Karya Awal (Drawing 1996-2006)
Inspirasi datang dalam pelbagai bentuk, Inspirasi pengkaryaan saya selama ini datang melalui pengamatan (observation), bacaan (reading) dan perjalanan (travelling). Jika anda lihat karya awal di dalam seksyen ‘Early Works’. Kebanayakan karya yang saya hasilkan adalah semasa saya menjadi penuntut di Universiti Teknologi Mara, Seri Manjung.
Kadang kala tempat ada berada semasa anda belajar turut memepengaruhi pengkaryaan awal anda. UiTM Seri Manjung secara geografinya adalah sebuah tempat yang terletak di sebelah barat daerah Perak Tengah yang berhampiran dengan bandar maritim seperti Lumut dan Pulau Pangkor. Ciri-ciri kelautan ini juga turut menjadi inspirasi kepada pengkaryaan awal saya.
Semasa saya di dalam Asasi Seni atau ‘Foundation Study ‘ seperti yang terdapat di dalam pameran ini kebanyakan subjek kajian atau ‘subjek matter’ adalah daripada bahan-bahan jumpaan di tepi pesisir pantai dan juga didalam pulau yang saya lawati. Inspirasi ini berlarutan sehingga saya memasuki jabatan dan sehingga tahun tiga.
Tahun keempat atau tahun akhir yang pada masa itu sekitar 1999-2000 pula kebanyakan idea saya hadir melalui banyak bacaan sosial-politik melalui risalah, majalah dan buku. Pemecatan Anwar Ibrahim sebagai Timbalan Perdana Menteri daripada kerajaan dengan tuduhan liwat yang tidak masuk akal semasa rejim Perdana Menteri Mahathir Mohamed pada masa itu telah mencetuskan gelombang reformasi bukan sahaja kepada rakyat bawahan tetapi juga golongan seniman dan sasterawan.
Sasterawan Shahnon Ahmad misalnya hadir dengan novel ‘Shit’ yang mengisahkan kebusukan yang berlaku didalam sistem pencernaan manusia sebagai metafora beliau terhadap situasi politik semasa pada waktu itu dengan mengikonografikan Anwar Ibrahim sebagai watak ‘Wirawan’ dan Mahathir Mohamed sebagai ‘PM’ di dalam novel itu yang diharamkan pengedarannya oleh Kementerian Dalam Negeri semasa era Mahathir.
Saya sempat membeli novel ini di Ipoh selepas ia diterbitkan dan panas dipasaran sebelum ia diharamkan. Sukar sebenarnya membaca novel ini dan saya membacanya berkali-kali. Bahang reformasi dan novel ini telah menginspirasikan saya menghasilkan karya-karya mengenai hak asasi sebagai seperti kebebasan bersuara dan kebebasan memberikan pendapat di dalam Perlembagaan Malayssia - Perkara 63 seperti ‘Voice Without A Sound: King Rawana As Desperado’ yang pernah menjadi Pemenang Hadiah Penghargaan pertandingan dan pameran ‘Bakat Muda Sezaman atau BMS 2000. Karya tahun akhir ini dipamerkan di Balai Seni Negara pada tahun yang sama. Namun malangnya karya tersebut tidak dapat bersama dipamerakan di dalam 25 tahun ini keran telah hilang. Cuma yang tinggal adalah lakaran dan lukisan kajiannya.
Sebuah lagi karya tahun akhir saya turut layak dipamerkan di dalam pertandingan dan pameran Bakat Muda Sezaman 2002. Karya ‘Voice Without a Sound: Superpower I’ kini sedang dipamerakan di dalam pameran ini adalah kesinambungan daripada isu kebebasan hak bercakap yang dinafikan semasa era reformasi. Di dalam karya ini saya menggabungkan karakter watak wayang kulit dengan sebuah kenderaan. Karya ini memperlihatkan seorang pengemudi dan dibelakangnya adalah pengikut dimana bahagian kepala digantikan dengan penjara mengambarkan pemikiran mereka telah dibantutkan seolah berada di dalam penjara minda.
Ketakjuban Tenun (Sublime Weaves)
Saya ada sebut inspirasi pengkaryaan saya hadir melalui perjalanan (travelling). Selepas bergraduan saya melakukan perjalanan buat pertama kali ke Eropah pada tahun 2004. Perjalanan dilakukan setelah saya dipelawa oleh seorang rakan untuk mengikutnya bersama bagi memasang karya beliau kerana beliau mendapat ruang mengadakan pameran di Fredrichain, Berlin. Semasa berada lebih dua minggu di sana saya telah melawat banyak galeri seni dan muzium. Di sini saya berkesempatan melihat karya sebenar di depan mata daripada melihatnya di dalam buku sejarah seni atau slaid-slaid yang pernah dibentangkan oleh pensyarah saya sebelum ini. Semasa musim sejuk di Berlin saya sempat melawat muzium seni dari zaman Renaisan sehinggalah ke muzium seni kontemporari.
Sejurus saya balik maka berlaku perubahan besar dalam pengkaryaan saya. Saya kemudiannya banyak membaca buku-buku estetika dan falsafah seni. Antara buku yang saya minati ialah buku ‘Critical Judgement’ oleh Immanuel Kant. Esei ‘Critical Judgement adalah pendapat Kant mengenai keindahan. Kant adalah seorang ahli falsafah Jerman yang terkenal di Zaman Romantisme. Pendapat beliau tentang seni ditulis di dalam buku besarnnya ‘Critique of Pure Reason’ . Terdapat satu bab di dalam buku ini dimana Kant memberi pandangan berkenaan tentang seni dan keindahan dimana beliau memaknakan tentang ‘genius’. Saya turut membuat sorotan tulisan Kant di dalam esei 'Analatikal Seni Halus' (2008)
Kant mempunyai ramai pengikut, sebagai ahli falsafah continental atau Eropah, menerusi jarak yang tidak terlalu jauh penulisan beliau cepat tersebar dan diterjemahkan ke dalam bahasa asing lain. Salah seorang pengikut beliau adalah Edmund Burke dari Ireland. Beliau terkenal dengan teori ketakjuban atau Sublime. Burke telah memperbaharui dan memberi pandangan baru beliau daripada pandangan estetika Kant. Di dalam penulisan ‘Sublime & Beautiful Theories’ Burke telah menggariskan beberapa pandangan beliau mengenai ketakjuban antara adalah berkenaan warna di dalam ‘Beauty In Color’ dimana salah satu warna yan boleh membangkitkan rasa takjub adalah warna merah menyala.
Selepas kembali dari Berlin saya banyak menelaah teori-teori dari mereka ini. Saya mula menghasilkan lakaran-lakaran dan lukisan-lukisan kajian. Pada 2006 saya mulai serius menghasilkan karya format bulat dengan warna merah yang menjurus kepada teori mereka. Pada 2009 saya telah mengkuratorkan sebuah pameran berkumpulan. Pameran ‘Subliminal: Sublime & Sensory’ di Galeri Shah Alam adalah sebuah percubaan saya yang bertindak sebagai kurator dan pelukis pada masa yang sama bereaksi terhadap konsep ketakjuban ini.
Pameran yang saya kuratorkan ini mendapat perhatian oleh seorang pemilik galeri iaitu Datin Shalini. Beliau tertarik dengan karya saya lalu menawarkan kontrak secara eksklusif selama 10 tahun sebagai pelukis yang bernaung di bawah galeri beliau iaitu Private Gallery yang kemudiannya dinamakan Shalini Ganendra Fine Art (SGFA). Semasa bersama berkembang bersama galerinya saya banyak ditawarkan menghasilkan karya komisen dan sempat mengadakan 3 pameran solo seperti yang saya sebut diawal tadi. Pameran ‘Sublime Weave’ adalah gabungan kajian saya mengenai teori ‘sublime’ dengan kehebatan tenunan songket. Songket bukan perkara baru bagi saya kerana saya telah membuat kajian melalui tugasan semasa saya menuntut lagi di UITM bersama rakan dengan pergi ke tempat pembuatannya di Kg. Losong, Kuala Terengganu.
Karya ‘Sublime Weave’ yang saya hasilkan daripada 2012 hingga 2016 cuba mengabungkan falsafah seni barat (sublime) dengan estetika timur (songket). Di dalam lakaran, lukisan dan catan anda akan lihat format bulatan, bentuk hati dan empat segi yang terdapat jalur garisan samada putih. Garisan-garisan yang bermula dari tengah ini sebenarnya saya ingin mengambarkkan bagaimana kerja-kerja menyulam songket atau teknik sungkit itu berlaku dimana tukang songket akan memasukkan benang pakan secara berselang seli untuk menghasilkan motif pada kain songket.
Catan Songket
Karya ‘Catan Songket’ diinspirasikan daripada siri karya sebelumnya. Dimana saya ingin memberi nafas atau dimensi baru songket daripada persalinan pakaian kepada bentuk estetika melalui catan lanskap. Pengkaryaan Catan Songket adalah pembacaaan saya terhadap sastera klasik Melayu Sulalatus Salatin atau Sejarah Melayu (Malay Annals) atau cerita-cerita Raja-Raja Melayu di istana. Saya tertarik mengenai kisah metos peminangan Puteri Gunung Ledang. Kisah ini telah diterjemahkan dalam pelbagai medium antaranya filem dan teater. Di dalam seni lukis terdapat juga seniman yang menterjemahkannya melalui interpritasi mereka melalui catan dan arca.
Kisah Puteri Gunung Ledang sebenarnya adalah sebuah kritikan terhadap orang yang mempunyai kuasa dan berpengaruh yang sanggup berbuat apa sahaja dimana mengisahkan ketamakan seorang Sultan yang ingin meminang seorang puteri walaupun terpaksa mengorbankan anak sendiri. Namun saya lebih tertarik untuk mengambarkan babak bagaimana orang suruhan Sultan Mahmud iaitu Tun Mamat dan Laksamana Hang Tuah semasa di dalam perjalanan mereka untuk pergi meminang mereka terjumpa dengan sebuah taman yang indah di Ledang.
Pada masa yang sama saya berminat menonton filem-filem animasi terbitan Ghibli Studio antara ‘Howl;s Moving Castle’ (2004) , ‘My Neighbour Totoro’ (1988) dan ‘Kiki Delivery Service’ (1989). Filem arahan Hayao Miyazaki ‘Howl’s Moving Castle’ benar-benar menarik parhatian saya kerana latarbelakang lanskapnya sangat menakjubkan. Di dalam karya catan triptych atau catan 3 panel bertajuk ‘Taman Impian Ledang II’ (2016) adalah satu babak yang terdapat di dalam filem tersebut.
Pengkaryaan ‘Catan Songket’ secara keseluruhannya adalah gabungann kesusasteraan Melayu klasik melalui motif tenun songket yang berlatarbelakangkan lanskap asing dengan teknik ‘superflat’ . Superflat adalah sebuah gerakan gerakan seni pasca moden yang menghasilkan catan dengan menggunakan warna-warna datar atau rata iaitu catan tanpa bayang yang dipelopori oleh pelukis Jepun seperti Takeshi Murakami, Yoshimoto Nara, Mr dan ramai lagi yang dipengaruhi oleh lukisan manga dan anime.
Aliran ‘superflat’ sangat dekat untuk merujuk dan mengambarkan genre seni grafik, animasi, budaya popular dan seni halus dari Jepun.
Piksel
Saya mula menghasilkan karya ‘Piksel’ kesinambungan daripada Catan Songket (2012-2019). Piksel atau ‘Pixel’ di dalam imejan digital adalah sebuah kata asing yang bermaksud unsur-unsur halus atau cebisan maklumat yang paling kecil di dalam sesuatu imej. Piksel biasanya dilihat sebagai petakan-petakan halus. Piksel adalah peralihan saya mengguanakan bahan cat kilat atas kanvas (gloss paint) kepada cat akrilik atas kanvas. Terdapat dua buah karya monumental di dalam siri ini iaitu ‘Suprarupa Garden’ (2019-2021) dan ‘Supararupa Garden Midnight’ (2021-2024).
Pada tahun 2015 hingga 2018 saya membuat ijazah sarjana dalam bidang penterjemahan dan interpritasi dimana kursus saya berkait rapat dengan pemilihan bahasa. Kebanyakan karya Pixel menggunakan bahasa klasik lama atau bahasa Sanskrit. ‘Suprarupa’ adalah gaungan dua bahasa Sanskrit iaitu ‘Supra’ dan ‘Rupa’. Perkataan ‘Supra’ bermaksud ‘besar’, mankala ‘rupa’ biasa kita gunakan di dalam bahasa Melayu itu untuk mengambarkan ‘bentuk’ atau ‘wajah’ adalah berasal daripada bahasa Sanskrit. ‘Suprarupa’ adalah rupabentuk yang besar.
Pengkaryaan ‘Piksel’ adalah percubaan saya untuk masuk dengan lebih dalam lagi terhadap ime-imej motif yang terdapat di dalam karya ‘Catan Songket’. Ada beberapa percubaan yang saya lakukan ke arah itu terutamany di dalam karya ‘Pixel Painting #5’ (2020) yang tidak dipamerkan di dalam galeri kerana perlu direhatkan. Karya ini dilihat seperti catan permainan video piksel atau tetris. Ada pula yang mengaikannya dengan permainan video dalam talian ‘Minecraft’. Karya-karya ‘Piksel’ ini lebih menonjol dengan karya-karya arca bentukan petakan daripada kayu seperti ‘Pixel Sculpture #1’ (2020) dan ‘Pixel Sculpture #II’ (2020).
Karya Terbaru (New Works)
Pengkaryaan ‘New Works’ diinspirasikan daripada perjalanan saya selama dua minggu dibandaraya New York. Sepanjang disana saya telah banyak mengunjungi galeri dan muzium seni. Antaranya adalah di Chelsea Galleries District, Muzium of Modern Art (MoMA), Guggenhem Museum, Whitney Museum, Metropolitan Museum (Met), New Museum dan lain-lain. Saya tertarik dengan pameran oleh arcawan Tony Smith ‘Tony Smith: Wall, New Piece & One-Two-Three’ pada 2023 di Pace Gallery. Pernah mengenalai beliau sebelum ini namun yang selama ini hanya saya lihat di dalam gambar dan internet. Berhadapan dengan karya beliau seolah memberi inspirasi baru kepada saya yang pengkhususan dalam seni arca semasa di UiTM dahulu.
Peperangan Palestin dengan kebanyakan yang terkorban adalah kanak-kanak dan perempuan seolah-olah seperti mengiakan dan mengetahui karya-karya terkini saya bukan sahaja terinspirasi dengan pelukis lain malahan ia adalah rasa kesedihan dan kehibaaan saya sebagai seniman yang secara tidak langsung terpengaruh dengan keadaaan sekeliling. Darpada karya-karya ‘Catan Songket’ dan ‘Piksel’ yang penuh ceria dan berwarna-warni. Ia menjadi gelap dan kelam sebagai tanda protes saya terhadap peristiwa hitam kemanusiaaan. Rama-rama yang merupakan lambang kebebasan dan bunga-bunga berwarna lambang cinta kini bertukar sebagai sebuah cerita duka.



Tiada ulasan:
Catat Ulasan