witness, though images, the history of Malaysia.
Crucial events such as Merdeka and our rapid infrastructural development have
served as camera fodder for our physical achievements of our countrymen.-Alex Moh, Guest Curator, ‘Malaysia Photography From 1900 to
The Present Day: History and Beyond’
Apabila melihat perasmian pameran Fotografi Malaysia dari 1900 sehingga kini: Sejarah dan Masa Depanya, ia seperti mempunyai persamaan dengan
tajuk pameran , Seni Lukis
Malaysia Kini. Benarkah kedua-kedua pameran ini ‘kini’ itu mengambarkan
kekiniannya dalam persada seni di Malaysia? Sudah terbuktikah atau disahkan
benar penetapan ‘kini’ apa yang dipaparkan sudah di akui kini oleh kita? Atau
hanya sekadar menyedapkan tajuk agar ia nampak terkini tetapi masih dalam
konteks yang lama. Atau ia hanya bermula sekadar hobi-hobi sahaja dan
mendalaminya sudah cukup untuk mengatakan hal-hal kekinian itu tadi? Seriuskah
kita dalam menggunakan ‘kini’ itu jika ia hanya dimulakan dengan secara
suka-suka sahaja, ini kerana segala yang diperkatakan mesti di
pertanggujawabkan keatasnya.
Benarkah dengan memberi kronologi pergerakan, teknik dan
konteks sejarah bermula dari tahun 1900 hingga 2000 itu merupakan satu aliran
yang mesti dipatuhi, Adakah dengan hanya merakamkan gambar-gambar dari tarikh
tersebut hingga ‘kini’ itu secara otomatiknya kita mesti mensetujui kenyataan
itu benar-benar mengambarkan sejarah dan masa depan Malaysia itu sedemikian
rupa? Atas dasa apa kenyataan ini dipegang atau hanya sekadar merakamkan semula
memori-memori silam untuk direnung kembali dalam kehidupan sekarang. Dan apakah
peranannya pula dalam konteks kita pada hari ini dari rakaman-rakaman kamera
itu. Sejarah negara kita merdeka 47 tahun dahulu hingga kini, apakah hasil yang
diperolehi daripada pameran-pameran fotografi yang diadakan sebelum ini
sehinggalah pameran yang terkini ini apa pula peranannya dalam masyarakat?.Duit
telah banyak telah banyak dilabur dan dihabiskan tetapi keadaan masih ditahap
sama juga.
Di Malaysia kini, senario sebarang pameran seni yang kita
lihat kini tidak benar-benar berlandaskan keilmuan itu sendiri, berlandaskan
keilmuan itu bermaksud atas dasar apa idea yang dibuat itu diteorikan, senario
yang kita lihat hanya berpameran kemudia
kita balik dan membuat hal masing-masing
sahaja. Media pula hanya membuat laporan-laporan untuk menyakinkan masyarakat
tahu akan kewujudan pameran itu dan selalunya kata-kata pujuanlah yang sedian
di suapkan kepada mereka, hal ini pun satu polemik juga.Keilmuan itu menuntut
kita berwancana atas apa yang ditonjolkan dan dipamerkan, keilmuan menuntut
kita menjelaskan apa yang diperkatakan tentang fotografi itu yang dikatakan
bukan sekadar seni, tanggujawab kurator adalah untuk mewancanakan semula atas
apa yang mereka rencanakan dalam bentuk ilmu bukan membuat laporan seperti
menyediakan laporan tahunan syarikat. Sesebuah pameran hendaklah tidak dilihat
sekadar untuk memenuhi aktiviti badan-badan yang juga memerlukan aktiviti ini
dalam memenuhi kalenda tahunan mereka, Tahukah badan-badan ini apa sahaja aktiviti
yang dijalankan oleh mereka berbalik semula kepada masyarakat, Usahlah kita
mengeluh jika masyarakat tidak menghargai kegiatan seni apa yang kita lakukan,
kerana masyarakat berhak menjadi pengadil atas apa sahaja yang di perlihatkan
keatas mereka, pengadil disini dalam ertikata berhak membuat penilaian semula
dengan penuh rasa was-was dengan apa yang dilihat, jadi disinilah akan
berlakulah dialog atas apa yang mereka rasakan tidak kena, oleh itu setiap
perancangan mestilah benar-benar relevan atas kehidupan mereka kini bukan hanya
sekadar untuk memenuhi hobi atau hanya suka-suka.
Melihat semula katalog fotografi ini ia hanya membuat
perbandingan antara fotografi dahulu dan kini dari segi teknik dan
pensejarahannya mengikut konteks yang dilalui oleh medium tersebut, kita tidak
seharusnya mencuba mencari ‘makna’ keatas objek seni yang ditonjolkan.
Kefahaman kurator terhadap kamera dalam membuat imej, merakamkan gambar tidak
difahami dengan jelas. Menurut Susan Sontag dalam bukunya
On Photography, 1977 “A photograph is not an accident—it is a concept. The
‘machine-gun’approach to photography—by which many negatives are made with the
hope that one will be good—is fatal ti serious results’. Jika mengambil kenyataan tersebut kita di sini masih lagi hanya mengangap
fotografi hanya merakamkan kejadian-kejadian yang berlaku seolah-olah memberi
makna keatas rakaman visual, jika kita memberi makna adakah kita pasti tentang
makna yang kita maknakan. Dan tidak mengangapnya sebagai kod baru visual dalam
pengolahan idea, dan dengan idea-idea yang datang inilah akan mencambahkan satu
ilmu baru dalam kehidupan kita.
Adakah kita telah meletakkan asa ini dalam perjalanan
sejarah dan masa depan fotografi Malaysia kini? Ataupun kita masih terkeliru
dengan sejarah kita sendiri? Masa depan seni Malaysia kini menuntut satu
platfom baru, platfom baru ini bermaksud ia mestilah terbina atas dasar
epistemental seperti yang ada dalam pelukis kita kini. Jika hal ini tidak
terbina terlebih dahulu maka perjalanan sejarah dan masa depan fotografi
Malaysia kini tidak akan kemana perginya.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan