Oleh:
Faizal Sidik
Memetik
apa yang pernah dikatakan oleh Robert Rauschenberg “peranan artis adalah menjadi
saksi terhadap sejarah masa”. Sepanjang hidupnya beliau banyak menghasilkan
karya-karya komentar terhadap kepelbagaian budaya dan dialog sejagat seperti peperangan,
persamaan hak, perlucutan senjata nuklear, dasar aparted, pembangunan ekonomi,
hak artis dan isu alam sekitar yang menurutnya tema-tema yang patut artis pada
hari ini tekankan. Karya Suhaimi Fadzir ‘Apa
Ertinya Kemerdekaan: Pribumi Penjajah Pendatang’ 2010-2012 bukan hanya sebuah
karya instalasi tetapi juga sebuah ruang sosial yang berdialog dengan naratif sejarah
masa Malaysia.
Instalasi
Suhaimi ini boleh saya pecahkan kepada tiga bahagian atau segmen. Pertama,
adalah karya asemblaj di dinding iaitu yang masih merujuk kepada catan format
empat segi. Kedua, gabungan antara catan dan arca iaitu objek-objek sandaran jumpaan
yang disusun diatas lantai seperti seperti tangga, penyodok pasir, bubu, mesin
getah keping. Manakala ketiga adalah pemasangan
secara gantungan seperti sangkar burung. Dimana ketiga-tiga elemen ini membentuk satu sistem bahasa
visual yang cuba diutarkan oleh artis.
Penteori komunikasi terkenal Marshall McLuhan mengatakan
‘medium is the message’ atau media adalah pengantar mesej. Instalasi ‘Apa Ertinya Kemerdekaan-Pribumi Penjajah
Pendatang’ boleh dilihat sebagai
sebuah karya yang sarat dengan persoalan-persoalan yang dapat dilihat dari sudut
budaya material yang disampaikan. Jika dilihat dari bahagian pertama ini Suhaimi
bereksperimentasi dengan perletakan bahan dengan teknik ‘jumpa-pilih-tampal’
dalam persembahan asemblaj. Hal ini boleh dilihat seperti cetakan poster pemimpin
parti komunis China iaitu Moa Tse Tung yang ditindan dengan foto Tunku Abdul
Rahman Perdana Menteri pertama Malaysia di sebelah atas kanan, lampu pelita dan lampu minyak gas atau gesolin
yang digantung begitu sinonim merupakan punca cahaya sebelum merdeka sebelum
kehadiran tenaga elektrik.
Di dalam format catan asemblaj ini beliau menyusun semula sistem politik pecah dan perintah yang dilakukan oleh penjajah British dahulu untuk memudahkan pentadbiran mereka apabila membahagi penempatan tiga kaum utama seperti orang Melayu sebagai petani dan nelayan di kampung-kampung dan pesisir pantai dengan imejan ikan, orang Cina sebagai pelombong bijih dengan foto kapal korek yang berhampiran dengan gambar presiden Mao dan orang India di ladang-ladang getah sebagai penoreh dengan alat torehan pokok getah di sebelah kanan memberi gambaran corak pemerintahan penjajah sebelum merdeka.
Di dalam format catan asemblaj ini beliau menyusun semula sistem politik pecah dan perintah yang dilakukan oleh penjajah British dahulu untuk memudahkan pentadbiran mereka apabila membahagi penempatan tiga kaum utama seperti orang Melayu sebagai petani dan nelayan di kampung-kampung dan pesisir pantai dengan imejan ikan, orang Cina sebagai pelombong bijih dengan foto kapal korek yang berhampiran dengan gambar presiden Mao dan orang India di ladang-ladang getah sebagai penoreh dengan alat torehan pokok getah di sebelah kanan memberi gambaran corak pemerintahan penjajah sebelum merdeka.
Apabila kita membicarakan teknik asemblaj oleh
Suhaimi ini, Ia mengingatkan saya kepada sebuah pameran bertajuk ‘The Art of
Assemblage’ yang dibina oleh penstrategi artistik William Seitz di Museum of
Modern Art (MOMA) pada 1961. Ia telah melihat praktis artistik oleh artis
seperti Pablo Picasso yang membawa masuk bahan yang diluar dari seni kedalam
seni apa yang dinamakan sebagai objek jumpaan‘found object’. Eksperimentasi oleh
pergerakan Dada dan surealis yang menggunakan objek untuk mendekatkan penghayat
dengan karya ini telah mengubah cara pembikinan dalam berkarya selepas itu.
Objek jumpaan ‘di luar seni’ yang popular sifatnya
seperti perencah kari jenama Babas, botol dan tin minuman yang bercampur halal
dan haram yang di susun seperti cetakan pop Warhol, media massa seperti muka
depan akhar Utusan Malaysia yang merupakan media sebaran penyampai bagi orang
Melayu dan foto ikon pop terkenal 60 an
iaitu John Lennon dan Yoko Ono adalah antara boleh memberi gambaran kepada
pengisian kemerdekaan oleh peribumi dan pengaruh budaya yang dibawa oleh kaum
pendatang ke dalam budaya tempatan.
Pada bahagian kedua, karya asemblaj konstruktif beliau ini bermain
dengan simbol dan lambang seperti kegiatan ekonomi misalnya mesin getah,
pemotong pokok getah, kepingan getah atau getah sekerap sebagai sumber ekonomi utama semasa penjajahan. Simbol
kemajuan dan pembangunan dapat dilihat pada tangga, penyodok pasir yang tercatat tarikh keramat
kemerdekaan Malaya pada masa itu 31.08.57. Manakala tangga kayu adalah perlambangan
kepada usaha untuk mencapai sesuatu harapan. Simbol ketidakbebasan dan
perangkap terdapat pada bubu ikan. Kesemua ini di kombinasi menyarankan catan
dan arca konstrutivis dalam satu ruang yang bersahaja.
Bahagian ketiga iaitu tiga sangkar burung sebagai ikonografi
kebebasan sosial dengan burung hidup,
dua daripadanya di gantung dan
satu lagi berada diatas lantai seolah cuba membawa setapak lagi pembaharuan
daripada pameran polimik yang pernah
diadakan sebelum ini ‘Towards to Mystical Reality’ oleh Redza Piyadasa dan
Sulaiman Esa dengan memasukkan elemen bau daripada burung merpati sebagai
representasi kebebasan jarang digunakan dalam seni lukis Malaysia. Ia hanya
dapat di hidu apabila penghayat hanya berada di ruang sebenar sahaja.
Apabila Marcel Duchamp mula mempamerkan dengan
bersahaja ‘Toilet Bowl’ dan ‘Bicycle Wheel’ ke dalam konteks galeri ini telah
membuka dimensi baru kepada pengkaryaan artis dalam menggunakan apa yang
dikatakan oleh Duchamp sebagai ‘readymades’. Penerokaan Duchamp ini terus
diserap oleh pengkarya pasca avant-garde Amerika oleh Rauschenberg sendiri yang
memperkenalkan catan kombinasi ‘combine painting’ yang menggunakan material
budaya popular dimana fenomena ‘hybridity’ atau kepelbagaian dalam catan dan
arca yang dihasilkan oleh artis selama satu dekad daripada 1954 hingga 1964.
Struktur gabungan antara catan dan binaan atau
‘archi-painting’ Suhaimi ini adalah inspirasi daripada gabungan kedua-dua idea
‘readymades’ Duchamp dan ‘combine-painting’ Rauschenberg, namun apa yang membezakannya adalah konteks
penceritaan. Apa yang ada disebalik karya Suhaimi adalah budaya objek selepas
era pasca Duchampian dan pasca Rauschenbergian namun bernada tempatan ataupun budaya ekonomi
tempatan. Beliau mengkonsruk atau membina semula budaya barang lusuh atau ‘junk
culture’ daripada objek-objek beli dan bawa atau ‘cash-and-carry object’ dalam
kehidupan kita dalam membawa budaya urban kepada isu kontemporari pada hari
ini.
Daripada bahan industri yang dipilih olehnya adalah daripada
perkembangan pesat daripada sebuah negara pertanian kepada perindustrian. Suhaimi
mungkin menyoal semula naratif atau penceritaan negara ini menerusi gabungan
antara kedua-dua sudut iaitu estetika dan sosial. Bahan-bahan yang digunakan
oleh beliau seolah-olah sebuah wacana politik atau ‘political discourse’ yang
menuntut pemerhatian daripada warganya .
Keseluruhannya gabungan ruang multi dimensi objek beliau
seolah-olah ahli kaji purba atau arkeologi yang berada pada tahun 3000 yang
mempamerkan semula fosil koleksi artifak-artifak ‘collection of artifact’
daripada aspek budaya, sosial, politik dan ekonomi Malaysia dalam bentuk
kontemporari yang mencipta kepelbagaian dialog antara praktis artistik artis,
budaya objek dan penghayat sebagai satu instalasi sosial.
___________________
Nota:
Mark Vallen “Robert Rauschenberg 1925-2008“ dalam
-http://art-for-a- change.com/blog/2008/05/rober-rauschenberg-1925-2008.html
William C. Seitz, “The Art of Assemblage”, The
Museum of Modern Art, New York, 1961.
Laura Hoptman, “Unmonumental: Going to pieces in the
21st Century”, The New Museum of Contemporary Art, New York, 2007, 128-139.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan