Ahad, 6 Januari 2019

Kritikan, Estetika dalam Catan Songket


Oleh: Siti Haliza Yusop




KUALA LUMPUR: Manuskrip klasik Sulalatus Salatin memberi inspirasi tersendiri kepada pelukis, Faizal Sidik, hingga membolehkan beliau melahirkan lebih 50 catan yang dipamerkan, dalam pameran Catan Songket di Galeri Pantai Timur, Kuantan.
Faizal menjalin dengan baik kesusasteraan tradisi Melayu itu, dengan geometri songket di atas kanvas melalui beberapa karya termasuk Taman Impian Ledang II.




Karya itu dihasilkannya berdasarkan naratif perjalanan Tun Mamat dan Laksamana Hang Tuah, ketika mahu meminang Puteri Gunung Ledang seperti yang diungkapkan melalui Sulalatus Salatin.
Faizal berkata, karya yang dihasilkannya lebih kepada satu komentar sosial, dalam membicarakan mengenai ketamakan pemimpin.
“Saya mahu melukiskan kegilaan sang raja yang sanggup melakukan apa sahaja, bagi memenuhi keinginan hati walaupun membebankan keluarga dan rakyat.
“Karya yang dihasilkan ini juga berupa satu komentar sosial dan refleksi terhadap situasi politik semasa yang berlaku, terutamanya membabitkan ketamakan penguasa seperti yang berlaku sebelum 9 Mei,” katanya kepada Sastera & Budaya, di sini.
Di sebalik kritikan keras, Faizal tidak lupa memastikan mesejnya diterjemahkan dalam bentuk karya penuh berseni dan halus, menerusi perlambangan taman yang indah dan motif bunga songket yang mempunyai falsafah.
Faizal turut mengambil kesempatan merakamkan secara kronologi 18 babak lukisan landskap mengenai perjalanan rombongan itu, melalui karya bersirinya Peminangan Puteri Gunung Ledang yang disudahkan dengan senarai permintaan oleh si Puteri.
Sementara itu, penulis dan kurator jemputan Catan Songket, Idarina Ibrahim, berkata karya Faizal mengangkat kesusasteraan Melayu tradisional sebagai wadah komunikasi, yang digabung dengan teknik visual songket sebagai lambang estetika.
Penghasilan karya dalam pameran itu katanya, menonjolkan keupayaan Faizal memahami keindahan dan estetika penulisan Sulalatus Salatin, terutama ketika Tun Mamat memasuki sebuah taman kayangan di lereng Gunung Ledang.
“Faizal amat berhati-hati dalam mengukir keindahan bicara manuskrip Sulalatus Salatin, terutama ketika memikirkan medium yang berpadanan untuk menterjemahkan keindahan taman yang dimasuki oleh Tun Mamat.
“Beliau berjaya menterjemahkan keindahan taman itu kepada asas teknik tenunan songket, yang rapat dengan masyarakat Melayu.
“Songket diketahui indah dan mewah, sebagai lambang kemegahan masyarakat Nusantara dan ini semua dizahirkan melalui karya dalam pameran ini,” katanya.


https://www.bharian.com.my/rencana/sastera/2019/01/516681/catan-songket-bercerita-ketamakan-pemimpin-politik

Siti Haliza Yusop,  'Kritikan, estetika dalam catan songket',  Berita Harian (Sastera & Budaya), 
Sabtu 5 Januari 2018, ms 76


Tiada ulasan:

Catat Ulasan