Selasa, 12 September 2023

Gerak Rupa: Pelukis Kedah Dalam Koleksi Balai Seni Negara


Oleh: Faizal Sidik

Penulisan ini diterbitkan di dalam katalog pameran 'Gerak Rupa: Syed Ahmad Jamal Dalam Koleksi Balai Seni Negara', yang diterbitkan oleh Balai Seni Negara, Kuala Lumpur, 2022



Pengenalan

Kedah adalah sebuah negeri jelapang padi, dimana negeri Kedah adalah penyumbang besar

terhadap penghasilan tanaman padi di negara ini. Kedah juga turut terkenal sebagai negeri

yang menghasilkan pelukis-pelukis hebat negara. Ada dikalangan mereka bukan sahaja

dikenali di sini malah diperingkat antarabangsa. Perkataan ‘Gerak’ dari segi istilah bahasa

boleh dimaksudkan dengan ‘perpindahan tempat’, ‘berjalan’,‘keliling’, ‘berputar’, ‘pusing’.

Manakala ‘Rupa’ pula didefiniskan sebagai ‘wajah’, ‘bentuk’, ‘sifat’. Pameran ‘Gerak

Rupa: Pelukis Kedah Dalam Koleksi Balai Seni Negara’ adalah sebuah pameran bergerak,

berjalan dan berkeliling di dua lokasi di negeri Kedah iaitu di Balai Seni Negeri Kedah dan

Balai Seni Negara Langkawi daripada Mac hingga Disember 2022. Pameran bergerak ini

menghimpunkan sekitar 32 rupa, wajah dan bentuk karya pelukis Kedah yang terdapat di

dalam himpunan tetap Balai Seni Negara.


Pengkoleksiann pelukis Kedah di dalam Koleksi Balai Seni Negara boleh dibahagikan

kepada 3 pembahagian iaitu Pelukis ganerasi baru, palukis ganerasi kedua dan pelukis

ganerasi baru. Pelukis pelopor atau pelukis ganerasi awal adalah pelukis Kedah yang

dilahirkan daripada tahun 1920 an hingga 1930 an seperti A.J Rahman (1922-1995), A.B

Ibrahim (1925-1977), Ibrahim Hussein (1929-2009), Ismail Zain (1930-1990) dan Khoo Sui

Hoe (1939). Pelukis ganerasi kedua pula adalah pelukis yang dilahirkan sekitar tahun 1940 an

hingga1960 an antaranya seperti Eng Tay (1947), Sharifah Fatimah Syed Zubair (1948),

A’Aishah (1954), Anuar Rashid (1958) dan Amron Omar (1958), Rafie Ghani (1962) dan

Zulkifli Yusof (1962) dan Ahmad Fuad Osman (1969). Manakala itu pelukis genarasi baru

pula adalah pelukis yang dilahirkan selepas tahun 70 an misalnya Sabri idrus (1971), Choy

Chun Wei (1973), Aznan Omar (1973) dan Fauzul Yusri (1974)


Pelukis Ganerasi Awal

Pelukis pelopor atau pelukis ganerasi awal adalah pelukis Kedah yang dilahirkan daripada

tahun 1920 an hingga 1930 an seperti A.J Rahman (1922-1995), A.B Ibrahim (1925-1977),

Ibrahim Hussein (1929-2009), Ismail Zain (1930-1990) dan Khoo Sui Hoe (1939). Chooi

Kok Keong (1938), Cheah Yew Sik (1939). Para pelukis awal ini boleh dibahagikan kepada

pelukis belajar sendiri seperti A.J Ibrahim dan A.B Rahman manakala pelukis yang

mendapat pendidikan secara formal di sekolah seni adalah seperti Ibrahim Hussein dan Ismail

Zain. Pelukis awal yang belajar sendiri cenderung untuk mengambarkan keindahan negeri

Kedah melalui medium cat air. Bahantara cat air menjadi pilihan mereka kerana sifat bahan

itu yang lebih spontan, bersahaja dan mudah dibawa. Tema yang dibawa pula

memperlihatkan kehidupan harian masyarakat di sawah bendang, keindahan pemandangan

gunung, pulau, pantai dan aktiviti rekreasi masyarakat kampung.

Terdapat 51 buah satu karya A.B. Ibrahim di dalam koleksi Balai Seni Negara yang

dihasilkan daripada tahun 1950-an hingga 1970-an. Di dalam 51 buah karya ini ada beberapa


2

karyacat air atas kertas ini yang dihasilkan secara bersiri atau sambungan tajuk yang sama

seperti siri ‘Menanam Padi Di Kaki Gunung Jerai I hingga III’, ‘Musim Menanam Padi I

hingga III’, ‘Kapal Saudagar I hingga II’, ‘Turun Ke Laut I hingga V’, ‘Lovers Island I-II’,

‘Pulang I hingga XI’, ‘Menanam Padi I-III, ‘Membajak I-III’ dan ‘Balik Rumah I-V’

Salah satu karya A.B. Ibrahim yang berada di dalam koleksi Balai Seni Negara adalah karya

cat air ‘Menanam Padi di Kaki Hujung Gunung Jerai’ (1950an-1970an). Karya ini

memperlihatkan aktiviti menanam padi berhampiran dengan Gunung Jerai. Sebagai sebuah

puncak tertinggi dikawasan tanah rata penanaman padi Gunung Jerai menjadi latarbelakang

pilihan pelukis ini. Karya ini memperlihatkan empat pesawah yang sedang menjalankan

aktiviti menanam padi. Latar karya ini terdapat sebuah rumah Melayu dengan atap rumbia

dimana dihalamannya depan dan belakangnya terdapat pokok kelapa rendang. Pemandangan

ini adalah pemandangan yang biasa dilihat dikawasan penanaman padi di Kedah sehinggalah

ke hari ini.


Karya A.J. Rahman ‘Night in Langkawi’ (1976) adalah sebuah gambaran keindahan diwaktu

malam di Pulau Lagenda itu. Komposisi karya ini dilukis lihat mempunyai pengaruh yang

kuat terhadap pelukis Romantik Eropah seperti John Constable dan J.W.W. Turner yang

mengambarkan pemandangan eksotik lanskap Inggeris. Manakala pengolahan lanskapnya

pula seperti pelukis Jerman. Karya ‘Night in Langkawi’ adalah sebuah catan eksotika yang

merakamkan sampan nelayan berlabuh dengan rumah-rumah nelayan yang berhampiran

dengan muara. Bahagian latarnya pula terdapat deretan pokok kelapa manakala bahagian

langit pula bulan sedang mengambang dan riak-riak awan yang kelihatan mendung.

Terdapat 19 buah karya oleh A.B. Aziz di dalam koleksi Balai Seni Negara. Salah sebuah

karya yang bertemakan lanskap cat air adalah karya A.B. Aziz iaitu ‘Pulau Sayak’ (1960 an).

Pulau Sayak juga dikenali dengan nama lain iaitu Pulau Baki atau dalam bahasa Inggeris pula

adalah Residual Island. Nama lain iatu Palau Baki ini diberikan adalah kerana terdapat empat

lagi baki pulau kecil di sini yang terbentuk hasil daripada hakisan air laut. Pulau Sayak

terletak di daerah Kuala Muda lokasinya berhampiran dengan kawasan pelancongan di Barat

negeri Kedah iaitu Pantai Merdeka. Pulau Sayak sangat terkenal dengan rangkaian pulau

yang indah dengan pasir pantai yang putih, berbatu dan air yang sangat jernih. Orang

tempatan di sini membahagikan Pulau Sayak di tanah pulau dan Pulau Sayak tanah besar.

Karya A.B. Aziz adalah pemandngan aktiviti nelayan di Pulau Sayak berhampuran dengan

tanah besar yang juga berhampiran dengan jeti nelayan dimana kawasan ini adalah dimana

tempat para nelayan melabuhkan sampan mereka. Kelihatan seorang nelayan yang sedang

naik ke darat yang membawa peralatan nelayan. Dibahagian tengan terdapat dua sampan

yang masih menjalankan aktiviti menangkap ikan. Bahagian latarnya pula adalah Pulau

Sayak di tanah pulau.


Karya A.B. Kechik agak berbeza daripada dua pelopor awal sebelum ini yang gemar

menggambarkan pemandangan kepada subjek-subjek aktiviti ekonomi dan sosial-budaya

mayarakat setempat. Terdapat 5 buah karya A.B. Kechik di dalam koleksi Balai Seni Negara.

Karya A.B. Kechik ‘Ayam Berlaga’ (1970 an) mengambarkan aktiviti popular kaum lelaki

iaitu menyabung ayam jantan. Karya ini dipenuhi dengan warna neutral cat air iaitu warna

kelabu. Fakus warna hanya diperincikan dibahagian tengah yang diperlihatkankan daripada

paruh ayam sehinggalah ke leher ayam. Pergelutan ayam ini memperlihatkan rupa bentuk,

gerak gaya terutamnya fokus yang diberikan kepada bahagian kaki ayam. Walau


3

bagaimanapun kini aktiviti sabung atau pertandingan laga ayam tidak dibenarkan lagi dan

mereka yang melakukannnya boleh di dakwa atas kesalahan penyeksaan terhadap binatang.

Balai Seni Negara menyimpan 8 buah karya di dalam pengkoleksiannya. Antara karya di

dalam fasa kedua perjalanan pengkaryaan pada tahun 1960-an adalah zaman Ib melanjutkan

pelajaran di England dan kembaraan beliau di Amerika Syarikat dimana beliau menghabiskan

masa selama hampir satu dekad di luar seperti karya ‘Manja’ (1960) dan ‘Octopi I’, (1960),

‘Kekecohan-Tumult’ (1969) dan ‘Mengapakah Kamu Begitu – Why You Are, The Way You

Are’ (1969). Fasa ketiga adalah pada tahun 1970-an apabila Ib kembali ke tanahair dan

bergiat aktif dalam lanskap seni lukis tempatan terdapat satu karya iaitu ‘Genting’ (1978).

Fasa keempat pada tahun 1980 an beliau mula meneroka teknik garisan-garisan alun dengan

cat dakwat pula dalam koleksi adalah seperti ‘Tumbuhan-Growth I’ (1980) dan ‘Tumbuhan-

Growth II’.


Akhir tahun tahun-tahun 1960-an merupakan tahun yang penting di dalam pengkaryaan

Ibrahim Hussein terutamanya tahun 1969. Pada tahun ini beliau menghasilkan 22 buah karya.

Antara karya-karya penting dalam tahun ini adalah seperti ‘May 13/13 Mei’ , ‘Are You Alone

Up There?’Anda Seorang Diri Di Sana?’, ‘Chairil Anwar’, ‘Farewell to New York/Selamat

Tinggal New York’ , dan ‘Mengapakah Kamu Begitu – Why You Are, The Way You Are’ ,

‘Sick Politician’ dan ‘My Father and Astronaut’

Menurut T.K. Sabapathy pertama pada tahun 1969 Ibrahim Hussein menghasilkan beberapa

karya yang dibangkitkan daripada peristiwa bersejarah dan pergolakan yang berlaku di dalam

dirinya. Kedua, adalah dimana Ibrahim telah beralih arah pengkaryaan pada tahun ini setelah

beliau mula menemui teknik yang dinamakan ‘printage’ iaitu teknik cetakan daripada akhbar

dan foto. Karya Ibrahim Hussein ‘Mengapakah Kamu Begitu – Why You Are, The Way You

Are’ (1969) adalah antara karya terawal beliau menggunkan teknik cetakan ‘printage’ seni

pop. Karya ini boleh dikatakan dihasilkan selepas karya ‘Farewell to New York/Selamat

Tinggal New York’ (1969) yang dimiliki oleh kolektor Zain Azahari berdasarkan persamaan

dari segi kesinambungan imej latar hijau. Apa yang membezakan kedua-dua karya ini adalah

dalam karya Ibrahim Hussein mula meneroka garisan-garisan beralunan yang terdapat di

bahagian atas.


Karya ini adalah karya-karya akhir beliau yang dihasilkan di New York berdasarkan imej-

imej printage yang digunakan adalah bersumberkan daripada kutipan-kutipan daripada akbar

tabliod di sana. Fokus karya ini adalah dibahagian tengah yang terdapat latar hitam dan

bulatan berwarna putih. Imej latar hitam dan bulatan berwarna putih ini mula disedari

ditekankan dalam setiap karyanya selepas beliau menghasilkan ’May 13/13 Mei’ (1969).

Menurut Ibarahim dalam dialognya dengan Tun Razak apabila mereka bertemu di suatu sesi

penjelasan kaarya. Beliau mengatakan bulat dalam karya beliau adalah metafora atau

lambang terhadap sebuah harapan.


Ismail Zain dilahirkan di Kodiang iaitu daerah Kubang Pasu, Kedah pada tahun 1930. Beliau

adalah seorang pelukis, pendidik dan pemikir yang pernah menjadi Pengarah Balai Seni

Lukis Negara daripada tahun 1972 sehingga 1975. Terdapat 10 buah karya Ismail yang

berada di dalam koleksi Balai Seni Negara antaranya ialah ‘Untitled’ (1990). Karya ini adalah

antara karya-karya terakhir yang dihasilkan oleh beliau sebelum kematian beliau pada tahun

1991 di Kuala Lumpur.


4

Pengkaryaan Ismail Zain boleh dibahagikan kepada beberapa peringkat iaitu peringkat awal

sekitar tahun 1960-an dengan karya-karya kajian semasa mengikuti latihan secara formal di

sekolah seni di Ravensbourne dan Slade di London. Peringkat kedua pada tahun akhir 1960-

an dan 1970-an dengan karya catan abstrak hard-edge atau lukisan catan tepat. Teknik hard-

edge adalah lukisan catan abstrak yang mempunyai rupa-rupa bentuk yang jelas dan

berbatasan tepat dan gubahan yang ringkas. Peringkat ketiga pada tahun 1980-an beliau

beralih kepada karya yang menggunakan aplikasi komputer yang dinamakan kolaj digital

atau siri yang dikenali sebagai ‘Digital Collage’. Pada peringkat akhir pada pertengahan

1980-an sehingga pada tahun 1990 beliau menggabungkan kedua-dua teknik tadi dalam karya

yang dinamakan siri ‘Untitled’.


Penghasilan karya siri ‘Untitled’ oleh Ismail Zain pada pertengahan tahun 1980-an

mempunyai kisah yang tersendiri. Berdasarkan sesi perbual dengan Jaafar Ismail, sekitar

pertengahan tahuan 1980-an iaitu pada tahun 1984 tertubuhnya sebuah galeri seni iaitu

Saujana Fine Arts yang terletak di Subang Jaya, Selangor. Galeri ini diuruskan oleh beberapa

orang pelukis dan korporat seperti Redza Piyadasa dan Ismail Zain. Saujana Fine Arts adalah

galeri tempatan seumpamanya yang ditubuhkan sebagai usahasama antara pelukis atau

kolektif pelukis. Galeri ini menguruskan dan mewakili beberapa orang pelukis antaranya

adalah Zakaria Ali, Fatimah Chik, Yew Seng Chooi, Nirmala Dutt, Zambri Embi, Ismail

Hashim, Lai Fong Moi, Eng Hooi Lim, Mazeli Mat Som, Ruzaika Omar Basaree, Eris Peris,

Tay Hooi Keat, Tay Mo Leong, Redza Piyadasa dan Ismail Zain sendiri.


Munurut Jaafar Ismail yang mengkuratorkan pameran ‘Ismail Zain: (Mem)Bayang Maksud’

yang diadakan di Balai Seni Negara pada tahun 2019. Siri karya ‘Untitled’ oleh Ismail Zain

siri karya yang dihasilkan sejak tahun 1985 dan keatas untuk tempahan daripada hotel dan

pejabat korporat. Jika diperhatikan dengan teliti karya ini mempunyai inspirasi daripada

bentuk perulangan di dalam songket namun beliau memanfaatkan tikar alas meja sebagai

yang distensil dengan pistol sembur. Perihal ini dapat di lihat daripada bentuk perulangan

motif flora, bungaan. Kemahiran menggunakan teknik hard-edge dan grid masih dikekalkan

dengan jalur warna vertikal ditengah.


Anak kelahiran Kedah Khoo Sui Hoe dilahirkan pada tahun 1939 di Baling. Beliau mendapat

pendidikan awal di Nanyang Academy of Fine Art (NAFA) di Singapura dari tahun 1959

hingga 1961. Pada tahun 1971 Beliau merupakan pengurus merangkap kurator Alpha Gallery

pada tahun di Singapura. Beliau kemudiannya belajar seni grafik di Pratt Institute di

Amerika Syarikat pada tahun 1974. Pada tahun 1979 beliau dan beberapa rakan membentuk

‘Kumpulan Utara’ di Pulau Pinang yang banyak menjalankan pameran dan program di Utara

Semenanjung Malaysia


Karya beliau ‘Bukit Baling’ (1965) adalah sebuah karya lanskap yang dihasilkan selepas

beliau tamat mengikuti pengajian di NAFA. Karya ini dihasilkan semasa beliau berusia 26

tahun. Karya ini diperolehi semasa beliau mengadakan pameran solo yang pertama di British

Council, Kuala Lumpur pada tahun 1965. Di dalam pameran solo ini Khoo Sui Hoe

menghasikna 33 buah karya cat minyak. Pameran ini ditaja oleh Malaya Arts Council yang

dipengerusikan oleh Kingston Loo seorang arkitek yang terkenal, pameran ini mendapat

liputan yang luas bukan sahaja di media cetak malah di televisyen dimana ibu bapa dan

keluarga beliau di Baling turut dapat menyaksikannya juga dalam satu sesi temuramah yang

diadakan.


5

Karya ‘Bukit Baling’ (1965) adalah sebuah karya lanskap pemandangan kawan berbukit

bukau yang dinamakan bukit Baling oleh pelukis terletak 2 kilometer daripada bandar Baling

. Bahagian hadapan ini terdapat dua pokok dengan dahan-dahan yang rendang serta pohon

yang berwarna hijau. Dari sudut ini kita dapat lihat pelukis melukis bukit Baling dari lokasi

bawah atau kaki bukit. Bahagian belakang pula terdapat dua buah bukit yang berwarna

perang. Kini bukit Baling dikenali dengan nama Gunung Baling yang merupakan lokasi

pendakian yang popular di negari Kedah kerana mempunyai pemandangan yang indah dari

atas. Kawan bukit Baling dipenuhi dengan kawasan hutan sederhana dan berbatu yang

digemari oleh para pendakian untuk melakukan pendakian. Kini Gunung Baling diuruskan

oleh Pejabat Pendakian Gunung Baling di bawah seliaan Majlis Daerah Baling.

Chooi Kwok Keong dilahirkan di Ipoh, Perak pada tahun 1938 dan menetap di Alor Setar,

Kedah. Chooi mendapat pendedahan awal dalam seni lukis pada tahun 1963 dengan

mengikuti kursus seni halus selama setahun di Maktab Perguruan Ilmu Khas (MPIK). Semasa

di Kuala Lumpur beliau bergiat aktif menyertai Angkatan Pelukis Semenanjug (APS). Pada

tahun 1959 beliau mengajar sebagai guru seni di Kolej Sultan Abdul Halim, Alor Setar dan

semasa di sini beliau bergiat aktif pula dengan Angkatan Pelukis Kedah (APK) sehinggalah

bersara.


Terdapat dua buah kary Chooi Kwk Keong di dalam koleksi Balai Sen Negara. Salah satunya

adalah karya ‘Penangkap Ikan’ (1963). Karya ini adalah antara karya yang beliau hasilkan

semasa menganggotai Angkatan Pelukis Semenanjung. Karya ini memperlihatkan pekerjaan

sebagai penangkap ikan. Terdapat tiga figura yang kelihatan dalam lukisan cat minyak

dimana setiap mereka memakai topi tradisional yang biasanya diperbuat daripada anyamana

daun nipah yang sering dilihat di pakai petani di desa dan nelayan bagi melindungi daripada

cahaya panas matahari. Karya ini memeperlihatkan realiti kegiatan masyarakat yang

diperjuangkan oleh APS ‘seni untuk masyarakt’ untuk turun bersama-sama dengan rakyat

dalam merakam suasana sebenar mereka.


Cheah Yew Sik pula dilahirkan di Sungai Petani pada tahun 1939. Beliau mendapat

pendidikan awal di Han Chiang High School di Pulau Pinang dan pendidikan formal dalam

seni daripada Nanyang Academy of Art (NAFA) pada 1961 dan Stoke on Trent College of

Art di England pada tahun 1965. Selepas kepulangannya beliau kemudiannya mengajar di

Han Chiang Art School di Pulau Pinang. Cheh Yew Sik juga adalah salah seorang pengasas

dan pengetua sekolah seni Kuala Lumpur Collage of Art. Selain menghasilkan catan beliau

juga berkarya dengan pelbagai medium yang lain seperti cetakan dan seramik.


Pada tahun 2019 Balai Seni Lukis Pulau Pinang telah mengadakan pameran imbauan 150

karya-karyanya dalam pameran ‘Cheah Yew Sik Retrospective’ yang terdiri daripada lakaran,

catan, arca dan seramik. Balai Seni Negara memiliki 6 buah karya yang dihasilkan dengan

menggunakan cat air, cat minyak dan seramik. Karya ‘Pasar/Market’ (1962) adalah sebuah

karya diawal pengkaryaan beliau semasa berada di Singapura. Karya ini memperlihatkan

aktiviti jual beli di sebuah pasar pada tahun 1960 an. Di dalam karya ini juga kita dapat lihat

para peniaga pasar sedang duduk dalam memperagakan hasil jualan mereka manakala ada

figura pembeli atau pelanggan yang sedang menunduk dalam memilih atau membayar

barangan mereka.


6

Pelukis Ganerasi Kedua

Pelukis ganerasi kedua pula adalah pelukis yang dilahirkan sekitar tahun 1940 an hingga1960

an antaranya seperti Eng Tay (1947), Sharifah Fatimah Syed Zubair (1948), A’Aishah

(1954), Anuar Rashid (1958) dan Amron Omar (1958), Rafie Ghani (1962) dan Zulkifli

Yusof (1962) dan Ahmad Fuad Osman (1969). Sharifah Zuriah Al-Jefri (1938), Abdul Ghani

Ahmad (1945), Heng Eow Lin (1945), Ahamad Fauzi Hassan (1959), Lye Yau Fatt (1959),

Maamor Jantan (1961), Anasuwandi Ahmad (1967), Rohaizal Saari (1969), Shafie Hassan

(1958), Tan Thean Song (1946-2017), Azahari Khalid Osman aka Aza Osman, Choh Kiat

Siong (1968),


Pelukis Kedah generasi kedua juga adalah pelukis yang mendapat didikan seni di dalam

negara. Namun ada diantara mereka yang melanjutkan pelajaran di luar seperti Sharifah

Fatimah Syed Zubair, Sharifah Zuriah Al-Jefri dan A’Aishah misalnya. Pengakryaan pelukis

ganerasi kedua di dalam koleksi Balai Seni Negara boleh dibahagikan kepada tiga subjek

pengkaryaan. Pertama, adalah pelukis yang menghasilkan karya-karya seni abstrak sejak

permulaan karier mereka sebagai pelukis seperti Sharifah Fatimah Syed Zubair, Anuar

Rashid, dan Zulkifli Yusof. Kedua adalah pelukis figuratif seperti Amron Omar, Eng Tay dan

Shafie Hassan. Ketiga adalah pelukis yang memilih subjek lanskap pemandangan seperti

Sharifah Zuriah Al-Jeffri, Rafie Ghani dan Lye Yau Fatt.


Abstrak

Sharifah Fatimah Syed Zubair dilahirkan di Alor Setar pada tahun 1948. Beliau adalah antara

pelajar terawal Diploma Seni Lukis di Institut Teknologi Mara daripada tahun 1967 hingga

1971. Dua tahun selepas menjadi pelukis sepenuh masa beliau menlanjutkan pelajaran di

Sarjana Muda di Reading University yang terletak di Barat London daripada 1973 hingga

1976.. Seterusnya Ijazah Sarjana dari Pratt Insritute di Amerika Syarikat pada tahun 1978 di

atas geran John D Rockefeller III Fund Fellowship. Pada tahun 1982 sehingga 1990 beliau

dilantik menjadi kurator di Balai Seni Negara dan semasa di sini beliau berkesempatan

mengikuti kursus pengurusan muzium di City University of London padan tahun 1987.

Antara pameran yang pernah dikuratorkan oleh beliau adalah pelukis kelahiran Yan, Kedah

iaitu Ibrahim Hussein dalam pameran retrospektif pada tahun 1986. Selepas tahun 1990

beliau bergerak sebagai seniman profesional sepenuh masa yang bukan sahaja terhad dengan

sebagai pelukis tetapi penulis, hakim, kurator dan wakil delegasi.


Antara siri-siri karya yang pernah dihasilkan oleh beliau adalah seperti ‘Nursiyah and Other

Image’ (1983), ‘Touch The Earth’ (1992-1996), ‘Mindscape’ (1991-1993), ‘Joy Is The

Theme’ (1997-2003), ‘Pancawarna Sri Citra’ (2000), ‘Garden of the Heart’ (2005-2011),

‘Celebration’ (2010-2012), ‘Pancawarna’ (2013). Song of Eucalyptus (2017). Pengkaryaan

Sharifah Fatimah selam 50 tahun dilihat mempunyai pengaruh lirikal abstrak oleh Helen

Frankahaler. Terdapat 12 buah karya Sharifah Fatimah di dalam koleksi Balai Seni Negara

daripada tahun 1960-an sehigga 2000-an. Karya ‘Sri Jingga Indera Kayangan’ (1998) adalah

sebuah karya dalam siri karya ‘Joy Is The Theme’ yang dihasilkan selama 7 tahun daripada

1997 sehingga 2003.


Karya ini menggambarkan warna-warna ceria dan sewarna terutamnya seperti jingga yang

memenuhi bidang kanvas selain warna merah, kuning dan hijau. Istilah ‘sri’ atau ‘seri’

membawa maksud cahaya, sinar, semarak, kilau dan kilat. Manakala ‘Indera Kayangan’


7

adalah nama sebuah kota yang dinamakan Kota Kayang iaitu kota yang dibina pada zaman

Sultan Kedah ke-15 iaitu Sultan Dhiauddin Al-Mukkaram Syah I yang memerintah antara

tahun 1661 sehingga 1687. Kota ini dikatakan sebuah kota yang tidak dapat dilihat kerana

dilindungi oleh bukit-bukit yang berada disekitarnya. Kota Indera Kayangan adalah sebuah

pusat pemerintahan yang tersembunyi dan hanya boleh dilihat dari tempat tinggi dan atas

fakta tersebut nama sedemikian diberikan Indera Kayangan kepadanya.

Anuar Rashid dilahirkan di Langgar, Alor Setar pada tahun 1958. Beliau mengikuti pengajian

pra-diploma di Instut Teknologi Mara, Terengganu pada tahun 1975. Kemudian beliau

mengikuti diploma di Shah Alam dari tahun 1976 hingga 1978. Sehingga kini beliau telah

mengadakan tujuh pameran solo dan empat siri karya iaitu Siri Inderaputera, Siri Angin, Air

dan Api, Siri Phantanum dan Siri Mihraj. Anuar Rashid telah menunjukkan bakatnya yang

luar biasa kerana semasa tahun akhir menjadi pelajar seni lagi beliau telah dijemput untuk

mengadakan pameran solo pertama di Balai Seni Pulau Pinang pada tahun 1978 yang

mempamerkan karyanya daripada tahun 1976 hingga 1978. Pameran solo kedua di Alpha

Gallery, Singapura dan Johor Baharu pada tahun 1979 semasa beliau berusia 21 tahun,

dimana ameran solo ini mempamerkan karya-karya yang dihasilkan daripada tahun 1976

hingga 1979. Pameran solo keempat diadakan di Itali pada 1982 manakala solo kelima di

London pada tahun yang sama. Pameran solo keenam diadakan di Bucharest, Romania pada

tahun 1983. Pameran solo ketujuh diadakan di Alpha Gallery, Pulau Pinang pada tahun 2006.

Pameran solo ke lapan‘Anuar Rashid: Mihraj-Aku Hanya Seorang Tukang Cerita’ diadakan

di Balai Seni Negara pada tahun 2014.


Terdapat 6 buah karya Anuar Rashid di dalam koleksi Balai Seni Negara dan salah satu

daripadanya ‘Inderaputra-Kelahiran Diterbangkan Merak’ (1978). Karya ini diperolehi

melalui melalui pertandingan Salon Malaysia pada tahun 1979 dimana karya ini memenangi

Hadiah Kecil. Karya ini adalah berdasarkan kajian Anuar terhadap cerita mitos dalam

Hikayat Inderaputera menceritakan bagaimana Inderaputra yang masih kecil dilarikan oleh

merak emas dan kemudiannya beliau dijatuhkan kedalam halaman rumah nenek kebayan

seperti yang terdapat di dalam teks seperti ini :


Maka kedua utusan itu pun sujud akan Maharaja itu dengan sukacitanya. Hatta dalam berkata-kata maka

Inderaputera pun turun daripada ribaan ayahanda baginda pergi melihat merak emas mengigal di atas talam itu.

Maka tiba-tiba merak itu menyambar Inderaputera seraya diterbangkannya. Maka Inderaputera pun ghaiblah

daripada mata baginda dan orang sekalian dan Maharaja Bikrama Buspa pun melihat anakanda baginda hilang.

Maka baginda pun murka seketika. Setelah sedarlah akan dirinya dan baginda pun menangis dan segala isi istana

pun gemparlah bertangis-tangisan dan isi negeri pun dukacita mendengar Inderaputera hilang itu dan Maharaja

Bikrama Buspa pun terlalu dukacita sentiasa.

Hatta maka Inderaputera pun diterbangkan merak emas. Maka jatuhlah ia kepada suatu kebun nenek kebayan. Maka

Inderaputera pun berjalanlah perlahan-lahan lalu berhenti di bawah pohon delima. Maka Inderaputera pun makanlah

buah-buahan.


Didalam karya dua panel ‘Inderaputra-Kelahiran Diterbangkan Merak’ (1978) ini Anuar

Rashid cuba menggambarkan bagaimana suasana anak Maharaja Bikarma iaitu Inderaputera

disambar dan diterbangkan oleh sang merak emas. Sungguhpun hikayat atau cerita riwayat

adalah cerita-cerita lama Anuar Rashid berjaya membawanya dalam dimensi visual yang

futuristik dan surealistik. Futuristik adalah dari segi kemahiran teknik ‘glazing’ iaitu

permukaan satah-satah seolah-olah berkaca dan bercahaya yang diterokainya sejak awal

pengkaryaan beliau. Gambaran catan jika diperhatikan cuba membawa fikiran kita kepada

suatu tempat yang asing yang belum pernah difikirkan oleh manusia. Warna biru bidang yang

terdapat dibahagian boleh dikatakan simbol kepada ruang angkasa manakala warna putih

kejambuan seolah-olah kawasan bukit yang berawan. Unsur surealistik atau misteri di dalam


8

karya ini adalah merak kayangan yang diperlihatkan sebelah kanan panel sedang terbang

diperlihatkan secara penuh bertenaga, berkuasa dan keemasan. Bahagian tengahnya pula

seperti sebuah lembah yang terdapat binaan istana iaitu tempat kelahiran Inderaputera

diterbangkan oleh merak kayangan tadi.


Salah seorang pelukis wanita Kedah yang kembali aktif berkarya di negeri asal setelah

menuntut di luar adalah A’Aishah Abdul Latiff . Beliau dilahirkan di Alor Setar pada 1954

dan mendapat pendidikan awal seni dari Sekolah Tinggi Seni Rupa, Jogjakarta, Indonesia.

Beliau kemudian melanjutkan pelajaran di Akademi Seni Rupa Indonesia (ASRI) pada tahun

1975. Setelah kembalinya beliau bertugas sebagai guru seni lukis di Kuala Lumpur pada

tahun 1979 disamping aktif dengan Kumpulan Anak Alam. Semasa di Anak Alam beliau

banyak menghasilkan sketsa untuk majalah Dewan Sastera. Beliau melanjutkan pelajaran

dalam Diploma Pendidikan di Universiti Malaya daripada tahun 1982 hingga 1983. Pada

tahun 1995 beliau bersara awal dalam bidang perguruaan setelah 20 tahun berkhidmat untuk

menumpukan bidang keusahawanan dan pelukis sepenuh masa


Karya ‘Pemandangan’ (1979) oleh A’Aishah adalah sebuah karya ketika beliau bersama

Kumpulan Anak Alam di Kuala Lumpur. Karya landskap secara abstrak ini adalah satu

manifestasi terhadap bagaimana seniman melihat alam dari kaca mata seorang pelukis.

Apabila kita melihat karya pemandangan melalui lukisan abstrak kita boleh membahagikan

nya kepada bahagian langit dan bahagian bumi. Dalam bahagian langit terdapat warna merah

kejinggaan yang sering dikaitkan dengan warna senja iaitu sebelum matahari terbenam.

Manakala bahagian bumi dalam karya ini pula memperlihatkan tanah rata di bahagian bawah

manakala bahagian tengah terdapat seperti bentuk-bentuk condong seakan-akan lerengan dan

lurahan beserta dengan warna hijau seakan-akan pepohon. Jika diperhatikan perkembangan

karya A’Aishah selepas era 70-an garis-garis atau jalur-jalur melintang terus diterapkan di

dalam karya-karyanya selepas itu yang telah menjadi satu identiti terhadap pengkaryaan

beliau misalnya dalam siri-siri hidupan laut yang dihasilkan olehnya.


Anasuwandi mendapat pendidikan seni lukis daripada Institut Teknologi Mara pada tahun

19??. Pelukis kelahiran Alor Setar ini dilahirkan pada 1967. Beliau pernah memenangi hadiah

dalam Salon Malaysia pada tahun 1991/92 dengan karya siri perangkap. Salon Malaysia ke-3

(1991/1992) yang merupakan sebuah pameran dan pertandingan seni lukis peringkat tertinggi

di negara ini dimana karya beliau ‘Trap Series: Bubu #2’ (1991) telah diberi pengiktirafan

memenangi Hadiah Kecil bagi Kategori Arca. Anasuwandi pernah hadir dengan pameran

solo pertama iaitu “Anassuwandi Ahmad: Perangkap” di House of Matahati (HOM) yang

dikuratorkan oleh Faizal Sidik pada 2011 adalah kesinambungan daripada pengkaryaan

beliau yang lepas dalam menghimpunkan hampir 20 karya yang dihasilkan daripada tahun

2009 hingga 2011.


Menyingkap semula di zaman kecil tinggal dikawasan nelayan di utara Semenanjung yang

begitu akrab dengan aktiviti penangkapan di laut serta membubu dikawasan paya dan muara

sungai adalah permulaan kepada timbulnya karya-karya perangkap ini. Idea ini kemudiannya

diperkembangkan terus apabila memasuki Jabatan Seni Halus di Fakulti Seni Lukis dan Seni

Reka (kini), Universiti Teknologi Mara di awal tahun 1990 an dengan menterjermahkannya

ke dalam bentuk seni kontemporari menerusi seni arca tiga dimensi, arca dinding, catan dan

media campuran. Karya ‘Trap Series – Ranjau...Jalan Yang Dilalui #III’ (2006) adalah catan

akrilik di atas kanvas adalah variasi dalam pelbagai media yang diterokainya sebelum ini.


9

Balai Seni Negara memperoleh 7 buah karya Anasuwandi termasuk sebuah buku lakaran

yang dihasilkan daripada tahun 1991 hingga 2008. Dalam siri catan perangkap

‘Ranjau...Jalan Yang Dilalui’ Balai Seni Negara memperolehi dua siri iaitu ‘Trap Series –

Ranjau...Jalan Yang Dilalui #III’ (2006) dan ‘Trap Series – Ranjau...Jalan Yang Dilalui #IV’

(2006). Karya ini sebuah karya yang menggunakan subjek bubu buluh yang telah melalui

fasa-fasa abstraksi atau kemujaradan. Anassuwandi menggunakan penggayaan kraf

pertukangan buluh yang dihasilkan oleh seniman tradisi Melayu dahulu iaitu bubu sebagai

subjek perangkap dalam asas kepada struktur pembinaan pengkaryaan beliau. Bubu bukan

sahaja boleh dilihat sebagai salah satu cara untuk menangkap tangkapan selain dari jala dan

jaring didalam air tetapi bubu juga adalah satu peralatan dalam mengambarkan satu bentukan

yang memerangkap, menjerat, menjebak dan memenjarakan sesuatu dimana beliau mahu

mencipta persepsi dalam kehidupan kita. Tajuk siri ini mengingatkan sebuah novel popular

oleh Sasterawan Negara Shahnon Ahmad iaitu yang juga berasal dari Baling, Kedah yang

bertajuk ‘Ranjau Sepanjang Jalan’ yang diadaptasi ke filem tempatan dan luar dalam

mengisahkan cabaran atau ranjau dalam kehidupan manusia.


Azahari Khalid Osman atau lebih dikenali dengan Aza Osman adalah

seorang pelukis abstrak. Beliau mendapat pendidikan awal seni dalam

seni reka grafik di Jerman dan mendalami seni halus di Itali. Waktu

muda sebagai seniman beliau banyak membuat pengembaraan di

negara-negara Eropah. Setelah pulang tanah air dari kembaraan pada

1981 beliau membukan galerinya yang dinamakan ‘Gallery 6’ di Kuala

Lumpur. Beliau meneruskan kembaraan ke negara-negara Asia

Tenggara berkarya bersama-sama Khalil Ibrahim. Antara negara yang

dilawati oleh mereka berdua adalah Indonesia dan bertemu dengan

seniman besar Affandi di Jogjakarta. Pengkaryaan Affandi mempunyai

pengaruhi besar dalam pengkaryaan Aza selepas tahun 1980-an.

Karya ‘Tanpa Tajuk’ (1983) oleh beliau adalah sebuah karya abstrak cat

air terhadap karya-karya utama beliau. Karya ini adalah suatu

pengalaman peribadi yang dilalui oleh beliau yang tidak dipengaruhi

oleh mana-mana aliran seni. Sungguhpun karya-karya ini adala

imaginasi beliau terhadap suatu observasi dan pengalaman emosi.

Unsur-unsur sureal atau alam bawah sedar terpancar dalam karya-

karyanya seolah-olah pengalam emosi itu membawa kita ke suatu alam

buatan beliau sendiri. Kini beliau berpengkalan di Langkawi dengan

membuka studio dinamakan Atma Alam iaitu sebuah studio, galeri,

ruang pameran dan butik bersama isterinya Rosyadah Yusof atau

dikenali dengan nama Sada di sebuah lokasi yang dinamaka Atma Alam

Batik Art Village.


Figuratif

10

Amron Omar dilahirkan di Alor Setar, Kedah pada tahun 1957. Beliau mendapat belajar

secara formal pengkhususan seni halus daripada Institut Teknologi Mara pada tahun sehingga

1979 sehingga 1982. Pada tahun 1983 beliau kemudiannya bekerja sementara dengan syarikat

pengiklanan sebelum mengambil keputusan untuk bergiat secara sepenuh masa. Selain

mengembangkan minatnya dalam lukisan gerak persilatanan beliau menerima tempahan

melukis potret golagan diraja dan bangsawan. Keunikan lukisan Amron juga digemari bukan

sahaja oleh ahli korporat dan orang kebanyakan untuk memotret diri mereka. Beliau juga

pernah menjadi pensyarah sambilan di Institut Teknologi Mara, Shah Alam, Institut Mensa

dan pelukis pelatih untuk Angkatan Pelukis Semenanjung (APS)


Balai Seni negara memiliki 3 buah karya utama daripada catan yang dihasilkan daripada

tahun 1980 hingga 1982 iaitu ‘Pertarungan I’ (1980), ‘Pertarungan II’ dan (1980) dan ‘Potret

Diri’ (1982). Ketiga-tiga karya ini adalah karya pembentukan awal Amron sebagai pelukis

profesional. Sungguhpun karya-karya ini adalah pengkaryaan awal beliau telah menunjukkan

kehebatan permainan silat dan gerak langkah sehinggakan karya ‘Potret Diri’ telah dianggat

menerima Hadiah Kecil dalam Bakat Muda Sezaman pada tahun 1982. Manakala itu terdapat

sebuah lakaran atas kertas dan 45 buah lakaran atas kertas tisu yang memperlihatkan kajian-

kajian pergerakan tangan, kaki, kekuda dan pertarunga yang dihasilkan daripada 2004 hingga

2008.


Amron Omar adalah antara pelukis figuratif yang meminjam idiom seni tubuh Barat dengan

seni persilatan Melayu. Karya ‘Pertarungan I’ (1980) memperlihatkan dua aksi pertarungan

silat oleh dua orang yang dilihat dari sudut atas sedang membuka langkah dimana tangan

masing-masing seakan-akan ingin memberi isyarat agar lawan masing-masing bersedia

dengan gerak seterusnya. Bahagian kaki pula dipersiapkan kekuda untuk merapati lawan

masing-masing. Menurut Anurendra Jegadewa kita dapat lihat naratif bagaimana kejantanan

bangsa Melayu pada arca timbul Hang Tuah di Muzium Negara dilanjutkan dalam lukisan

Amron Omar. Sejak 1980, Amron gigih berusha menampilkan satu bentuk naratif menerusi

gerak dan jurus persilatan yang amat indah. Beliau berjaya mengolah segi-segi bentuk dan

gerak tubuh serta warna-warna enak pada karya-karya nampaknya yang menjunjung aspek-

aspek kebudayaan dan kepahlawanan bangsa Melayu.


Zulkifli Yusof di lahir pada tahun 1962 di Yan, Kedah. Beliau mendapat didikan awal dalam

bidang Seni Halus di Institut Teknologi Mara daripada tahun 1987 hingga 1989. Kemudian

beliau melanjutkan pelajaran ijazah Sarjana di Machester Polytechnic, United Kingdom pada

tahun 1991. Sekembalinya ke Malaysia beliau telah mengajar selama empat tahun di

Universiti Teknologi Mara, UiTM Shah Alam. Beliau adalah merupakan pemenang Hadiah

Utama dalam pertandingan Salon Malaysia pada 1992 yang diadakan oleh Balai Seni Negara

dengan karya ‘The Power I ’.


Sepanjang kariernya sehingga kini beliau telah menghasilkan 16 pameran solo antaranya 2

solo pada tahun 1996 ‘The Power’ di NN Gallery dan ‘Brave New Art’ di The Art Gallery,

Pulau Pinang, Pada tahun 1997 pula dengan 3 pameran solo ‘Ahmad and His Shadow’ di Art-

2 & The Substation, Singapura dan ‘Ahmad and Jibul’ di The Art Gallery, Pulau Pinang dan

‘Zulkifli Yusof After Venice’ di Bangunan RHB, Kuala Lumpur. Pada tahun 2000 dengan

‘Powerful Dialogue’ di The Art Gallery, Pulau Pinang. Tahun 2005 ‘Hot Temper’ di Utterly

Art, Singapura. Tahun 2008 ‘Icon, Zulkifli Yusoff’ di Wei Ling Gallery, Kuala Lumpur.

Tahun 2009 ‘Malaya’ di Utterly Art, Singapura, Tahun 2009 ‘Zulkifli Yusoff – A Historical

Survey, 1996-2009’ di Art Salon & Seni, Kuala Lumpur. Pada tahun 2010 solo di Balai Seni


11

Negara, Kuala Lumpur dengan tajuk ‘Negaraku’ dan ‘Negaraku Selected Works’ di Utterly

Art, Singapura. Pada tahun 2011 ‘Writing Power’ di NUS Museum, Singapura. Pada 2013

‘Rukunegara 2: Voice’ di Theo Art Project dan 2013 di Theo Art Project dengan ‘Ideologies’

.

Karya ‘The Light Are On’ (1995) oleh Zulkifli Yusoff adalah salah satu karya daripada 6

karya yang diperolehi oleh Balai Seni Negara. Karya ini adalah empat buah lakaran dakwat di

atas kertas adalah karya kajian instalasi daripada ‘Siri The Power’ yang beliau hasilkan sejak

tahun 1990-an lagi hingga tahun 2000. Di dalam siri ini beliau merujuk buku Sejarah Melayu

atau Sulalatus Salatin yang dikarang oleh Tun Sri Lanang. Sulalatus Salatin atau perbualan

raja-raja Melayu merujuk kepada cerita-cerita golongan bangsawan. Salah satu cerita di

dalamnya adalah Meminag Puteri Gunung Ledang. Kisah ini menceritakan tentang kekuasaan

seorang penguasa yang tamak dalam mencapai cita-cita walaupun terpaksa mengorbankan

orang lain, dalam konteks kita pada hari ini yang digelar sebagai desperado.

Eng Tay dilahirkan di Alor Setar, Kedah pada 1947. Beliau telah berhijrah ke New York

sejak tahun 1968 lagi sejak umur 21 tahun dan mendapat didikan dalam jurusan seni halus

daripada The Art Students League di New York pada tahun. Pada tahun 1972 beliau

menyambung pelajaran ijazah seni reka grafik daripada The School of Visual Art, New

York. Beliau kemudiannya bekerja sebagai pereka grafik di Red Book Magazine dan

menyertai Pratt Graphic Centre iaitu bengkel seni cetak di New York sehingga tahun 1978

dan sehinggalah pada tahun 1980 beliau mengadakan jelajah melukis ke Amerika Selatan dan

Asia Tenggara pada tahun itu. Antara negara Asia Tenggara yang dilawatinya adalah

Indonesia.


Eng Tay berkarya dalam pelbagai media seperti catan, cetakan, arca dan seramik. Beliau

mula mengadakan pameran solo sejak tahun 1985, semenjak itu beliau telah mengadakan

lebih 100 pameran solo bukan sahaja di Amerika Syarikat tetapi di Taiwan, Hong Kong,

Singapura, Malaysia, Britain, Jepun dan Indonesia. Pada tahun 1993 beliau menubuhkan

Tapir Edition iaitu studio seni cetak untuk pelukis profesional disamping terus bergerak

dengan TriBeCa studio di SoHo. Pada tahun 2015 beliau membuka sebuah ruang pameran

yang dinamakan E. Tay Gallery bagi memberi peluang pelukis muda di sekitar New York

yang berkarya dengan karya ekperimental dan kontemporari mengadakan pameran secara

berkala.


Pengkaryaan Eng Tay banyak menyentuh konsep kekeluargaan seperti karya figuratif

pertemuan keluarga, lelaki dan wanita, kanak-kanak, hubungan persahabatandan muzik.

Karya ‘Musical Charm’ (2006) dalam koleksi negara berkait rapat dengan hubungan

kekeluargaan dimana terdapat tiga figura yang sedang duduk dalam keadaan yang mungkin

asyik sedang mendengar alunan muzik. Dalam karya ini juga Eng Tay ingin menyampaikan

hubungan keakraban dikalangan ahli keluarga dengan stail yang telah beliau praktikan sejak

awal lagi.


Shafie Hassan seorang pelukis cat air yang dilahirkan di Kulim, Kedah pada tahun 1958 dan

dibesarkan di Guar Cempedak. Beliau mendapat latihan seni daripada Maktab Perguruan

Kota Bharu daripada tahun 1978 hingga 1979. Beliau kemudian menyambung latihan

perguruan seni di Maktab Perguruan Khas pada tahun 1986. Pada tahun 1994 pula beliau

mengikuti pengajian Sarjana Muda Seni Halus di Universiti Sains Malaysia.

Pengkaryaan Shafie banyak berkisar tentang nostalgia dizaman kanak-kanak semasa

membesar di Guar Cempedak. Antara subjek yang sering dirakamkan oleh beliau adalah


12

permainan warisan, seni tradisi, suasana di desa, buah-buahan tempatan dan lanskap seni bina

serta pemandangan. Karya ‘Siri Warisan-Tarik Upih’ (2000) adalah sebuah karya yang

bertemakan permaian tradisi yang dimainkan oleh kanak-kanak bukan sahaja di sini tetapi di

beberapa buah negara rantau ini yang lain. Tarik upih mengambil nama daripada perkataan

‘upih’ yang bermaksud pelepah pinang. Pelepah pinang yang tua biasanya akan luruh dengan

sendirinya. Tarih upih adalah sejenis permianan yang dimainkan dengan menarik kanak-

kanak yang duduk di atas daun pelepah pinang yang kemudiannya ditarik secara bergilir-gilir.

Permainan ini lebih menarik jika diadakan pertandingan untuk mengetahui penarik yang

paling laju dikalangan mereka yang beradu.


Than Thean Song dilahirkan di Kedah pada 1946 dan meninggal pada 2017. Beliau adalah

salah seorang alumni Nanyang Academy of Fine Art di Singapura daripada tahun 1963

hingga 1965. Selepas bergraduan Thean Song memilih berkarya dengan menggunakan

medium cat air dan batik. Beliau aktif mengadakan pameran berkumpulan di dalam dan luar

negara. Pada tahun 1969 beliau telah memenangi tempat kedua Salon Malaysia. Seterusnya

pada tahun 1984 beliau telah mengadakan pameran solo yang pertama di Adelaide Art Expo

di New Zealand.


Subjek pengkaryaan Thean Song banyak berkisar mengenai kegiatan masa lapang yang

dilakukan oleh penduduk kampung seperti bercucuk tanam, bersawah padi, permainan rakyat.

Karya ‘Main Layang-Layang/Kite Playing’ (1968) dalah sebuah karya batik yang diperolehi

sewaktu Thean Song memenangi hadiah kedua pertandingan Salon Malaysia pada tahun

1969. Karya ini mengambarkan dua orang yang sedang memakai seputar di kepala sedang

bermain layang-layang. Kelihatan dua tubuh figura dan tiga buah layang-layang wau bulan.

Permainan wau bulan sangat popular di negeri Pantai Timur seperti Kelantan dan

Terengganu. Permaian ini adalah kegiatan masa lapang yang dilakukan ketika musim monsun

Timur Laut dimana para nelayan tidak dapat turun ke laut kerana keadaan angin yang kencanf

dan ombak yang kuat.


Lanskap

Abdul Ghani Ahmad dilahirkan di Pulau Sayak, Daerah Kuala Muda, Kedah pada tahun

1945. Beliau adalah seorang bekas askar komando berpangkat sarjan yang telah bersara sejak

tahun 1978. Beliau tidak menerima pendidikan seni secara formal dan belajar melalui

pengamatan dan pengalaman sejak tahun 1986 lagi. Abdul Ghani Ahmad berkarya dengan

pelbagai medium seperti pensil, cat air, akrilik dan cat minyak. Pengkaryaan beliau lebih

memokuskan keindahan alam semulajadi, lanskap desa dan tradisi budaya tempatan. Di awal

pembabitan pada pertengahan 1980-an beliau melukis subjek alam semulajadi dengan gaya

naturlisme dan realisme seperi siri-siri ‘Alam Semulajadi’. Pada tahun 1991 beliau telah

mengadakan sebuah pameran solo di Pusat Kreatif, Balai Seni Negara. Sepuluh tahun

kemudian iaitu pada 2001 beliau telah mengadakan pameran solo di Balai Berita yang

menghimpunkan koleksi karya-karyanya. Selepas tahun 2010-an beliau beralihan kepada

pengkaryaan secara separa abstrak denga siri-siri karya yang berdasarkan subjek flora dan

fauna seperi siri ‘Journey Series’ dan ‘Freedom Series’.


Pengalaman sebagai komando yang sering keluar masuk hutan membuatkab beliau begitu

akrab dengan alam semulajadi. Karya Abdul Ghani Ahmad ‘Kedamaian Tropika Belum I’

(2006) adalah sebuah karya cat air atas kertas mengenai keindahan lanskap hutan. Karya ini

merakamkan keindahan Taman Negeri Royal Belum (TNRB) atau lebih dikenali dengan

Hutan Belum yang terletak di utara negeri Perak. Hutan Belum adalah hutan hujan tropika


13

yang menyimpan khazanah flora dan fauna semulajadi yang disimpan untuk tujuan

penyelidikan. Karya ‘Kedamaian Tropika Belum I’ memperlihatkan laluan air sungai yang

jernih, pada bahagian kanan terdapat batu sungai dan di atasnya adalah tebing. Fokus karya

ini adalah dibahagian tengah yang merupakan titik perspektik karya lanskap ini. Karya ini

memperlihatkan kecantikan, kehijauan hutan dan kejernihan air sungai yang mendamaikan

sebagai tinggalan warisan dan berpotensi untuk mempromosikan eko-pelancongan tanahair.

Sharifah Zuriah Al-Jeffri dilahirkan di Sungai Petani, Kedah pada tahun 1938 dan kini

berumur 84 tahun menetap di Kuala Lumpur. Beliau terkenal dengan karya-karya

menggabungkan gaya kaligrafi Islam dengan catan berus Cina. Beliau mendapat pendidikan

awal dalam pengajian undang-undang dari Inner Tample, London dari 1965 hingga 1967.


Sharifah Zuriah mendapat asuhan awal seni dengan berguru dengan Anthony Sum iaitu

pelukis catan berus Cina daripada tahun 1976 hingg 1979. Berlatarbelakangkan undang-

undang beliau bukan sahaja seorang pelukis tetapi juga aktivis soial dan alam sekitar. Karya-

karya beliau refleksi terhadap isu global dan alam sekitar. Dua subjek yang sering kelihatan

dalam karya beliau adalah bunga teratai dan gunungan. Pada tahun 1990-an semasa krisis

Perang Teluk beliau banyak melukis bunga teratai yang merupakan simbol kepada

keharmonian dan keamanan. Semasa Perang Bosnia yang berlaku daripada 1992 hingga 1995

karya beliau memokuskan kepada kaligrafi Islam dalam ‘Siri Bosnia’.


Karya Sharifah Zuriah Al-Jeffri ‘Lata Berkoh’ (1982) adalah sebuah karya pemandangan di

Taman Negara yang terletak di Ulu Tembeling, Pahang. Karya dakwat atas kertas ini

memperlihatkan ciri-ciri lukisan berus Cina. Pengolahan ini dapat dilihat dari segi bahantara

itu sendiri iaitu dakwat dan subjek gunungan yang bersifat vertikal sepertimana gaya lukisan

berus cina di atas skrool. Lata Berkoh adalah sebuah tempat rekreasi air terjun yang terkenal.

Dalam karya ‘Lata Berkoh’ pelukis memperlihat aliran sungai dari air terjun yang berkelok-

kelok arah alirannya yang bergerak dari hulu yang mengalir ke hilir. Permukaan tebing di

dalam karya ini pula agak curam dan agak bahaya jika aktivti bermandi manda diadakan di

sini. Manakala itu di bahagaian hadapan aliran air sungai dari air terjun agak deras dan

berhalangan. Karya lukisan ini memperlihatkan kepada kita bentuk seni kaligrafi Cina namun

dengan lenggok dan intipati tempatan.


Rafiee Ghani dilahirkan di Kulim, Kedah pada tahun 1962. Beliau mendapat latihan seni

awal daripada penyertaan menyertai bengkel seni cetak di De Vrije Academie Voor

Bildeende Kunst, Hague, Belanda pada tahun 1980. Beliau kemudiannya melanjutkan

pelajaran dalam Diploma Seni Lukis dan Seni Reka (Seni Halus) di Institut Teknologi Mara

daripada tahun 1983 hingga 1985. Pada tahun 1986 hingga 1988 beliau dilantik menjadi

pensyarah seni halus ITM yang mengajar subjek cetakan dan catan. Semasa menjadi

pensyarah beliau meneruskan pengajian sehingga peringkat sarjana Master in Fine Art Prints

(MFA) daripada Manchester Polytechnic di England pada tahun 1987. Sekembalinya ke

tanahair beliau terus mengajar sehingga tahun 1990. Antara tahun 1991 hingga 1993 beliau

mengajar catan dan cetakan di National Youth Service di Mehe, Seychelles.


Sepanjang kariernya sehingga kini Rafie Ghani telah mengadakan 11 pameran solo. Pameran

solo pertama ‘Room of Flowers’ diadakan pada tahun 1993 di Caracosa Seni Negara, Kuala

Lumpur dimana beliau mula meneroka subjek alam benda. Solo kedua ‘Oriental Afternoon’

diadakan di Art Salon, Kuala Lumpur pada 1994. Solo ketiga ‘Painted Garden’ pula

berlangsung di Oriental Bank Gallery, Kuala Lumpur dengan usahsama Rusli Hashim Fine

Art pada 1996. Solo keempat ‘Pulanglah Perantau’ dipamerkan di Art Case Galleries, Kuala

Lumpur pada 2001. Pameran solo kelima pula telah diadakan di Galeri Chandan, Kuala


14

Lumpur dengan siri ‘Rainbow Worriors’ pada 2009. Pada tahun 2012 Rafie Ghani hadir

semula di Galeri Chandan dengan solo keenam yang bertajuk ‘Perfumed Garden’. Selang dua

tahun kemudian dengan ‘Desert Rose by Rafie Ghani di Galeri Chandan pada 2014. Solo

kelapan ‘Homeland’ diadakan di The Edge Galerie pada 2016. Pameran solo kesembilan

‘Adventure in Wonderland’ di Vallette Gallery, Kuala Lumpur dan solo kesepuluh di Nuo

Gallery, Taiwan.


Karya ‘Lillies Series’ (1999) oleh Rafie Ghani adalah sebuah catan cat minyak atas kanvas

adalah salah satu karya dalam pameran ‘Pulanglah Perantau’ yang diadakan di Art Case

Gallery, Kuala Lumpur pada 2001. Karya lanskap ini betemakan bunga lili atau bunga

bakung oleh beliau ini mempunyai pengaruh yang kuat terhadap siri karya ‘Water Lilies’ oleh

Claude Monet (1840-1926) iaitu pelukis besar Impressionis Perancis. Dalam siri ‘Water

Lilies’ Monet telah menghasilkan 250 catan yang dihasilkan selama 30 tahun terkhir

kariernya dimana beliau dikatakan mengalami katarak sepanjang siri ini dihasilkan. Terdapat

persamaan yang jelas antara ‘Lillies Series’ oleh Rafie dan ‘Water Lillies’ oleh Monet

dimana kedua-duanya mengambil subjek sebuah taman yang bertasik dimana penuh dengan

kuntuman bunga-bungaan. Karya ‘Lillies Series’ adalah satu inspirasi dan penghormatan

Rafie Ghani terhadap karya besar seperti ‘Water Lillies’ oleh Monet.


Maamor Jantan dilahirkan pada tahun 1961 di Kulim, Kedah. Pada awalnya beliau adalah

seorang mekanik, kemudiannya pernah menjadi pembantu sebuah galeri di Kuala Lumpur

yang memberikannya kesempatan untuk bertemu dengan ramai pelukis. Antara pelukis yang

ditemui dan menarik minat beliau untuk menjadi pelukis adalah Khalil Ibrahim. Beliau

pernah mendapat bimbingan daripada Khalil Ibrahim pada tahun 1984 sebagai pelukis

perintis. Beliau pernah melukis disekitar Wisma Yakin, Jalan Masjid India pada 1980-an dan

kemudiannya berhihjrah ke Kompleks Budaya Kraf di Jalan Conlay pada 1990-an hingga

akhir 2010-an. Pada awal pengkaryaan beliau melukis dengan menggunkan cat air sebelum

beralih kepada cat minyak. Antara subjek yang menjadi pilihan beliau adalah pemandangan

di desa, suasan kenduri kendara, kampung nelayan dan lanskap panorama. Antara siri karya

yang pernah dihasilkan oleh beliau adalah ‘Siri Pemandangan, ‘Siri Cakcibor’. Pada tahun

2014 beliau mengadakan pameran solo pertama ‘Figment of Imagination’ di Galeri Seni

Universiti Malaya pada tahun 2014. Solo kedua ‘Lukisan Keroncongan’ diadakan di tempat

yang sama pada tahun 2016.


Maamor Jantan terkenal dengan ‘Siri Cakcibor’, dalam dialek Perak cakcibor bermaksud

pepatung. Dalam aliran seni gaya dekoratif (Art Nouveau) pepatung sering digunakan dalam

mereka bentuk barang kemas dan motif dekorasi pada fabrik dan hiasan rumah.

Siri karya ini beliau mula hasilkan sejak pertengahan sehingga ke hari ini. Karya Maamor

Jantan ‘Awan Di Taman Halaman’ (2003) adalah sebuah karya cat air atas kertas dalam

koleksi Balai Seni Negara yang mempunyai kesinambungan terhadap ‘Siri Cakcibor’ yang

dihasilkan sebelum ini. Dalam karya lansdskap ini memperlihatkan sebuah suasana

pemandangan desa yang seakan samar-samar pandangannya. Pengaruh pepatung seabagai

satu serangga yang hidup dalam penyamaran kelihatan dalam karya ini dengan kebanyakan

warna-warna dalam karya ini seakan-akan warna pepatung yang kuning kejinggaan. Karya ini

menekankan pengolahan teknik cat air yang agak unik


Ahamad Fauzi Hassan dilahirkan di Kuala Kangsar pada tahun 1959 dan kini menetap di

Alor Setar, Kedah. Ahmad Fauzi merupakan bekas guru pendidikan seni di Sekolah


15

Menengah Kebangsaan Tun Sharifah Rodziah. Beliau aktif mengadakan pameran solo dan

berkumpulan sejak tahun 1976 lagi. Antara pameran solo beliau adalah ‘Ekspresif Ahamad

Fauzi Hassan’ di Alor Star pada 2002, pameran solo ‘Alor Setar: Launch of Sylphy’ di

Bangunan Tan Chong, Alor Setar pada 2008. Beliau berkarya hampir dalam semua genre seni

seperti landskap, alam benda, lukisan figura dan seni abstrak.

Selain merakamkan landkap perdesaan dan landskap lautan (seascape) Ah mad Fauzi juga

merekod landskap bandar (townscape. Karya ‘Alor Star 6 (Jalan Raja) yang dihasilkan oleh

beliau pada tahun 2002 adalah sebuah karya cat minyak atas kanvas yang menggambarkan

landskap bandar sebuah jalan yang agak sibuk di bandaraya Alor Setar yang

berlatarbelakangkan mercu tanda ibu negeri ini iaitu Menara Alor Setar. Jalan Raja

mempunyai sejarah yang tesendiri sejak tahun 1940-an lagi. Jalan ini terletaknya sebuah

jambatan yang dibina sejak zaman kolonial iaitu Jambatan Bailey yang kini dikenali sebagai

Jambatan Sultan Abdul Halim. Kini Jalan Raja menghubungkan Jalan Tunku Ibrahim di utara

dengan Lebuhraya Sultan Abdul Halim. . Karya ‘Alor Star 6 (Jalan Raja) memperlihatkan

jalan simpang empat yang menempatkan bangunan lam yang kini dijadikan Balai Polis Trafik

Kota Setar dan Pos Malaysia Jalan Raja disamping deretan kedai perniagaan.


Lye Yau Fatt dilahirkan di Alor Setar pada 1950. Beliau adalah seorang pelukis cat air Kedah

yang menggunakan medium ini dari awal pembabitannya dalam bidang seni sehinggalah ke

hari ini. Pada tahun 1986, Lye Yau Fatt berpeluang menyertai bengkel cetakan di New York, Amerika Syarikat.

Beliau aktif mengadakan pameran sehingga lahir sebuah siri yang dinamakan ‘Joy of Living’

yang dihasilkannya pada akhir dekad 1980-an sehingga 1990-an.Menurut Mohd Makhzan

Musa Lye Yau Fatt telah berjaya mengadakan dua pameran di Sum Art Gallery, Kuala

Lumpur pada tahun 1979 dan 1980.


Sebuah karya Lye Yau Fatt bertajuk ‘Semulajadi/Nature’ (1979) boleh dikatakan adalah hasil

daripada perolehan daripada dua pamerannya di Kuala Lumpur berdasarkan sumber berikut.

Karya ‘Semulajadi/Nature’ adalah antara sebuah karya awal beliau sebelum beralih kepaa

‘Siri Joy of Living’. Karya alam benda atau still life ini adalah sebuah karya permainan

cahaya dan bayangan dengan medium kegemaran beliau. Latar belakang karya ini adalah

sebuah binaan yang berkayu dan berbatu konkrit. Manakala subjek karya ini adalah tin

majerin yang berjenama Planta. Tin majerin ini sangat popular dikalangan ibu-ibu untuk

dalam menghasilkan biskut-biskut moden terutamnya di musim perayaan di negara ini.

Sehingga ke hari ini jenama Planta ini masih wujud dan digemari oleh ganerasi baru ibu. Pasu

bunga yang diperbuat daripada tin-tin terbuang untuk dijadikan sebagai hiasan adalah

pemandangan biasa dekad 1970-an dan 80-an di Malaysia sebagai barangan kitar semula.

Karya Yau Fatt ini adalah salah sebuah karya dokumentasi peredaran zaman dari aspek

konsumerisme yang berlaku di negara ini.


Rohaizad Shaari dilahirkan di Jitra Kedah dan beliau mendapat pendidikan rasmi seni dalam

bidang seni halus daripada Institut Teknologi Mara, Shah Alam daripada tahun 1988 hingga

1992. Setelah tamat pengajian beliau kembali ke negeri kelahirannya untuk menjadi pelukis

sepenuh masa disamping aktif dengan persatuan Angkatan Pelukis Kedah (APK).

Pengkaryaan Rohaizad pada hari ini boleh dibahagikan kepada ‘Siri Pemandangan’ yang

dihasilkan daripada tahun 1986 hingga 2002. Beliau sering mengadakan pameran

berkumpulan menerusi siri pemandangan ini yang mengangkat aktiviti pertanian tempat

kelahiran beliau dilahirkan menerusi cat air. Menyedari subjek ini telah dipelopori oleh


16

Pelukis Tiga Serangkai seperti A.B. Ibrahim, A.J Rahman dan Sidin Yahya beliau cuba

beralih arah kepada subjek yang agak berbeza.


Pada tahun 2003 beliau hadir dengan pameran solo dengan Siri Gerek. Istilah gerek dalam

bahasa bermaksud sikal, perkataan ini bukan sahaja memberi makna kepada basikal tetapi

dalam makna yang lebih luas iaitu kenderaan sikal atau kenderaan yang mempunyai roda

seperti beca dan motosikal. Karya Rohaizad yang bertajuk ‘Dari Jelapang’ (2001) adalah

sebuah karya transisi peralihan dalam percubaan beliau untuk menerokai ‘Siri Gerek’ secara

intensif lagi. Meletakkan sebuah motosikal Vespa model klasik berwarna biru keluaran

mungkin tahun 1950an sehingga 1970-an yang mempunyai nombor pendaftaran negeri

Kedah yang mungkin dimiliki oleh petani berdasarkan tajuknya seakan-akan ingin

mengatakan kenderaan ini adalah antara kenderaan yang sering digunakan oleh petani didesa

dalam bergerak dari satu tempat ke suatu tempat yang lain.


Choh Kiat Siong dilahirkan di pada tahun 1968 di Alor Setar, Kedah. Beliau adalah antara

pelajar awal lulusan Collage of Art Kuala Lumpur daripada tahun 1986 sehingga 1990.

Pengkaryaan beliau banyak dipengaruhi oleh bapanya yang juga merupakan pelukis sepenuh

masa. Selain melukis sepenuh masa Kiat Siong membuka kelas lukisan di tempat

kelahirannya. Beliau mengadakan pameran solo pertama pada tahun 1993 dengan tajuk

‘Light and Shade’ di Rainbow Art Gallery di Pulau Pinang yang memaperkan sejumlalh

karya cat airnya.


Karya Choh Kiat Siong ‘Nagore Durgha Sheriff Penang’ (2006) adalah antara karya dalam

pameran solo yang keempat yang bertajuk ‘Life’s Journey’ yang diadakan pada tahun 2006.

Pameran solo ini mempamerkan himpunan karya karya seni bina ikonik di beberapa buah

negeri seperti Pulau Pinang, Melaka antaranya ialah seperti ‘Kapitan Kling Mosque’ (2005),

‘A Famosa, Melaka’ (2005) dan karya ‘Nagore Durgha Sheriff Penang’ (2006) dalam

simpanan koleksi negara ini. Apa yang membezakan karya Kiat Siong dengan pelukis

lanskap senibina yang lain iailah beliau menggabungkan pergerakan figura sebagai latar

depan manakala seni bina adallah latar belakangnya untuk menampakkan karyanya lebih

hidup dalamm merekod zamannya.


Pelukis Ganerasi Baru (pelukis muda)

Manakala itu pelukis genarasi baru pula adalah pelukis yang dilahirkan selepas tahun 70 an

misalnya Sabri idrus (1971), Choy Chun Wei (1973), Aznan Omar (1973) dan Fauzul Yusri

(1974), Mohd. Fazli Othman (1982), Rosnizam Murat, Khairuddin Abdul Hamid, Fathullah

Luqman Yusof (1972),


Fauzul Yusri dilahirkan di Kuala Muda, Kedah pada tahun 1974. Beliau mengikuti pengajian

Ijazah Sarjana Muda Seni Halus (Lukisan) daripada Universiti Teknologi Mara, Shah Alam

daripada tahun 1995 hingga 1999. Beliau aktif mengadakan pameran solo dan berkumpulan

di Malaysia dan Asia Tenggara. Sehingga kini beliau telah mengadakan 13 pameran solo

antaranya pameran solo pertama ‘Works on Canvas’ (2001) dan solo kedua ‘Cage’ (2003)

diElm Quay Fine Arts. Pada tahun 2004 kembali dengan solo ketiga ‘Pop Primitive’ di Galeri

Iizu, Kuala Lumpur. Selepas itu beliau menjadi salah seorang pelukis yang diurus oleh Galeri

Taksu. Antara pameran solo beliau bersama galeri Taksu adalah pameran ‘Neolithic’ (2006),


17


‘Ground’ (2007), ‘Raw’ (2009), ‘Play’ (2009) ‘Guris’ (2011), ‘Coreng’ (2013),

‘Whiteground’ (2017’, ‘Tona’ (2020) dan ‘Konkrit’ (2021).

Sejak daripada sekolah seni Fauzul lagi telah meneroka penggayaan karya seni yang seperti

dihasilkan oleh kanak-kanak atau seni naif (naive art). Seni naif yang dihasilkan Fauzul

bermain dengan garis-garis yang ringkas, bentuk-bentuk mudah yang dihasilkan daripada

pandangan dan perspektif anak kecil terhadap sesuatu rupa. Dalam konteks sejarah seni Barat

seni sebegini mula ditemui melalui lukisan-lukisan gua yang dihasilkan oleh manusia pra-

sejarah. Karya cat minyak atas kanvas bertajuk ‘Candi Lembah Bujang’ (2004) adalah sebuah

rakaman tapak bersejarah tamadun awal manusia di Asia Tenggara. Candi dari segi bahasa

bermaksud bangunan purba atau kuno yang diperbuat daripada susunan batu-batuan. Di

dalam peta negeri Kedah, Lembah Bujang terletak berhampiran dengan Sungai Batu, Merbok

di dalam daerah Kuala Muda. Karya ‘Candi Lembah Bujang’ (2004) adalah sebuah

dokumentasi memori silam di daerah kelahiran Fauzul Yusri dimana terletaknya sebuah

kerajaan awal manusia. Jika diselami latarbelakang beliau ini yang membuatkan beliau terus

berkarya dengan stail-stail corengan dan gurisan seperti lukisan pra-sejarah.


Terdapat dua ahli kumpulan Matahati yang berasal daripada Kedah iaitu Masnor Ramli

Mahmud dan Ahmad Fuad Osman. Matahati adalah kumpulan kolektif seni yang ditubuhkan

oleh beberapa orang anak muda semasa mereka menuntut di Institut Teknologi Mara pada

akhir tahun 1980-an. Masnor Ramli Mahmud dilahirkan di Alor Setar pada tahun 1969.

Beliau mendalami jurusan seni halus daripada Institut Teknologi Mara daripada tahun 1989

hingga 1991. Selepas bergraduan beliau menghasilkan karya dalam pelbagai medium seni

seperti catan, lukisan, cetakanf dan fotografi. Pengalaman yang beliau perolehi bekerja

dengan syarikat animasi selama tiga tahun sehingga 1997 memberi kelebihan kepadanya

untuk meneroka seni video dalam pengkaryaan beliau seterusnya.


Karua beliau ‘Sign of Life Series-Floating Image II’ (1995) adalah salah satu karya awal

yang beliau hasilkan dengan menggunakan cat minyak diatas papan. Karya ini mempunyai

lima siri karya yang dihasilkan daripada tahun 1993 hingga 1995. Di awal pengkaryaan ahli

kumpulan Matahati tidak membataskan pengkaryaan mereka kepada suatu halatuju tema

tertentu dan ahli kumpulan bebas berekspresi mengikut gerak hati masing-masing. Perihal

termasuklah pengkaryaan Masnor. Dalam ‘Sign of Life Series-Floating Image II’ (1995)

memperlihatkakn seolah-oleh figura yang sedang terapung di suatu ruang yang asing. Karya

ini adalah suatu perluahan pergolakan perasaan dalaman pelukis dalam mencari diri. Dalam

siri ‘Floating Image’ ini bentukan bulat atau berpusar dengan imej figura yang tangan dan

kaki yang terbuka seakan terapung menjadi identiti karya-karya ini.


Seorang lagi ahli Kumpulan Matahati yang berasal dari Kedah adalah Ahmad Fuad Osman .

Beliau dilahirkan di Baling pada tahun 1969. Di awal pengkaryaan Fuad menghasilkan karya-

karya ‘Lost Series’ sejak tahun 1994. Beliau mengadakan pameran solo pertama ‘Experiment

With The Truth’ di NN Gallery pada 1998. Beliau juga mengadakan pameran solo menerusi

program residensi yang beliau sertai misalnya ‘Saat Beku’(2003), Vermont Studio Center,

Amerika Syarikat, Red Mill Gallery, ‘Too Much (Not Enough)’ (2006) Gayang Art Studio,

Korea Selatan. Selepa kembali daripada Vermont beliau mengadakan sebuah pameran yang

menghumpunkan karya-karyanya dalam tempoh 10 tahun dengan ‘Paintings 1993-2003’ di

Muzium dan Galeri Tuanku Fauziah, Universiti Sains Malaysia pada 2003. Antara pameran

solo selepas itu adalah ‘Dislocated’ (2007) 12 Artspace, Kuala Lumpur, ‘Primitive’ ( ) A+,


18

Karya Ahmad Fuad Osman Ahmad Fuad Osman ‘An Eye For An Eye Will Make The Whole

World Go Blind’ (2003) adalah sebuah karya yang diperoleh melalui pameran Philip Morris

Malaysia Art Award yang diadakan pada tahun 2003 dimana karya ini memenagi Hadiah

Pilihan Juri dalam pertandingan dan pameran itu. Karya ini adalah sebuah karya sinis atau

sindiran terhadap peranan media masa terutamanya media cetak dalam mempengaruhi minda

pembaca. Majalah Time dan majalah Newsweek adalah dua buah majalah mingguan sebagai

suara dunia Barat.


Majalah ‘TIME’ dimanipulasi oleh Fuad kepada ‘ITEM’ dengan gambar fotografi potret diri

yang memakai serban dan jubah manakan terttulis tajuk berita utama ‘ON THE TRIAL OF

TERROR’ atau PERBICARAAN PENGGANAS. Dibawah ‘tajuk majalah’ pada tarpulin

tertulis “We’re the world’s most truthful newsmagazine-over 45 million people worldwide get

their news from us than any other single source” atau terjemahanya “Kami adalah sebuah

majalah berita yang dibaca oleh 45 juta pembaca dari seluruh dunia sebagai sumber utama”.

Tarpulin kedua nama majalah ‘NEWSWEEK’ diolah menjadi ‘NEWSWEAK’, dengan tajuk

berita utama RIGHT MAN, RIGHT TIME: JOHN THE BENEVOLENT. Fuad sekali

memanipulasi wajahnya seperti seorang pemimpin yang memakai baju kot dengan tertulis

tajuk berita kecial “Piss Talked In Jarusalem” pada bahagian tarpulin tertulis sumber “On

this planet, more people get their news from us than any other single source-over 60 million

people, worldwide” atau terjemahan “ Di dalam planet ini, 60 juta orang diseluruh dunia

mendapat berita daripada kami sebagai sumber utama mereka”.


Karya ini disifatkan sebagai sebuah karya kecaman terhadap media Barat yang disifatkan

sebagai berat sebelah dalam melaporkan maklumat. Pengkarya menggunakan permainan

bahasa dalam melontarkan kritikannya. Karya cetakan digital atas tarpulin sebagai gegantung

(bunting) dalam memberi maklumat ini adalah sebuah karya tindak balas seniman terhadap

pasca 9/11 atau apa yang dikatakan Islamophobia. Dalam dunia Barat melaungkan keadilan,

kebebasan bersuara, demokarasi hak asasi manusia atau dalam maksud tersirat sebagai ‘Mr.

Yes’ namun satu tindakan lagi mereka berat sebelah terhadap isu tanah rakyat Palestin

(Baitumuqadis) dan Israel (Jarusalem). Sidang damai antara antara kedua-dua negara

hanyalah persidangan kosong yang tidak dapat diselasaikan sehingga hari ini


Choy Chun Wei dilahirkan pada tahun 1973 di Sungai Petani, Kedah Darul Aman. Beliau

mendapat pendidikan awal dalam sarjana muda seni reka grafik pengkhususan dalam ilustrasi

di Central St. Martin School of Art di London daripada tahun 1996 hingga 1998.

Sekembalinya ke Malaysia beliau telah mengajar sebai pensyarah di beberapa buah kolej

seni. Pada tahun 2004 beliau telah memenangi Hadiah Pilihan Juri dalam Bakat Muda

Sezaman. Setahun kemudian beliau menyertai residensi pelukis di Rimbun Dahan Artis in

Residence di Kuang. Pada tahun 2007 Choy Wei mengadakan pameran solo pertama

‘Kaleidoscope Landscapes’ di Wei Ling Gallery. Setahun kemudian beliah menyertai

program residensi di Vermont Studio Center, Amerika Syarikat dan mengadakan pameran

solo kedua ‘Trails’ di Red Mill Gallery pada tahun 2008. Wei-Ling Gallery kemudiannya

mengikat Chun Wei untuk mengadakan bebepara pameran solo sterusnya sepeti ‘Here and

Now’ (2011), ‘Insight’ (2014), ‘Encountering Mass Man’ (2021)

Catan Choy Chun Wei ‘Collapsing I’ (2008) adalah sebuah karya menggunakan medium

campuran atas kertas. Karya sebegini mulai diterokai oleh beliau sejak menyertai program

residensi selama setahun di Rimbun Dahan pada tahun 2007.Karya ‘Collapsing I’ (2008)


19

dalam siri karya beliau yang hasilkan di atas kartografi dan berbentuk peta minda. Kartografi

adalah kaedah menggunakan peta yang dijana oleh komputer untuk mewakili data yang

banya. Latar belakang Chun Wei dalam seni reka illustrasi digabungkan dengan citra seni

dimanfaatkan beliau dalam menghasikan karya sebegini. Karya ini adalah sebuah karya

tampalan yang berlapis-lapis atau kolej di atas kanvas yang memperlihatkan seperti sebuah

runtuhan secara abstrak.


Sabri Idrus dilahirkan di Alor Setar, Kedah pada tahun 1971. Beliau mendapat didikan awal

dalam Diploma Seni Reka Grafik daripada Mensa Design Insitute daripada tahun 1990

hingga 1991. Beliau kemudiannya melanjutkan pelajaran dalam pengajian Ijazah Sarjana

Muda Seni Halus daripada Institut Teknologi Mara, Shah Alam daripada tahun 1995 hingga

1999. Sabri kemudiannya mengikuti pengajian Sarjana Seni Halus (MFA) dalam Creative

Practice di Transart Institute, Plymouth University, United Kingdom. Beliau aktif

mengadakan pameran solo sejak beliau bergraduan antaranya ‘The Search Of The

Uncertainties’ di The Painting Hall, Selangor (1999), ‘Lorek-Lorek, The Creation Of Lines di

Townhouse Gallery, Kuala Lumpur (2004), ‘Bangau Oh Bangau’ di Balai Berita NST, Kuala

Lumpur (2004), ‘Keroncong Series: A New Form Of Physical Listening’ di Wei-Ling

Gallery, Kuala Lumpur (2006), ‘Mydomain’ di Ahmad Zakii Anwar’s Gallery At The Back

Of The House, Johor Bahru (2008), ‘In Transit, Malaysia-Poland’ di Aula Gallery,

University of Arts Poznan, Poland (2009), ‘Masa Series: A Reduction Process’ di Taksu

Gallery, Kuala Lumpur (2010), ‘Mufakat: Space For The Public’ di The Painting Garage,

Bandung (2010), ‘Antara’ di Taksu Gallery, Singapore (2012). Beliau kemudiannya

direprestasi oleh Gajah Galeri dari Singapura dengan beberapa pameran solo seperti

‘Recovery Plan’ (2015), ‘Matters and Manipulations’ (2017) dan yang terkini ‘Power – Now

and There’ (2021).


Karya Sabri Idrus ‘Keroncong Series 01,02 & 03’ adalah sebuah karya cetakan mono 3 panel

yang dihasilkan pada 2005. Karya ini pengkaryaan awal yang dihasilkan sebelum siri karya

pameran solo beliau yang bertajuk ‘Keroncong Series: A New Form Of Physical Listening’

yang dipamerkan di Wei-Ling Gallery, Kuala Lumpur pada tahun 2006. Karya ‘Keroncong

Series’ adalah pengkaryaan karya-karya yang mempertemukan antara catan dan muzik.

Karya ini adalah sebuah karya kajian dengan menggunakan cetakan mono atau cetakan yang

dibuat hanya sekali sahaja dan tidak boleh diulang cetak. Karya ini dibahagikan kepada 3

panel atas, tengah dan bawah. Panel atas berlatarkan warna putih dengan eksprerimentasi

tompok biru dan merah. Panel tengah dengan jalur putih dan merah jambu manakala panwl

bawah dengan bidangan warna merah dan lorekan kehitaman. Sabri dikanali sebagai pelukis

yang menggunakan bahan-bahan indusri seperti serbuk daripada besi, aluminium, zink,

cermin, resin dan lilin.


Mohd Fazli Othman dilahirkan di , Kedah pada tahun 1982 dan mendapat pendidikan seni

halus pengkhusuan dalam catan di Universiti Teknologi Mara UiTM Shah Alam. Beliau kini

merupakan pensyarah seni halus di univeristi yang sama. Karya beliau dalam koleksi Balai

Seni Negara iaitu ‘Daily Struggle’ (2014) adalah sebuah karya cat minyak berkembar 2 panel.

Karya ini megambarkan tiga pekerja penyelenggara jalan raya sedang melakukan

pembersihan jalan yang berhampiran dengan lampu isyarat. Ketiga-tiga pekerja

penyelenggara ini memakai pakaian beruniform berwarna oren manakala dibahagian kepada

mereka pula ditutupi dengan topi atau penutup muka. Dibelakang pekerja ini terpacak

bendera persekutuan Malaysia dan bendera kerajaan negeri. Karya figuratif realisma ini


20

berkongsi tentang pergelutan manusia dalam mengharungi kehidupan harian berdasarkan

pekerjaan mereka. Karya ‘Daily Struggle’ (2014) adalah sebuah komentar sosial terhadap

dunia kemanusiaan pada hari ini.

Kesimpulannya pameran ‘Gerak Rupa: Pelukis Kedah Dalam Koleksi Balai Seni Negara

yang menghimpunkan 32 pelukis dan 32 karya terpilih yang berada di dalam Himpunan

Tetap Negara ini menjadi batu loncatan bagi mengenali pelukis-pelukis dari negeri lain yang

kini karya mereka dihimpun oleh Balai Seni Negara. Melalui pameran bergerak ini juga

diharapkan agar hasrat institusi ini untuk mendekatkan khalayak dengan khazanah seni visual

negara menjadi kenyataan.


21

Rujukan

Rahmidin Zahari, ‘A.B Ibrahim dan Lukisan Cat Air Melayu’, Senikini #14, 2011,

Balai Seni Negara, Kuala Lumpur, ms 20.

Mohd Makhzan Musa, ‘Seni Lukis Kedah Darul Aman’, Dewan Bahasa dan

Pustaka,2014, Kuala Lumpur

Amerrudin Ahmad, Haikal Zulkifli & Sarifah Abu Bakar Ebau, ‘Pelukis Negeri

Kedah Dalam Koleksi (Himpunan Tetap) Balai Seni Negara, 2017, Kuala Lumpur,

ms 14-17.

Inventori Himpunan Tetap Warisan Seni Tampak Negara 1958-2003, Balai Seni

Negara, 2003

Inventori Himpunan Warisan Tetap Seni Visual Negara 2004-2009, Balai Seni

Negara, 2009.

Faizal Sidik, ‘Alkesah Yang Empunya Cherita’, Balai Seni Negara, Kuala Lumpur,

2013, ms 33-34

Katalog ‘Ibrahim Hussein A Retrospective’, Balai Seni Lukis Negara, Kuala

Lumpur, 1986.

Sesi perbincangan dengan Jaafar Ismail berkenaan dengan Galeri Saujana Fine Arts

yang dimiliki oleh Kumpulan Pelukis.

Katalog ‘Saujana Fine Arts’, Subang Jaya, Selangor, 1984

Majalah ‘Another Initial Impetus #3- Session 3: Khoo Sui Hoe’ National Gallery

Singapore, 2020.

Kong Wai Yeng, ‘Cover Story: A brushstrokes of genius’, The Edge Malaysia,

September 2017.

Faizal Sidik, ‘Anasuwandi Ahmad: Perangkap’, katalog pameran Anasuwandi

Ahmad: Perangkap , House of Matahati (HOM), Kuala Lumpur, 2011.

Rahel Joseph & Anurendra Jegadeva, ‘Space Between’ Wei Ling Gallery, Kuala

Lumpur, 2015

Tiada ulasan:

Catat Ulasan