Selasa, 18 Mac 2014

Seniman dan Kesenimanannya

Oleh : Faizal Sidik

(Esei ini merupakan penulisan daripada katalog pameran 'Salut 55' yang diadakan di Galeri 3A dan 3B di Balai Seni Lukis Negara pada 25 Mac-2 Jun 2014.)

Pertemuan diantara pelukis dan penulis di dewan Sudut Penulis, Dewan Bahasa dan Pustaka, Kuala Lumpur pada awal 1970, Antara yang kelihatan dalam gambar (dari kiri ke kanan) ialah: Maarof Saad, Jaafar H.S., Usman Awang, Kemala, Suleiman Esa, Kamarul Ariffin, Redza Piyadasa, Sharifah Fatimah Syed Zubir, Ahmad Khalid Yusof, Tang Teong Eng dan Grace Selvanayagam.


“Berjuta-juta seniman  mencipta,  hanya beberapa beribu yang dibincangkan atau diterima oleh penonton dan ia semakin kurang dan kurang oleh generasi akan datang”
Marcel Duchamp.


Apabila membicarakan seniman di sini masyarakat kita seringkali terkeliru sama ada beliau adalah seorang pelukis, penari, pemuzik, pelakon, penyanyi, pengarah dan lain-lain karier seni yang menuntut keseniman seseorang. Sehinggakan di sini persatuan seniman itu hanya dianggotai oleh mereka yang terlibat dalam bidang hiburan sahaja. Kecelaruan ini ditambah pula dengan sikap yang memandang artis itu hanya untuk penyanyi dan pelakon. Oleh kerana itulah sebabnya mengapa persatuan tersebut hanya dianggotai oleh dua genre itu. Namun tidak yang lain kerana kelemahan dalam memahami permaknaan dalam sudut yang lebih luas.

Saya tertarik membicarakan perihal ini kerana termanilogi itu sendiri sudah memberi banyak pertanyaan untuk ditanya. Seni atau Art dalam bahasa Inggeris adalah benda yang halus, saya masih ingat dizaman persekolahan dahulu di dalam makmal sains apabila kita mahu menoropong unsur-unsur yang halus kita memerlukan mikroskop kerana unsur-unsur ini tidak boleh dilihat dengan mata kasar. Dalam makna yang lain terdapat perkara yang tersembunyi, disembunyikan atau menyembunyikan kehadirannya. Saya fikir perkara ini adalah lorongan-lorongan atau jalan-jalan dalam untuk memahami seni halus atau nama lain yang sinonim untuk memperlihatkan sesuatu pengkajian iaitu fine arts .

Namun perihal demikian mempunyai perbincangan yang lain yang lebih spesifik untuk diberi pencerahan. Kita membuat permaknaan ‘man’ dalam bahasa Inggeris kepada ‘orang’  dalam bahasa Melayu. Maka mengapa ‘seniman’ tidak sahaja disebut ‘orang seni’ dan perlu meminjam daripada bahasa Inggeris yang mungkin juga meminjam daripada bahasa Latin. Murah sangatkah untuk memanggil orang seni? Tinggi sangatkah pencapaian seseorang itu untuk menamakannya seorang seniman?

Saya fikir kecelaruan ini ada asasnya dalam memahami pergerakan seni tempatan yang ingin membuktikan kita juga mengikuti dalam perkembangan seni antarabangsa. Dalam kajian tempatan ada beberapa contoh yang boleh saya berikan di sini, dalam untuk menyakinkan penggunaan keseniman seseorang. Filem-filem Jalan Ampas di Singapura yang telah dulu menggunakan nama tajuk filem mereka antaranya ‘Seniman Bujang Lapok’ (1962) selain ‘Kembara Seniman Jalanan’ (1986). Jika ditelusuri tema-tema filem ini mengabungkan nyanyian dan lakonan atau pelakon yang menyanyi. Adakah berdasarkan pertanyaan saya diawal tadi mereka memberikan nama persatuan mereka sedemikian rupa dan melupakan yang lebih seni seperti seni lukis, seni tari, seni teater jika ingin mengangkat intisari kesenian daripada hiburan popular semata-mata.

Kadang-kala apabila badan bahasa membuat percaturan penggunaan kata-kata ianya agak membingungkan juga. Adakah seniman juga adalah manusia adi wira dalam rancangan-rancangan animasi yang popular ditahun 1980-an dahulu seperti Spiderman, Ultraman, Superman, Batman dan kini ada yang telah direalisasikan dalam bentuk filem sains fiksyen yang latarbelakang ceritanya mengisahkan manusia biasa yang bertukar menjadi wirawan dalam menyelamatkan dunia. Saya amat bersyukur jika seniman-seniman kita dengan bakat kesenimannya yang mereka ada boleh menyelamatkan umat manusia agar menjadi manusia yang lebih baik dari semalam.

I
Meminjam kata Picasso “Every children is a artist” atau setiap setiap kanak-kanak itu merupakan seniman. Melihat apa yang surahkan beliau ini adalah di dalam diri kanak-kanak itu telah ada ciri-ciri seorang seniman. Jika anda perhatikan di zaman kanak-kanak bakat individu itu boleh diperhatikan,  mereka sangat haus dalam meneroka bermacam-macam perkara. Jika anda memberikan peralatan melukis anda boleh melihat proses kreatif menerusi lakaran-lakaran yang mereka lakukan ianya adalah tulen kerana mereka belum lagi dipengaruhi dengan aturan-aturan seni yang akademik sifatnya.

Jika dibandingkan cara didikan ibu bapa orang Barat mengapa mereka menghantar anak-anak mereka sejak kecil lagi untuk mendalami bidang seni umpamanya seni lukis, muzik, teater dan tarian kerana seni ini melatih anak mereka agar berfikiran kreatif dan terpulang kepada anak-anak itu dalam mengembangkan daya kreativiti mereka sama ada untuk meneruskan amalan-amalan kreativiti di dalam bidang itu apabila sampai di peringkat remaja atau dewasa atau ingin menceburi bidang-bidang lain seperti seni bina, kejuruteraan, teknologi  yang sudah tentu memerlukan daya kreativiti dan inovasi dalam menyelesaikan masalah.

Namun bezanya dengan sesetengah ibu bapa disebelah sini adalah mereka menganggap memberi pengalaman kepada anak-anak mereka sejak kecil dalam menerokai bidang seni ini sejak kecil adalah dikira membuang masa dan wang. Mereka lebih berselera agar anak-anak mereka mendapat keputusan yang cemerlang dalam peperiksaan dan memilih bidang-bidang yang boleh mendatangkan pendapatan yang lumayan seperti bidang kedoktoran, keusahawanan dan sebagainya. Hasilnya kita di rantau sebelah sini bukan dikenali sebagai bangsa-bangsa pencipta inovasi baru tetapi hanya pembeli dan pengikut teknologi. Inilah antara sebab itu mengapa orang Barat sentiasa berada di puncak kreativiti. Puncak kreativiti ini bukan sahaja berlaku dalam perlumbaan dalam sains dan teknologi malah dalam bidang kesenian juga.

Semasa saya berada di pra-sekolah dimana pada peringkat ini kanak-kanak didedahkan dengan pelbagai aktiviti yang menjana kreativiti mereka seperti melukis, menyanyi, berlakon dan bermain. Walaupun saya tidak menyedarinya semasa melakukan aktiviti penerokaan aktiviti tersebut kerana mungkin terlalu naif untuk memikirkan kesan psikologi pembelajaran yang diperolehi pada masa itu namun jika anda membuat pembacaan tentang pemikiran kanak-kanak mereka akan mengatakan bahawa dunia kanak-kanak adalah dunia yang penuh dengan perasaan dan pengalaman ingin tahu. Ia samalah juga dengan anda membaca buku, maklumat yang melekat diminda anda hasil daripada pembacaan bukan untuk dipraktikkan dan dilakukan secara serta merta, tetapi memori itu dimunculkan kembali secara tidak disengajakan kerana anda telah menyimpankannya di dalam fikiran, dimana sel otak anda berfungsi sebagai arkib ilmu.

Pengalaman negara ini kreativiti, penciptaan dan perekaan di latih sejak pra-sekolah, sekolah rendah sehinggalah di peringakat awal menengah. Semasa pelajar kita berada di sekolah rendah mereka didedahkan dengan pembelajaran seni ini dengan lebih sistematik oleh guru yang mempunyai pengalaman contohnya subjek seni visual akan dilatih oleh guru yang mempunyai diploma atau ijazah dalam jurusan pendidikan seni lukis dan seni reka. Murid-murid ini akan diajar ilmu-ilmu asas berdasarkan buku teks yang disusun dari segi teknik, kemahiran dan juga sejarah seni secara ringkas. Manakala subjek kreatif yang lain seperti  kelas muzik murid akan dilatih menggunakan peralatan asas muzik dan vokal suara. Kebanyakan guru-guru seni ini dilatih daripada universiti-universiti kerajaan yang menawarkan bidang-bidang pendidikan seni visual, muzik dan seni kreatif. Namun sebelum institusi ini wujud terdapat kolej seni atau lebih khususnya Jabatan Seni di Maktab Ilmu Khas pada 1966 yang terletak di Kuala Lumpur yang mengajar ilmu-ilmu ini. Pengajar-pengajar awal dalam bidang seni lukis seperti Syed Ahmad Jamal, Redza Piyadasa, Yeoh Jin Leng dan lain-lain.

Penubuhan sekolah yang lebih spesifik dalam memberi pendedahan awal kepada pelajar mendalami bidang seni kreatif adalah daripada resolusi-resolusi yang dilakukan semasa Konvensyen Pendidikan Seni Visual, diantara matlamatnya adalah untuk menyarankan kepada kerajaan pembinaan sekolah yang lebih tertumpu kepada melatih tunas-tunas baru di peringkat menengah. Hasilnya dua sekolah seni ditubuhkan iaitu Sekolah Seni Johor Baharu dan Sekolah Seni Kuching. Sekolah ini bertujuan untuk menyediakan laluan yang lebih awal kepada potensi-potensi yang dikenalpasti di setiap daerah-daerah di negara ini untuk dipilih bagi menyediakan mereka dengan latihan awal seni kreatif sebelum mereka melanjutkan pengajian yang lebih tinggi lagi atau terus memenuhi pasaran industri. Perkara ini ada baiknya, kerana apabila pelajar sekolah rendah memasuki alam baru sekolah menengah mereka tidak lagi diajar lagi aspek-aspek kesenian secara menyeluruh. Pendidikan seni visual hanya di ajar sehingga penilaian menengah rendah sahaja itupun dalam bidang seni lukis dan apabila meraka mengambil peperiksaan menengah atas ianya bergantung kepada pilihan sendiri. Jadi sukar bagi mereka yang telah dikurniakan bakat sejak kecil untuk mengembangkan potensi-potensi yang dimiliki dalam  mengembangkannya terus kehadapan.

Tahukah anda bahawa sistem pembelajaran yang anda lalui selama ini telah disarankan sejak 2000 tahun dahulu di Athens oleh Plato, beliau menyarankan pembelajaran yang baik adalah sehingga seorang itu berumur 22 tahun. Apabila anda memasuki peringkat yang lebih tinggi dalam sistem pendidikan moden pada hari ini seperti di universiti pengkajiannya pula lebih terperinci mengikut bidang pengetahuan. Sesetengah pusat ilmu meletakkan kajian seni ini dibawah gugusan ilmu Kemanusiaan dimana terdapat fakulti-fakulti yang bergabung dengannya. Fakulti-fakulti ini membentuk jabatan-jabatan kecil seterusnya genre-genre seni tertentu didalam ilmu memahaminya. Perkara ini yang biasanya di praktikkan di dalam dunia pengajian seni peringkat tinggi pada hari ini. Persoalannya bolehkah seniman dan kesenimanannya seorang seniman dilahirkan di pusat-pusat tertinggi keilmuannya setelah mendapat pendidikan formal seni yang bertahun-tahun lamanya atau seniman itu adalah mereka yang lahir dengan sendirinya yang bergelut bersama-sama dengan nadi denyut rakyat di luar sana?

II
Semasa revolusi Indonesia banyak kumpulan-kumpulan timbul menentang penjajahan Jepun disekitar Jakarta. Seniman-seniman Persatuan Ahli-Ahli Gambar Indonesia atau PERSAGI yang dipimpin oleh Sudjujono seperti Affandi, Hendra  Gunawan, Otto Djaya, Sudarso, Trisno Sumarjdo, Heng Ngantung dan lain-lain bukan lagi menentang manifesto menentang lukisan Mooi Indie yang telah tidak relevan lagi semasa revolusi ini. Sudjojono telah membuka langkah baru dengan menubuhkan kumpulan pelukis Seniman Muda Indonesia. Pelukis Djajenasmoro merupakan pelopor Pusat Tenaga Pelukis Indonesia, manakala Affandi dan Hendra Gunawan pula dengan Pelukis Rakyat. Mereka semua mempunyai idea dan objektif yang jelas dalam revolusi itu. Kebanyakan karya-karya yang dihasilkan oleh mereka sama ada catan atau lakaran agak berlatarbelakangkan warna-warna gelap dan agak kesuraman yang terbit daripada emosi yang dalam terhadap situasi yang berlaku ketika itu. Karya ini dihasilkan pada tahun-tahun akhir revolusi memperlihatkan kegagahan dan keberanian rakyat Indonesia. Seniman bergerak secara gerila dalam memberi kesedaran kepada masyarakat untuk membebaskan negara dari belenggu penjajah.

Di Filipina gaya asing Romantisme yang digerakkan oleh Amorsolo School yang mengambarkan kecantikan dan keindahan kehidupan cara hidup di desa tidak menerangkan realiti sebenar kehidupan mereka yang mundur, miskin lagi  tertindas oleh penjajah Sepanyol, seolah-olah mereka menipu fakta seperti indah khabar dari rupa. Pada awalnya sekolah itu di tentang oleh dua seniman reformis rakyat Filipina yang belajar di Sepanyol iaitu Juan Luna dan Felix Hedalgo mengkritik penjajahan Sepanyol  menerusi catan gergasi mereka mengenai penyiksaan dan penindasan yang khusus ditujukan kepada kerajaan Sepanyol di Filipina . Sekembalinya dari pengajian di luar Victorio Edades yang dijolok sebagai Bapa Seni Lukis Moden Filipina bersama-sama rakannya seperti Galo Ocampo, Carlos Francisco, Dementrio Diego, Vicente Manansala, Cesar Legasp dan Anita Magasayho kemudiannya menubuhkan kumpulan mereka ‘Triumvite’ dan ‘Ateliar of Modern Art’ dengan menjadikan kafe Ivory Tower sebagai tempat pertemuan. Pengkarya pameran kumpulan ini tidak bersentimental dan prejudis, mereka hadir melihat kepada alam dimana mereka berada dalam mengambarkan keadaan kelas pekerja di bandar dan  bergerak secara terancang seperti pergerakan bawah tanah. Kemudiannya kumpulan-kumpulan dilumpuhkan oleh Jepun kerana mengancam pemerintahan mereka.

Seni Lukis Malaysia dan Singapura atau pada masa itu Malaya sedikit berbeza kerana tidak ada penentangan besar oleh seniman. Pergerakan awal seni moden yang dibawa oleh Akademi Nanyang adalah penghijrahan beberapa seniman daripada Tanah Besar ke Malaya akibat daripada konflik ideologi antara angkatan nasionalis Chiang Kai-Shek dan angkatan komunis Mao Tse Tung. Walaupun terdapat kejadian rusuhan di Singapura dan Malaysia selepas kemerdekaan penglibatan adalah secara individu yang tidak mempunyai tujuan atau manifesto yang jelas. Gerombolan seniman hadir bersama-sama bukan menentang penjajah tetapi menentang ketidakadilan dalam penyalahgunaan kuasa dalam sistem politik tanah air akhir tahun 1990-an. Apa yang menariknya kebangkitan ini lahir bukan sahaja daripada golongan seniman sendiri yang sudah tentu kebejatan yang berada diperkitarannya sudah tentu menganggu proses pengkaryaan mereka, malah kesedaran ini dikongsi bersama-sama rakyat bukan lagi menerusi cat dan kanvas tetapi mereka hadir sebagai aktivis yang turut sama dijalanan menuntut hak rakyat dikembalikan. Pada era reformasi ini lahirlah karya besar dan kontroversi oleh suara-suara sasterawan, seniman dan budayawan seperti Shahnon Ahmad, Syed Ahmad Jamal, A. Samad Said, Muhammad Haji Salleh, Ito Blues Gang, Dinsman, Hishamuddin Rais, Zunar, Nasir Jani, Pyanhabib dan lain-lain. Terdapat juga yang bergerak secara berkumpulan  seperti Seniman Paksi Rakyat (Paksi) dan Kelab Bangsar Utama (KBU)  yang turun ke daalam masyarakat mengkritik pemimpin korup dan zalim menerusi kepakaran kesenimanan masing-masing yang berterusan sehinggalah ke hari ini.



Rujukan:
Faizal Sidik, Pengaruh Pelukis School of Paris Terhadap Pengkaryaan Awal Seni di Asia    
Faizal Sidik. ‘Pengaruh Seni Lukis Barat di Filipina’, Dewan Budaya, Februari 2014, Dewan
Bahasa dan Pustaka, 2014, ms 60-63.
Robert Lebel,  Creative Act  dalam ‘Marcel Duchamp’, Grove Press, New York, 1959,  ms
77-78.
Syed Ahmad Jamal, ‘Art in, Malaysia, Artist and Areas of Commitment’,  Balai Seni Lukis
Negara, 1978,
T.K. Sabapathy, ‘Piyadasa’, Archipelago Publisher, Kuala Lumpur, 1978
T.K. Sabapathy, ‘Piyadasa An Overview 1962-2000’, Balai Seni Lukis Negara, 2001, ms 117.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan