tag:blogger.com,1999:blog-1388294078118551491.post5360256485402607834..comments2024-02-22T19:22:50.363-08:00Comments on Faizal Sidik: Teori Pasca ModenismeFAIZAL SIDIKhttp://www.blogger.com/profile/00634042912139036415noreply@blogger.comBlogger2125tag:blogger.com,1999:blog-1388294078118551491.post-46665583179214920792013-05-16T00:18:58.693-07:002013-05-16T00:18:58.693-07:00Salam Bro...
Nak buat program TV pasal Syed Ahmad ...Salam Bro...<br />Nak buat program TV pasal Syed Ahmad Jamal...<br />free to contact ASAP... Hakim 0192269622<br />TQAnonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-1388294078118551491.post-50171865765247638042013-01-08T19:37:53.168-08:002013-01-08T19:37:53.168-08:00Gelombangan Pascamodenisme akan Tercetus Setiap Za...Gelombangan Pascamodenisme akan Tercetus Setiap Zaman<br /><br />Saudara Faizal,<br />Sebagai suatu fenomena seni, perbincangan dan perbahasan seni pascamodenisme yang saudara utarakan menarik perhatian saya. Pertama, gerakan pascamodenisme dipelopori oleh golongan intelektual yang menyuarakan kebebasan, perubahan dalam sistem hidup. Penemuan teori-teori estetik membantu pascamodenis menampilkan falsafah budaya dengan sokongan pemikiran intelektual. Kerana itu ia dianggap masih signifikan namun terbatas di tengah-tengah antara karya moden dan pramoden. Ia menawarkan pemikiran bagi menyemak kembali setiap nilai tradisi yang berakhir pada pramoden dan moden. Walaupun semakan yang terbatas, ia masih disanjung dalam pelbagai interpritasi. Sanjungan dibuat berdasarkan pertalian dalam konteks tindih menindih yang ada hubungannya dengan pemikiran intelektual. Bersetujukah saudara jika saya katakan sebahagian besar gelombangnya dibangkitkan oleh generasi muda?<br /><br />Kedua, apabila kebebasan seni dalam pascamodenisme ini dilaungkan dan sekiranya tidak dibendung ia akan menghancurkan sistem budaya, jati diri dan kebimbangan menjadi pertelingkahan dengan nilai agama. Adakah saudara bersependapat dengan saya dalam kenyataan ini?<br /><br />Perubahan pemikiran dan idea dalam pengkaryaan seni yang digempurkan oleh kumpulan pascamodenisme ini menjadi kebimbangan pihak pemerintah. Jika disedari di mana negara yang diperintah oleh penguasa yang zalim, penaung rasuah dan penindasan hak bersuara dan hak asasi, suatu kawalan ke atas karya seni dilakukan. Jika tidak dikawal, tema dan konsep dalam karya seni dengan berani akan digarap di sekitar permasalahan masyarakat. Akan muncul seorang dalam seratus pengkarya seni yang berani. Akan dizahirkan imej visual secara terangan berkaitan keluarga miskin, golongan marhaen yang ditindas, harga barangan mahal, rumah mahal dan segalanya mahal. Dengan beraninya artis kita akan mewarnakan latar belakang karya mereka dengan imej tol, harga minyak, kesengsaraan, upah yang tidak setimpal dan pelbagai kepayahan lain sedangkan yang kaya terus bertambah menjadi jutawan. Pembikin filem tidak lagi berminat dengan kisah cinta rumah banglo atau hantu masuk kampung. Sebaliknya dengan keyakinan tinggi akan dijalin cerita dan imej visual yang dekat dengan kesusahan rakyat. Jika satu pameran bergema dengan tema klise iaitu kewajipan menjaga alam semesta akan ada sepuluh pameran lain yang lebih berani meluahkan rasa ketidakpuasan, ketidakadilan yang dirasai oleh masyarakat yang tertindas. Adakah pameran seperti ini dipamerkan bermusim-musim di luar negara sepanjang saudara menjadi penghayat seni, kurator, sejarawan seni yang banyak mengembara di rantau orang?<br /><br />Seperti kata saudara, Perancis adalah negara yang menjadi pusat sentrum kepada gerakan pascamodenisme Manakala kata saya dari perkembangan ini akan dijadikan inspirasi kepada ahli pemikir dan budayawan menampilkan idea baru. Karya yang dihasilkan membawa signifikan nilai dalam hubung kait seni dengan intelektual. Karya pascamodenisme mengandungi tulisan kritikan dan diolah dalam genre estetik atau mengadunkan budaya ke dalamnya. Boleh dikatakan pascamodenisme tidak mempunyai tempat untuk sesuatu yang asli lagi. Ia menjadi pelik dan memeranjatkan dalam membezakan nilai indah dan tafsiran cantik yang wujud tanpa batasan. Malah kefahaman nilai estetik juga turut berubah, apa sahaja yang indah tidak semestinya cantik dan apa sahaja yang sempurna tidak semestinya dianggap indah. Segalanya bermula dengan idea yang tertinggi dan murni. Sebagai keindahan dalam menyokong nilai kecantikan, idea itu lebih awal diletakkan di tempatnya sebagai hasil yang akan dinilai dan dikritik. Adakah perubahan ini diperlukan dalam mengharungi cabaran dan wawasan seni di Malaysia? Apa pendapat saudara. Adakah akan terjadi dengan pantas sekiranya saudara yakin gelombangan pascamodenisme akan tercetus setiap zaman?<br />Anonymoushttps://www.blogger.com/profile/10681758621785911205noreply@blogger.com